handdator

Visa fullständig version : Ska studera - lägenhet eller studentlägenhet?


Chocolate
2015-12-15, 16:20
Jag hade planer på att studera i höst egentligen men jag provade att söka till våren för att se om jag kommer in och det gjorde jag.

Så jag testade att söka både vanlig lägenhet och studentlägenhet och det ser ut som att jag kan bli erbjuden båda, men jag vet inte vilket som är bäst att välja?

Studentlägenheten är beläget centralt och den vanliga är utanför (förort förmodligen) - hyran är även högre när det gäller studentlägenheten. Sen är det så att inflytt till studentlägenhet är innan studiestart och den vanliga lägenheten är nog en månad efter (kan bli knepigt att bo någon annanstans under tiden kanske?).

Skulle önska lite råd om hur jag bör gå tillväga. Tack på förhand.

MackeJuve
2015-12-15, 16:25
Studentlägenheten kan du nog bli tvungen att säga upp när du är klar med dina studier, det är väl det enda du behöver ha i åtanke när du väljer. Annars är det bara att ta den som du gillar mest. Bo i korridor är kul ett tag men blir segt senare, om du inte är supersocial. Om nu studentlägenheten skulle vara en sådan.

Andy.da.wohoo
2015-12-15, 16:26
Vilken stad gäller det?

Minikubik
2015-12-15, 16:27
Jag hade planer på att studera i höst egentligen men jag provade att söka till våren för att se om jag kommer in och det gjorde jag.

Så jag testade att söka både vanlig lägenhet och studentlägenhet och det ser ut som att jag kan bli erbjuden båda, men jag vet inte vilket som är bäst att välja?

Studentlägenheten är beläget centralt och den vanliga är utanför (förort förmodligen) - hyran är även högre när det gäller studentlägenheten. Sen är det så att inflytt till studentlägenhet är innan studiestart och den vanliga lägenheten är nog en månad efter (kan bli knepigt att bo någon annanstans under tiden kanske?).

Skulle önska lite råd om hur jag bör gå tillväga. Tack på förhand.

Skulle säga att det beror bland annat på pris, läge(vilken förort jao), hur länge du ska studera, framtida planer, distans nu till studieort osv. Men rent så där hade jag nog valt egen lägenhet framför studentlägenhet alla dagar i veckan

anvihl
2015-12-15, 16:27
Ja om det är korridor, fly det som pesten om du inte är supersocial.

Lägenheten har som sagt fördelen att du kan bo kvar där efter studierna sen. Studentlägenheten kommer du bli utkastad ifrån så fort du slutat plugga i många fall.

Även om det inte är korridor brukar dessutom studentlägenheter vara riktigt slitna. Stor rullians på dom lägenheterna, bara ungdomar, mycket festande osv och generellt bryr sig folk inte om att ta hand om en lägenhet man ändå snart ska flytta ut ifrån (tyvärr).

Du kommer även få bo nära andra studenter vilket kan vara en riktig pina om du hamnar med massa festfolk.

JAg hade valt lägenheten alla dagar i veckan.

Mental
2015-12-15, 16:31
Du kommer även få bo nära andra studenter vilket kan vara en riktig pina om du hamnar med massa festfolk.

Eller skitkul om man är i någorlunda samma ålder och har liknande intressen!

Andy.da.wohoo
2015-12-15, 16:34
Eller skitkul om man är i någorlunda samma ålder och har liknande intressen!

+1

Bor i studentlägenhet och tycker det är betydligt roligare än det var att bo i vanlig lägenhet.

Chocolate
2015-12-15, 16:35
Jag hade faktiskt tänkt mig att flytta permanent så det kanske är bättre att välja den vanliga då? Även om det skulle vara sämre i form av närhet till stan och skola? Men bör jag i sådana fall även tacka jag till studentlägenheten för att bo i tills jag kan flytta in i den vanliga lägenheten?

Problemet kan ju vara uppsägningstiden på studentlägenheten som om jag inte har fel är på 3 mån.

mela
2015-12-15, 16:39
Hur lång pendlingstid blir det till skolan från de olika lägenheterna?
Hur nära har du till mataffär?

Olegh
2015-12-15, 16:40
Att slippa eller korta ner pendlingstiden är värt rövmycket imo

Mental
2015-12-15, 16:42
Att slippa eller korta ner pendlingstiden är värt rövmycket imo

Att slippa jaga lägenhet efter studierna med... Svårt det där...

