handdator

Visa fullständig version : Extra energi?


Zakath
2004-04-14, 18:20
Hej, idag tänkte jag ta min "Kost & Näring" forums oskuld. Genom att ställa en fråga här i en ny tråd (vi räknar inte med trådar jag inte startat) ;)

Jag har under ett par månaders tid till största delen undvikit jogging eftersom jag inte vill gå ner i vikt eller liknande och det är så jobbigt när man måste äta ännu MER. Men jag fick en toppenidé, eftersom jag är i bulk spelar det inte nån roll om jag lägger på mig lite fett.

Så jag tänkte varje dag ta ungefär 100g av någon nyttig olja utspritt över måltiderna. Det blir ca. 900kcal extra, perfekt! Sen blir jag inte så mätt av det heller :)
Men det jag undrar är vilken olja ni skulle
rekommendera?

Först tänkte jag olivolja, men jag såg att den innehåller mer mättat fett än matolja... Hmmm, så vad är bäst? Det ska inte vara någon avancerad grej, bara nån enkel olja man kan köpa i mataffärerna, vilken och hur mycket?

/Tack

z_bumbi
2004-04-14, 18:27
Originally posted by Zakath
Först tänkte jag olivolja, men jag såg att den innehåller mer mättat fett än matolja... Hmmm, så vad är bäst? Det ska inte vara någon avancerad grej, bara nån enkel olja man kan köpa i mataffärerna, vilken och hur mycket?

/Tack

Mer mättat fett än vilken matolja?


Oliv- eller rapsolja är båda bra oljor för ändamålet.
Om du ska blanda det med maten så använd den tycker är godast, i t ex en sallad är ju olivoljan mycket god enligt mig.

cali
2004-04-14, 18:36
För att krångla till det för dej :-) så köper du en flaska linfröolja och sen en flaska Olivolja. Du blandar sen dessa två flaskor och voila så har du fått den nyttigaste oljan du kan använda i matlagning eller som dressing.

I övrigt skulle jag rekomendera att du dricker en rapsolja!

Zakath
2004-04-14, 18:43
Det var en matolja med 75% rapsolja och 25% solrosolja. Och den hade en betydande del mer fleromättat fett.

Men jag får väl bara kolla på oljornas innehållsförteckning i affären. Man kan väl lita på den? Och vad ska jag gå efter som nyttigare/bättre i en innehållsförteckning?

Tack för hjälpen!

cali
2004-04-14, 18:48
Du ska leta efter en olja med mest fleromättade fetter (varav Omega-3 innehållet är högst), sen enkelomättade fetter och minst ska bestå av mättade fetter.

Du kommer troligen finna att linfröoljan är den bästa, men den kan du inte ha i matlagning och den smakar pyton att äta den som den är (smakar målarfärg). Sen kommer nog rapsoljan...men gå och kika du, billigare kalorier är svårt att få tag på :)

Sverker
2004-04-14, 19:21
Rapsoljan är nog idealisk för dig som vill ha en olja för ren energi samtidigt som den innehåller en bra balanserad halt av linolsyra ( Omega-6 ) 20 % och linolensyra ( omega - 3 ) ca 10 %.

Går alldeles utmärkt att hälla över maten.

Undvik ren majsolja, solrosolja eller tistellolja som till största delen bara innehåller linolsyra ( Omega - 6 ).

Annars är ju nötter som mandel eller jordnötter goda, rika på omättat fett och ger lite protein också:eating: