handdator

Visa fullständig version : Koppla upp 3 datorer till en internetuppkoppling?


Damien Thorne
2015-12-12, 22:46
Vill ej ha trådlöst. Tror att folk lättare kan hacka sig in på mina datorer då.

Har en fast internetuppkoppling via bredbandsbolaget. Använder en lan-kabel.

Vad ska jag köpa för att koppla upp 3 datorer till internet på bästa och billigaste sättet? Här i stan finns NetonNet, Elgiganten, Mediamarkt, Clas Ohlsson, Kjell och Company.

Jockefoten
2015-12-12, 22:48
En Router?
http://www.inet.se/produkt/5404614/asus-rt-n56u-n600?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#/specs


Jag har förra generationen och just nu är det 6 datorer kopplade, ett Playstation och fem telefoner. Funkar felfritt.

Olegh
2015-12-12, 22:51
Yes, en router. Sedan får man se till att wifi-funktionaliteten är inaktiverad.

hurril
2015-12-12, 22:56
Men ehh du har nog med kunskap för att kunna säkra upp din dator tillräckligt men den säger dig att ett WiFi med WPA2 är osäkert?

goodie
2015-12-12, 22:57
Finns router utan wifi

Tomten
2015-12-12, 23:06
Förslagsvis så köper du en switch, om du vill att varje dator ska ha egen IP-adress. Alternativt så köper du en router, även om den har WIFI-funktion, så går det att stänga av wifi.

En switch är nog billigast, finns för under 100-lappen med fem portar (för upp till fyra datorer)

10/100mbit

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283801

10/100/1gig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498225

PureWhey
2015-12-12, 23:08
Men ehh du har nog med kunskap för att kunna säkra upp din dator tillräckligt men den säger dig att ett WiFi med WPA2 är osäkert?

+1
hmm

Bmwtwinturbo
2015-12-12, 23:11
Förslagsvis så köper du en switch, om du vill att varje dator ska ha egen IP-adress. Alternativt så köper du en router, även om den har WIFI-funktion, så går det att stänga av wifi.

En switch är nog billigast, finns för under 100-lappen med fem portar (för upp till fyra datorer)

10/100mbit

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283801

10/100/1gig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498225
En switch kräver ett gäng fasta ip. Router är mer rimligt

Olegh
2015-12-12, 23:11
Förslagsvis så köper du en switch, om du vill att varje dator ska ha egen IP-adress. Alternativt så köper du en router, även om den har WIFI-funktion, så går det att stänga av wifi.

En switch är nog billigast, finns för under 100-lappen med fem portar (för upp till fyra datorer)

10/100mbit

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283801

10/100/1gig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498225

En switch funkar inte om ISP:n bara tillhandahåller en (1) publik IP-adress, vilket de gör med 99% (uppskattad siffra) av alla uppkopplingar.

Tomten
2015-12-13, 00:23
En switch kräver ett gäng fasta ip. Router är mer rimligt

Nej. En switch kräver inte en fast IP adress. De flesta leverantörer i sverige (och ALLA stadsnät) har dynamiska IP-adresser. Vanligvis måste du betala extra för en fast IP-adress, eller ha företag.

Om du trots det får samma IP-adress, beror det på att din dynamiska IP-adress förnyas, och bakomliggande system då föredrar att tilldela samma IP-adress om den fortfarande finns tillgänglig.

Tomten
2015-12-13, 00:28
En switch funkar inte om ISP:n bara tillhandahåller en (1) publik IP-adress, vilket de gör med 99% (uppskattad siffra) av alla uppkopplingar.

Nej. Det stämmer inte. I många fall så har du upp till fem dynamiska IP-adresser.

Bredbandsbolaget har fem dynamiska IP-adresser, andra bolag kan ha mindre, men det varierar. I stadsnät får man ibland bara en dynamisk IP-adress, men då har man ofta en drg (digital residential gateway) installerad i lägenheten/huset.

Om du har en VDSL eller ADSL uppkoppling kan du ofta också brygga ditt xDSL-modem så att dina datorer får egen IP-adress och inte bara får den tilldelad från modemet. Det är en vanlig lösning för folk som har problem med att komma åt vissa tjänster om modemet blockerar porterar.

Nordenator
2015-12-13, 01:11
Tackar för påminnelsen. Bahnhof har börjat köra med interna IP-adresser för användare givet att man inte frågat om en publik, så förstod inte förra helgen varför jag inte fick åtkomst direkt i switchen till PS4:an (min router har fortfarande publikt). Men man kan istället bara requesta publikt IP för enheter som behöver det.

Sparven från Minsk
2015-12-13, 08:23
Håller med Tomten, en switch borde vara fullt tillräckligt.
Finns billiga och bra på kjell och company.

Olegh
2015-12-13, 08:51
Utan relevant tekniskt kunnande (vilket man kan misstänka är fallet här) så är det idiotiskt att chansa genom att köpa en switch. Hur vanligt det är att ISP:n och infrastrukturen gör det smidigt att få det hela att fungera med en switch skulle jag gärna se siffror på.


Om du har en VDSL eller ADSL uppkoppling kan du ofta också brygga ditt xDSL-modem så att dina datorer får egen IP-adress och inte bara får den tilldelad från modemet.

Detta var mer än vad jag visste, men jag ställer mig sjukt skeptisk till formuleringen ofta bara utifrån det här inlägget.

Tomten
2015-12-13, 16:41
Utan relevant tekniskt kunnande (vilket man kan misstänka är fallet här) så är det idiotiskt att chansa genom att köpa en switch. Hur vanligt det är att ISP:n och infrastrukturen gör det smidigt att få det hela att fungera med en switch skulle jag gärna se siffror på.



Detta var mer än vad jag visste, men jag ställer mig sjukt skeptisk till formuleringen ofta bara utifrån det här inlägget.

Håller med att det är dumt att köpa en switch, före man kollar upp hur många IP-adresser man har tillgång till. Informationen är nämligen inte alltid så lätt tillgänglig, så ibland kan man behöva ringa sin ISP och fråga. Om man har bredbandsbolaget i ett stadsnät, så kan det faktiskt hända att man har enbart en dynamisk IP-adress även där, fast då har man som sagt nästan uteslutande en DRG i lägenheten, eller kan få en DRG-installerad för en engångskonstnad.

Ett enkelt sätt att kolla om man bara har ett bredbands-uttag (men flera datorer) är annars att bara plugga in en ny dator, och kolla om den tar en ny IP adress. Om den inte kan ta en IP och helt vägrar ansluta till internet, så finns det en risk att man bara har tillgång till en dynamisk IP. Viktigt att man inte väntar mer än några minuter innan man kopplar in den nya datorn, så inte IP-adressen "släpps" och nya datorn som kopplar in får samma IP.

kolla sin IP gör man lätt genom att starta commandoprompten (cmd.exe) i windows och sen bara skriva "ipconfig" i fönstret.

F Ultra
2015-12-13, 16:44
Så Damien är för rädd att köra med WLAN pga (en inbillad) säkerhetsrisk och ni råder honom att koppla in sina datorer direkt till nätet med en switch :confused:

Tomten
2015-12-13, 16:57
Så Damien är för rädd att köra med WLAN pga (en inbillad) säkerhetsrisk och ni råder honom att koppla in sina datorer direkt till nätet med en switch :confused:

Om det handlar om tre stationära datorer så får du en klart stabilare anslutning och pålitligare uppkoppling än om du ska ha WI-FI. Själv använder jag enbart WI-FI för smartphones/surfplattor och andra enheter som inte är praktiska att ansluta med kabel.

WI-FI är generellt inte en säkerhetsrisk för en privatperson. Det är större risk att någon tar sig in i din dator via internet än via ditt WI-FI.

Är också upp till personen som ber om hjälp att avgöra vad han/hon behöver. En switch löser sannolikt problemet och det är absolut inte en dålig lösning, speciellt om personen i fråga nu är väldigt rädd för att använda WI-FI.

hurril
2015-12-13, 19:33
Så Damien är för rädd att köra med WLAN pga (en inbillad) säkerhetsrisk och ni råder honom att koppla in sina datorer direkt till nätet med en switch :confused:

Men är ni fulla i tråden eller?

1.
{ Nätet } -- (DT:s dator)

2.
{ Nätet } -[Switch]- (DT:s dator)

Hur, menar bäste herr F och Ultra, är detta tydligt sämre än _utan_ switch?

Tomten
2015-12-14, 06:33
Men är ni fulla i tråden eller?

1.
{ Nätet } -- (DT:s dator)

2.
{ Nätet } -[Switch]- (DT:s dator)

Hur, menar bäste herr F och Ultra, är detta tydligt sämre än _utan_ switch?