Abbs
2015-12-15, 16:45
Att slippa jaga lägenhet efter studierna med... Svårt det där...

Men då har man ju ytterligare 3 eller 5 år i bostadskön så då behöver man bara vänta några år till :D

Mental
2015-12-15, 16:49
Men då har man ju ytterligare 3 eller 5 år i bostadskön så då behöver man bara vänta några år till :D

Om det är via kö, det är lite oklart i första inlägget.

anvihl
2015-12-15, 16:49
Eller skitkul om man är i någorlunda samma ålder och har liknande intressen!

Jovisst, kanske det, ibland iallafall. Tills att man tröttnat på att festa 3-5 dagar i veckan och inte kan sova om nätterna för att folket runt omkring är så högljudda (är nästan alltid folket som inte mognade förbi 10års åldern fören dom blev 20 och beter sig nu som 14åringar i vuxen ålder, alla som har studerat på en teknisk högskola vet vilka jag menar.)

mela
2015-12-15, 16:49
Står inte ens vilken stad, alla har inte bostadsköer som Stockholm. Faktiskt.

Chocolate
2015-12-15, 17:05
Eskilstuna. Studentlägenheten är mitt i centrum och den vanliga är kanske en kvart med buss skulle jag tippa på...

Minikubik
2015-12-15, 17:08
Även från de områden som ligger längst från city tar det 15-20 minuter med buss i Eskilstuna. Har för mig bussarna går var 20 minut i snitt.

Fuark
2015-12-15, 17:25
Pendla suger, hade tagit studentlägenheten alla dagar i veckan. Jag har bara goda erfarenheter ifrån korridorsboende och då är jag långt ifrån social.
Var iofs bara tjejer i min korridor som höll det rent och snyggt och var tysta som möss, det kunde varit värre.

Pendla suger dock mer än festglada grannar

mela
2015-12-15, 17:37
15-20 min pendling är ju NADA. Hellre det än korridor, alla dagar iveckan. Hälsat på kompisar i korridorer där matsalsbordet bara varit ett mögligt diskberg. Ehw.

Har alltid haft problem med högljudda och vandaliserande grannar i vanliga studentlägenheter också.

Fuark
2015-12-15, 17:47
Säg att du börjar vid 08:30.

Du får alternativet att gå upp vid 08:10 varje dag eller 07:50. Det låter inte som mycket och det är det inte heller, men det är värt det.

mela
2015-12-15, 17:48
Hellre upp 07:50 och ha grannar som håller käft och inte har tentafest hela tentaveckorna för att de är klara med sina tentor medan en annan sitter med tenta i slutet av perioden.

Chocolate
2015-12-15, 17:49
Alltså bo i studentlägenhet till det är dags för inflyttning till den vanliga lägenheten är bästa alternativet då? Synd att det är 3 mån uppsägningstid...

Det bästa med att bo centralt är ju inte bara tiden, utan även kostnaden när man slipper betala för busskort.

Chocolate
2015-12-15, 17:51
Kanske inte bara festande studenter som är "problemet" när man bor centralt. Kan väl bli rätt så högljutt även under helger när "vanliga" människor är ute?

Fuark
2015-12-15, 17:53
Centralt + inget busskort + mer sömn = win

man hör ständigt skräckhistorier om festande grannar men jag har aldrig stött på någon IRL som haft dessa problem. Utbytesstudenter ska du dock akta dig för, dom är monster.

Minikubik
2015-12-15, 17:55
Busskort lär inte vara så jätte dyrt, vår och sommar hade jag röstat på cykel, tar samma tid som bussen, bra cykelvägar överallt i princip, gott om plats att ställa cykeln i närhet av skolan.
Kan bli rätt högljutt runt centrum ja, men inte extremt på något sätt så fort man lämnat krog gatan

mela
2015-12-15, 17:55
Kanske inte bara festande studenter som är "problemet" när man bor centralt. Kan väl bli rätt så högljutt även under helger när "vanliga" människor är ute?

Absolut, ofta på helger dock, turligt. Beror också på vad det är för folk iofs. Och vad det är för hus.

Jag bodde i ett studenthus där man bara kom in på sin egna våning, vilket innebar att det itne gick och knacka på hos någon på en annan våning som hade fest. Det var totalt jävla värdelöst.

Chocolate
2015-12-15, 18:03
Centralt + inget busskort + mer sömn = win

man hör ständigt skräckhistorier om festande grannar men jag har aldrig stött på någon IRL som haft dessa problem. Utbytesstudenter ska du dock akta dig för, dom är monster.

Håller med om att det är väldigt starka argument. Men det kanske är dumt att tacka nej till ett förstahandskontrakt när man väl har fått tag på en lägenhet?
Men det är uppenbart att den vanliga lägenheten kommer att vara "sämre" om man gör en lista med +/- | blir som sagt bara en bra sak och det är förstahandskontraktet. Inget som säger att det kommer att bli lätt att få tag på en hyresrätt efter avslutad utbildning?

Om båda lägenheterna hade haft samma inflyttningsdatum så tror jag att valet blivit mycket enklare.

Ame
2015-12-15, 18:18
Jag har bott alldeles för många år i studentkorridor och aldrig upplevt det som speciellt besvärligt även om jag inte är den mest sociala personen som lätt kan umgås med vem som helst. De verkar mest vara personer som inte bor i korridor som pratar om hur dåligt det är. Visst kan man ha otur och få idioter som grannar men det kan du ju ändå. Är det lägenhet så har du ju ändå eget kök så inga problem där åtminstone.

ChuckTesta
2015-12-15, 18:25
Dela kök, dusch, badrum. Nej.

Chocolate
2015-12-15, 18:28
Dela kök, dusch, badrum. Nej.

Eget kök, dusch/wc i studentlägenheten...

smeander
2015-12-15, 18:29
Egen lägenhet alla gånger, studentlägenhet suger och är dyrare :D

Chocolate
2015-12-15, 18:40
Egen lägenhet alla gånger, studentlägenhet suger och är dyrare :D

Trots att den egna lägenheten är i ett sämre område och att man måste ta bussen?

Blaine
2015-12-15, 18:45
Eget kök, dusch/wc i studentlägenheten...

Detta är ett stort plus. Jag har alltför många gånger delat toalett och kök och det är ingen höjdare. Det fungerar, men frihetskänslan av egna utrymmen är skön.

Av det jag har läst i tråden utifrån dina förutsättningar så verkar studentlägenheten vara det bästa alternativet. Billigare, bättre beläget och dessutom säger du att egen toalett och kök finns. Då ser jag inga som helst hinder eller anledning till varför detta inte skulle bli ditt val.

Att stå ut med "högljudda studenter" är nog det minsta du ska oroa dig för. Dels så tror jag inte att det är så farligt överhuvudtaget, och dels så får du se det som en potentiell möjlighet till nya kontakter och, när du känner för det, social gemenskap. Studentlivet kommer du kanske att sakna när du är fyrtio år gammal och tänker tillbaka.

Eskilstuna är för övrigt en rätt så lugn ort, enligt min erfarenhet som åker dit ibland, så galningar lär du inte råka ut för. Det är dessutom en ganska tråkig ort, så att ha en lägenhet där ser jag inte som världens kap, såvida du verkligen inte planerar att bo där framöver och älskar stället. Är det Mälardalen det gäller?

Chocolate
2015-12-15, 18:55
Detta är ett stort plus. Jag har alltför många gånger delat toalett och kök och det är ingen höjdare. Det fungerar, men frihetskänslan av egna utrymmen är skön.

Av det jag har läst i tråden utifrån dina förutsättningar så verkar studentlägenheten vara det bästa alternativet. Billigare, bättre beläget och dessutom säger du att egen toalett och kök finns. Då ser jag inga som helst hinder eller anledning till varför detta inte skulle bli ditt val.

Att stå ut med "högljudda studenter" är nog det minsta du ska oroa dig för. Dels så tror jag inte att det är så farligt överhuvudtaget, och dels så får du se det som en potentiell möjlighet till nya kontakter och, när du känner för det, social gemenskap. Studentlivet kommer du kanske att sakna när du är fyrtio år gammal och tänker tillbaka.

Eskilstuna är för övrigt en rätt så lugn ort, enligt min erfarenhet som åker dit ibland, så galningar lär du inte råka ut för. Det är dessutom en ganska tråkig ort, så att ha en lägenhet där ser jag inte som världens kap, såvida du verkligen inte planerar att bo där framöver och älskar stället. Är det Mälardalen det gäller?

Japp, mdh. Jag kanske skrev fel, men studentlägenheten är dyrare...
Anledningen till att jag tänkte bo där permanent är för att det brukar ta tid att bygga ett kontaktnät och det brukar man göra under studieperioden, kanske t.o.m. när man jobbar extra...

Blaine
2015-12-15, 19:24
Japp, mdh. Jag kanske skrev fel, men studentlägenheten är dyrare...
Anledningen till att jag tänkte bo där permanent är för att det brukar ta tid att bygga ett kontaktnät och det brukar man göra under studieperioden, kanske t.o.m. när man jobbar extra...

Då är jag med. Men tänk att busskort också kostar. Och bekvämligheten av att inte åka buss, även om den inte är särskilt lång, skulle jag föredra. Tänk dig att du har en endast en föreläsning på eftermiddagen (leker med tanken), då är det nog skönare att ha nära dit och sedan kunna ta sig hem igen än att planera med bussresor.

Det kryllar för övrigt av tjejer på Mdh, och att leva studentliv med dem hade inte jag tackat nej till (jag studerar på distans, men tillhör Mdh i Eskilstuna och är där ibland för obligatoriska träffar).

Men det är som sagt plus och minus för båda valen. Det ä svårt att säga på förhand vad som passar dig bäst. Jag vet bara själv att studentliv inte är något som återkommer när du är mycket äldre. Att bo i vanlig lägenhet som en vanlig tråkmåns kommer du att göra resten av livet sedan ändå.

forslund
2015-12-15, 19:33
Var ligger den vanliga lägenheten? Vi som faktiskt bor i Eskilstuna kan ju uppskatta din pendlingstid ganska exakt.

Chocolate
2015-12-15, 19:53
Då är jag med. Men tänk att busskort också kostar. Och bekvämligheten av att inte åka buss, även om den inte är särskilt lång, skulle jag föredra. Tänk dig att du har en endast en föreläsning på eftermiddagen (leker med tanken), då är det nog skönare att ha nära dit och sedan kunna ta sig hem igen än att planera med bussresor.

Det kryllar för övrigt av tjejer på Mdh, och att leva studentliv med dem hade inte jag tackat nej till (jag studerar på distans, men tillhör Mdh i Eskilstuna och är där ibland för obligatoriska träffar).

Men det är som sagt plus och minus för båda valen. Det ä svårt att säga på förhand vad som passar dig bäst. Jag vet bara själv att studentliv inte är något som återkommer när du är mycket äldre. Att bo i vanlig lägenhet som en vanlig tråkmåns kommer du att göra resten av livet sedan ändå.

Håller med om att det kan vara en bra "upplevelse" att bo som en student men är man tillräckligt social så lär man nog klara av att ha ett bra umgänge som student - är iof lite tråkig, brukar ta tid för mig att få vänner, har med självförtroendet att göra.

Om jag kunde ha flyttat in i vanliga lägenheten innan studierna började så skulle jag inte tveka ett dugg trots att det skulle vara ett tråkigare alternativ med buss och förort.

Men nu när jag måste kalkylera in att först flytta in i studentlägenheten, sen säga upp det kontraktet (3 mån uppsägningstid) och sedan flytta till förstahandskontraktet ungefär en månad senare kan bli lite "jobbigt" speciellt när man i början av studierna behöver komma igång. Tar ju en tid att acklimatisera sig till en ny miljö.

Busskort för en månad kanske kostar runt 400 kr? Studentlägenheten är över 1500 kr dyrare än den vanliga.

Fuark
2015-12-15, 20:02
40 minuter tur och retur varje dag inkl. att vänta på en busshållplats är ovärt. Att ens behöva hålla busstider och att stå och vänta på det är ett moment i sig

Chocolate
2015-12-15, 20:07
40 minuter tur och retur varje dag inkl. att vänta på en busshållplats är ovärt. Att ens behöva hålla busstider och att stå och vänta på det är ett moment i sig

Speciellt den här årstiden... :)

Då är frågan om det är värt att tacka nej till ett förstahandskontrakt. Kan man få tag på ett bättre alternativ någon gång senare?

Blir mycket funderande just nu. ;)

z_bumbi
2015-12-15, 20:19
Var ligger de vanliga lägenheterna och var tänker du träna?

Chocolate
2015-12-15, 20:21
Var ligger de vanliga lägenheterna och var tänker du träna?

