handdator

Visa fullständig version : Parkour-tråden


swiftin
2004-04-14, 18:04
Den senaste veckan har jag provat på lite "parkour", alltså hoppar jag upp för höga grejer och även ned för höga elskåp och så vidare. Jag gör oftast avstampet till högre platåer med min högerfot, men efter kanske en halvtimme börjar jag få känningar i det smalbenet, det högra alltså. Någon som vet vad jag gör för fel, eller om det är allvarligt på något sätt att forsätta hoppa även om det gör ont?

z_bumbi
2004-04-14, 18:30
Felet: Du hoppar mycket utan att vänja kroppen vid belastningen.

Lösning: Sluta hoppa tillfälligt och bygg sen upp hoppförmågan långsamt.

Att försätta hoppa låter som ett utmärkt sätt att dra på dig en skada.

Shadow Warrior
2004-04-14, 18:44
Originally posted by swiftin
Den senaste veckan har jag provat på lite "parkour", alltså hoppar jag upp för höga grejer och även ned för höga elskåp och så vidare. Jag gör oftast avstampet till högre platåer med min högerfot, men efter kanske en halvtimme börjar jag få känningar i det smalbenet, det högra alltså. Någon som vet vad jag gör för fel, eller om det är allvarligt på något sätt att forsätta hoppa även om det gör ont?

Kör hårt Swiftin!

Men sattsta mest på att få ett bra flyt i din Pakour från början, rusa upp för parkeringshus, kasta dej över räcken från olika vinklar och på olika sätt, spring på väggar, träna på att springa rakt upp för en vägg först för att nå något du kan hänga dej tag i och/eller klättra upp för, kör dessa på tegelvägg först och sedan på plana väggar, klättra mycket osv.

men undvik höga hopp ned på hårt material, se till att lära dej "PK-Roll", träna den först ifrån stilla stående, lär dej sedan att göra dessa springande och flera efter varran, träna dessa endast på gräsmatta först, sen kan du lägga in lite hopp från höjd max 2meter (från en fraktcontainer tex), ner på gräsmatta och omedelbart rulla (PK-Roll) därefter.

Ta tid på dej, du bör träna rätt länge innan du börjar med långa fall ned på hårt material, kom ihåg att alltid rulla när det går även om det är asfalt, det krävs år utav träning och inte tiotals innan man klarar (om man någonsin klarar) att falla 3meter ned på asfalt utan att rulla som David Belle gör.

Kör även lite HIIT hillsprints för att träna upp en bra kondition och styrka i benen, att bara vara stark i knäböj räcker inte.

För övrigt så är mitt knä fixxad nu och jag ska precis ut och sprinta lite för att "testa" det, känns allt bra så blir det PK i helgen, kan inte bärga mej!;)

Lycka till! Kanske kan du komma upp/ned till Gävle sen och träna med oss "INSANE, Yamakasi Sweden!!"

Shadow Warrior
2004-04-15, 14:51
Det är även viktigt att du springer en kilometer innna du tränar PK för att värma upp kroppen, kör även lite simpel stretching.

swiftin
2004-04-15, 21:21
Originally posted by Shadow Warrior


Kör hårt Swiftin!

Men sattsta mest på att få ett bra flyt i din Pakour från början, rusa upp för parkeringshus, kasta dej över räcken från olika vinklar och på olika sätt, spring på väggar, träna på att springa rakt upp för en vägg först för att nå något du kan hänga dej tag i och/eller klättra upp för, kör dessa på tegelvägg först och sedan på plana väggar, klättra mycket osv.

men undvik höga hopp ned på hårt material, se till att lära dej "PK-Roll", träna den först ifrån stilla stående, lär dej sedan att göra dessa springande och flera efter varran, träna dessa endast på gräsmatta först, sen kan du lägga in lite hopp från höjd max 2meter (från en fraktcontainer tex), ner på gräsmatta och omedelbart rulla (PK-Roll) därefter.

Ta tid på dej, du bör träna rätt länge innan du börjar med långa fall ned på hårt material, kom ihåg att alltid rulla när det går även om det är asfalt, det krävs år utav träning och inte tiotals innan man klarar (om man någonsin klarar) att falla 3meter ned på asfalt utan att rulla som David Belle gör.

Kör även lite HIIT hillsprints för att träna upp en bra kondition och styrka i benen, att bara vara stark i knäböj räcker inte.

