handdator

Visa fullständig version : Kombinera Kreatin med Koffeinkapslar


fireball17
2015-12-14, 22:25
Frågan har säkert dykt upp ett flertalet gånger på forumet, men hitta inget av intresse.

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mening med att kombinera kreatin med koffeinkapslar?
Under en period på 16 veckor så har jag som mål att tappa från mina 92kg till runt 75-80kg samtidigt som jag bygger muskler(Alltså, fettförbänna och bygga muskler samtidigt). Tränar styrka 3 gånger i veckan och kondition 2 gånger i veckan.

Måndag - Vila
Tisdag - Styrka
Onsdag - Styrka
Torsdag - Vila
Fredag - Kondition
Lördag - Styrka
Söndag - Kondition

Kör enligt warrior diet och äter endast en gång per dag(Vilket alltid är efter träningspassen vid 18-19 ungefär på kvällen). Känner mig därför ganska trött när jag börjar träna.

Är det lönt för mig att kombinera kreatinet och koffeinkapslarna eller enbart slöseri?

PureWhey
2015-12-14, 22:41
Slöseri? Vad menar du?

fireball17
2015-12-14, 22:49
Är väl inte så så duktig på detta... men kreatinet binder upp vattnet i kroppen medan koffeinet löser upp(?) vattnet? målet är fortfarande att gå ner i vikt, äter jag då kreatinet går jag väl upp i vikt(eller är det bara väldigt lite man går upp?).
Koffeinet kör jag egentligen endast för att få ett uppiggnande innan träning.

Så kan jag köra båda och fortfarande gå ner i vikt (tappar cirka 1-1.5 kg i veckan) samt öka muskelstyrkan?

Gerdler
2015-12-15, 01:26
Kreatinet gör att du går upp i vattenvikt... Är det så farligt? Är det en invägning du ska klara av? koffeinets verkan vid deff är som stimulant (du blir mer pigg och möjligen kan det göra någon kcal i förbränning över en dag också) samt att den ökar lipolysen(frigör fett från fettcellerna). Att den har en mild diuretisk effekt är inte av värde för dig eftersom ditt mål inte är att bli av med vatten, tror jag, hoppas jag.

Jag vet inte hur du ser ut eller hur du äter och vad dina förutsättningar är men din planerade viktnedgångstakt ser ut att vara lite väl ambitiös. Sikta hellre på 0,5kg/v så blir du inte besviken, svag eller bådadera.

PureWhey
2015-12-15, 01:43
1-1.5kg i veckan med 2 konditionspass... Posta gärna resultat.

unsuspected
2015-12-15, 08:53
Varför kör du warriordiet om du känner dig trött när du ska träna? Är det inte bättre att äta något innan? Ingen koffein i världen kommer hjälpa dig då.

King Grub
2015-12-15, 09:14
Är väl inte så så duktig på detta... men kreatinet binder upp vattnet i kroppen medan koffeinet löser upp(?) vattnet? målet är fortfarande att gå ner i vikt, äter jag då kreatinet går jag väl upp i vikt(eller är det bara väldigt lite man går upp?).
Koffeinet kör jag egentligen endast för att få ett uppiggnande innan träning.

Så kan jag köra båda och fortfarande gå ner i vikt (tappar cirka 1-1.5 kg i veckan) samt öka muskelstyrkan?

Anledningen till att man ser rekommendationer att inte kombinera kreatin och koffein är inte vätskeretention/vätskedrivande effekt. Koffein förlänger relaxationstiderna på muskelfibrerna, medan kreatin förkortar dom. Det finns studier som har sett att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein.

fireball17
2015-12-15, 09:38
Har en "invägning" i Mars. Men den har jag endast mot mig själv för att se att jag klarar mitt mål. Väger in mig varje söndag för att se så var jag ligger. Har på 4 veckor tappat från 92 till 87 kg.

Så ni tycker det funkar bra att kombinera båda?

Gerdler
2015-12-16, 13:27
Anledningen till att man ser rekommendationer att inte kombinera kreatin och koffein är inte vätskeretention/vätskedrivande effekt. Koffein förlänger relaxationstiderna på muskelfibrerna, medan kreatin förkortar dom. Det finns studier som har sett att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein.

Med den ergogena effekten menas? Är det att kreatinfosfaten ökar och muskeln kan jobba längre anaerobt?

LunaSpice
2015-12-16, 13:40
Med den ergogena effekten menas? Är det att kreatinfosfaten ökar och muskeln kan jobba längre anaerobt?

Man kan översätta ergogen effekt med prestationshöjande effekt...