handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning/Muskelbygge


Toljanen
2004-04-14, 20:21
Om mitt energibehov ligger på 3000 kcl/ dag inklusive styrketräningträning och en morgonpromenad. Låt oss säga att jag tar en morgonpromenad, som förbrukar 500 kcl och vi antar för enkelhetens skull att all energi tas från fettdepåerna. Då blir mitt energibehov 2500 kcl resten av dygnet. Men om jag får i mig 3000 kcl via maten uppstår ett överskott på 500 kcl.
Vad händer med det överskottet?
Kommer det att gå till fettinlagring eller till muskelbygge?
Går det till muskelbygge så går det att bygga muskler och bränna fett samtidigt.
Är det någon som har någon kunskap i ämnet?:confused:

King Grub
2004-04-14, 20:24
Om du hamnar på ett överskott på 500 kcal kan du ju inte bränna fett! Det kräver ett energiunderskott.

Sköter du träningen perfekt, vilar tillräckligt, och ser till att maten består av rätt saker, kan en del av överskottet bidra till muskeltillväxt. Resten lagras som kroppsfett eller muskelglykogen.

Toljanen
2004-04-14, 20:27
Bränner man inte fett under den tiden som morgonpromenaden äger rum pga av låga insulin nivåer?

King Grub
2004-04-14, 20:29
Originally posted by Toljanen
Bränner man inte fett under den tiden som morgonpromenaden äger rum pga av låga insulin nivåer?

Jo, men ligger du på energiöverskott under dygnet totalt så har du gått upp i fettvikt likt förbaskat under den tiden, dvs du har gått upp det du förbrukade på morgonpromenaden och lite till. Det du förbrännde då är ju inte borta för alltid, utan så fort du äter mer än du gör av med går du upp, och ett energiöverskott under dygnet totalt innebär att slutresultatet = fettökning.

Tappar du en tiokrona på morgonen med hittar tjugo enkronor under dagen har din plånbok blivit tjockare på kvällen, trots att dagen började med en förlust. ;)

Toljanen
2004-04-14, 20:33
Originally posted by King Grub


Jo, men ligger du på energiöverskott under dygnet totalt så har du gått upp i fettvikt likt förbaskat under den tiden, dvs du har gått upp det du förbrukade på morgonpromenaden och lite till. Det du förbrukade då är ju inte borta för alltid, utan så fort du äter mer än du gör av med går du upp, och ett energiöverskott under dygnet totalt innebär att slutresultatet = fettökning.

Jag förstår hur du menar, men för att bygga muskler måste man ha ett energiöverkott. Varför kan inte överskottet gå till muskelbygge i stället för fettinlagring?

Toljanen
2004-04-14, 20:38
Tanken som slog mig var att om man bränner fett under 1 timme på morgonen och ligger på ett energiöverskott resten av dygnet, så pass högt att muskelbygge kan ske, borde det väl vara möjligt att uppnå bägge sakerna?
Nu vet jag inte hur stort överskottet kan vara för att det ska fungera.

King Grub
2004-04-14, 20:39
Originally posted by Toljanen


Jag förstår hur du menar, men för att bygga muskler måste man ha ett energiöverkott. Varför kan inte överskottet gå till muskelbygge i stället för fettinlagring?

Det är klart det kan, och om förutsättningarna är de rätta gör det också det. Men allt kan inte bara hux flux bli muskler. Människokroppen kan inte lägga på sig muskelmassa hur som helst. Energiöverskottet är bara en del av det som skapar förutsättningarna för muskeltillväxt: alla kalorier blir inte muskler helt plötsligt. Då skulle man kunna äta 2000 kcal mer än man gör av med per dag och gå upp X antal kilo rena muskler i veckan.

King Grub
2004-04-14, 20:40
Originally posted by Toljanen
Tanken som slog mig var att om man bränner fett under 1 timme på morgonen och ligger på ett energiöversott resten av dygnet så pass mycket att muskelbygge kan ske borde det väl vara möligt att uppnå bägge sakerna?
Nu vet jag inte hur stort överskottet kan vara för att det ska fungera.

Jamen hamnar du på energiöverskott totalt under dygnet SÅ HAR DU LAGT PÅ DIG FETT I ALLA FALL. Du har gått upp det du förbrukade på morgonen och mer därtill.

Ett dygn är bara en bekväm tidsperiod. Samma sak gäller t ex en vecka. Du tror väl inte att du kan deffa på måndag och sedan svulla obehindrat resten av veckan, och ändå ha minskar i kroppsfett på söndagskvällen. Se dagarna i veckan som dygnets timmar.

WHITEFOLKS
2004-04-14, 20:42
tror han menade lite mer i stil att ligga 500 minus under morgonen och 400 plus under resten av dagen (dvs minus 100 allt som allt under dagen)

King Grub
2004-04-14, 20:42
Originally posted by WHITEFOLKS
tror han menade lite mer i stil att ligga 500 minus under morgonen och 400 plus under resten av dagen (dvs minus 100 allt som allt under dagen)

Då är det väl inget överskott alls?

Arwen
2004-04-14, 20:44
Originally posted by King Grub


Jo, men ligger du på energiöverskott under dygnet totalt så har du gått upp i fettvikt likt förbaskat under den tiden, dvs du har gått upp det du förbrukade på morgonpromenaden och lite till. Det du förbrännde då är ju inte borta för alltid, utan så fort du äter mer än du gör av med går du upp, och ett energiöverskott under dygnet totalt innebär att slutresultatet = fettökning.

Tappar du en tiokrona på morgonen med hittar tjugo enkronor under dagen har din plånbok blivit tjockare på kvällen, trots att dagen började med en förlust. ;)

Money talks....

WHITEFOLKS
2004-04-14, 20:45
nej precis, men han undrar väl om det är en tillräcklig period för att kroppen ska lägga på sig (dvs under den perioden som han ligger plus) på så sätt skulle han då kunna köra en miniminideff och miniminibulk varje dag.

Toljanen
2004-04-14, 20:48
Originally posted by King Grub


Jamen hamnar du på energiöverskott totalt under dygnet SÅ HAR DU LAGT PÅ DIG FETT I ALLA FALL. Du har gått upp det du förbrukade på morgonen och mer därtill.

Ett dygn är bara en bekväm tidsperiod. Samma sak gäller t ex en vecka. Du tror väl inte att du kan deffa på måndag och sedan svulla obehindrat resten av veckan, och ändå ha minskar i kroppsfett på söndagskvällen. Se dagarna i veckan som dygnets timmar.

Det jag menar med 0 nivån är den energimängd som kroppen behöver för att fungera på ett normalt sätt. Alltså att ingen energi blir över till varken muskelbygge och fettinlagring.
Ett överskott från den nivån!

Underskottet tas från fettet och överskottet lagras som muskelmassa!

King Grub
2004-04-14, 20:53
Originally posted by Toljanen


Det jag menar med 0 nivån är den energimängd som kroppen behöver för att fungera på ett normalt sätt. Alltså att ingen energi blir över till varken muskelbygge och fettinlagring.
Ett överskott från den nivån!

Underskottet tas från fettet och överskottet lagras som muskelmassa!

Tyvärr fungerar det inte så att ett energiöverskott automatiskt blir muskelmassa. :rolleyes: Om det ändå vore så väl.

Toljanen
2004-04-14, 21:01
Anledningen til mina funderingar är att jag sedan den 1 mars har börjat med promenader + intervalträning efter styrkepassen.
Det konstiga är att trots att jag har tappat en hel del fett vilket syns med blotta ögat + att midjemåttet minskat en del, så har vikten ökat. Vad det beror på har jag ingen aning om men så är det. Klagar gör jag då inte!