handdator

Visa fullständig version : Nu skiter jag i lakto-ovo


Armed Dingo
2015-12-18, 17:59
För mer än två månader sedan gick jag över från kaloriunderskott till svagt överskott. Samtidigt gick jag över till en lakto-ovo vegetarisk kost, som i praktiken innebär soja-baserad middag 4 gånger i veckan, resten av dagarna fisk till middag. Proteinintaget har inte förändrats.

Sedan dess har jag gått upp 3 kg (ungefär som planerat) men inte blivit starkare, tvärtom har jag gått ner ungefär 5 kg i max i alla basövningar (inte alls som planerat). Jag har inte haft ett enda bra träningspass sedan jag slutade äta rött kött eller kyckling, ungefär 200 gram *5=1 kg i veckan.

Jag har försökt ställa om träningsscheman, två gånger för att inte ändra på för mycket, jag har försökt äta järntabletter, jag har börjat äta d-vitamin. D-vitamin gjorde mig gladare och jag inbillar mig att järntabletterna gjort mig lite mindre trött men det räcker fortfarande inte. Nu börjar jag bli fet igen och jag är inte ens starkare, tvärtom. Har försökt kontra med 6 gram kreatin per dag. Nu är jag nästan uppe på samma styrka som förut men har aldrig, aldrig, tryck när jag tränar. Trots att jag väger 3 kg mer.

Pga detta kastar jag nu denna värdelösa kostform i soptunnan och återgår till medelmåttigt ätande av rött kött. Detta är min ventilering. Var hälsad.

Gerdler
2015-12-18, 18:11
Jag är inte mycket för begränsade dieter. Lägg tillbaka kycklingen, ta bort sojan.

Jag körde lakto-ovo för nån vecka sedan endast en vecka på prov då jag satsade på bulk. Jag åt ingen soja eller fisk, fick mitt protein från linser, mjölk, ägg och proteinpulver. Det enda problem jag hade var att magen klagade som fan (sket löst 15 ggr ED) på linserna i de mängderna som jag försökte sätta i mig första halvan av veckan.

Löste(no pun intended) det genom att minska linserna och öka andra proteinkällor. gick rätt OK med träning och annat får jag säga. Trist att det inte gick bra för dig.

Armed Dingo
2015-12-18, 18:13
Kan även påpeka att jag fick märkbart mindre libido, vilket inte stör mig egentligen.
Men ända sedan dryga två-tre veckor in i den vegetariska kosten har jag på något sätt känt mig mindre, ja? Självsäker är tycker jag är ett negativt ord, men något mindre säker på mig själv då. Säger saker på sätt jag inte tycker jag brukar göra.

Först tänkte jag att Sluta inbilla dig saker, det finns inget i kosten som påverkar det här. Jag avskyr att gå på 'placebo' känslor. Men nu har det varit ihållande och jag vill hävda att joo, det stämmer. Min personlighet påverkades, mycket lite men ändå, av att göra den här förändringen.

Jag försöker inte få till något om testosteronförändringar nu. Jag vet inte vad det beror på. Men jag har känt av det. Jag har känt mig mindre buff i både personlighet och kropp. Inte för att jag är macho av mig - snäll som få ^^

Diomedea exulans
2015-12-18, 18:32
Hmm, när jag läste det här kom jag på att jag just nu är svagare än på länge efter min vegan-sejour. I normala fall är jag svag som en tonårstjej, men just nu är jag mer som en gammal tant. Men jag har å andra sidan gått ner i vikt och tränat med högre reps.

z_bumbi
2015-12-18, 19:22
Hur du fick in fisk i en lakto-ovo-vegetarisk diet får du gärna förklara men utöver det så ser jag inga som helst problem att träna när man äter lakto-ovo eller om man bara utesluter kött från däggdjur. Jag gissar därför att problemet inte är diettypen utan bara utförandet på den och hur du tränar.

Armed Dingo
2015-12-18, 19:46
Hur du fick in fisk i en lakto-ovo-vegetarisk diet får du gärna förklara men utöver det så ser jag inga som helst problem att träna när man äter lakto-ovo eller om man bara utesluter kött från däggdjur. Jag gissar därför att problemet inte är diettypen utan bara utförandet på den och hur du tränar.

Hehe det är isåfall jag som använder fel definition.

Jag hade gärna sett att det var jag som utförde dieten fel. Det har blivit något bättre sedan jag började trycka 100-150 RDI i järn från "hemjärn"kosttillskott tabletter som jag gjort nu i strax en vecka men jag är liksom lite less vid det här laget. Jag har varit trött i två månader.

Får lust att fråga vad du anser är en bra källa till järn, zink,en mängd b-vitaminer samt varför inte kreatin som bara finns i rött kött såvitt jag vet, på en lakto-ovo diet om man inte kontrar med en mängd tillskott?

Ska det anses vara menat för oss att äta så om det innebär att vi måste äta tillskott för att täcka de mest grundläggande mineralbehoven?

Gerdler
2015-12-18, 19:56
Hehe det är isåfall jag som använder fel definition.

Jag hade gärna sett att det var jag som utförde dieten fel. Det har blivit något bättre sedan jag började trycka 100-150 RDI i järn från "hemjärn"kosttillskott tabletter som jag gjort nu i strax en vecka men jag är liksom lite less vid det här laget. Jag har varit trött i två månader.

Får lust att fråga vad du anser är en bra källa till järn, zink,en mängd b-vitaminer samt varför inte kreatin som bara finns i rött kött såvitt jag vet, på en lakto-ovo diet om man inte kontrar med en mängd tillskott?

Ska det anses vara menat för oss att äta så om det innebär att vi måste äta tillskott för att täcka de mest grundläggande mineralbehoven?

Ta tillskott av järn, d-vit(men där kvittar ju dieten), kreatin(diet kvittar, styrketränande ska äta kreatin) och B12. Thats it. När man inte äter massa vegetariskt i form av baljväxter så bör man ta magnesium också. Du ska inte få brist på varken zink, kalcium(pga mjölk) eller några andra mineraler på en lakto-ovo-fisk-vegetariansk diet.

Kan det vara så att din sojakonsumtion glidit över på det intervallet där det blivit lite för mycket för vad som är bra för hormonerna?

Wzup2u
2015-12-18, 20:01
Har ökat med åren jag kört lakto ovo....
Har väl ingenting med lakto ovo att göra, snarare fel upplägg.

Lakto ovo är ju inte så begränsat om man säger så... allt utan kött lixom.

& jag käkar inga tabletter i form av tillskott, hade jag blivit vegan kanske jag hade funderat på det.

Gerdler
2015-12-18, 20:09
Det var nog fel av mig att säga att du behöver B12 tillskott. Järn-tillskott är väl mest för att vara på den säkra sidan.

Krutpaket
2015-12-18, 20:29
Är det inte soja som kan öka östrogen-nivåerna vid överdriven konsumtion? Jag kan ha helt fel, men ha hört det någonstans rätt nyligen.

Diomedea exulans
2015-12-18, 20:39
Är det inte soja som kan öka östrogen-nivåerna vid överdriven konsumtion? Jag kan ha helt fel, men ha hört det någonstans rätt nyligen.

Det stämmer, men enligt vad jag läste sist så handlar det om så höga nivåer att det är svårt att få i sig för mycket via kost.

z_bumbi
2015-12-18, 20:47
Får lust att fråga vad du anser är en bra källa till järn, zink,en mängd b-vitaminer samt varför inte kreatin som bara finns i rött kött såvitt jag vet, på en lakto-ovo diet om man inte kontrar med en mängd tillskott?

Får du inte i dig det du behöver av det när du äter lakto-ovo och dessutom äter fisk så är det utförandet av dieten jag skulle misstänka i första hand. Kreatin är möjligen det som du kanske får lite mindre av men den skillnaden är ganska svårt att märka på något sätt utom att mäta direkt i musklerna.

Ska det anses vara menat för oss att äta så om det innebär att vi måste äta tillskott för att täcka de mest grundläggande mineralbehoven?

Nej inte om man äter något så när normal mat i rimliga mängder.

jonkii
2015-12-18, 21:49
Tråkigt att du fick den upplevelsen! När en tar bort kött men konsumerar mycket mejeri kan ju järnet bli sådär kanske. Själv gick jag över till helveg för snart ett halvår sen, visst en omställning för magen gällande volym, fibrer och flatulens... Men inte mer än så. Går bra med formen och träningen. 165 hb btw!

Wzup2u
2015-12-18, 22:22
Tråkigt att du fick den upplevelsen! När en tar bort kött men konsumerar mycket mejeri kan ju järnet bli sådär kanske. Själv gick jag över till helveg för snart ett halvår sen, visst en omställning för magen gällande volym, fibrer och flatulens... Men inte mer än så. Går bra med formen och träningen. 165 hb btw!

Vet när jag började käka mycket bönor jisses min mage i början :D... nu reagerar den knappt =)

todevat
2015-12-18, 22:42
Har helt slutat äta kött och drastiskt dragit ned på mjölkprodukter, bortsett från vassleprotein. Tar inga som helst tillskott, har ätit såhär i 5 månader och ökat i allting, legat under 10 broprocent i kroppsfett (ådror på magen), 184 cm och 84 kg. Första dagarna tänkte jag att jag kanske skulle tappa, men sa sedan att nu jävlar och tränade ännu hårdare.

Som tidigare sagt, trist att det inte fungerar för dig. Tror i varje fall att det, åtminstone för miljön, är bra att äta hälften så mycket kött och mejeri. Behöver inte vara antingen eller.

Gerdler
2015-12-18, 23:16
Har helt slutat äta kött och drastiskt dragit ned på mjölkprodukter, bortsett från vassleprotein. Tar inga som helst tillskott, har ätit såhär i 5 månader och ökat i allting, legat under 10 broprocent i kroppsfett (ådror på magen), 184 cm och 84 kg. Första dagarna tänkte jag att jag kanske skulle tappa, men sa sedan att nu jävlar och tränade ännu hårdare.

Som tidigare sagt, trist att det inte fungerar för dig. Tror i varje fall att det, åtminstone för miljön, är bra att äta hälften så mycket kött och mejeri. Behöver inte vara antingen eller.

Ganska viktigt att påpeka att vad miljön beträffar så är kyckling en grönsak. Det är ju en vanlig missuppfattning att allt kött är lika illa, men i själva verket så är nöt mycket sämre än fläsk som är mycket sämre än kyckling. Kyckling är bättre än t ex allt quornbaserat och vissa sojaköttprodukter beroende på tillverkningsteknik. Mjölk i sig är inte dåligt för miljön då det blir väldigt mycket per ko och dag så metanutsläppen per liter blir ganska små, det är dock frågan hur mycket man kan minska nötköttsproduktionen innan det tvingar fram en minskning av mjölkproduktionen.

Ägg är grönsaker precis som kycklingen. Det man måste tänka på är hur excellenta näringstäta livsmedel ägg och mjölk är. De är livets essens fångat i ett skal eller en tetra, som vi människor kanske kan klara oss utan men det är enklare och effektivare att få de näringsämnena därifrån än genom att leta genom hela grönsaksdisken och alla baljväxter Willys/Ica har att erbjuda och ändå inte uppnå samma proteintäthet, proteintillgänglighet, aminosyraprofil och ändå behöva ta B12 tillskott.

Morty
2015-12-19, 10:14
Kanske skulle gått åt andra hållet istället; helveg. Rich Roll har i sin bok, Finding Ultra, ett kapitel om hur han funderar på att överge sin vegetariska diet eftersom han inte känner sig så pigg och stark som han förväntade sig; men det är inte pga det vegetarisak i dieten utan att dieten bara inte var så bra. När han gick över till en helveg-diet med tonvikten på oprocesserad mat, massor av grönsaker och frukt, en del baljväxter och nötter, bär osv så vände det helt. Energin kom tillbaka med besked, kroppen blev rippad, prestationen sköt genom taket.

Mjölkdrickare
2015-12-19, 13:26
Kanske skulle gått åt andra hållet istället; helveg. Rich Roll har i sin bok, Finding Ultra, ett kapitel om hur han funderar på att överge sin vegetariska diet eftersom han inte känner sig så pigg och stark som han förväntade sig; men det är inte pga det vegetarisak i dieten utan att dieten bara inte var så bra. När han gick över till en helveg-diet med tonvikten på oprocesserad mat, massor av grönsaker och frukt, en del baljväxter och nötter, bär osv så vände det helt. Energin kom tillbaka med besked, kroppen blev rippad, prestationen sköt genom taket.
Rena rama kvacksalveriet och en marknadsföringsbluff såklart.

HenrikJ
2015-12-19, 14:26
Personligen märker jag ingen skillnad alls på prestationen med/utan kött/mjölk/nötter/ormspott/whatever i kosten så länge jag äter tillräckligt. Men det är väl individuellt.

Morty
2015-12-19, 17:26
Rena rama kvacksalveriet och en marknadsföringsbluff såklart.

"ok". Var väl därför han ledde Ultraman på Hawaii som amatör. Före Colting, bland annat.

Diomedea exulans
2015-12-19, 17:39
Rena rama kvacksalveriet och en marknadsföringsbluff såklart.

Du tror att Morty blev Rich-Rolled?

Tarahumara
2015-12-19, 17:48
Kanske skulle gått åt andra hållet istället; helveg. Rich Roll har i sin bok, Finding Ultra, ett kapitel om hur han funderar på att överge sin vegetariska diet eftersom han inte känner sig så pigg och stark som han förväntade sig; men det är inte pga det vegetarisak i dieten utan att dieten bara inte var så bra. När han gick över till en helveg-diet med tonvikten på oprocesserad mat, massor av grönsaker och frukt, en del baljväxter och nötter, bär osv så vände det helt. Energin kom tillbaka med besked, kroppen blev rippad, prestationen sköt genom taket.

Jag funderar på att köra helveg. Stor del av min kost just nu består av tonfisk, kyckling, bär, nötter, grönsaker, frukter, havregryn och mandelmjölk. Finns det någon anledning att utesluta tonfisken och kycklingen om jag i nuläget mår bra?