Enklast är bara att tänka en switch som ett grenuttag. Switchen släpper bara igenom trafiken. En switch gör varken bu eller bä för säkerheten om du tidigare bara haft datorn direkt inkopplad i bredbandsuttaget.

Har du däremot haft en router, så blir det sannolikt mindre säkert, eftersom din dator då kan angripas direkt via IP adressen. Har man en router så måste man först gå igenom den.

freaq
2015-12-14, 08:09
Förslagsvis så köper du en switch, om du vill att varje dator ska ha egen IP-adress. Alternativt så köper du en router, även om den har WIFI-funktion, så går det att stänga av wifi.

En switch är nog billigast, finns för under 100-lappen med fem portar (för upp till fyra datorer)

10/100mbit

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283801

10/100/1gig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498225


En switch har ingen brändvägg, så du ska köpa en router.

saigon
2015-12-14, 09:25
Om man är osäker och bara vill att det ska fungera, samt att man kanske byter leverantör i framtiden som kanske har en annan typ av ip-delning så är det inte så mycket att fundera på, köp en router..

Menar, ekonomiskt är det ju knappast en katastrofal skillnad.

saigon
2015-12-14, 10:28
Håller med om trådlöst, kommer inte på nån bra anledning att inte ha det egentligen, inte hört talas om att det skulle vara mer osäkert är trådat så länge man ställer in den rätt och kör med bra lösenord m.m.

Jag kör iofs Trådat till vardagsrummet/tv/xbox samt till "datorrummet" då jag har nätverksuttag där men kör trådlöst såklart till Surfplatta/Chrome-cast och till mobilerna, känns som en självklarhet med trådlöst.

hurril
2015-12-14, 12:37
Enklast är bara att tänka en switch som ett grenuttag. Switchen släpper bara igenom trafiken. En switch gör varken bu eller bä för säkerheten om du tidigare bara haft datorn direkt inkopplad i bredbandsuttaget.

Har du däremot haft en router, så blir det sannolikt mindre säkert, eftersom din dator då kan angripas direkt via IP adressen. Har man en router så måste man först gå igenom den.

Tror du missade helt, herr Tomten. Det som jämförs är med eller utan switch på kabeln mellan uttaget och din dator.

bubbe
2015-12-14, 12:48
Tror du missade helt, herr Tomten. Det som jämförs är med eller utan switch på kabeln mellan uttaget och din dator.

Tomten har rätt här, en switch till skillnad mot en router ändrar inget i trafiken. Fungerar i stort sett som ett grenuttag förutom att switchen är lite mer smart och vet vilket kort som sitter på vilket uttag i switchen men ingen blockering av trafik sker.

Fast jag hade helt klart gett rådet att skaffa router oavsett för att slippa jacka datorerna direkt mot publika nät eftersom damien inte verkar så hemma på säkerheten i sina datorer.

bubbe
2015-12-14, 12:52
Men är ni fulla i tråden eller?

1.
{ Nätet } -- (DT:s dator)

2.
{ Nätet } -[Switch]- (DT:s dator)

Hur, menar bäste herr F och Ultra, är detta tydligt sämre än _utan_ switch?

Allternativ 3 är alltså:

3.
{ Nätet } - [router]- {dolt nät} - [inbyggd switch i router] - [DT:s datorer]

hurril
2015-12-14, 12:52
Tomten har rätt här, en switch till skillnad mot en router ändrar inget i trafiken. Fungerar i stort sett som ett grenuttag förutom att switchen är lite mer smart och vet vilket kort som sitter på vilket uttag i switchen men ingen blockering av trafik sker.

Fast jag hade helt klart gett rådet att skaffa router oavsett för att slippa jacka datorerna direkt mot publika nät eftersom damien inte verkar så hemma på säkerheten i sina datorer.

Men för fan era fyllon :) Jag vet hur en router, switch och hub fungerar. Jag har jobbat med datta och IT i 350 år. Det är två alternativ som jämförs här: BARA SLADD och SLADD MED SWITCH PÅ. Fattar ni? =)

En dum sladd är KNAPPAST säkrare än en lika dum sladd med en dum switch på. Jobba lite nu boys.

Och för att skriva ut implikationen eftersom er promillehalt verkar närma sig oändligheten.

I dagsläget är det en dator och en dum sladd. Om datorn betraktas som säker i dagsläget så är det för att den innehåller "säkringen". Dvs en mjukvarubrandvägg. Alternativt så sitter säkringen hos ISP:n i form av köpt brandväggstjänst. Är ni med, gossar?

Att mot den bakgrunden koppla in en switch, ändrar ingenting i ursprungsdatorns säkerhetsklass. Ingenting.

bubbe
2015-12-14, 12:54
Men för fan era fyllon :) Jag vet hur en router, switch och hub fungerar. Jag har jobbat med datta och IT i 350 år. Det är två alternativ som jämförs här: BARA SLADD och SLADD MED SWITCH PÅ. Fattar ni? =)

En dum sladd är KNAPPAST säkrare än en lika dum sladd me en dum switch på. Jobba lite nu boys.

Precis vad jag säger, skillnaden blir lika med noll med sladd eller switch.


Fyllgubbe

hurril
2015-12-14, 12:55
Precis vad jag säger, skillnaden blir lika med noll med sladd eller switch.


Fyllgubbe

Det är ju _jag_ som säger det. Du, Tomten och någon annan likadan ville förklara för mig vad en router är i relation till en switch.

Och ja: jag är en fyllgubbe.

0x5f3759df
2015-12-14, 13:01
Det är ju _jag_ som säger det. Du, Tomten och någon annan likadan ville förklara för mig vad en router är i relation till en switch.

Och ja: jag är en fyllgubbe.

De tycker nog att han borde ha en brandvägg mellan sig själv och internet om han nu är så rädd för trådlöst. Lite sila mygg och svälja kameler annars :)

hurril
2015-12-14, 13:03
De tycker nog att han borde ha en brandvägg mellan sig själv och internet om han nu är så rädd för trådlöst. Lite sila mygg och svälja kameler annars :)

Ja och det är ju liksom poängen med det jag säger. Säkerheten har inte med sladd eller WiFi att göra; är det säkert (med sladd) idag så kommer _samma_ säkerhetsteknik att ha _samma_ effekt i morgon men med annan transportmekanik. Skönt att ni förstår nu.

bubbe
2015-12-14, 13:05
Ja och det är ju liksom poängen med det jag säger. Säkerheten har inte med sladd eller WiFi att göra; är det säkert (med sladd) idag så kommer _samma_ säkerhetsteknik att ha _samma_ effekt i morgon men med annan transportmekanik. Skönt att ni förstår nu.

Finns ju bara ett fåtal anledningar att inte rekommendera ett perimeterskydd.

0x5f3759df
2015-12-14, 13:12
Ja och det är ju liksom poängen med det jag säger. Säkerheten har inte med sladd eller WiFi att göra; är det säkert (med sladd) idag så kommer _samma_ säkerhetsteknik att ha _samma_ effekt i morgon men med annan transportmekanik. Skönt att ni förstår nu.

Ja det kommer ha samma säkerhet som bara sladd men det betyder inte att han tänkt på den säkerhetsaspekten förrut. Du argumenterar att sladd och switch är samma skit säkerhetsmässigt vilket stämmer. Det är ingen som säger mot det utan de är lite ??? till att han väljer att koppla upp sig direkt på internet men är rädd för trådlöst. Rädslan för trådlöst är antagligen baserad i okunskap och det är troligt att han missat helt den relativa faran i att koppla upp sig direkt mot internet.

Damien Thorne
2015-12-15, 10:31
Tack för svaren, även fast många av er idiotförklarade mig. :D

Bäst att jag förklarar vad jag menar med min "rädsla" för wifi.

Jag bor i ett radhus. I min dator på anslutningar kan jag se 3 av mina grannars wifi, står även vad dom har för säkerhet på lösenordet. Om jag fortfarande skulle vara intresserad av hacking så skulle det vara dom jag skulle ge mig på. Dom med fast lina är osynliga för mig.
Om man googlar crack wifi eller hack wifi så får man många beskrivningar.

För 20år sen när jag köpte min första dator så tyckte jag det var intressant med hacking.
Ville testa om det gick. Fick tag i ett litet spel som jag skickade till alla mina vänner. När dom öppnade det så installerades Netbus (ett trojanprogram). Med hjälp av det programmet kunde jag se allt på deras datorer, kunde få deras datorskärm klonad med min. Kunde skicka varningstexter, öppna tex bögsidor åt dom.
Fick reda på hemligheter om några kamrater, tex att en hade en annons på en datingsida. Netbus innehöll även en keylogger så att jag fick reda på lösenordet.

Även icq som var populärt på den tiden hade många roliga hackingprogram. Dålig säkerhet när man kunde se vilka som var online, och man var direktkopplad med dom via icq.

Fanns även nåt som hette kill ip. På tex aftonbladets chat kunde man se folks ip. Med hjälp av programmet kunde jag skicka en signal till deras modem så att det stängdes av.

På den tiden var det nog inget bra att vara vän med mig. :-D

Men jag oroar mig nog bara i onödan eftersom säkerheten nu är betydligt bättre än för 20år sen. :)

Damien Thorne
2015-12-15, 10:45
Min frus bror bor på i en liten by. Han har wifi där han betalar för mängden data han använder.

I sommras när dom var bortresta i 3 veckor förbruksdes det en hel del gigabite.
Tydligen var det nån granne som hackat sig in på hans wifi för att kunna surfa gratis.

Jag tipsade honom om att ändra till wpa2 eftersom det var betydligt svårare för utomstående att hacka sig in på.

Så det här med att hacka sig in på wifi... Kanske används det bara för stt surfa gratis på andras bekostnad, ej för att ta sig in i burken.

Även min dator har blivit hackad för 10-15år sen när jag hade fast lina. Upptäckte att någon använt min dator som server. Hittade en massa spel i en dold mapp, även fast jag aldrig spelade spel. Bra att det var spel, så det inte var en massa barnporr.

svag74
2015-12-15, 12:55
Finns ju ingen poäng att köpa en switch istället för en router?
Då får man ju inget LAN och kan inte koppla samman sina lokala maskiner.
Med en router får man däremot en brandvägg, samt bakom den en switch med ett lokalt nätverk där alla datorerna kan prata direkt med varandra och dela filer etc.
Om man ändå ångrar sig kan man ibland stänga av DHCP i routern och få den att agera vanlig switch istället.

F Ultra
2015-12-15, 20:51
Men är ni fulla i tråden eller?

1.
{ Nätet } -- (DT:s dator)

2.
{ Nätet } -[Switch]- (DT:s dator)

Hur, menar bäste herr F och Ultra, är detta tydligt sämre än _utan_ switch?

Vi pratar väl router med stateful firewall mellan { Nätet } -- { DT:s LAN } ? Det var ju liksom det första svaret som Damien fick (av Jockefoten), men sedan börjades det rekommenderas att han körde med en switch istället.

Men har man jobbet med IT i 350 år så vet man säkert bäst, är ju tyvärr inte lika erfaren själv då jag bara gjort det i 33 år men ge det bara 317 år till så då jävlar :-)

hurril
2015-12-15, 22:11
Vi pratar väl router med stateful firewall mellan { Nätet } -- { DT:s LAN } ? Det var ju liksom det första svaret som Damien fick (av Jockefoten), men sedan börjades det rekommenderas att han körde med en switch istället.

Men har man jobbet med IT i 350 år så vet man säkert bäst, är ju tyvärr inte lika erfaren själv då jag bara gjort det i 33 år men ge det bara 317 år till så då jävlar :-)

Det står redan i tråden och alla andra har förstått. Ta hjälp av dem vid behov.

F Ultra
2015-12-16, 11:55
Det står redan i tråden och alla andra har förstått. Ta hjälp av dem vid behov.

Slut på frukt och mandel? Och ja det står i tråden, _efter_ mitt första inlägg. Fram tills dess så var det Jockefotens rekommendation med att köra med en router kontra Tomtens att köra enbart med en switch som var diskussionen (iaf så som jag uppfattade det [uppenbarligen]).

Damien Thorne
2015-12-16, 16:33
F Ultra har rätt. Min fråga var hur jag skulle koppla in mina 3 datorer då jag bara har ett uttag. (sen blev jag idiotförklarad för att jag ifrågasatte säkerheten kring att köra trådlöst).

Alternativen som dök upp var en router (där man kan välja att köra med kablar om man vill) och en switch.

Det fanns aldrig nåt alternativ där jag kopplade in min dator direkt på nätet som jag gör idag, eftersom det inte är tre datorer frågan handlar om, inte en.

Jag kommer att köpa en router.

Slutsats... Fylleanklagaren är den onyktre. ;)

hurril
2015-12-16, 17:02
Men för fan? Är det på riktigt så att du inte förstår?

Din dator i dagsläget har en viss säkerhetsnivå. Den är säker eller inte. Detta kan vi förlänga till dina andra två datorer så pass att du har tre datorer som är säkra eller inte.

Att lägga till en Switch i det läget, dvs en apparat som i sig inte ändrar säkerheten, gör alltså att resultatet _efter_ tillägget är detsamma som det var före. Med andra ord är det _inte_ en dålig ide att lägga till en Switch. Säkerheten förblir som den var.

