handdator

Visa fullständig version : Äta ekologiskt citronskal


Yip_man
2015-12-20, 22:56
Hej

brukar göra juice på morgonen med ekologisk citron. Brukar inte bry mig om att skala den, sköljer bara av den. Finns det anledning att göra annorlunda?

Linjedomarn
2015-12-21, 08:40
Pressar du i skalet i jucien? En anledning kan ju vara att det blir hemskt besk smak av citronskal.

Yip_man
2015-12-21, 09:22
Japp, men har massa annat i också så att det blir beskt märker jag inte av.

Linjedomarn
2015-12-21, 09:35
Du får ju säkerligen i dig lite mer besprutningsmedel om du tar med skalet också men hurvida det kommer påverka din hälsa är svårt att säga. Du kan ju alltid tvätta dem med typ vinäger eller ättika om du vill vara på den säkra sidan.

Mental
2015-12-21, 11:39
Du får ju säkerligen i dig lite mer besprutningsmedel om du tar med skalet också men hurvida det kommer påverka din hälsa är svårt att säga. Du kan ju alltid tvätta dem med typ vinäger eller ättika om du vill vara på den säkra sidan.

Den var ekologisk?

Det är bara att äta, inte giftigare än att äta äpple med skal på.

shut teh face
2015-12-21, 11:48
Allt med skal går väl att äta (om det ens är teoretiskt möjligt att äta) om det är ekologiskt

Det googlade jag fram när grabben var 1 år och höll på äta bananskal. :D

Gerdler
2015-12-21, 12:44
Den var ekologisk?

Det är bara att äta, inte giftigare än att äta äpple med skal på.

Ekologisk betyder inte att det inte använts bekämpningsmedel vid odlingen. Lär dig definitionen på ekologisk. :smash:

Men du borde ha rätt om jämförelsen med äpplet ändå.

Yip_man
2015-12-21, 12:44
Den största anledning är som sagt att det tar en jäkla tid att skala en citron. Men vill ju inte få i mig en massa skit..

kaer
2015-12-21, 14:18
Allt med skal går väl att äta (om det ens är teoretiskt möjligt att äta) om det är ekologiskt

Det googlade jag fram när grabben var 1 år och höll på äta bananskal. :D

Mangoskal är väl inte särskilt nyttigt har jag läst någonstans.

HenrikJ
2015-12-21, 17:09
Ska du göra sköldpaddsjuice någon gång föreslår jag dock att du tar av skalet först.

Spelevink
2015-12-21, 17:49
Mangoskal är väl inte särskilt nyttigt har jag läst någonstans.

Mangoskal innehåller ett "gift" som påminner om det i giftek, kan bli lite svullet och irriterat.
Å andra sidan äter en kompis till mig mangos som ett äpple och han märker inget från "giftet". Så det är nog ganska individuellt också hur känslig man är .