Anton Fräs
2015-12-19, 17:55
Nej det finns ingen anledning, hälsomässigt åtminstone.

Tarahumara
2015-12-19, 18:32
Nej det finns ingen anledning, hälsomässigt åtminstone.


Jag är löpare och äter alltså inte rött kött. Bör jag ta tillskott i form av järn?

z_bumbi
2015-12-19, 20:19
"ok". Var väl därför han ledde Ultraman på Hawaii som amatör. Före Colting, bland annat.

Man kan också vända på det så att när han åt på det viset vann han tydligen inte.
Inget av alternativen är dock särskilt intressanta då det är N=1 och utan att redovisa alla faktorer som kan ha inverkat på ev förändringar.

Wzup2u
2015-12-19, 20:41
Jag är löpare och äter alltså inte rött kött. Bör jag ta tillskott i form av järn?

Säger mig ingenting då jag inte vet vad du äter förövrigt och om din helhet är god.

Morty
2015-12-19, 20:49
Du tror att Morty blev Rich-Rolled?
Badumm tisch!
Jag funderar på att köra helveg. Stor del av min kost just nu består av tonfisk, kyckling, bär, nötter, grönsaker, frukter, havregryn och mandelmjölk. Finns det någon anledning att utesluta tonfisken och kycklingen om jag i nuläget mår bra?
Ja, för tonfisken och kycklingen är det såklart en stor anledning. För prestation, kanske. Det hittas ju bara fler och fler häftiga fytokemikalier som förbättrar prestation och hälsa och de finns inte i animalier.

Man kan också vända på det så att när han åt på det viset vann han tydligen inte.
Inget av alternativen är dock särskilt intressanta då det är N=1 och utan att redovisa alla faktorer som kan ha inverkat på ev förändringar.

Såklart! Men att kolla det 'marknadsföringsbluff' är att inte ha kontextn klar.

Tarahumara
2015-12-19, 20:55
Badumm tisch!

Ja, för tonfisken och kycklingen är det såklart en stor anledning. För prestation, kanske. Det hittas ju bara fler och fler häftiga fytokemikalier som förbättrar prestation och hälsa och de finns inte i animalier.


Såklart! Men att kolla det 'marknadsföringsbluff' är att inte ha kontextn klar.

Som vilka? Tonfisken och kycklingen är alltså mina primära proteinkällor, äter tonfisk varje dag.

Gerdler
2015-12-20, 00:11
Som vilka? Tonfisken och kycklingen är alltså mina primära proteinkällor, äter tonfisk varje dag.

Han menar att du sluta äta kyckling och tonfisk för att värna om djuren. Sen skriver han om fytokemikalier som om det är endast positivt. Finns anti-nutrienter och fytoöstrogener och allt annat skit som man ska akta sig för också. Antagligen så kan man vänja magen till att hantera så mycket bönor, linser och ärter som behövs för att ersätta köttets protein, men det är inte gjort i en handvändning. Min mage kollapsar var gång jag försöker.

Jag tror man måste vänja sig över lång tid. Sen finns det egentligen inga starka skäl att vara hel-vegan utan det är bara ett sätt att verka viktig. Är man vegan i sin vardag men tar en vassleshake med mjölk efter träningen så lider ingen av det. Likaså kan man vara barmhärtig mot alla ens vänner och inte tvinga dem att göra specialmat endast för en. Ät en kycklingfilé med potatisgratäng om det bjuds liksom. :)

Armed Dingo
2015-12-20, 01:03
Fasen, jag fortsätter att bli lite lite piggare för var dag som går. Nu är det 7 dagar sedan jag började dosera högt med järntabletter tillsammans med juice (c-vitamin). Det är 'Hemofer Plus',
150 mikrogram folsyra, 9 mg hem/icke-hemjärn, 20 mg C-vitamin x2-3 per dag som jag äter. Räknade fel med antal dagarna som jag ätit dom i förra posten när jag sa en vecka.

Kanske var järnet som spökade trots allt. Fortsätter med tabletterna så får vi se, kanske blir ännu bättre.

Har inget emot att äta nötkött eller kyckling eftersom det är väldigt gott, framförallt nöt, men om jag kan vara utan det så varför inte? Måste bara hitta något att ersätta de här helfabrikat sojaprodukterna med.

