handdator

Visa fullständig version : Finns det nån receptfri förkylningsmedicin som fungerar?


VoDaresVins
2015-12-14, 08:50
Hur är det med receptfria läkemedel mot förkylning på apoteket, finns det nån sort som ni märkt hjälper och som ni ser till att ha hemma?
Åkt på förkylning igen nu. Försökte ta hostmedicin till natten, men hjälpte inte överhuvudtaget.
Har vid halsont försökt ta tabletter som det heter ska hjälpa men kan inte säga tidsmässigt jag kan märka nån som helst skillnad i tid hur fort jag blivit frisk från gång till gång. Samma gäller olika drycker som ska hjälpa vid feber och förkylning.

Så hur är det, finns det nån sort ni märker fungerar eller är allt bara humbug?

Rickard
2015-12-14, 09:02
Therimin gör lidandet mindre jävligt. Annars har jag inte stött på något som verkar snabbt på tillfrisknandet.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Starvation
2015-12-14, 09:21
Det finns la inget som verkligen hjälper? Lindrar kanske saker gör, men är det verkligen bättre att sänka febern som kroppen själv skapar? Vet inte hur det är dock, virus är la ganska värmetåliga, så febern kanske är skit.

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/basics/treatment/con-20019062 wikipedias referens.

King Grub
2015-12-14, 09:25
Lindra symptomen möjligen, men inget som botar eller gör att man blir frisk fortare.

VoDaresVins
2015-12-14, 09:42
Har ni stött på nån hostmedicin som fungerar då? Alltså indirekt skulle ju det kunna hjälpa till snabbare tillfrisknande imo. Hostmedicin som gör att man kan sova hela natten istället för att ligga i hosta vilket resulterar i mera sömn som då skulle göra tillfrisknandet snabbare. Men då igen har jag inte stött på nån receptfri hostmedicin än som skulle hjälpt.

Yip_man
2015-12-14, 10:09
Coldzyme, fungerar på mig iaf....

Pherall
2015-12-14, 10:21
Brukar göra en trollbrygd med ingefära, citron, vitlök och honung.

Smakar sate, men rensar bihålorna riktigt gött.

mela
2015-12-14, 10:22
coldzyme, fungerar på mig iaf....

+1

VoDaresVins
2015-12-14, 11:40
Coldzyme, fungerar på mig iaf....

Ser den finnns på apoket i Finland med. Ska testa.

Chocolate
2015-12-14, 17:52
Som nämnts så är mediciner för att lindra, tyvärr.

Det som hjälper lite, är sömn, mycket vätska och "bra mat" (frukt och grönt, varma drycker, inget "processat" och kanske antioxidanter)...

Krya på dig!

bubbaklubba
2015-12-14, 20:54
I USA har dom nyquil. Innehåller en cocktail av olika preparat. Säkerligen inte lagligt i Sverige dock.

Rahf
2015-12-14, 21:08
Nyquil drogar ned dig enormt. Klassisk triangelmärkning där.

Själv testade jag Kan Jang och kände symptomlindring samt möjligen kortare sjukdomsförlopp. I vilket fall som helst så var det något att luta sig mot för att sluta tycka synd om mig själv.

VoDaresVins
2015-12-15, 14:42
Nyquil drogar ned dig enormt. Klassisk triangelmärkning där.

Själv testade jag Kan Jang och kände symptomlindring samt möjligen kortare sjukdomsförlopp. I vilket fall som helst så var det något att luta sig mot för att sluta tycka synd om mig själv.

Kan Jang var nog jämt framme när jag var sjuk som liten. Vet inte om det hjälpte men åtminstone som tröst för tyckte det var jättegott.

ColdZyme känns också rätt bra nu. Om inte annat så lite skönare i halsen ett tag efter.

Ado2000
2015-12-15, 15:56
Kan Jang var nog jämt framme när jag var sjuk som liten. Vet inte om det hjälpte men åtminstone som tröst för tyckte det var jättegott.

ColdZyme känns också rätt bra nu. Om inte annat så lite skönare i halsen ett tag efter.

Smakar Jäger :D, å det funkar fortfarande på mig iaf

Rahf
2015-12-15, 16:49
Kan Jang var nog jämt framme när jag var sjuk som liten. Vet inte om det hjälpte men åtminstone som tröst för tyckte det var jättegott.

ColdZyme känns också rätt bra nu. Om inte annat så lite skönare i halsen ett tag efter.

Smakar Jäger :D, å det funkar fortfarande på mig iaf

Smakar Listerine blandat med lakrits för mig. *gah!* Men jag upplevde faktiskt att förkylningen inte sänkte mig fullständigt, som den gjorde första dagen och brukar göra varje morgon.

Thewind
2017-08-04, 15:01
Bump - någon som vet om det finns några publicerade studier på Coldzyme?

Thornblom
2017-08-04, 15:06
CBD-olja är bra för att ge immunförsvaret en knuff, men om du redan är förkyld så vettefan.

Vinter
2017-08-04, 15:10
Bump - någon som vet om det finns några publicerade studier på Coldzyme?

Skulle tro att det är extremt svårt att bevisa någon specifik effekt, när jag läst hur det ska fungera lät det som bullshit.

"Ger ett osmosiskt skydd" Ska det förhindra viruset att tränga genom cellmembranet? Nja...

VoDaresVins
2017-08-04, 19:19
Vad jag minns så tillfrisknade jag i alla fall inte snabbare än vanligt så inget jag köpte igen. Det jag tyckte hjälpte under fjolåret var att kasta in zinktillskott genast jag kände nån början till förkylning.

ApexProcyon
2017-08-04, 19:21
Koffeintabletter gör att du känner dig piggare, mer funktion än så vet jag inte om du kan förvänta dig från något.

mij82
2017-08-05, 13:00
Bump - någon som vet om det finns några publicerade studier på Coldzyme?

http://www.lakemedelsvarlden.se/forkylningsspray-inte-battre-an-placebo/

Osäker på om studien i sig är publicerad, men som jag förstår gjord av tillverkaren själv.

Starke75an
2017-08-05, 14:07
Brukar göra en trollbrygd med ingefära, citron, vitlök och honung.

Smakar sate, men rensar bihålorna riktigt gött.

Kör med varm mjölk, honung, vitlök och whiskey. Whiskeyn måste vara minst 12år för att fungera.

Bob90
2017-08-05, 15:11
Jag har provat echinacea en gång och hade väldigt bra upplevelse av det. Om det var slump eller placebo kan jag inte svara på, men gick från att vara ganska krasslig till kärnfrisk på typ 3 dagar.