Utanför för centrum, 4-5 km från skolan. Träna? Det vet jag inte ännu, har inte koll på något därifrån...

z_bumbi
2015-12-15, 20:32
Utanför för centrum, 4-5 km från skolan. Träna? Det vet jag inte ännu, har inte koll på något därifrån...

Du gör det i fel ordning. :D

Först kollar man vad det finns för gym (eller vad man nu vill träna) som verkar vettigt ligger. Sen kikar man på bostad.
Vill man träna på gym så är valet enkelt dvs ASK Eskilstuna och då har man sökcentrumet någonstans mellan MDH och ASK men eftersom det är typ 10-12 min gångväg mellan de två så kvittar det nästan vilket man utgår ifrån. En viss fördel är det att ha gymmet närmare hem då man oftast tränar på morgonen innan eller på kvällen efter plugget och kan ta det på vägen till/från skolan. Bor man centralt så upphör det att gälla och man kan kila hem och käka först och sedan träna utan att man lägger 60 min på transport.

4-5 km är inte särskilt långt men det intressanta är vilka områden det är och inte bara avståndet. Inte bara för hur området är i sig utan också vad som finns i närheten (gym, affärer etc).

yeahwtf
2015-12-15, 21:35
Vanlig hyreslägenhet alla gånger. Så slipper du panikleta nytt när du är klar med studierna, men även för att studentlägenheter kan vara skitfina - men de kan lika gärna vara skitvidriga.

Chocolate
2015-12-15, 21:38
Intressanta svar!

Tycker att det är svårt att bestämma. Studentlägenheten har många fördelar och den största är ju närheten till skolan. Kan vara bra om man jobbar extra också.

Men en egen lägenhet är ju trots allt ett förstahandskontrakt. Är ju svårt att få tag på sådant. Man slipper ju oroa sig för att hitta en bostad när studierna är avklarade. Gillar egentligen inte att åka med buss men det känns som att det är just detta som är det negativa samtidigt som det är ett "dåligt" område - förorter/"miljonprogramsområden" klassas oftast som negativt. Sen är ju hyran lägre vilket är bra speciellt med tanke på att man bör tänka på ekonomin iom att man inte jobbar heltid.

Så, vill jag bo bra och dyrt eller "dåligt" och billigt? Kan inte avgöra - känns som att jag går runt i cirklar. Synd att förstahandskontraktets inflyttning inte kunde vara tidigare.

Scratch89
2015-12-15, 23:35
Om studentlägenheten innebär en egen lägenhet (dvs, inte dela kök, toa eller dusch) så är det ju rätt så trevligt med en sådan. Spara då dina köpoäng till något vettigare efter examen.

Chocolate
2015-12-16, 02:14
Om studentlägenheten innebär en egen lägenhet (dvs, inte dela kök, toa eller dusch) så är det ju rätt så trevligt med en sådan. Spara då dina köpoäng till något vettigare efter examen.

Köpoäng som är i denna stad är inte så hög för min del. Blir ingen förlust gällande detta...

Chocolate
2015-12-16, 02:17
En sak jag undrar över är när det gäller att gå på visning för den vanliga lägenheten. Är det ett måste? Hade det varit i samma stad så är det inga problem men nu när det är relativt långt tänkte jag att det faktiskt inte "spelar någon roll". Det gör det men det viktigaste är ändå att få tag på en bostad och inte vara så "petig".

Så kan man fixa kontraktet utan att ha gått på visning av lägenhet? Sen undrar jag om man kan skriva på kontraktet via brev/fax eller dylikt? Eller måste man vara där personligen?

Kanske lite konstiga frågor men det skadar nog inte att fråga. ;)

PureWhey
2015-12-16, 02:35
Om studentlägenheten innebär en egen lägenhet (dvs, inte dela kök, toa eller dusch) så är det ju rätt så trevligt med en sådan. Spara då dina köpoäng till något vettigare efter examen.

Där jag står i kö är det två olika kösystem för vanliga lägenheter och studentlägenheter. Känns som att det bör vara normen, men kanske inte.

Cooks
2015-12-16, 04:10
Eget kök, dusch/wc i studentlägenheten...

Isåfall hade jag kört på studentlägenhet alla dagar i veckan. Finns öronproppar om du skulle råka hamna med högludda grannar.