Läs den meningen fler gånger vid behov.

I ett läge där dina datorer nästan garanterat är rejält osäkra för jag gissar på slappt uppdaterade Windows-maskiner så går det inte direkt att försämra läget ens med ett vidöppet WiFi eftersom dess angreppsyta liksom är dina grannar. Är sannolikheten störst att _resten av Internet_ innehåller en hackare som är intresserad av att stoppa en bot i din dator, eller att en av dina grannar är det?

Olegh
2015-12-16, 17:26
Säkerhet i den (riktiga) bemärkelsen har egentligen aldig varit på tapeten. Vill du upplysa TS om it-säkerhet i allmänhet så förslår jag att du pm:ar en essä.

Damien Thorne
2015-12-16, 17:29
Förstår faktiskt inte varför Hurril tjatar om säkerheten, när det inte är min fråga. :D

Det enda jag frågade om är hur jag ska koppla in 3 datorer på nätet.
Dom flesta var överens om att en router var den bästa lösningen.

Så jag kommer att köpa en router.

Men jag kan ändå svara på din fråga angående säkerheten. Ja, jag tror att min granne kommer att försöka angripa min dator om jag blir synlig via wifi. Han hatar mig. Men det har som sagt ingenting med min fråga att göra.

Ekko
2015-12-16, 17:46
Så länge du väljer ett bra lösenord (hyfsat långt, inga vanliga ord osv) och har någon brandvägg (t.ex Windows default) så är det extremt få som har kompetensen
för att ens komma nära att göra något intrång via nätet.

Med andra ord lär inte din granne ha kompetensen som krävs för det.

F Ultra
2015-12-16, 18:43
Men för fan? Är det på riktigt så att du inte förstår?

Din dator i dagsläget har en viss säkerhetsnivå. Den är säker eller inte. Detta kan vi förlänga till dina andra två datorer så pass att du har tre datorer som är säkra eller inte.

Att lägga till en Switch i det läget, dvs en apparat som i sig inte ändrar säkerheten, gör alltså att resultatet _efter_ tillägget är detsamma som det var före. Med andra ord är det _inte_ en dålig ide att lägga till en Switch. Säkerheten förblir som den var.

Läs den meningen fler gånger vid behov.

I ett läge där dina datorer nästan garanterat är rejält osäkra för jag gissar på slappt uppdaterade Windows-maskiner så går det inte direkt att försämra läget ens med ett vidöppet WiFi eftersom dess angreppsyta liksom är dina grannar. Är sannolikheten störst att _resten av Internet_ innehåller en hackare som är intresserad av att stoppa en bot i din dator, eller att en av dina grannar är det?

Varför skulle han vilja ha kvar sin säkerhetsnivå på samma som idag? Dessutom är det mycket som kan hända när man går från att ha en enda dator till att ett litet LAN med tre datorer, kanske han plötsligt får för sig att köra en mediaserver för att mata sina andra datorer (eller tv-apparater, konsoler eller vad som) med olika media och vipps är det inte helt jävla roligt att dela ut den rakt ut i nätet osv osv. Plötsligt installerar men helt jäkla osäkra maskiner i sitt nätverk (tv-apparater t.ex) som är designade för att sitta bakom en brandvägg/router.

Dvs det är en enorm skillnad i att ha en enda dator och att ha ett nätverk.

Jockefoten
2015-12-16, 21:09
Men för fan? Är det på riktigt så att du inte förstår?

Din dator i dagsläget har en viss säkerhetsnivå. Den är säker eller inte. Detta kan vi förlänga till dina andra två datorer så pass att du har tre datorer som är säkra eller inte.

Att lägga till en Switch i det läget, dvs en apparat som i sig inte ändrar säkerheten, gör alltså att resultatet _efter_ tillägget är detsamma som det var före. Med andra ord är det _inte_ en dålig ide att lägga till en Switch. Säkerheten förblir som den var.

Läs den meningen fler gånger vid behov.



Om du har tre datorer anslutna mot internet samtidigt istället för 1 så borde risken för nätangrepp mot hushållet öka med 3. Så rent statistiskt sjunker säkerheten av att ansluta en switch till tre datorer, kontra att man är anslutet direkt till nätet med en dator.

God Jul!

Wzup2u
2015-12-16, 21:48
När man kan köra kabel, så vill man ju inte köra trådlöst... Kabel= awesomeness och stabilt som fan. :D