Redigering: Har börjat trycka i min flickvän samma järntabletter hon också, som varit vegetarian i flera år och haft järnbrist dokumenterat av vårdcentralen. Nu efter fyra-fem dagar med flera tabletter per dag så såg jag henne sova lite utan täcke för första gången någonsin, då hon alltid fryser, och för några timmar sen tog hon två till och utbrast efter några timmar Men vad varm jag är? Är jag sjuk? och jag sa att Näe det är du som börjar bli normal :D *cupid*

Mjölkdrickare
2015-12-20, 01:53
Kanske skulle gått åt andra hållet istället; helveg. Rich Roll har i sin bok, Finding Ultra, ett kapitel om hur han funderar på att överge sin vegetariska diet eftersom han inte känner sig så pigg och stark som han förväntade sig; men det är inte pga det vegetarisak i dieten utan att dieten bara inte var så bra. När han gick över till en helveg-diet med tonvikten på oprocesserad mat, massor av grönsaker och frukt, en del baljväxter och nötter, bär osv så vände det helt. Energin kom tillbaka med besked, kroppen blev rippad, prestationen sköt genom taket.
Kom igen nu, det finns inget magiskt med en vegandiet som gör att man blir "rippad" och får en massa energi och som får prestationen att skjuta genom taket... *screwy*

hurril
2015-12-20, 02:26
Kom igen nu, det finns inget magiskt med en vegandiet som gör att man blir "rippad" och får en massa energi och som får prestationen att skjuta genom taket... *screwy*

Särskilt som den dieten definieras av vad den _inte_ innehåller.

anvihl
2015-12-20, 03:08
"ok". Var väl därför han ledde Ultraman på Hawaii som amatör. Före Colting, bland annat.

Okej, vi kör med den argumentationstekniken alltså? Min pappa är starkare än din pappa argumentet. Du har inget att komma med i sådana här diskussioner mer än blind, falsk, subjektiv och onyanserad propaganda, som 90% av alla veganer.

Eftersom du och andra veganer verkar ha samma kall som vänsterfantaster att kämpa för att få in folk "till kampen" med any means necessary för den goda sakens skull hoppas jag att du förstår att ingen lyssnar på dig.

Ramrod
2015-12-20, 04:07
Kom igen nu, det finns inget magiskt med en vegandiet som gör att man blir "rippad" och får en massa energi och som får prestationen att skjuta genom taket... *screwy*

Vet du vad en straw man är?

Ramrod
2015-12-20, 04:10
Okej, vi kör med den argumentationstekniken alltså? Min pappa är starkare än din pappa argumentet. Du har inget att komma med i sådana här diskussioner mer än blind, falsk, subjektiv och onyanserad propaganda, som 90% av alla veganer.

Eftersom du och andra veganer verkar ha samma kall som vänsterfantaster att kämpa för att få in folk "till kampen" med any means necessary för den goda sakens skull hoppas jag att du förstår att ingen lyssnar på dig.

Den stora skillnaden på de två argumenten är att det ena är baserat på verifierbar fakta och det andra på missrepressentativt trams, om man argumenterar på det sättet du gör är det ett mycket starkare tecken på att man inte har något att komma med.

anvihl
2015-12-20, 04:13
Den stora skillnaden på de två argumenten är att det ena är baserat på verifierbar fakta och det andra på missrepressentativt trams, om man argumenterar på det sättet du gör är det ett mycket starkare tecken på att man inte har något att komma med.

Jag har inte ens gett mig in i den aktuella diskussionen och har ingen åsikt i frågan, så nej jag har inget att komma med?

Jag riktade mig direkt till herren i frågan inte till diskussionen eller dig. Tog du åt dig?

Ramrod
2015-12-20, 05:18
Jag har inte ens gett mig in i den aktuella diskussionen och har ingen åsikt i frågan, så nej jag har inget att komma med?

Jag riktade mig direkt till herren i frågan inte till diskussionen eller dig. Tog du åt dig?

Nej, men om du ska försöka invalidera någons argument får du komma med något bättre än en missrepresentation av deras argument.

Du gav dig in i diskussionen genom att posta i tråden och svara på andras argument.

Du har indeed ett antal åsikter som du delat med dig av i tråden.

Sverker
2015-12-20, 07:47
Järns absolut främsta funktion är i blodkropparna. De har en livstid på ca 120 dygn vilket gör att bildandet av nya blodkroppar är ett trögt system. Man bör nog inte förvänta sig någon märkbar effekt på en månad eller två.


Lätt för medelålders män att ha positiv uppfattning om järnfattig vegankost eftersom de inte behöver uppleva en andra eller tredje graviditet.

Hårt tränande, manliga, konditionsidrottare har också förluster av järn men det kompenseras av ett stort intag av mat och då blir kraven mindre på formen och mängden järn.

therunningman
2015-12-20, 09:05
Man brukar ju även prata om mekanisk anemi vid bl a löpning men om det ligger något i det vet jag inte.

De röda blodkropparna ska alltså skadas av vissa aktiviteter.

HenrikJ
2015-12-20, 09:36
Okej, vi kör med den argumentationstekniken alltså? Min pappa är starkare än din pappa argumentet. Du har inget att komma med i sådana här diskussioner mer än blind, falsk, subjektiv och onyanserad propaganda, som 90% av alla veganer.

Eftersom du och andra veganer verkar ha samma kall som vänsterfantaster att kämpa för att få in folk "till kampen" med any means necessary för den goda sakens skull hoppas jag att du förstår att ingen lyssnar på dig.

Oj. Från debatt om dieter till personangrepp. Snyggt. Måste vara jobbigt att bli kränkt av att någon är vegan och tycker det är gött.

Armed Dingo
2015-12-20, 10:11
Oj. Från debatt om dieter till personangrepp. Snyggt. Måste vara jobbigt att bli kränkt av att någon är vegan och tycker det är gött.

Emellertid kom hans svar då någon sa att man "blir rippad och prestatiomen skjuter i taket" av att få i sig mindre protein och en hel del mindre mineraler. Detär inte provocerande i sig, men när man fått höra liknande av veganer förut, som inte är i bra form själva dessutom, så förstår jag att man blir irriterad.

Själv slår jag bara dövörat till :D

Sverker memar du att de här tabletterna omöjligen haft effekt efter bara en vecna?

therunningman
2015-12-20, 11:33
Klart behandling får någon effekt på en vecka om man verkligen har brist, hur stor kan diskuteras. Normal behandlingstid för att bygga upp järndepåer är kanske 10-20 veckor men det är ju svart eller vitt innan den tiden gått.

HenrikJ
2015-12-20, 11:51
Emellertid kom hans svar då någon sa att man "blir rippad och prestatiomen skjuter i taket" av att få i sig mindre protein och en hel del mindre mineraler. Detär inte provocerande i sig, men när man fått höra liknande av veganer förut, som inte är i bra form själva dessutom, så förstår jag att man blir irriterad.

Själv slår jag bara dövörat till :D

Sverker memar du att de här tabletterna omöjligen haft effekt efter bara en vecna?

Haha mjo. Fair point så sett. Men "bli rippad och att prestationen skjuter i höjden kan man ju få höra för vilken diet som helst känns det som. Speciellt från människor i Förenta Staterna :D. Då slår jag också av :)

Sverker
2015-12-20, 12:23
Man brukar ju även prata om mekanisk anemi vid bl a löpning men om det ligger något i det vet jag inte.

De röda blodkropparna ska alltså skadas av vissa aktiviteter.


Normalt förlorar vi ca 1 mg järn varje dag som man. Kvinnor tappar ungefär det dubbla.

Svett innehåller ca 0,5 mg järn / liter ( jag antar att detta järn kommer från blodkropparna ). Tränar man hårt och svettas mycket blir behovet av järn större. Vilket kompenseras av den mat man äter extra under hårda träningsperioder.

therunningman
2015-12-20, 14:37
Normalt förlorar vi ca 1 mg järn varje dag som man. Kvinnor tappar ungefär det dubbla.

Svett innehåller ca 0,5 mg järn / liter ( jag antar att detta järn kommer från blodkropparna ). Tränar man hårt och svettas mycket blir behovet av järn större. Vilket kompenseras av den mat man äter extra under hårda träningsperioder.

Ville bara komplettera din information med att en del pratar om mekanisk anemi där man mekaniskt förstör/pressar ut röda blodkroppar i urinen. Ffa löpning, marschering och liknande aktiviteter har utpekats.

Själv är jag inte helt övertygad.

Gerdler
2015-12-20, 17:51
Ville bara komplettera din information med att en del pratar om mekanisk anemi där man mekaniskt förstör/pressar ut röda blodkroppar i urinen. Ffa löpning, marschering och liknande aktiviteter har utpekats.

Själv är jag inte helt övertygad.

Man förstör de röda blodkropparna med stötarna om man springer/marcherar speciellt med odämpade skor på hårt underlag med dålig löpstil. Detta är inget som är kontroversiellt.

jonkii
2015-12-20, 19:41
Emellertid kom hans svar då någon sa att man "blir rippad och prestatiomen skjuter i taket" av att få i sig mindre protein och en hel del mindre mineraler.

Sa han mindre mineraler? Eller menar du att stor mängd små mineraler? :d

therunningman
2015-12-20, 22:55
Man förstör de röda blodkropparna med stötarna om man springer/marcherar speciellt med odämpade skor på hårt underlag med dålig löpstil. Detta är inget som är kontroversiellt.
Här kan du läsa en studie om ett gäng löpare som springer 60 km ultra med före efter tester, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3417738/

De får skada på 0,3% av sina röda blodkroppar vilket inte är så mycket. Ofta utvärderar man med halt av haptoglobin och där sjunker värdet ofta mycket under ett gäng timmar efter löpträning. Haptoglobinet bl a binder hemoglobinet och anses vara en bra markör.

Extremt svårforskat och klurigt ämne.

Personligen tror jag att en stor del av anledningen till att löpare är mer drabbade än andra idrotter (av järnbrist) hittas inom kosten. Eftersom man gärna äter för lite och många elitlöpare har besvär med mag, tarmfunktion vilket ytterligare försvårar situationen.

