handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kroppsfett ser jag ut att bära på?


2016
2015-12-19, 15:17
Jag är 191 cm lång och har under året förlorat närmare 31 kg (104>73).
Jag lyfter ingenting i dagens läge (vilket gissningsvis framgår på bilden) men funderar på att köra igång 2016. Finns det någon vänlig själ där ute som vågar uppskatta vilken % kroppsfett jag ligger på? Om jag har förstått det hela rätt så är det vettigt att göra sig av med en del kroppsfett innan man börjar lyfta?

Tack på förhand!

Beemel
2015-12-19, 15:21
Jag är 191 cm lång och har under året förlorat närmare 31 kg (104>73).
Jag lyfter ingenting i dagens läge (vilket gissningsvis framgår på bilden) men funderar på att köra igång 2016. Finns det någon vänlig själ där ute som vågar uppskatta vilken % kroppsfett jag ligger på? Om jag har förstått det hela rätt så är det vettigt att göra sig av med en del kroppsfett innan man börjar lyfta?
Tack på förhand!

12-15% kanske.

Angående det markerade: Skitsnack!

2016
2015-12-19, 15:27
Okej, tack för svar!

Känner mig dock förvirrad nu, jag har bland annat läst nedan. :S

"According to research and observations, when you’re lean, a larger proportion of the weight gained in a caloric surplus will be muscle mass compared to the same surplus when you’re fatter. The reason for this is because when you’re leaner, you’re more insulin sensitive (you can make better use of carbohydrates) and you have a better hormonal profile (testosterone levels are slightly higher)."

http://www.thinkeatlift.com/get-lean-before-bulking/

Diomedea exulans
2015-12-19, 15:29
"According to research and observations, when you’re lean, a larger proportion of the weight gained in a caloric surplus will be muscle mass compared to the same surplus when you’re fatter. The reason for this is because when you’re leaner, you’re more insulin sensitive (you can make better use of carbohydrates) and you have a better hormonal profile (testosterone levels are slightly higher)."


Det har ju ingenting med saken att göra? Det som står där är att det är bättre att ha lågt kroppsfett när man lyfter på kaloriöverskott. Det står inget om att lyfta på kaloriunderskott.

Köttis
2015-12-19, 15:38
Okej, tack för svar!

Känner mig dock förvirrad nu, jag har bland annat läst nedan. :S

"According to research and observations, when you’re lean, a larger proportion of the weight gained in a caloric surplus will be muscle mass compared to the same surplus when you’re fatter. The reason for this is because when you’re leaner, you’re more insulin sensitive (you can make better use of carbohydrates) and you have a better hormonal profile (testosterone levels are slightly higher)."

http://www.thinkeatlift.com/get-lean-before-bulking/

Verkar vara relativt vanligt att folk missuppfattar detta. Det är fördelaktigt att börja med 10% kroppsfett jämfört med 15% men oavsett fettprocent är det alltid fördelaktigt att börja styrketräna så snart som möjligt, men målet kanske bör vara i första hand att gå ner i fett snarare än öka i muskler, beroende på utgångsläget. D.V.S. ligga på kaloriunderskott och inte överskott.

2016
2015-12-19, 15:55
Det har ju ingenting med saken att göra? Det som står där är att det är bättre att ha lågt kroppsfett när man lyfter på kaloriöverskott. Det står inget om att lyfta på kaloriunderskott.

Jag insåg att jag formulerade mig otydligt, sorry. Jag menade såklart innan man ligger på ett överskott. *facepalm*

En följdfråga, hur lång tid brukar det dröja innan man når 15% om man börjar på ~9-11% och lyckas öka 50/50 muskler/fett? Det står 6-7 månader på den tidigare nämnda sidan, är det en bra uppskattning?

Sarco
2015-12-19, 18:40
Vad du framför allt ska tänka på är att vi som tidigare haft mycket fett går upp det snabbare än de som inte haft så mycket överskottsfett. Dvs, en person som legat på 15% hela livet och nu ligger på 15%, kommer att lagra in en mycket mindre del överskottsenergi som fett än någon som tidigare legat på 30% och nu ligger på 15%.

Jag tror inte att det är fastställt men en teori är att fettceller töms men inte försvinner. Vi behöver alltså inte skapa ny fettvävnad utan den fylls på av energiöverskottet. Vi ex-fetton kan alltså inte bulka på stora överskott utan att också lagra in mycket fett. Tyvärr.

Bryggare
2015-12-19, 19:45
Men det är ju inte negativt heller att börja "lyfta" innan du gjort dig av med en del kroppsfett. Krångla inte till det. Sätt igång NU! Har en känsla av att alla ska ha PT och dietistutbildning i innan man lyfter ett finger. Vafan! Kör igång nu och vänta inte. NU!

Minikubik
2015-12-19, 20:09
Om du gått ner 31kg(bra jobbat!) så har du ju förlorat rejält med fett, så börja lyfta och lär dig från grunden så kommer det bli riktigt bra

King Grub
2015-12-19, 20:09
Du skall givetvis börja lyfta så fort som möjligt. Det skulle du gjort från början. Det är ett stort misstag att inte göra det. En viktnedgång utan styrketräning innebär en mycket större förlust av fettfri massa och en (kanske permanent) nedreglering av energiförbrukningen.

Bryggare
2015-12-19, 20:30
Om du gått ner 31kg(bra jobbat!) så har du ju förlorat rejält med fett, så börja lyfta och lär dig från grunden så kommer det bli riktigt bra

+1. Håller med -31kg är grymt. Kör hårt och vänta inte.

Luca Brasi
2015-12-19, 21:10
Det ser ut som att du bör börja lyfta saker och ställa ner dem igen.
Det verkar mest finnas ben under fettet.

King Grub
2015-12-19, 21:24
I vilket fall som helst är förändringarna imponerande och utmärkta. Ingen överbliven hud eller ojämn eller ogynnsamt förfelade fettdepåer, t ex.

Luca Brasi
2015-12-19, 22:18
Bli inte anorektiker.

Kimpa
2015-12-23, 09:59
Lyft lyft lyft!! Förövrigt - sjukt bra jobbat, creds!!

cero
2016-01-06, 12:34
En viktnedgång utan styrketräning innebär [...] en (kanske permanent) nedreglering av energiförbrukningen.

Kan du utveckla detta? :confused:

Diomedea exulans
2016-01-06, 12:40
Kan du utveckla detta? :confused:

Att om man går ner i vikt utan att styrketräna så har man lägre basal energiförbrukning efteråt. Och den går inte upp till tidigare nivåer även om man börjar styrketräna sedan.

Låter för jävligt. Kroppen är ett troll.

cero
2016-01-06, 12:53
Att om man går ner i vikt utan att styrketräna så har man lägre basal energiförbrukning efteråt. Och den går inte upp till tidigare nivåer även om man börjar styrketräna sedan.

Låter för jävligt. Kroppen är ett troll.

Det förstod jag, men hur påverkar styrketräning energiförbrukningen?

Ricken13
2016-01-06, 13:50
Att om man går ner i vikt utan att styrketräna så har man lägre basal energiförbrukning efteråt. Och den går inte upp till tidigare nivåer även om man börjar styrketräna sedan.

Låter för jävligt. Kroppen är ett troll.

Likväl som att det finns folk som säger det du säger så finns det folk som säger att det är skitsnack.
Jag tycker om mat så jag säger att det är skitsnack.