handdator

Visa fullständig version : Världens bästa kyckling


Luca Brasi
2015-12-19, 20:23
Det finns ingen svensk kyckling,all kyckling importeras levande.
Var tredje förpackning kyckling innehåller antibiotikaresistenta bakterier.

Salmonella förekommer inte i någon signifikant utsträckning men blir man smittad av ESBL så blir man behandlad på ett liknade sätt som HIV positiva i sjukvården,typ som en gammaldags leprasjuk.Får man salmonella blir man magsjuk.
ESBL i livsmedel

Hur är läget när det gäller ESBL-bildande bakterier på livsmedel i Sverige?

Undersökningar av livsmedel i Sverige har visat att ESBL-bildande bakterier är vanliga på kycklingkött, såväl svenskt som utländskt. ESBL-bildande bakterier hittas också på utländskt kött av nöt och gris men i mindre omfattning än på kycklingen. Dessutom har ESBL-bildande bakterier hittats i enstaka prov från utländska bladgrönsaker och odlad fisk. Endast ett fåtal av de ESBL-bildande bakterier som hittades i livsmedel var av samma slag som de som fanns hos sjuka och friska människor. De gener som ger ESBL-resistens i de bakterier som hittades i livsmedel var inte heller speciellt vanliga bland de bakterier som fanns hos sjuka och friska människor. Livsmedel på den svenska marknaden idag utgör därmed en begränsad källa till förekomsten av ESBL-bildande bakterier inom sjukvården i Sverige.

Statens veterinärmedicinska anstalt, Livsmedelsverket
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/antibiotikaresistens/esbl/fragorochsvaromesbl.4.37e9ac46144f41921cd2daa5.htm l


http://www.svt.se/dokument-inifran/varldens-basta-kyckling-1

Skillnaderna mellan thailändsk kyckling,dansk kyckling och "svensk" kyckling är marginell.

Jag blev fane mig upprörd när jag såg den här dokumentären,fuck the ryggradslösa kyckling lantbrukssektorn!

exevision
2015-12-19, 21:17
Det finns ingen svensk kyckling,all kyckling importeras levande.

Jaså?
Varför har man då avelsdjur?

Media kan ge en rätt så vinklad syn på verkligheten.

Gerdler
2015-12-19, 21:26
Jaså?
Varför har man då avelsdjur?

Media kan ge en rätt så vinklad syn på verkligheten.

Speciellt om deras publik inte lyssnar på vad som faktiskt sägs i programmet... *gah!*

Gerdler
2015-12-19, 21:32
TS du verkar ha missat hela poängen. De kunde lika gärna gjort en dokumentär och berättat hur det fungerar, men det blir inte bra TV. De måste sätta stämningshöjande musik och låtsas att de avslöjar något som inte tidigare är känt samt att detta har fruktansvärda samhällsomstörtande konsekvenser samt för gemene man.

I själva verket ska du ta det med en klackspark, diska skärbrädan och kniven noga samt se till att kycklingen är färdigstekt - likt du alltid har gjort om du inte blev tappad för många gånger eller bara ville ha lite extra spänning i vardagen.

Luca Brasi
2015-12-19, 21:35
Jaså?
Varför har man då avelsdjur?

Media kan ge en rätt så vinklad syn på verkligheten.

Avelsdjuren har inget unikt svensk ursprung och man har misslyckats med att kontrollera antibiotikaresidenta bakterier.
Det räcker för mig.

Luca Brasi
2015-12-19, 21:41
TS du verkar ha missat hela poängen. De kunde lika gärna gjort en dokumentär och berättat hur det fungerar, men det blir inte bra TV. De måste sätta stämningshöjande musik och låtsas att de avslöjar något som inte tidigare är känt samt att detta har fruktansvärda samhällsomstörtande konsekvenser samt för gemene man.

I själva verket ska du ta det med en klackspark, diska skärbrädan och kniven noga samt se till att kycklingen är färdigstekt - likt du alltid har gjort om du inte blev tappad för många gånger eller bara ville ha lite extra spänning i vardagen.
Man bör ha gummihandskar på sig också.
Kanske andningsmask och så bör man kanske sprita köket efteråt och absolut inte mata sina husdjur med rå kyckling.
Får du ESBL så kan du inte arbeta inom vården,det är absolut inte av samma dignitet som att få lite diarré och ont i magen.

Luca Brasi
2015-12-19, 21:49
TS du verkar ha missat hela poängen. De kunde lika gärna gjort en dokumentär och berättat hur det fungerar, men det blir inte bra TV. De måste sätta stämningshöjande musik och låtsas att de avslöjar något som inte tidigare är känt samt att detta har fruktansvärda samhällsomstörtande konsekvenser samt för gemene man.

I själva verket ska du ta det med en klackspark, diska skärbrädan och kniven noga samt se till att kycklingen är färdigstekt - likt du alltid har gjort om du inte blev tappad för många gånger eller bara ville ha lite extra spänning i vardagen.
Man bör ha gummihandskar på sig också.
Kanske andningsmask och så bör man kanske sprita köket efteråt och absolut inte mata sina husdjur med rå kyckling.
Får du ESBL så kan du inte arbeta inom vården,det är absolut inte av samma dignitet som att få lite diarré och ont i magen.

(I alla fall om det rör sig om MRSA.)

exevision
2015-12-19, 21:57
Avelsdjuren har inget unikt svensk ursprung och man har misslyckats med att kontrollera antibiotikaresidenta bakterier.
Det räcker för mig.

Du skrev: Det finns ingen svensk kyckling,all kyckling importeras levande.
Som om ingen kyckling kläcks i Sverige.

Luca Brasi
2015-12-19, 22:05
Du skrev:
Som om ingen kyckling kläcks i Sverige.

Jaha.Ja så kanske man kan tolka det.
Frågan är väl i och för sig om det är någon större skillnad på den rådande situationen och om all kyckling skulle importeras ifrån de få existerande avelsföretagen.

Jag tycker nog att man får anstränga sig lite mer om man vill framstå som ett bättre alternativ än thailändska producenter till exempel.
Titta här, en länk som stödjer min diskurs:
http://www.ja.se/artikel/47959/kyckling-fran-thailand-motsvarar-svensk-djurhallning.html

exevision
2015-12-19, 22:19
http://www.ja.se/artikel/47959/kyckling-fran-thailand-motsvarar-svensk-djurhallning.html

Ja, Findus tycker att deras thailändska produkter är bra.
Från den artikeln:
Huruvida det stämmer att Findus thailändska kyckling uppfyller Miljöstyrningsrådets Baskrav, låter vi vara osagt för tillfället. Flera källor vittnar dock om en skyddad thailändsk industri, med lås och larm på dörrarna, där ingen vill prata med media.

Luca Brasi
2015-12-19, 22:20
Kyckling industrin verkar inte mycket mer öppen i Sverige.

Scratch89
2015-12-21, 19:27
Det börjar mer och mer luta att sluta äta kyckling (också). Inte på grund av det här, utan bara generellt. Tråkig industri.

Luca Brasi
2015-12-21, 22:03
Det börjar mer och mer luta att sluta äta kyckling (också). Inte på grund av det här, utan bara generellt. Tråkig industri.
Jag kommer nog inte sluta äta kyckling,men en låda kirurghandskar blir det nog.

Jag tycker man lika bra kan retro-gmo engineera fram någon sorts dinosaurie som växer med ett par kilo om dagen istället.
Eller börja med sånt där sånt där vat-meat.