Jokester
2015-12-16, 05:53
Ta studentlägenheten. Vill du bo kvar där lite efter studietiden sen är det inga problem, bara att ta någon enkel stråkurs du finner intressant eller lätt. Väldigt många gör så, framförallt de med en bra studentlägenhet i Stockholm.

Chocolate
2015-12-16, 15:37
Ta studentlägenheten. Vill du bo kvar där lite efter studietiden sen är det inga problem, bara att ta någon enkel stråkurs du finner intressant eller lätt. Väldigt många gör så, framförallt de med en bra studentlägenhet i Stockholm.

Tror att man måste läsa 30 p per termin för att bli erbjuden en studentlägenhet?

blåvitt
2015-12-16, 15:40
Om sthlm: ta studenlägenheten då de inte nollställer dina ködagar. När du har pluggat färdigt kommer du kunna få en fräschare normal lägenhet närmare stan än vad du kan få nu. Tänk långsiktigt.

Chocolate
2015-12-16, 15:46
Om sthlm: ta studenlägenheten då de inte nollställer dina ködagar. När du har pluggat färdigt kommer du kunna få en fräschare normal lägenhet närmare stan än vad du kan få nu. Tänk långsiktigt.

Nej, E-tuna...

Men det känns som att jag ändå måste ta studentlägenheten. Kollat runt och verkar som att jag inte kan hitta en tillfällig bostad för att sedan flytta in i vanliga lägenheten en månad senare. Som sagt 3 mån uppsägningstid på studentlägenheten...

Tänkte mest på att det är så ovisst med förstahandskontrakt. Vad är det som säger att jag blir erbjuden ett annat förstahandskontrakt senare? Kan ju bli stor "konkurrens" och då blir det svårt. Kan dessutom bli sämre "kvalitet".

Mental
2015-12-16, 16:04
Nej, E-tuna...

Men det känns som att jag ändå måste ta studentlägenheten. Kollat runt och verkar som att jag inte kan hitta en tillfällig bostad för att sedan flytta in i vanliga lägenheten en månad senare. Som sagt 3 mån uppsägningstid på studentlägenheten...

Tänkte mest på att det är så ovisst med förstahandskontrakt. Vad är det som säger att jag blir erbjuden ett annat förstahandskontrakt senare? Kan ju bli stor "konkurrens" och då blir det svårt. Kan dessutom bli sämre "kvalitet".

Ang uppsägningstiden.

I Umeå var det rätt vanligt att man bodde på vandrarhem i början, hitta en kursare i samma sits och dela ett dubbelrum i en månad. Det borde bli bra mycket billigare än att betala 3 hyror för 1 månad.

I Umeå har KFUM sovsal för 195kr natten t.ex
Finns säkert något motsvarande i E-tuna.

Blaine
2015-12-16, 16:25
Nej, E-tuna...

Men det känns som att jag ändå måste ta studentlägenheten. Kollat runt och verkar som att jag inte kan hitta en tillfällig bostad för att sedan flytta in i vanliga lägenheten en månad senare. Som sagt 3 mån uppsägningstid på studentlägenheten...

Tänkte mest på att det är så ovisst med förstahandskontrakt. Vad är det som säger att jag blir erbjuden ett annat förstahandskontrakt senare? Kan ju bli stor "konkurrens" och då blir det svårt. Kan dessutom bli sämre "kvalitet".

Ja, tänk den som kunde spå framtiden.

Det känns som att när ena personen rekommenderar något så låter det andra bättre, och tvärtom. Vad tycker du helt ärligt själv verkar bäst? Skriv en konkret lista över vad du anser är för plus och minus med respektive val. Du kan ju ha ett tredje alternativ också: strunta i att studera överhuvudtaget, eller plugga någon annanstans så slipper du beslutsångesten.

Scratch89
2015-12-16, 16:29
Där jag står i kö är det två olika kösystem för vanliga lägenheter och studentlägenheter. Känns som att det bör vara normen, men kanske inte.

Ja, det är ju det jag menade. Tar man studentlägenheten så står man ju kvar och behåller poängen till den vanliga lägenheten. :)

z_bumbi
2015-12-16, 16:53
Vanlig hyreslägenhet alla gånger. Så slipper du panikleta nytt när du är klar med studierna, men även för att studentlägenheter kan vara skitfina - men de kan lika gärna vara skitvidriga.

