handdator

Visa fullständig version : hur mycket leucin?


qozmox
2015-12-14, 13:33
har slut pengar (dvs kan ej köpa nytt vassle) men en burk leucin i skåpet.
vet att det gjorts en hel del forskning på just leucinets
effekt på proteinsyntesen, men då i en kombination med andra aminosyror.
går det öht att uppnå samma effekt som man får av tex 20g vassle med enbart leucin?
isåfall, hur mycket behöver jag?

RassK
2015-12-14, 13:51
40mg/kg-ffm

qozmox
2015-12-14, 13:55
kg-ffm=?
vikt minus ffm?
eller menar du kroppsvikt alt. ffm?

RassK
2015-12-14, 14:10
40 milligram per kilo fettfri massa

Gerdler
2015-12-14, 14:11
Han menar 40mg leucine/(kilogram fettfri massa). Se till att få protein från mat. Du kan inte ersätta 20g vassle med 3g leucine men du kanske får en liknande signal att starta proteinsyntesen. Proteinnedbrytningen kommer dock inte minska. Så se till att få i dig protein från andra källor.

PureWhey
2015-12-14, 16:04
http://jn.nutrition.org/content/135/6/1553S.full.pdf

King Grub
2015-12-14, 17:18
går det öht att uppnå samma effekt som man får av tex 20g vassle med enbart leucin?

Nej, men du skulle kunna få lika stor effekt av 6.25 g vassleprotein + 3 g leucin som av 25 gram vassleprotein, men enbart leucin fungerar inte. Även om translationen initieras så kan det inte ske någon faktiskt nybildning av muskelprotein utan övriga EAA.

upperkatt
2015-12-14, 18:43
Varför räknas det per *kg fettfri kroppsvikt*, och inte bara *kg kroppsvikt*?

exevision
2015-12-14, 18:52
Nej, men du skulle kunna få lika stor effekt av 6.25 g vassleprotein + 3 g leucin som av 25 gram vassleprotein, men enbart leucin fungerar inte. Även om translationen initieras så kan det inte ske någon faktiskt nybildning av muskelprotein utan övriga EAA.

Så dessa EAA med extra hög halt av leucin fungerar lika bra som de med mindre?

PureWhey
2015-12-14, 19:04
Varför räknas det per *kg fettfri kroppsvikt*, och inte bara *kg kroppsvikt*?

För att en person på 140kg kan ha lika mycket fettfri massa som en på 100kg.

Så dessa EAA med extra hög halt av leucin fungerar lika bra som de med mindre?

Om det är tillräckligt med leucin i den med mindre ja.

exevision
2015-12-14, 19:34
Om det är tillräckligt med leucin i den med mindre ja.

Jo, låt oss säga att den har det.
Tanken har bara dykt upp att EAA med extra leucin är mer likt BCAA = dåligt.

upperkatt
2015-12-14, 20:28
För att en person på 140kg kan ha lika mycket fettfri massa som en på 100kg.
Ok, jag syftar mer på att effekter av substanser brukar (så vitt jag vet) räknas *per kg kroppsvikt*. Detta eftersom fettmassan också är hormonellt, eller kanske rättare sagt, biologiskt, aktiv.

PureWhey
2015-12-14, 20:48
Jo, låt oss säga att den har det.

Tanken har bara dykt upp att EAA med extra leucin är mer likt BCAA = dåligt.

Är mer likt bcaa? Hur menar du nu?

Ok, jag syftar mer på att effekter av substanser brukar (så vitt jag vet) räknas *per kg kroppsvikt*. Detta eftersom fettmassan också är hormonellt, eller kanske rättare sagt, biologiskt, aktiv.


Beror väl på vad man pratar om, protein t.ex. tycker jag man oftare bör nämna i samband med fettfri massa ist för kroppsvikt. Men det är såklart svårt att veta vad din ffm är.

King Grub
2015-12-14, 20:51
BCAA är inte ett sämre val på grund av mycket leucin utan på grund av för få aminosyror.

exevision
2015-12-14, 21:26
BCAA är inte ett sämre val på grund av mycket leucin utan på grund av för få aminosyror.

Men det behövs alltså inte mycket av de övriga aminosyrorna för att få full effekt? Och ingen av alternativen är bättre eller sämre?

PureWhey
2015-12-14, 21:52
Nej, men du skulle kunna få lika stor effekt av 6.25 g vassleprotein + 3 g leucin som av 25 gram vassleprotein, men enbart leucin fungerar inte. Även om translationen initieras så kan det inte ske någon faktiskt nybildning av muskelprotein utan övriga EAA.

Men det behövs alltså inte mycket av de övriga aminosyrorna för att få full effekt? Och ingen av alternativen är bättre eller sämre?

Skulle gissa på att du kan räkna på aminosyrorna i 6.25g vassle då.

upperkatt
2015-12-14, 22:18
Beror väl på vad man pratar om, protein t.ex. tycker jag man oftare bör nämna i samband med fettfri massa ist för kroppsvikt. Men det är såklart svårt att veta vad din ffm är.

Varför tycker du det?
Jag vet inte min ffm, och det är ointressant i sammanhanget. Vill snarare diskutera varför du hellre vill ha mätt per ffm än per "m".
Som sagt är fettväven också biologiskt aktiv och inte ointressant i sammanhanget.

Exempelvis
What is the future of adipose tissue as an endocrine organ?
Several adipose tissue-derived hormones have been identified, but even those factors that are relatively well characterized, such as leptin, require further evaluation to more precisely define their physiological roles
http://www.iub.edu/~k662/articles/obesity/endocrine%20Kershaw%202004.pdf

PureWhey
2015-12-14, 22:21
Varför tycker du det?
Jag vet inte min ffm, och det är ointressant i sammanhanget. Vill snarare diskutera varför du hellre vill ha mätt per ffm än per "m".
Som sagt är fettväven också biologiskt aktiv och inte ointressant i sammanhanget.

Exempelvis

http://www.iub.edu/~k662/articles/obesity/endocrine%20Kershaw%202004.pdf

För att en fet person på 140kg kommer inte behöva lika mycket protein för att bibehålla sin muskelmassa som en muskulös person på 140kg. Tänk 100kg ffm mot 70kg ffm.

Sverker
2015-12-15, 18:29
Varför tycker du det?
Jag vet inte min ffm, och det är ointressant i sammanhanget. Vill snarare diskutera varför du hellre vill ha mätt per ffm än per "m".
Som sagt är fettväven också biologiskt aktiv och inte ointressant i sammanhanget.

Exempelvis

http://www.iub.edu/~k662/articles/obesity/endocrine%20Kershaw%202004.pdf


Just när det gäller leucin kan vi räkna bort fettcellerna. Leucin förbränns främst i musklerna och vi kan på goda grunder anta att fettceller har ett lågt upptag av leucin från blodet.

upperkatt
2015-12-17, 17:27
Just när det gäller leucin kan vi räkna bort fettcellerna. Leucin förbränns främst i musklerna och vi kan på goda grunder anta att fettceller har ett lågt upptag av leucin från blodet.

Oh, spännande, tack. :)