handdator

Visa fullständig version : "Gaslighting"

filmjölk
2015-12-15, 17:29
Jag gillar psykologi och på senare tid har jag fascinerats av ett begrepp som kallas för "gaslighting". I korthet går det ut på att någon elak jävel (eller flera) systematiskt försöker få en person att tvivla på sin egen förmåga eller sitt eget förstånd, ofta med syfte att få personen beroende av den elake jäveln.

Tex (milt exempel). Stina och Bertil är sambos. Stina brukar gömma Bertils plånbok och flytta hans saker. Bertil blir osäker på sig själv, han kan inte komma ihåg enkla saker som vart han lagt sin mobil. Han la den ju i hallen men sedan var den i köket? Han får ofta be Stina om hjälp att hitta sina saker (som hon gömmer, men det vet inte han).

Med tiden blir Bertil väldigt osäker på sin egen förmåga till självständighet, han behöver Stina och blir beroende av henne.

Skulle han tro att det inte var han själv som glömde av vad han la sina grejer utan tro att det var Stina skulle han känna sig paranoid och dum. Det vet Stina och hon kan lätt försvara sig ifrån sådana misstankar genom att påstå att han är galen. Vilket gör att Bertil tvivlar ännu mer på sig själv.

Jag tycker att det här med "gaslighting" är jäkligt intressant, hur långt skulle man kunna driva någon, med tillräcklig mängd elakhet och tid?

Har Kolozzeum några tankar, erfarenheter, intressanta länkar osv. i ämnet?

Chocolate
2015-12-15, 17:31
Påminner väl lite om ett sociopatiskt beteende väl? Iaf sådana som brukar se till att ens partner blir isolerad? Eller? Uppfattade det som så...

Rikard Jansson
2015-12-15, 17:32
Känner en person som har bemästrat det här till perfektion. Han skaffar sig bara flickvänner som kommer från något annat ställe han bor på, får dem att flytta in hos honom (senast var det en 20årig tjej ifrån sydamerika, och han är 46) så att han helt kan styra och ställa. Sen massa småexempel utöver det men kommer inte ihåg exakt just nu :D

filmjölk
2015-12-15, 17:35
Påminner väl lite om ett sociopatiskt beteende väl? Iaf sådana som brukar se till att ens partner blir isolerad? Eller? Uppfattade det som så...

Japp. Det är ett sociopatiskt beteende att göra så.

Fuark
2015-12-15, 17:36
Har faktiskt aldrig hört talas om fenomenet tidigare. Däremot känner jag till personer med vissa drag som kan liknas detta, där man medvetet försöker sänka personer för att själv uppleva sig själv som bättre alternativt bara för att sätta käppar i hjulen för andra så att de kan hinna först.
Beror ofta på avundssjuka eller mindervärdeskomplex

EDIT & PS: Kan inte undgå att höra låten "Grease Lightning" i huvudet när jag läser rubriken

filmjölk
2015-12-15, 17:43
Namnet Gaslighting kommer från en film med den titeln. Maken får sin fru att tro att hon är galen med väldigt enkla medel, som att ändra saker i hemmet och få henne att tro att hon gjorde det.

delta_mats
2015-12-15, 18:01
Sånt skulle aldrig fungera på mig när jag tänker efter. Är sjukt svår att lura eller påverka. Jag är grym på att analysera och ha koll på mig själv och personer omkring mig.

Andy.da.wohoo
2015-12-15, 18:03
Sånt skulle aldrig fungera på mig när jag tänker efter. Är sjukt svår att lura eller påverka. Jag är grym på att analysera och ha koll på mig själv och personer omkring mig.

Samma här. Dessutom tror jag att jag helt enkelt skulle säga "Jaha, åfan. Aja då" och bara fortsätta som vanligt om tjejen försökte med det :D

BelowAverage
2015-12-15, 18:05

h27AcB70Mvc

;)

OT: Det är lätt att säga så. Tror det är rätt ordentligt svårt och jobbigt att bemöta i verkligheten.

Chocolate
2015-12-15, 18:09
;)

OT: Det är lätt att säga så. Tror det är rätt ordentligt svårt och jobbigt att bemöta i verkligheten.

Håller med. Anledningen till att man blir "lurad" är ju att dom som gör det "rätt" börjar med triviala saker och sakta men säkert börjar öka takten...

Olegh
2015-12-15, 18:38
"Ofta" så är väl dessa manipulativa jävlar bra på att hitta redan existerande svagare sidor hos en person och bitvis trycka hårdare och hårdare på rätt (fel) knappar för att tjäna deras egna mål och syften.

eternallord
2015-12-15, 19:02

Låter som något en lättlurad person skulle säga :D

0x5f3759df
2015-12-15, 19:21
Namnet Gaslighting kommer från en film med den titeln. Maken får sin fru att tro att hon är galen med väldigt enkla medel, som att ändra saker i hemmet och få henne att tro att hon gjorde det.

Intressant, ska ses

Bärsärk
2015-12-15, 19:38

Inte på mig heller, jag lägger alla mina saker i huset på väldigt logiska platser så om det skulle ligga någon annan stans så skulle jag ana ugglor i mossen direkt.

Jag lägger alltid mina nycklar i mina skor och min plånbok ligger alltid i innerfickan i min jacka. Att mina nycklar skulle röra sig från hallen ut till köksbordet eller i soffan eller vad som är totalt omöjligt och jag skulle fatta direkt att det inte var jag som gjort det.

Enda gången det kan strula till sig för mig är när det börjar bli vår och jag skiftar mellan olika jackor eller när jag byter byxor flera gånger i jobbet.

Dessutom, va fan skulle hända om man kom på sin partner med att göra det? Då är det slut på det roliga kan jag säga...

Linjedomarn
2015-12-15, 19:49
Låter onekligen som något min mor gjorde tidigare när jag bodde hemma och som nu min sambo tagit över.

Typ exempel:
-Var har du lagt "insert valfritt objekt"
*Nä jag har inte rört den/det
-Jo för jag vet att jag hade den/det här
*Nä jag vet inte

Sedan hittar man det prydligt i någon låda undangömt.

Nu tror jag inte någon av dem gör det avsiktligt utan att det beror på någon lätt städmani men skall be min sambo sluta "gaslight"-a mig.

filmjölk
2015-12-15, 20:03
Dessutom, va fan skulle hända om man kom på sin partner med att göra det? Då är det slut på det roliga kan jag säga...

Det skulle hända såhär: Du: "-Varför gömmer du mina prylar?" Hon: "-Jag gömmer dem inte, jag plockar bara undan lite" du: "-Jo men jag har märkt att du ofta gömmer mina saker!" hon: "-Är du paranoid? tror du verkligen att jag gömmer dina saker? Men lilla vän låter det verkligen rimligt? Varför skulle jag göra det?" du: "-Näe det är nog inte helt rimligt, förlåt, jag tror jag är stressad eller något". hon: "-Ja du är nog bara lite stressad, stackare. Vad skulle du göra utan mig? Allt hade vart en enda röra och du hade inte hittat något."

delta_mats
2015-12-15, 20:09
h27AcB70Mvc

;)

Låter som något en lättlurad person skulle säga :D

Njaee. Tror det säkert kan vara lättare att utföra på vissa typer av människor. Kanske personer som redan är stressade, lite tankspridda etc.
Personligen har jag järnkoll på varenda sak i hemmet som jag använder relativt ofta, de läggs alltid på exakt samma plats. Har den flyttats vet jag att någon annan gjort det.

Jag skulle dock kunna bli lurad på andra sätt av personer med psykopatiska drag. Normala personer avslöjar sig tämligen lätt.

delta_mats
2015-12-15, 20:11
Det skulle hända såhär: Du: "-Varför gömmer du mina prylar?" Hon: "-Jag gömmer dem inte, jag plockar bara undan lite" du: "-Jo men jag har märkt att du ofta gömmer mina saker!" hon: "-Är du paranoid? tror du verkligen att jag gömmer dina saker? Men lilla vän låter det verkligen rimligt? Varför skulle jag göra det?" du: "-Näe det är nog inte helt rimligt, förlåt, jag tror jag är stressad eller något". hon: "-Ja du är nog bara lite stressad, stackare. Vad skulle du göra utan mig? Allt hade vart en enda röra och du hade inte hittat något."

Nej det är verkligen inte så den konversationen skulle se ut.

Bärsärk
2015-12-15, 20:11

Jag tror inte det där skulle funka om man bara gömde saker man måste nog bryta ner personen på många andra sätt också samtidigt för att uppnå den effekten. Om personen bara gömde saker skulle man ju bara kunna säga "Lägg av nu jag såg dig ju klart och tydligt vad fan är de för fel på dig"

Chocolate
2015-12-15, 20:15
Jag tror inte det där skulle funka om man bara gömde saker man måste nog bryta ner personen på många andra sätt också samtidigt för att uppnå den effekten. Om personen bara gömde saker skulle man ju bara kunna säga "Lägg av nu jag såg dig ju klart och tydligt vad fan är de för fel på dig"

Handlar tyvärr inte bara om personen som utför det. Det handlar lika mycket om "offret" som ska vara "mottaglig"...

filmjölk
2015-12-15, 20:21

Givetvis. Beteendet är (ursäkta för pretentionen nu) något som personlighetsstörda med borderline, antisocial, narcissistisk eller histrionisk personlighetsstörning sysslar med, och dessa är ofta duktiga även på andra typer av manipulation och maktspel. Det är en del i antingen ett medvetet övergrepp eller i en desperat kamp för att inte bli övergiven.

filmjölk
2015-12-15, 20:26
Nej det är verkligen inte så den konversationen skulle se ut.

Ok. Du hade blivit arg, satt ner foten och kastat ut henne. Hon hade upplevt detta som en enorm kränkning och berättat för dina vänner och föräldrar hur du misshandlat henne psykiskt (och ev. fysiskt), fått dig att framstå som ond och väldigt många hade köpt det, och kanske polisanmält dig.

filmjölk
2015-12-15, 20:51
Trippelpost! :)

How do you know if you are being gaslighted? Here are the signs:
1. You are constantly second-guessing yourself
2. You ask yourself, "Am I too sensitive?" a dozen times a day.
3. You often feel confused and even crazy at work.
4. You're always apologizing to your mother, father, boyfriend,, boss.
5. You can't understand why, with so many apparently good things in your life, you aren't happier.
6. You frequently make excuses for your partner's behavior to friends and family.
7. You find yourself withholding information from friends and family so you don't have to explain or make excuses.
8. You know something is terribly wrong, but you can never quite express what it is, even to yourself.
9. You start lying to avoid the put downs and reality twists.
10. You have trouble making simple decisions.
11. You have the sense that you used to be a very different person - more confident, more fun-loving, more relaxed.
12. You feel hopeless and joyless.
13. You feel as though you can't do anything right.
14. You wonder if you are a "good enough" girlfriend/ wife/employee/ friend; daughter.
15. You find yourself withholding information from friends and family so you don't have to explain or make excuses.

delta_mats
2015-12-15, 21:15
Ok. Du hade blivit arg, satt ner foten och kastat ut henne. Hon hade upplevt detta som en enorm kränkning och berättat för dina vänner och föräldrar hur du misshandlat henne psykiskt (och ev. fysiskt), fått dig att framstå som ond och väldigt många hade köpt det, och kanske polisanmält dig.

Nej inte det heller. Jag hade sagt att hon ska ge fan i att gömma mina grejer. Sen skulle jag hämnas mångdubbelt om det fortsatte.

Snubben
2015-12-15, 21:25
Vart kommer uttrycket ifrån?

dream_theater_
2015-12-15, 21:34

Vart kommer uttrycket ifrån?

Dude

Rikard Jansson
2015-12-15, 22:21
Trippelpost! :)

5. You can't understand why, with so many apparently good things in your life, you aren't happier.
6. You frequently make excuses for your partner's behavior to friends and family.
7. You find yourself withholding information from friends and family so you don't have to explain or make excuses.
8. You know something is terribly wrong, but you can never quite express what it is, even to yourself.
11. You have the sense that you used to be a very different person - more confident, more fun-loving, more relaxed.
14. You wonder if you are a "good enough" girlfriend/ wife/employee/ friend; daughter.
15. You find yourself withholding information from friends and family so you don't have to explain or make excuses.

Japp, 14/15 stämde in perfekt :D

Förövrigt: ni som tvärsäkert hävdar att ni inte hade "gått på det" kan glömma era idéer, det handlar om sjukt smarta sociopater, och inte alls bara om att gömma saker, som är ett exempel.

Diomedea exulans
2015-12-15, 22:51
Det hade inte funkat på mig. Inte för att jag inte hade gått på det, utan för att jag vet med mig att jag är så glömsk så jag hade köpt det rakt av utan att göra en grej av det. Någon kan stjäla min bil, jag kommer bara tänka "var fan ställde jag bilen?"

filmjölk
2015-12-15, 23:01
Det hade inte funkat på mig. Inte för att jag inte hade gått på det, utan för att jag vet med mig att jag är så glömsk så jag hade köpt det rakt av utan att göra en grej av det. Någon kan stjäla min bil, jag kommer bara tänka "var fan ställde jag bilen?"

Du blir alltså den perfekta partnern för en tjej med dylikt beteende och panisk rädsla för att bli övergiven:) Hon kan göra dig beroende av henne utan att ens behöva anstränga sig:D

Diomedea exulans
2015-12-15, 23:04
Du blir alltså den perfekta partnern för en tjej med dylikt beteende och panisk rädsla för att bli övergiven:) Hon kan göra dig beroende av henne utan att ens behöva anstränga sig:D

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att huvudanledningen till att jag vill ha en flickvän är för att jag behöver någon som håller reda på mina grejer. :thumbup:

Bärsärk
2015-12-15, 23:08
Hitta en kvinna och låt henne bestämma är väl inte en helt osund bild av att bli lycklig.

Diomedea exulans
2015-12-15, 23:12
Hitta en kvinna och låt henne bestämma är väl inte en helt osund bild av att bli lycklig.

Det är nog rätt allmänmänskligt att tycka det är skönt när andra bestämmer. Tror det är en stor anledning till att folk blir militärer och munkar.

Scratch89
2015-12-15, 23:18
Nu har jag ju haft en sån här flickvän för några år sedan och kan säga att det är jävligt lätt att halka dit och man inser det inte förrän efteråt hur jävla illa ute man var. Och ja, jag är intelligent och trodde inte heller att jag skulle "gå på det". Det är inte så uppenbart som i filmjölks exempel; det var ju mer ett exempel på vanligt äktenskapligt bus.

delta_mats
2015-12-15, 23:18
Japp, 14/15 stämde in perfekt :D

Förövrigt: ni som tvärsäkert hävdar att ni inte hade "gått på det" kan glömma era idéer, det handlar om sjukt smarta sociopater, och inte alls bara om att gömma saker, som är ett exempel.

Bara för att du är en sinnessvag individ betyder det inte att alla andra är det också. Vi påverkas i olika grad av olika saker, och vi reagerar olika beroende på hur vi är som personer.

Att alla kan brytas ner med hjälp av tortyrliknande metoder är dock en helt annan sak och inget som kan liknas vid detta exemplet. Här pratar vi om personer som är manipulativ mot personer i sin närhet, och det är långt ifrån alla som blir påverkade av såna personer. Kanske för att de själva bär på liknande egenskaper eller för att de bara inte är motagliga helt enkelt.

delta_mats
2015-12-15, 23:29
Det är nog rätt allmänmänskligt att tycka det är skönt när andra bestämmer. Tror det är en stor anledning till att folk blir militärer och munkar.

Jag gillar det inte. Gillade det inte i skolan, lumpen eller övrigt i livet. Jag går helst min egna väg. Sätter man ner 10 personer på en öde ö och jag är en av dem kommer jag gå min egna väg. Orka gå i någon annans forspår liksom.

Fuark
2015-12-15, 23:44
Jag gillar det inte. Gillade det inte i skolan, lumpen eller övrigt i livet. Jag går helst min egna väg. Sätter man ner 10 personer på en öde ö och jag är en av dem kommer jag gå min egna väg. Orka gå i någon annans forspår liksom.

Jag tror du är yngst i din syskonskara. Rätt eller fel?

anvihl
2015-12-15, 23:51

Oh my god! Trodde aldrig jag skulle hitta någon som liknade mig själv på detta forumet! Håller med till 100%.

