handdator

Visa fullständig version : Behöver tips "musli"


Callister
2004-04-14, 19:12
Hello.
Syrran tog med mig till ett frukostställe inne i stan för någon dag sedan. Där vart vi serverade filmjölk med någon sorts musli, med nötter in blandat, torkade frukter, och lite honung ovanpå, även äpple med kanel överst.
Det jag undrar över är iaf vilka nötter man ska använda, jag vet inte vilka som fanns med den där vi fick så...
Musli kan jag ju köpa själv, torkade frukter vet jag inte riktigt, några förslag på några torkade frukter som skulle passa?
Så det jag undrar är mest över nötterna och torkade frukterna. Det är nötterna som gör det goda! :eating:

emmzan
2004-04-14, 19:49
Jag har gjort egen musli några gånger och z_bumbi har gjort supergoda blandningar

Min är ungefär såhär
- rågflingor
- havregryn
- russin
- torkad ananas i småbitar
- haselnötter
- krossat linfrö
- ev mandlar

Mmmmmmmmm :D

Callister
2004-04-14, 19:57
Originally posted by emmzan
Jag har gjort egen musli några gånger och z_bumbi har gjort supergoda blandningar

Min är ungefär såhär
- rågflingor
- havregryn
- russin
- torkad ananas i småbitar
- haselnötter
- krossat linfrö
- ev mandlar

Mmmmmmmmm :D
Okej, jag gillar inte russin så jag skipar dom då. :)
Har du tips på kanske en eller två nötsorter som passar till? ;)
Och tänkte på råflingorna, vad e det? :) Jag tänkte köpa färdig havregrynsbaserd musli o blanda in nötter o frukt

z_bumbi
2004-04-14, 20:03
Råggryn
Havregryn
Russin
Aprikoser skurna i bitar eller t o m mixade
Katrinplommon --- "" ------
Jordnötter
Det är nog den senaste jag gjorde.

Har tidigare blandat ner en mindre mängd vanliga flingor i bara för att få lite smak.

Att hacka ner en chokladkaka är också helt okey och jämfört med mängden gryn jag använder så blir det mest en smaksättning.

Alla typer av nötter går att använda, kokos i mindre mängd, de flesta torkade frukter osv, det är bara att testa.

Min mor har ofta i vetekli i sina varianter men det är ingen favorit för min del.

Callister
2004-04-14, 21:03
Jordnötter, visste inte att man kunde använda dom. ;)
Ja, jag får helt enkelt testa lite dårå. ;)

Kimball
2004-04-14, 21:58
kör man allt dedär i ugnen för att rosta det sen på ngt vis eller bara blanda ihop...?
försökt att bara blanda ihop ngt liknande själv förut, men de smakade mindre bra :/

z_bumbi
2004-04-14, 22:06
Originally posted by Kimball
kör man allt dedär i ugnen för att rosta det sen på ngt vis eller bara blanda ihop...?
försökt att bara blanda ihop ngt liknande själv förut, men de smakade mindre bra :/

Jag slänger bara ihop det, det går att krångla med rostning av grynen mm men det är inget jag kommer att lägga ner tid på.

Patrizia
2004-04-16, 08:34
Recept på 1 port musli av latmanskaraktä

3 msk rågflingor
1 msk linfrön
2 msk vetekli
1 msk rostade solrosfrön
lite kanel
lite sötningsmedel

om man gillar lite tuggmotstånd kan man även tillsätta 1 msk råg och vetekross

Blanda och kör ner i filen/ naturella youghurten