JacobHeitmann
2015-12-23, 23:09
Well fuck..
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/1919104_10153202356011034_6199195871673495589_n.jp g?oh=58993ff7bf115bcea7b9def6b2ea4a80&oe=56D733A0

Har en känsla att Morty har en liten poäng i det här fallet. Du får gå fullt in, brah!

Armed Dingo
2015-12-26, 16:55
Well fuck..
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/1919104_10153202356011034_6199195871673495589_n.jp g?oh=58993ff7bf115bcea7b9def6b2ea4a80&oe=56D733A0

Har en känsla att Morty har en liten poäng i det här fallet. Du får gå fullt in, brah!

Verkligen inte. Såg en video från djurrättsalliansen från svenska slakterier. Det skulle avskräcka en från att äta kött. Tyckte allt såg väldigt hygieniskt ut och sköttes enligt en av mig korrekt procedur.

Har ätit kött nu i jul, kommer återgå till det igen, kanske lite mer än förut rentav. Skall bli härligt att träna imorgon igen.

Om det går dåligt på träningen imorgon kanske jag fortsätter vara halv-vegetarian. Jag tycker om att dra förhastade slutsatser.

Morty
2015-12-27, 12:13
Kom igen nu, det finns inget magiskt med en vegandiet som gör att man blir "rippad" och får en massa energi och som får prestationen att skjuta genom taket... *screwy*

Nej, men det finns det i animalier eller? Solid argument.

Hurril har ju väldigt rätt i att det inte räcker att definiera vad kosten INTE är för att den ska bli bra. Delicatobollar och julmust är vegan. Det är bara bra under hårda träningspass, inget som borde förekomma frekvent i dieten.

För att kosten verkligen ska vara bra för idrotten behöver den såklart innehålla maximalt av bra skit; oraffinerade växter. Grönsaker, frukt, baljväxter, rotsaker. En hel del fullkorn och en del raffinerade kolhydrater efter energibehov.

En sådan kost ger bästa möjligheter att prestera på träning och tävling.

Mjölkdrickare
2015-12-28, 23:09
Nej, men det finns det i animalier eller? Solid argument.
Hehe nej, fin halmgubbe där. :d Det jag menar är att det inte finns något särskilt magiskt med någon någorlunda balanserad diet över andra någorlunda balanserade dieter.

Hurril har ju väldigt rätt i att det inte räcker att definiera vad kosten INTE är för att den ska bli bra. Delicatobollar och julmust är vegan. Det är bara bra under hårda träningspass, inget som borde förekomma frekvent i dieten.

För att kosten verkligen ska vara bra för idrotten behöver den såklart innehålla maximalt av bra skit; oraffinerade växter. Grönsaker, frukt, baljväxter, rotsaker. En hel del fullkorn och en del raffinerade kolhydrater efter energibehov.

En sådan kost ger bästa möjligheter att prestera på träning och tävling.
Det finns en massa proffsatleter på elitnivå och guldmedaljörer inom olika grenar i VM och OS och allt annat som äter en massa skräpmat, så även där har du fel. För att prestera på topp behöver man även tillgång till mycket fullvärdigt protein, mineraler så som järn och vitaminer som vitamin B12 vilket man kan mycket lätt få av att äta köttet från andra levande varelser. Svårt(omöjligt i fallet av vitamin B12) att få i sig tillräckligt från växtriket utan tillskott. ;p

Gerdler
2015-12-28, 23:25
Järn kan man säkert hyfsat enkelt få tillräckligt av som konditionsidrottande man med vegansk kost då matintaget blir stort och behovet inte jättestort. En kvinna som inte konditionsidrottar måste ha i sig mer järn på kanske mindre än halva matintaget för att må bra, vilket är mycket svårare.

hurril
2015-12-29, 14:33
Nej, men det finns det i animalier eller? Solid argument.

Hurril har ju väldigt rätt i att det inte räcker att definiera vad kosten INTE är för att den ska bli bra. Delicatobollar och julmust är vegan. Det är bara bra under hårda träningspass, inget som borde förekomma frekvent i dieten.

För att kosten verkligen ska vara bra för idrotten behöver den såklart innehålla maximalt av bra skit; oraffinerade växter. Grönsaker, frukt, baljväxter, rotsaker. En hel del fullkorn och en del raffinerade kolhydrater efter energibehov.

En sådan kost ger bästa möjligheter att prestera på träning och tävling.

Men hur du än vänder och vrider på det så blir ju en vegansk kost just differensen mellan All Kost och Icke-vegansk. Alla egenskaper du kan tillskriva den veganska, gäller automatiskt All Kost för fallet att du inte tänker mena att redan ett ägg om dagen minskar de egenskaper du vill lyfta fram.

Det blir intressant när du säger raffinerade kolhdrater. Vad kallar du kosttillskott av typen: ärt- eller hampaprotein? Är detta ett exempel på oraffinerade växter?

BoBBoLoVe
2015-12-30, 17:36
Men hur du än vänder och vrider på det så blir ju en vegansk kost just differensen mellan All Kost och Icke-vegansk. Alla egenskaper du kan tillskriva den veganska, gäller automatiskt All Kost för fallet att du inte tänker mena att redan ett ägg om dagen minskar de egenskaper du vill lyfta fram.

Det blir intressant när du säger raffinerade kolhdrater. Vad kallar du kosttillskott av typen: ärt- eller hampaprotein? Är detta ett exempel på oraffinerade växter?

Håller med dig helt och hållet. Jag har själv övergått från att äta allt till att bara äta vegetariskt samt lite fisk då och då. Jag inbillar mig inte att det skulle vara bättre för trängen utan gör det av etiska skäl och miljöskäl (fisken jag köper är ej odlad och jag äter den inte ofta). Har inget emot viltkött rent teoretiskt men vill bara inte äta däggdjur, antagligen av samma anledning som att andra inte vill äta hund eller katt.

Dock kan jag inte förstå alla som klagar på veganer och säger att det inte är naturligt att äta tillskott för t ex b12. Med samma logik borde vi även utesluta att äta antibiotika och annan medicin när vi är sjuka då det inte är något som vi får i oss genom mat, det är alltså inte naturligt.

Om jag inte missförstått de senaste forskarrönen så står köttproduktionen för en stor del av jordens koldioxidutsläpp och det vore bäst för oss alla om vi drog ner på köttätandet. Det betyder dock inte att jag tycker att alla borde sluta äta kött men att vi kanske borde se över våra vanor. Vi borde kanske inte käka ett kg rött kött om dagen och vi borde kanske välja cykeln framför bilen när vi kan.

hurril
2015-12-30, 17:44
Håller med dig helt och hållet. Jag har själv övergått från att äta allt till att bara äta vegetariskt samt lite fisk då och då. Jag inbillar mig inte att det skulle vara bättre för trängen utan gör det av etiska skäl och miljöskäl (fisken jag köper är ej odlad och jag äter den inte ofta). Har inget emot viltkött rent teoretiskt men vill bara inte äta däggdjur, antagligen av samma anledning som att andra inte vill äta hund eller katt.

Dock kan jag inte förstå alla som klagar på veganer och säger att det inte är naturligt att äta tillskott för t ex b12. Med samma logik borde vi även utesluta att äta antibiotika och annan medicin när vi är sjuka då det inte är något som vi får i oss genom mat, det är alltså inte naturligt.

Om jag inte missförstått de senaste forskarrönen så står köttproduktionen för en stor del av jordens koldioxidutsläpp och det vore bäst för oss alla om vi drog ner på köttätandet. Det betyder dock inte att jag tycker att alla borde sluta äta kött men att vi kanske borde se över våra vanor. Vi borde kanske inte käka ett kg rött kött om dagen och vi borde kanske välja cykeln framför bilen när vi kan.

Nej hela "kriget" är störtlöjligt. Det är förfäktandet av det som akademin kallar för Horse Shit som irriterar mig och då lägger jag mig i =)

Ett Orm
2015-12-30, 19:27
Hehe nej, fin halmgubbe där. :d Det jag menar är att det inte finns något särskilt magiskt med någon någorlunda balanserad diet över andra någorlunda balanserade dieter.


Det finns en massa proffsatleter på elitnivå och guldmedaljörer inom olika grenar i VM och OS och allt annat som äter en massa skräpmat, så även där har du fel. För att prestera på topp behöver man även tillgång till mycket fullvärdigt protein, mineraler så som järn och vitaminer som vitamin B12 vilket man kan mycket lätt få av att äta köttet från andra levande varelser. Svårt(omöjligt i fallet av vitamin B12) att få i sig tillräckligt från växtriket utan tillskott. ;p

Fast ju mer man äter ju mindre noga behöver man vara för att få i sig all mikro/makronutrienter.
Äter man 10000 kcal "skräpmat" så har man troligtvis ändå fått i sig det man behöver näringsmässigt. Riskerna är då nästa de motsatta för tex salt mm.
Om man nu inte väljer att äta extremt ensidigt de klart.

Armed Dingo
2016-01-05, 15:44
Två veckor sedan jag började äta kött som normalt. Har ökat tre reps i böjen. Självklart djupa och fina. Inget viktökning.

Oavsett om det var dieten eller en annan faktor så var den försvagande effekten bara temporär. Mina styrka ökade under tiden,jag kunde bara inte nyttja den lika bra. Man går liksom inte från 140*2 till 140*5 på två veckor med samma träning som förut.

I