Som framgår av tråden är det inte direkt några svårigheter att hitta en vanlig lägenhet och pluggar man längre än en termin så har man gott om tid att leta lägenhet i ett område som man vill bo i.

Om studentlägenheten innebär en egen lägenhet (dvs, inte dela kök, toa eller dusch) så är det ju rätt så trevligt med en sådan. Spara då dina köpoäng till något vettigare efter examen.

Ja, det är ju det jag menade. Tar man studentlägenheten så står man ju kvar och behåller poängen till den vanliga lägenheten. :)

Finns det ens något kösystem?

PureWhey
2015-12-16, 17:18
Ja, det är ju det jag menade. Tar man studentlägenheten så står man ju kvar och behåller poängen till den vanliga lägenheten. :)

Ah! :thumbup:

Scratch89
2015-12-16, 21:02
Som framgår av tråden är det inte direkt några svårigheter att hitta en vanlig lägenhet och pluggar man längre än en termin så har man gott om tid att leta lägenhet i ett område som man vill bo i.





Finns det ens något kösystem?

Ah, jag såg det senare. Jag glömde av att det var obygden vi talade om. :d

Chocolate
2015-12-17, 20:23
Jag har nog kommit fram till ett beslut. Tror nog att det är bäst att välja studentlägenheten. Måste välja den hur som helst. Kan ändå inte pendla tills jag kan flytta in i den vanliga lägenheten.

Finns många positiva saker med studentlägenheten.

Sen är jag inte heller bekant med staden. Vet inte ens hur "förorten" där är. Läst lite om e-tunas områden som Västermalm, Skiftinge, Råbergstorp etc. Kanske inte det bästa "ryktet"? Sen vet jag inte hur det är med bussarna heller, hur ofta kommer de och hur tätt är det mellan stationerna.

Nä, får nog bli s-lägenheten och sen hoppas på ett annat förstahandskontrakt. :)

Minikubik
2015-12-17, 21:22
Jag har nog kommit fram till ett beslut. Tror nog att det är bäst att välja studentlägenheten. Måste välja den hur som helst. Kan ändå inte pendla tills jag kan flytta in i den vanliga lägenheten.

Finns många positiva saker med studentlägenheten.

Sen är jag inte heller bekant med staden. Vet inte ens hur "förorten" där är. Läst lite om e-tunas områden som Västermalm, Skiftinge, Råbergstorp etc. Kanske inte det bästa "ryktet"? Sen vet jag inte hur det är med bussarna heller, hur ofta kommer de och hur tätt är det mellan stationerna.

Nä, får nog bli s-lägenheten och sen hoppas på ett annat förstahandskontrakt. :)

Ey len, västermalm är ingen förort, årby kompis där är feta orten haha

Chocolate
2015-12-21, 14:59
Vilka delar av innerstan bör man satsa på om man letar efter lägenhet? Finns det butiker (livsmedel) i närheten så är det också bra.

Chocolate
2015-12-28, 14:28
Behöver lite hjälp igen. Jag ska satsa på studentlägenheten men undrar hur jag bör göra om jag hittar en vanlig lägenhet? Studentlägenheten är nära centrum men om jag hittar en lägenhet som är ca 1,5 km i diameter, (säger man så när det gäller kartor, eller är det radie, fast då är det hälften?) vilka gator/platser bör jag titta på?

forslund
2015-12-28, 14:41
Du har redan fått tips av oss som bor här, både i denna tråd och din förra. Läs dem igen.

Chocolate
2015-12-28, 14:54
Du har redan fått tips av oss som bor här, både i denna tråd och din förra. Läs dem igen.

Ok, undrade mest om gatorna. Har ännu inte flyttat dit. Men får väl kolla lite på google maps. ;)

Tack iaf! :)

forslund
2015-12-28, 15:45
Såhär skrev jag i din förra tråd. Gatorna är inte stora här så det går inte att specificera "bra eller dåliga" gator om man inte är väldigt specifik gällande ett visst område. Lättare att du själv frågar om en specifik gata än att vi tipsar.


Områden du gärna håller dig till förutom centrum (där skolan finns) är norr, söder, snopptorp, övre nyfors och östra området runt djurgården/sjukhuset.
Det är bra områden som alla är inom gång- och cykelavstånd till skolan/centrum och dessutom är lugna.

Undvik Årby och Fröslunda samt nyfors om du kan. Torshälla är långt ifrån stan.