handdator

Visa fullständig version : Varva VLCD å vanlig diet med träning?


Figgeduni
2015-12-13, 09:48
Hej, skulle behöva gå ner lite i vikt (15kg) då jag lagt på mig ett par kilo.

Har tidigare (3-4 år sen) gått på VLCD diet i ungefär 1-2 månader. Gick ner massor men tog det nog lite för långt då jag skippade flertalet påsar och tränade i sinne, höll vid flera tillfällen höll på att svimma då jag tränade (körde enbart cardio). Detta funkade dock enbart för jag var arbetslös och inte gjorde annat än att träna, dricka shakes och sova.

Nu har jag börjar jobba och då funkar det inte alls lika bra, har testat VLCD igen men klarar inte att hålla mig. Jobbar dock skift där jag arbetar 2 veckor och sen är jag ledig 9 dagar. Funderar därför på att köra VLCD under dom 9 dagarna jag är ledig och sen vanlig mat/träning då jag jobbar.

Vet inte hur många perioder men iaf 2x9 dagars VLCD perioder för att krympa magsäcken/minska hungerkänslorna, men kan hända de blir mer beroende på hur jag orkar och hur mycket jag minskar i vikt.

Nu till frågan, tror ni de kommer funka okej eller? Tänker att gå in och ut ur ketogen fas flera gånger osv. Förstår att jag kommer vara trött osv varje gång i början på VLCD dieten men då jag är ledig och inte gör mycket på dagarna är det nog inget problem.

Skulle gärna vilja höra era åsikter om detta upplägg. Och ja, jag vet att minska intaget och träna mer funkar men som sagt, vill bara gå ner i vikt för tillfället. Så vad tror ni om denna variant?

Impact
2015-12-14, 00:00
Varför inte skippa VLCD helt och ta det i ett lite lugnare tempo? Bättre att ligga på ett litet underskott och gå ner vikten över lång tid i stället! Du kommer må bättre och ha mer energi *flex*

Men absolut skulle ditt andra upplägg fungera bra med, risken är bara större att man faller tillbaka i gamla banor om det blir för tufft! :thumbup:

Figgeduni
2015-12-14, 00:02
Varför inte skippa VLCD helt och ta det i ett lite lugnare tempo? Bättre att ligga på ett litet underskott och gå ner vikten över lång tid i stället! Du kommer må bättre och ha mer energi *flex*

Men absolut skulle ditt andra upplägg fungera bra med, risken är bara större att man faller tillbaka i gamla banor om det blir för tufft! :thumbup:

Jo, problemet är bara att jag har för dålig disciplin känner jag *gah!*

Impact
2015-12-14, 11:42
Jo, problemet är bara att jag har för dålig disciplin känner jag *gah!*

Know that feeling! Men se till att inte fastna i ett spår med för tråkig mat bara. Bara för att man ligger på ett underskott behöver man inte äta torr kyckling och ris varje dag. Experimentera lite och lägg tid på matlagningen så kommer det gå sjukt mycket lättare och vara mycket roligare. :thumbup: