handdator

Visa fullständig version : Ont i handryggen vid armhävningar och liknande


Bandid0
2015-12-13, 22:32
Får fruktansvärt ont i handryggen när jag extenderar handleden och sen belastar, typ armhävningspotition. Finns det någon universalkur mot detta eller kan det bero på olika saker? Har läst om andra som har besväret, men inte huruvida de lyckades lösa det eller ej.

Termy
2015-12-14, 20:16
Det kan säkerligen bero på flera saker... den sista patienten jag hade med de symtomen hade ett luxerat karpalben (dvs de små benen närmast handleden), och det sker oftast i "capitatum". Ibland fungerar det att gå till en fysioterapeut som kan mobilisera det på plats igen, + möjligen en ortos från en arbetsterapeut som stöd. Ibland är bl.a. ligament runtomkring skadade och smärtsamma också och det kan också ta tid att få bukt med. Tvärfriktionsmassage kan hjälpa där t.ex.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är just detta, men just smärta vid belastat extension (armhävningar som typexempel) är ett kardinaltecken... det sker oftast till följd av något trauma, att du ramlat och tagit emot dig med handen eller något sådant. Har det hänt nått sånt?

Bandid0
2015-12-14, 20:38
Tack för tipsen. Jag har brutit ena handleden på det sättet (snowboardfall). Det känns ändå som att det kommit gradvis och inte till följd av ett trauma.