handdator

Visa fullständig version : Ont i armbåge, tennisarm?


Barnes
2015-12-18, 11:47
Har fått ont i höger armbåge. sitter på motsatt sida/ovanför armbågskulan mot där "änkestöten" sitter.
Uppstod helt plötsligt en dag bara. Kan inte minnas att jag gjort något annorlunda innan.
Känner vanligtvis inte av det alls utan bara när jag gör vissa rörelser som vid första reppen vid hantelcurl.
Även ibland om jag sträcker mig för att greppa nåt så jag sträcker ut armen.
Då hugger det till.
Kan trycka på stället och känna smärta.
Vad kan detta vara och hur rehabbar man det bäst?

pezrulezhaakon
2015-12-18, 13:49
Har fått ont i höger armbåge. sitter på motsatt sida/ovanför armbågskulan mot där "änkestöten" sitter.
Uppstod helt plötsligt en dag bara. Kan inte minnas att jag gjort något annorlunda innan.
Känner vanligtvis inte av det alls utan bara när jag gör vissa rörelser som vid första reppen vid hantelcurl.
Även ibland om jag sträcker mig för att greppa nåt så jag sträcker ut armen.
Då hugger det till.
Kan trycka på stället och känna smärta.
Vad kan detta vara och hur rehabbar man det bäst?

Om smärtan sitter på sidan där änkestöten brukar vara, så rör det sig isf om golfarmbåge (medial epikondylit), såvida det inte är ett annat problem.

Det första är att fundera på ditt vardagsliv/arbete och vad du sysslar med på träningen. Att hitta en trolig orsak till problemet. Det är det första steget i rehabträningen. Det är liksom ingen direkt nytta att rehabträna om du fortfarande späder på orsaken.

Att undvika saker som belastar underarmens/handledens/fingrarnas böjmuskler hårt eller mycket.
Det som visat sig ha bra effekt är excentrisk träning och värme/kyla-behandlingar.

Scratch89
2015-12-18, 20:27
Din kropp verkar inte vilja vara hel. :D

Barnes
2015-12-19, 06:34
Om smärtan sitter på sidan där änkestöten brukar vara, så rör det sig isf om golfarmbåge (medial epikondylit), såvida det inte är ett annat problem.

Det första är att fundera på ditt vardagsliv/arbete och vad du sysslar med på träningen. Att hitta en trolig orsak till problemet. Det är det första steget i rehabträningen. Det är liksom ingen direkt nytta att rehabträna om du fortfarande späder på orsaken.

Att undvika saker som belastar underarmens/handledens/fingrarnas böjmuskler hårt eller mycket.
Det som visat sig ha bra effekt är excentrisk träning och värme/kyla-behandlingar.

Mja om änkestöten sitter nedanför armbågskulan så sitter detta på motstående sida ovanför så att säga.
Det är svårt att undvika smärtan då det kommer plötsligt när jag gör vissa rörelser. Naturligtvis försöker jag undvika de rörelser jag vet smärtar.

Din kropp verkar inte vilja vara hel. :D
Nu ska du inte vara sån. Finns flera saker som än så länge fortfarande är hela :d

Spelevink
2015-12-21, 19:34
Jag har själv haft mycket problem med armbågarna genom åren, visade sig till slut vara överbelastade fettkuddar, som tydligen irriteras när jag använder lyfter något tungt som kräver greppstyrka. Men har alltid fått höra att det var tennisarmbåge, det verkar vara sjukvårdens favoritdiagnos för armbågssmärta?

Antingen så går du direkt till en sjukgymnast/naprapat/etc som verkar vettig och låta denne göra en bedömning eller så skippar du alla övningar (och i den mån det går vardagsrörelser) som provocerar fram smärtan i två veckor men samtidigt försöker "träna runt" smärtan. Så att du får lite blodcirkulation och inte blir sådär "feg-stel" som man kan bli i leder som gör ont. Om det inte försvinner då så bör du nog kolla upp det.

Barnes
2015-12-26, 10:38
Har nu skippat alla övningar som gjort ont och knaprat naproxen och smörjat med voltaren.
Det blir bara värre och värre. Snart kan jag inte använda armen i vardagslivet heller.
Skall jag prova mitella i ett par veckor och se om det blir bättre?h
Har försökt fundera ut vad som gjort att det uppkommit från första början trodde kanske french press var boven men den har jag kört med jämna mellanrum i över ett år utan att ens bli öm i armbågen.
Första gången jag kände det så hade jag på passet innan inte kört french press men däremot tung mark. Kan jag dragit sönder fästet då?
Kan sånt här läka av sig själv?

Spelevink
2015-12-26, 10:48
Har nu skippat alla övningar som gjort ont och knaprat naproxen och smörjat med voltaren.
Det blir bara värre och värre. Snart kan jag inte använda armen i vardagslivet heller.
Skall jag prova mitella i ett par veckor och se om det blir bättre?h
Har försökt fundera ut vad som gjort att det uppkommit från första början trodde kanske french press var boven men den har jag kört med jämna mellanrum i över ett år utan att ens bli öm i armbågen.
Första gången jag kände det så hade jag på passet innan inte kört french press men däremot tung mark. Kan jag dragit sönder fästet då?
Kan sånt här läka av sig själv?

För mig så tog det ungefär 3-4 månaders vila för att det skulle lägga sig, men det kom lik förbannat tillbaka när man började köra på som vanligt efter några veckor igen.
Jag rekommenderar verkligen att du går till någon kunnig som får testa och kolla på den. Det är ju inte värt att vara borta från träning i onödan, eller att lida i vardagen.:whipped:

Barnes
2015-12-26, 13:45
Nä så typiskt bara.
Började träna för tre år sedan och tog tag i mitt liv. Längs hela vägen har det alltid varit nät som strulat och när man jobbat bort det ena så kommer det andra. Börjar misströsta och funderar på att lägga träningen åt sidan istället.
Innan var jag fet och frisk, nu är jag fit och har ont..