handdator

Visa fullständig version : Argumentationsfel


sabenada
2015-12-13, 09:23
Jag läste just en bloggpost om ett vanligt argumentationsfel som jag inte hade identifierat tidigare men som jag tror att de flesta känner igen, kallat Motte and Bailey (beskrivning följer nedan.) Tänkte att vi kunde diskutera det och andra argumentationsfel i den här tråden. Posta gärna fler!

sabenada
2015-12-13, 09:24
Termen Motte and Bailey kommer från orden för två olika områden inuti medeltida borgar: Bailey är det öppna området där man vistades under normala omständigheter, och Motte är ett torn dit man flydde när man blev anfallen.

Argumentationsfelet består av att man använder ett ord med två olika betydelser -- en kontroversiell och en okontroversiell -- och byter innebörd till en mer lättförsvarad variant när man blir ifrågasatt, för att sedan byta tillbaka till den kontroversiella igen så fort diskussionen är över.

Bloggposten nedan ger många exempel. Här är ett av dem:


The feminists who constantly argue about whether you can be a real feminist or not without believing in X, Y and Z and wanting to empower women in some very specific way, and who demand everybody support controversial policies like affirmative action or affirmative consent laws (bailey). Then when someone says they don’t really like feminism very much, they object “But feminism is just the belief that women are people!” (motte) Then once the person hastily retreats and promises he definitely didn’t mean women aren’t people, the feminists get back to demanding everyone support affirmative action because feminism, or arguing about whether you can be a feminist and wear lipstick.


http://slatestarcodex.com/2014/11/03/all-in-all-another-brick-in-the-motte/

PureWhey
2015-12-13, 10:23
Låter väl vettigt

Torsk_ole
2015-12-13, 10:45
Jag har inte så mycket att tillägga, därmot kanske någon kan tipsa om en pod eller dylikt, där argumentations fel, logik och teoretisk filosofi diskuteras.

Minimjölk
2015-12-13, 16:57
Varför börjar jag tänka på Kristendomen när jag läste första posten?

Alexton
2015-12-13, 17:02
Jag har märkt att det förekommer i diskussioner men inte vetat att det har ett korrekt namn. Trodde mest det var folk som ville vara extra dryga genom att låte en arbeta desto mer för att argumentera emot då de flyter på begreppen.

Nu ska jag försöka hitta hur man bemöter det på ett vettigt sätt. stort tack.

PureWhey
2015-12-13, 17:32
Varför börjar jag tänka på Kristendomen när jag läste första posten?


Varför just kristendom och inte någon annan / alla religioner?

Snubben
2015-12-14, 10:01
Jag har märkt att det förekommer i diskussioner men inte vetat att det har ett korrekt namn. Trodde mest det var folk som ville vara extra dryga genom att låte en arbeta desto mer för att argumentera emot då de flyter på begreppen.

Nu ska jag försöka hitta hur man bemöter det på ett vettigt sätt. stort tack.

"App, app. Nu pratar du om två helt olika saker."

High1ander
2015-12-14, 15:38
Detta sker ju hela tiden i Sveriges politiska diskussioner.

Folk älskar ju att skrika att "det är odemokratiskt", men ser inga problem med att Sverige t.ex. har minoritetsstyre nu (det är ju demokratiskt också, men kanske inte det "man önskar"). När de väl säger att "det är odemokratiskt" så kan man inte direkt svara "det är klart det är demokratiskt" eller dylikt...

Fagen
2015-12-15, 22:42
Tack för att du gjorde mig medveten om denna fina artikel.

Det första jag kommer att tänka på när jag läser bloggen är att "liberaler" ofta gör sig skyldiga till detta. Oftast i samband med diskussioner om vapen och droger. D.v.s. de tar ståndpunkten att "Staten skall inte lägga sig i och det är upp till individen om den vill äga vapen/ta droger". Sedan visar det sig ofta att detta inte gäller för stora delar av befolkningen. Då de inte kan försvara att t.ex. barn, brottslingar, psykiskt sjuka och gravida (vad det gäller droger) skulle ha dessa rättigheter.

Samtida vänsterfolk brukar å sin sida gärna prata om fördelning av resurser, men vill gärna inte presentera hur dessa resurser skall skapas. När de blir pressade så tar de upp sådant som "solidaritet" och att orättvisor är något dåligt istället (och undviker fortfarande att diskutera hur resurser skall skapas då de inte kan försvara planekonomi).

Mina två cent.

hurril
2015-12-15, 22:49
Som något slags omvänd halmdocka i kombination med bate-and-switch. Spännande :)

Diomedea exulans
2015-12-15, 23:11
Jag vet inte vad det heter, men jag hatar att politiker sällan svarar rakt på frågor. Bara det gör nästan att jag inte vill titta på politikerdebatter och jag tycker det är beklagligt att det har blivit kutym i ett så allvarligt ämne som hur landet ska styras. Det hade inte ens varit gångbart i en vardaglig diskussion, man hade sagt "men svara på frågan vafan".

PixelMiner
2015-12-16, 11:08
Jag hittade en hemsida för länge sedan som hade en lista över alla dessa typer av "argumentationstekniker" samt idéer på hur man skulle bemöta dem. Dock så är minnet kort och jag hittar inte tillbaka till den. Men det kanske är någon annan som vet vilken sida jag menar?

Annars så finns ju den här bilden som beskriver en hel del olika oärliga argumentationstekniker (Obs stor bild, därav spoilertaggen):
https://humbertolvx.files.wordpress.com/2015/06/fallaciesposterhigherres-1.jpg

ARMSTARK
2015-12-16, 12:01
Jag vet inte vad det heter, men jag hatar att politiker sällan svarar rakt på frågor. Bara det gör nästan att jag inte vill titta på politikerdebatter och jag tycker det är beklagligt att det har blivit kutym i ett så allvarligt ämne som hur landet ska styras. Det hade inte ens varit gångbart i en vardaglig diskussion, man hade sagt "men svara på frågan vafan".

Jag vet, fruktansvärt irriterande. Men det är en sak som faktiskt är roligt och väldigt avslöjande med det, "jaha då är det så alltså", kan man dra slutsatsen om någon försöker prata bort ett fel. Kan man inte ge ett rakt svar är man inte ärlig, punkt. Titta på debatter med det i åtanken, du får många svar då.

PureWhey
2015-12-16, 12:58
Jag vet inte vad det heter, men jag hatar att politiker sällan svarar rakt på frågor. Bara det gör nästan att jag inte vill titta på politikerdebatter och jag tycker det är beklagligt att det har blivit kutym i ett så allvarligt ämne som hur landet ska styras. Det hade inte ens varit gångbart i en vardaglig diskussion, man hade sagt "men svara på frågan vafan".

Då kommer du nog gilla denna...
78yigV0GYGQ