handdator

Visa fullständig version : Måste man varva ner efter konditionspass?


Diomedea exulans
2015-12-12, 19:45
Jag läste att det är jätteviktigt att varva ner när man tränat hård konditionsträning. Antar att det betyder att man sakta, över några minuter, tränar lättare och lättare. Stämmer det att detta är viktigt, och isåfall varför? För mig låter det lika logiskt som att man måste styrketräna med lätta vikter efter att man har tränat färdigt med de tunga.

Sheogorath
2015-12-12, 19:49
Jag kan må väldigt dåligt efter ett riktigt hårt konditionspass. Inte bara fysiskt utan också psykiskt. Hjärnspöken and the likes ("nu har jag nog fått hjärtmuskelinflammation", "nu har jag tagit i så jag håller på att få en hjärnblödning") etc. Att sitta och varva ner och sen ligga och småstretcha innan jag tar sig till omklädningsrummet är en viktig rutin för mig för att inte börja må apa när jag kommer dit.

Men det här är kanske inte den vanliga orsaken.

juckeyy
2015-12-12, 19:56
Jag läste att det är jätteviktigt att varva ner när man tränat hård konditionsträning. Antar att det betyder att man sakta, över några minuter, tränar lättare och lättare. Stämmer det att detta är viktigt, och isåfall varför? För mig låter det lika logiskt som att man måste styrketräna med lätta vikter efter att man har tränat färdigt med de tunga.

Well det beror ju på exakt hur hård din konditionsträning var.
Jag tycker att det är väldigt skönt att jogga ned efter man har sprungit 14x200m. Man återfår lite av en skön känsla i benen igen. Sen att det sägs rensa på "slaggprodukter" vet jag inte om det stämmer och bryr mig inte särskilt mycket om egentligen.

Sen om det transporterar bort typ mjölksyra är väl inte direkt bevisat men gör ett test där du springer exempelvis 8st 200m lopp där din vila är att bara stå stilla på stället jämfört med att din vila är att gå runt samma tid så känner du dig mycket fräschare efter alternativ två.

Nåväl, lite nedjogg innan man går på att stretcha är ofta väldigt skönt. :)

Diomedea exulans
2015-12-12, 20:00
Kanske är bättre om jag berättar om det specifika fall frågan kommer beröra för egen del. Jag har tänkt lägga till en halvtimme cardio innan varje styrketräningspass. Har tänkt konditionsträna ganska hårt, alltså trampa snabbt på cykeln/ro snabbt på roddmaskinen med hög belastning. Bör jag ägna de sista 5-10 minuterna av konditonsträningen till att varva ner?

Yeahvlen
2015-12-12, 20:12
Bör jag ägna de sista 5-10 minuterna av konditonsträningen till att varva ner?

Det är en smart idé om du tänkt genomföra många "tuffare" pass tätt inpå varandra.

Niblet
2015-12-12, 20:38
Enligt min professor i fysiologi i Uppsala är det tydligt visat att nedvarvning ökar återhämtningen. Man betalar av syreskulden snabbare vid lätt ansträngning än vid vila. Han var iofs expert på fiskar, men just den föreläsningen handlade om människan så jag litar på honom ändå.

Diomedea exulans
2015-12-12, 20:44
Jag är slemmig, illaluktande och gillar att bada, så forskning på fiskar gäller nog för mig med.

Rahf
2015-12-12, 20:44
Precis som Sheo så mår jag riktigt piss under en period, om det inte inkluderas åtminstone några minuters nedtrappning.

Rabiat
2015-12-12, 22:26
Jag kan inte sova efter kvällsträning, styrka som kondition, om jag inte lägger avsevärd tid på nedvarvning. Gissar att jag har för höga nivåer av diverse hormoner.

BengtBurk
2015-12-13, 01:11
Enligt min professor i fysiologi i Uppsala är det tydligt visat att nedvarvning ökar återhämtningen. Man betalar av syreskulden snabbare vid lätt ansträngning än vid vila. Han var iofs expert på fiskar, men just den föreläsningen handlade om människan så jag litar på honom ändå.

Blood lactate clearance during active recovery after an intense running bout depends on the intensity of the active recovery.
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20544484)

svenbanan
2015-12-13, 02:11
Jag tycker nog att återhämtningen funkar lite bättre om jag joggar ned i 10-20min efter tuffare löpträning (intervaller eller tempopass).

Men att "gradvis minska" och köra "lättare och lättare" låter för mig som om att man först kör ett par minuter på 160 i puls fäljt av några minuter på 155 i puls, följt av... tills man når ned till den låga nivån... Nåt sådant tror inte jag det finns nån större vits med. Femton minuter på låg, konstant intensitet för att låta blodet spola runt ett tag däremot.

juckeyy
2015-12-13, 06:11
Blood lactate clearance during active recovery after an intense running bout depends on the intensity of the active recovery.
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20544484)

Bra länk! Det kan ju stödja mitt påstående där uppe :)

therunningman
2015-12-13, 06:38
Kanske är bättre om jag berättar om det specifika fall frågan kommer beröra för egen del. Jag har tänkt lägga till en halvtimme cardio innan varje styrketräningspass. Har tänkt konditionsträna ganska hårt, alltså trampa snabbt på cykeln/ro snabbt på roddmaskinen med hög belastning. Bör jag ägna de sista 5-10 minuterna av konditonsträningen till att varva ner?
Du får nog helt enkelt testa dig fram. För träningseffekten måste du inte varva ned i en cardio, om det behövs över huvud taget så rör du tillräckligt i gymmet eller när du går från gymmet?

Om styrketräningen är prio ett så handlar det om att vara fysiskt och mentalt redo för passet och då kanske du inte kan köra in i kaklet under konditionsträningen.

Gerdler
2015-12-13, 15:40
Jag vet inte riktigt vad folk i tråden menar med "återhämtning" då det verkar användas lite olika.

Är det återhämtning till om två dagar när nästa pass kommer eller återhämtning som i hur fräsch man känner sig om en kvart. I det första fallet så måste jag säga att jag inte märkt någon större skillnad. I det andra fallet så är låg/låg-medelintensitet bättre än att sätta sig ned helt klart.

Jag gör nedvarvning mest för att det är skönt för stunden. Och när jag har bråttom så händer det att jag skippar det. Har inte känt några långvariga(då menar jag timmar) negativa aspekter på det.

Ett styrkepass funkar väl bra som nedvarvning för ett hårt konditionspass. Det är ju mest vila och när man inte vilar så tränar man ofta en mindre del av kroppen än man tränar i en roddmaskin eller när man springer. Klart cykeln är ju som 5000-10000 reps triceps extensions... :)

bighulken
2015-12-13, 17:15
Enligt min professor i fysiologi i Uppsala är det tydligt visat att nedvarvning ökar återhämtningen. Man betalar av syreskulden snabbare vid lätt ansträngning än vid vila. Han var iofs expert på fiskar, men just den föreläsningen handlade om människan så jag litar på honom ändå.

kan kanske ligga nåt i det. För om man nedvarvar , och kör lätt träning innan vila, så kanske man transporterar bort en del slaggprodukter osv?......
Men det gäller kanske bara om man tränar löpning eller annan idrott med hög syreupptagning, kanske?.......

Knappast styrkelyft eller biddiboulding........fast det e ju klart, vi försöker ju köra lite lätta pass i bänken eller annat med, för att just få bort slaggprodukter, såsom mjölksyra.
Hepp.....

svenbanan
2015-12-13, 17:34
Jag vet inte riktigt vad folk i tråden menar med "återhämtning" då det verkar användas lite olika.

Är det återhämtning till om två dagar när nästa pass kommer eller återhämtning som i hur fräsch man känner sig om en kvart. I det första fallet så måste jag säga att jag inte märkt någon större skillnad. I det andra fallet så är låg/låg-medelintensitet bättre än att sätta sig ned helt klart.

Jag gör nedvarvning mest för att det är skönt för stunden. Och när jag har bråttom så händer det att jag skippar det. Har inte känt några långvariga(då menar jag timmar) negativa aspekter på det.

Ett styrkepass funkar väl bra som nedvarvning för ett hårt konditionspass. Det är ju mest vila och när man inte vilar så tränar man ofta en mindre del av kroppen än man tränar i en roddmaskin eller när man springer. Klart cykeln är ju som 5000-10000 reps triceps extensions... :)

Återhämtning är väl både på lång sikt (dvs hurpass fräsch man är dagen efter) och på kort sikt (hur fräsch man är en kvart senare).

Jag tror inte på att ett styrkepass funkar så bra som nedvarvning efter ett tufft löppass. Man vill väl låta samma muskler jobba (för att blodet ska transporteras igenom de muskler man tränat). Kör man då ben så lär det ju snarare ansamlas mer metabola restprudukter i benmusklerna, om man inte kör såpass lätt att det egentligen inte tränar styrka/hypertrofi. Så är i alla fall mina tankar kring nedvarvning. Inget jag har några studier/belägg för egentligen.

Diomedea exulans
2015-12-13, 21:36
Tror nog jag ska köra lite lugnt de sista minuterna. Om inte annat för att styrketräningen direkt efter konditionsträningen blir lidande. Knäböj direkt efter hård cykling lär ju vara mycket svårare än knäböj efter 5 minuter lätt cykling.