Jag skulle förövrigt aldrig gå på sånt där, inte en chans på miljonen. Har manipulerat så mycket folk att jag märker första lilla tecknet på när någon gör det mot mig.

filmjölk
2015-12-15, 23:51
Bara för att du är en sinnessvag individ betyder det inte att alla andra är det också. Vi påverkas i olika grad av olika saker, och vi reagerar olika beroende på hur vi är som personer.

Att alla kan brytas ner med hjälp av tortyrliknande metoder är dock en helt annan sak och inget som kan liknas vid detta exemplet. Här pratar vi om personer som är manipulativ mot personer i sin närhet, och det är långt ifrån alla som blir påverkade av såna personer. Kanske för att de själva bär på liknande egenskaper eller för att de bara inte är motagliga helt enkelt.

Jag får uppfattningen av att ämnet gör dig upprörd. Får jag fråga om du har några personliga tråkiga erfarenheter av det som diskuteras eller om det väcker några obehagliga minnen?

Snubben
2015-12-16, 09:30
Dude

:em:

agazza
2015-12-16, 11:03
Kul att det finns en term för det. Jag använder bland annat den tekniken för att komma dit jag vill i olika sammanhang, mestadels jobbrelaterat.

På en roligare sida, så har jag och en annan bekant en broderlig intern livstävling, där vi använder oss mycket av denna typ av manipulering för skoj, mest åt practical joke hållet.

martikainen
2015-12-16, 11:15
Nu har jag ju haft en sån här flickvän för några år sedan och kan säga att det är jävligt lätt att halka dit och man inser det inte förrän efteråt hur jävla illa ute man var. Och ja, jag är intelligent och trodde inte heller att jag skulle "gå på det". Det är inte så uppenbart som i filmjölks exempel; det var ju mer ett exempel på vanligt äktenskapligt bus.

Been there too, det tog mig ett par år att inse att jag inte har hörselproblem, dåligt minne m.m utan att det var hon som manipulerade mig på så många sätt.
De 15 punkterna filmjölk listade stämmer jäkligt bra och så här i efterhand är det helt otroligt att jag inte såg det tidigare.
Problemet i det hela är ju att man i en relation litar på sin partner och som en "normal" människa inte förstår varför någon skulle göra så mot någon annan.

PixelMiner
2015-12-16, 11:46

Punkt 7 och punkt 15 har ju exakt samma text.
Försöker du "Gaslighta" oss också? ;)

Pernam
2015-12-16, 12:06
Jävla Filmjölk, det här ska du få fan för! *gah!*
Nu så har du fått mig att börja fundera om det inte är så att jag är gaslightad och inte bara allmänt kass! Förstör det här mitt förhållande är det ditt fel!!!
;)

delta_mats
2015-12-16, 14:33
Jag tror du är yngst i din syskonskara. Rätt eller fel?

Nej jag är ett mellansyskon.

Jag får uppfattningen av att ämnet gör dig upprörd. Får jag fråga om du har några personliga tråkiga erfarenheter av det som diskuteras eller om det väcker några obehagliga minnen?

Jag gillar bara inte när okänt folk tror dom vet hur jag fungerar. Orka dra alla över samma kam.

Scratch89
2015-12-16, 16:25
Been there too, det tog mig ett par år att inse att jag inte har hörselproblem, dåligt minne m.m utan att det var hon som manipulerade mig på så många sätt.
De 15 punkterna filmjölk listade stämmer jäkligt bra och så här i efterhand är det helt otroligt att jag inte såg det tidigare.
Problemet i det hela är ju att man i en relation litar på sin partner och som en "normal" människa inte förstår varför någon skulle göra så mot någon annan.

Det jag kände var att gränsen för vad som var normalt beteende sakta men säkert försköts åt det hållet hon ville. Att vara lite sotis för att jag drog ut med klasskompisar kan vara normalt, men successivt implementera att det då är mitt fel att hon knullar med någon annan (för att hon inte får uppmärksamhet just den kvällen) är inte normalt, men processen dit tar tid och när man väl är där är man fast. Att behöva springa och be om ursäkt för ett beteende som hon implementerat är väldigt udda nu när man ser på det i efterhand.

filmjölk
2015-12-16, 22:04
Jävla Filmjölk, det här ska du få fan för! *gah!*
Nu så har du fått mig att börja fundera om det inte är så att jag är gaslightad och inte bara allmänt kass! Förstör det här mitt förhållande är det ditt fel!!!
;)

Sorry:D

filmjölk
2015-12-16, 22:13
Det jag kände var att gränsen för vad som var normalt beteende sakta men säkert försköts åt det hållet hon ville. Att vara lite sotis för att jag drog ut med klasskompisar kan vara normalt, men successivt implementera att det då är mitt fel att hon knullar med någon annan (för att hon inte får uppmärksamhet just den kvällen) är inte normalt, men processen dit tar tid och när man väl är där är man fast. Att behöva springa och be om ursäkt för ett beteende som hon implementerat är väldigt udda nu när man ser på det i efterhand.

Fyfan:( Men fällan i ditt fall var nog ännu lite större än så gissar jag. Gissningsvis blev du inte bara älskad utan dyrkad i början när ni sågs, och just det där med att bli dyrkad som nånslags frälsare är något som kan ställa till det rejält i skallen. Då har man ju inte bara en relation med någon man älskar utan man får även ett (inbillat) ansvar för vad hon gör och hur hon mår. Det är snålt(eller iaf. svårhittat) med svensk "lättare" litteratur i ämnet men det finns gott om det på engelska.

Old Nick
2015-12-17, 08:41

Ja herregud, samma här. Jag orkar inte ens försöka längre. Här hemma är det liksom:

Frun: "Du, var har du lagt X"

Jag: "Ingen jävla aning"

...10 sekunder senare

Frun: "Men den ligger ju här, rakt framför dig!"

Jag (orkar inte ens titta var hon pekar, utan fortsätter kolla på TV'n): "Jaha"

filmjölk
2015-12-18, 19:28
Här är det beskrivet vad som ofta händer i relationen förutom själva gaslightandet, från ett kvinnligt förövar och ett manligt offerperspektiv:

https://shrink4men.wordpress.com/2009/01/30/10-signs-your-girlfriend-or-wife-is-an-emotional-bully/

Darth Yoda
2015-12-18, 21:23
För mig betyder "Gaslighting" när man sätter eld på sina egna fisar.

svenbanan
2015-12-18, 23:58
Angående att man är bombsäker på att man inte skulle gå på nåt sådant, så kommer jag att tänka på nån dokumentär som gick på tv för några år sedan, som handlade om hur hjärnan tolkar olika sinnesintryck. Typ optiska illusioner och liknande. Dvs man ser något som hjärnan tolkar på ett visst sätt och så har man skapat sig en mental bild av vad det var man såg. Men den bilden behöver inte alls stämma med verkligheten (beroende på olika mekanismer i hjärnan). Det man är helt säker på att man upplevt visar sig i efterhand vara en konstruktion av ens egen hjärna.

Jag minns att jag satt och kollade på detta med farsan, och vi satt bägge och garvade åt hur lätt det var att bli manipulerad av exemplen i programmet. Strax därefter berättade han om en gång då han hade sett nåt konstigt ute i skogen. Jag minns inte exakt vad det handlade om, men det var nåt i stil med ett UFO eller nåt, som han inte kunde förklara vad det egentligen var. Såklart påpekade jag att det troliga ju var att vad det nu var han sett faktiskt egentligen varit nåt helt annat som hans hjärna sedan gjort nån slags tolkning av och att det var denna tolkning han mindes. Men då blev det plötsligt tvärstopp. I verkligheten skulle han minnsan inte kunna bli lurad på det sättet. Det han hade sett, hade han ju faktiskt sett. Helt omöjligt att resonera vidare på detta spår, trots att vi precis innan sett en dokumentär som exakt detta, som visade hur opålitliga ens egna minnesbilder och sinnesintryck är.

Tror det är lika vanskligt att säga att man "absolut inte" skulle kunna gå på denna typ av manipulationer. Det beror nog mestadels på hur bra utförda dessa manipulationer är. Sedan är det ju inte nödvändigtvis så att man behöver bli ett fnittrande kolli som spelar på läppen bara för att man "går på" själva lurandet.

Diomedea exulans
2015-12-19, 00:02
Angående att man är bombsäker på att man inte skulle gå på nåt sådant, så kommer jag att tänka på nån dokumentär som gick på tv för några år sedan, som handlade om hur hjärnan tolkar olika sinnesintryck. Typ optiska illusioner och liknande. Dvs man ser något som hjärnan tolkar på ett visst sätt och så har man skapat sig en mental bild av vad det var man såg. Men den bilden behöver inte alls stämma med verkligheten (beroende på olika mekanismer i hjärnan). Det man är helt säker på att man upplevt visar sig i efterhand vara en konstruktion av ens egen hjärna.

Jag minns att jag satt och kollade på detta med farsan, och vi satt bägge och garvade åt hur lätt det var att bli manipulerad av exemplen i programmet. Strax därefter berättade han om en gång då han hade sett nåt konstigt ute i skogen. Jag minns inte exakt vad det handlade om, men det var nåt i stil med ett UFO eller nåt, som han inte kunde förklara vad det egentligen var. Såklart påpekade jag att det troliga ju var att vad det nu var han sett faktiskt egentligen varit nåt helt annat som hans hjärna sedan gjort nån slags tolkning av och att det var denna tolkning han mindes. Men då blev det plötsligt tvärstopp. I verkligheten skulle han minnsan inte kunna bli lurad på det sättet. Det han hade sett, hade han ju faktiskt sett. Helt omöjligt att resonera vidare på detta spår, trots att vi precis innan sett en dokumentär som exakt detta, som visade hur opålitliga ens egna minnesbilder och sinnesintryck är.

Tror det är lika vanskligt att säga att man "absolut inte" skulle kunna gå på denna typ av manipulationer. Det beror nog mestadels på hur bra utförda dessa manipulationer är. Sedan är det ju inte nödvändigtvis så att man behöver bli ett fnittrande kolli som spelar på läppen bara för att man "går på" själva lurandet.

Det påminner om ett korttrick jag såg en magiker göra på teve häromdan. Om jag minns rätt gick det till ungefär såhär: Han visade ett kort för en person och lade det i dennes hand, sedan bad han personen blunda, sedan pratade han med personen om något helt ovidkommande. Därefter fick försökspersonen öppna ögonen, och denne hade då totalt glömt kortet i handen, trots att hen lade märke till det bara någon minut tidigare. Några personer stod bredvid och tittade på, och de blev naturligtvis helt förbluffade över hur man kunde glömma någonting så uppenbart så fort.

Olegh
2015-12-19, 00:13
Själv känner jag mig själv på så sätt att jag vet att jag inte känner mig själv. Har därför så jävla svårt att köpa när folk kommer o är helt bombsäkra på hur de "är" eller skulle reagera, när jag själv drabbas av tvivel och överväger i princip varenda liten jävla detalj i livet, just när det händer. Jag har gjort så många olika bedömningar och dragit så diametralt olika slutsatser att jag omöjligen kan veta var fan jag har mig själv.

Diomedea exulans
2015-12-19, 00:23
Själv känner jag mig själv på så sätt att jag vet att jag inte känner mig själv. Har därför så jävla svårt att köpa när folk kommer o är helt bombsäkra på hur de "är" eller skulle reagera, när jag själv drabbas av tvivel och överväger i princip varenda liten jävla detalj i livet, just när det händer. Jag har gjort så många olika bedömningar och dragit så diametralt olika slutsatser att jag omöjligen kan veta var fan jag har mig själv.

+ Jättemycket. Det har till och med hänt att jag i förväg bestämt mig för hur jag ska reagera i situationer, typ "nästa gång han gör si så ska jag göra så", men så gör jag inte som jag bestämt iallafall, för att jag inte vågar eller får någon mental spärr eller något.

Socialpsykologin är en gren av psykologin som handlar om hur människor reagerar väldigt olika i olika situationer, att vi inte alls har så fasta personligheter som vi helst vill tro. Det finns den del intressanta och något kusliga experiment att läsa om där, Stanford prison experiment är en klassiker som nämnts förut några gånger på brädan.