handdator

Visa fullständig version : Glykogen laddningar vid LC-kost?


Tridnod
2015-12-15, 23:40
Nu är jag i träningskarantän p.g.a sjukdom men hoppas kunna träna snart igen. Jag kan inte alla förkortningar men har förstått att det finns två sätt att äta LC(HF) om man inte vill bulka/deffa och av olika skäl måste äta reducerat med kolhydrater.

Visst, jag äter mycket mer protein än vanlig LCHF så viss glykoneges borde ge energi. De två metoder jag har läst om är att antingen inta kolhydrater innan passet. Det andra är att äta rejält en gång i veckan för att fylla på.

Jag undrar vad som är bäst och vad man bör äta? Vilja kolhydrater och hur mycket?

Gerdler
2015-12-16, 14:08
Testa vad som funkar för dig. Vi känner olika saker därför det finns många dieter med fundamentalistiska anhängare antagligen. Det viktiga är att få i sig mindre kalorier än du gör av med om du vill gå ned i fettvikt och mer kalorier än du gör av med om du vill bulka.

Kolhydrater innan och efter passet makes sense. Kan vara kul att prova på tömning och fyllning om du tror det passar dig och ditt schema. Det viktiga är ju att du gör nåt som inte tar för mycket ork. Du ska orka träna och leva också, det är trots allt viktigare.

Ola Wallengren
2015-12-16, 19:04
Vad är syftet och skälen till att du anser dig behöva reducera ditt kolhydratintag?

Tridnod
2015-12-17, 03:08
Syftet är medicinskt. Jag behöver ta halva dosen av min medicin när jag äter LC-kost. Sen har jag alltid haft svårt med vikten och att den normaliserades ser jag mest som en bonus.

Det finns ju som sagt två sätt, att tömma för att sedan ladda upp eller ha lite vid varje träningspass. Om vi kan köpa att jag äter LC-kost och tänker mig äta CKD eller TKD, finns det någon som har lite kunskap om hur man näst går tillväga och vad man bör äta?

Som Gerdier säger så måste man orka också.

Ola Wallengren
2015-12-17, 18:39
"Medicinskt" kan ju vara mycket. Är det diabetes så skulle jag gissa på att TDK är lämpligast, det tar nog kortast tid att lära sig balansera på rätt sätt.
År det någon genetisk glykogeninlagringssjukdom eller liknande gör du bäst i att ta det med din läkare och dietist.

Sverker
2015-12-19, 14:00
Har aldrig hört talas om den typen av sjukdomar. Finns lite här:
https://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/glykogenosermedleverpaverkan

Låter tufft att leva med och jag antar att man behöver en del mediciner som används för behandling av diabetes typ 2 för att minimera skadorna av höga koncentrationer av fri glukos i cellerna.

Tridnod
2015-12-22, 01:42
Sjukdomsbilden är neurologiskt betingad och kosten gör att jag inte måste ta så mycket anti-EP medicin helt enkelt. Så det är inte diabetes utan helt enkelt ökar min livskvalitet att det är värt det. Lite kolhydrater går son sagt bra men iom att det inte är något metabolt och min läkare är helt ok med att jag sköter kosten själv och att jag har fria händer att justera medicin efter hur jag upplever att den hjälper/inte hjälper så är inte en glykogenladdnng så mycket att oroa sig över.

Fortfarande så är jag lite nyfiken på hur man praktiskt kan använda sig av detta. Alltså vilka kolhydratskällor som skall intas och när beroende på om man gör det vid varje träningstillfälle eller en störta laddning en till två gånger i veckan.

Mvh

Ola Wallengren
2015-12-22, 11:20
Eftersom effekten vid EP sannolikt beror på halten ketoner så är det både lågt med protein och kolhydrater som gäller. Däremot verkar effekten hänga i ett tag fastän man äter mer kolhydrater. Svårt att veta vad som är bäst TDK eller CDK. I detta fallet hade jag nog lutat åt CDK, så sällan och kort det går för att få någon effekt. Man får nog prova sig fram helt enkelt.

googla 'the ketogenic diet lyle mcdonald .pdf' så får du mycket info relaterat till styrketräning.