handdator

Visa fullständig version : Påverkan av värktbletter under träning.


Starke75an
2015-12-15, 21:18
Vet att den anabola effekten vid konsumtion av normala värktablettet minskar, men påverkas även orken/kraften i lyften?



Dvs kan det påverka träningen just för stunden?

PureWhey
2015-12-15, 21:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745

Seek and thou shall find



nvm missuppfattade

Starke75an
2015-12-15, 22:15
Tx

svenbanan
2015-12-15, 23:46
Största problemet är väl att man kanske missar lite signaler man får från kroppen. Dvs att man inte känner att man eventuellt håller på att bli skadad eller så.

Jag har aldrig hört talas om att man skulle få svårare att utveckla kraft eller få sämre uthållighet av värktabletter. Då snackar jag ipren, magnecyl, voltaren e.dyl. inte "knockoutdroppar"...

Old Nick
2015-12-16, 08:20
Största problemet är väl att man kanske missar lite signaler man får från kroppen. Dvs att man inte känner att man eventuellt håller på att bli skadad eller så.

Precis vad jag tänkte.

Tänkte själv jobba upp till en 10'a på 100 i knäböj förra veckan, men redan på 90 kände jag att det inte skulle gå. Jag blev inte skadad eller så, men de två sista repetitionerna gjorde ont. Den första lite grann, den andra jättemycket. Jag kände helt klart att benen fått nog och att skaderisken skulle vara närmare 100% om jag fortsatte.

Med två alvedon i kistan hade jag kanske inte känt något. Det hade inte varit bra.

Starke75an
2015-12-16, 10:27
Var så att jag körde mitt vanliga upplägg i bänk. Tränar själv hemma. Men så plötsligt tog orken slut och stången ville inte upp. Det brukar jag känna av annars, men nu vara det bara stopp. Fick rulla ner den över magen.

Det händer ju inte mig annars. Var flera år sen sist det hände vid nån maxning som jag misslyckades sist. Så därför undrar jag om det varför orken tröt direkt, eller om det fanns en signal som helt enkelt inte nådde hjärnan att nu är det tomt på energi. Är annars stabil på den vikten.

Var konstig känsla. Träna man själv vet man vad man klarar.

therunningman
2015-12-16, 10:48
Berätta gärna hela situationen från början.

Du tog värktabletter och presterande sämre under träning? Varför tog du i s f värktabletter och vilka tog du?

Hur tränade du och när kom tröttheten? Orkade du inte din första rep på 80% av 1 RM eller liknande eller vad var det som hände?

Starke75an
2015-12-16, 14:40
Hade feber tidigare, som jag höll nere med alvedon. Tog sista tabletten på morgonen och tränade sen på kvällen. Känner mig helt frisk. Ätit bra och inga symtom på nått. Öppnade med fyra set bänk med femmor i varje set. När reps nr 4 var gjord i sista set så kändes allt som vanligt, då tog det tvärstopp.

Inte minsta spår av tvekan vid tidigare set eller reps att det var nått. Känner mig fortfarande frisk.

Sånt känner man ju innan om det är nått. På en vikt som jag många gånger tidigar hyvat upp utan minsta tvekan.

King Grub
2015-12-16, 14:43
Låter väl betydligt mer sannolikt att det var febern och infektionen som orsakade den som gjorde dig svag.

Starke75an
2015-12-16, 14:52
Det hade jag även tänkt det kunde vara, men fick ingen signal att nått var på tok. Så frågan är då alltså kan en värktablett ta bort signalen?

Enligt er så kan den inte det.? Eller? Mer är frågan varför gick det så fort att bli från normal till helt tom i musklerna.

King Grub
2015-12-16, 14:57
Även om man känner sig helt frisk i vardagssituationer efter en infektion så är det inte säkert att man återfått sin fysiska kapacitet vid ansträngning, särskilt inte på ett eller ett par dygn.

Starke75an
2015-12-16, 14:59
Ok. Köper den förklaringen.

therunningman
2015-12-16, 15:07
I teorin kan ju AM404, en substans i paracetamol / alvedon, påverka styrningen av skelettmuskulatur, frågan är vilka koncentrationer som krävs och vilka nivåer som du hade i kroppen. Inte mitt kärnområde..

Tror nog infektion och ev hjärnspöken kan vara den utlösande faktorn. Hade jag behövt ta smärtstillande på morgonen hade min mentala styrka varit påverkad den dagen.

Luca Brasi
2015-12-16, 20:24
Jag tycker att jag brukar få första indikationen på att man är förkyld eller dylikt genom att det går skitdåligt att träna.