För övrigt så är mitt knä fixxad nu och jag ska precis ut och sprinta lite för att "testa" det, känns allt bra så blir det PK i helgen, kan inte bärga mej!;)

Lycka till! Kanske kan du komma upp/ned till Gävle sen och träna med oss "INSANE, Yamakasi Sweden!!"


Tack! Det kan nog kanske vara alla dessa höga hopp ned på gräsmatta och grus jag gör. Vi brukar göra ungefär vad du säger. Springa upp på en vägg för att sedan ta tag i en högre höjd med händerna, hoppa nedför eskåp och därefter göra en "kullerbytta", rusa upp för kullar, och hoppa uppför högre hinder osv. Men jag tror nog att jag tar och vilar någon vecka nu ifrån parkour-andet, och belaster lite smått nästa vecka för att successivt öka belastningen.

Nu har jag smärta i båda smalbenen. Det känns lite som en slags uppsvullnad i muskeln/benet. Idag kom det nästan direkt när jag började hoppa. Jag följer ditt råd, Z-bumbi!

Patriarch K
2004-04-15, 21:21
Sedär, då fanns det fler folk som vi :)
Jag och switfin tränar yamakasi tillsammans. Ang. PK roll så tror jag att det är det vi redan gör efter varje hopp.

Du har inte lust att läsa oss lite? Idag var 3:e gången vi körde, så vi har inte blivit så bra än. Fast vi klarar att hoppa upp för 3 metersväggar och ner för 2 metersväggar + roll.

Men vi har inte riktigt förstått hur man slänger sig över ett staket (dyka) utan att skada sig. Har du något bra knep?

Det vore skoj om du kunde ge oss så mycket information som möjligt, det enda vi går efter är några filmer som vi har sett. :)

EDIT: Kan det vara farligt att springa upp för elskåp?

z_bumbi
2004-04-15, 21:24
Originally posted by Patriarch_K
EDIT: Kan det vara farligt att springa upp för elskåp?

Ja.

Patriarch K
2004-04-15, 21:27
Originally posted by z_bumbi


Ja.

Även om det är en stenvägg och ett stentak? Jag tänkte då främst på att få elektricitet i sig, inte att man ramlar och dör :)

z_bumbi
2004-04-15, 21:52
Originally posted by Patriarch_K


Även om det är en stenvägg och ett stentak? Jag tänkte då främst på att få elektricitet i sig, inte att man ramlar och dör :)

Menar du ett elskåp? Plåt. Ca 1 m högt. I så fall skulle jag inte hoppa på det.

Menar du en relästation eller någon annan byggnad med ett varningstecken för starkström skulle jag inte hoppa på det heller men risken att du ska få ström genom dig är nog ganska liten.

Varför inte vara lite smarta och träna sådant här skoj på ett ställe som inte innebär att man slår ihjäl sig om man misslyckas?

Patriarch K
2004-04-15, 22:11
Jag menar INTE ett elskåp på 1 meter :) Det kanske kallas relästation, det står "Obehöriga äga ej tillträde" på dörren, och det är en blixtsymbol bredvid. Det är ungefär 3 meter högt och är perfekt att hoppa upp för.

Sen är det så att samhället som vi bor i är ganska litet, och det finns inte så värst mycket annat att hoppa på där det inte är farligt. :confused: Vi funderar på att hyra en idrottshall där vi kan öva på att springa på väggen med mattor under och göra lite volter och långa hopp. Fast det vore helt klart roligast med något ställe utomhus där det är riskfritt och bra. Vi brukar annars hoppa upp för tak på olika hus/skolor där det är ungefär 2-3 meter.

Shadow Warrior
2004-04-16, 05:33
Originally posted by Patriarch_K
Sedär, då fanns det fler folk som vi :)
Jag och switfin tränar yamakasi tillsammans. Ang. PK roll så tror jag att det är det vi redan gör efter varje hopp.

Du har inte lust att läsa oss lite? Idag var 3:e gången vi körde, så vi har inte blivit så bra än. Fast vi klarar att hoppa upp för 3 metersväggar och ner för 2 metersväggar + roll.

Men vi har inte riktigt förstått hur man slänger sig över ett staket (dyka) utan att skada sig. Har du något bra knep?

Det vore skoj om du kunde ge oss så mycket information som möjligt, det enda vi går efter är några filmer som vi har sett. :)

EDIT: Kan det vara farligt att springa upp för elskåp?

Kolla in på denna adress: ttp://pub77.ezboard.com/furbanfreeflowfrm11

Det är Urban Freeflows Forum, där kan du läsa om diverse, observera at det finns fler forum där, det som länken leder till är bara allmänt forumet typ, klicka på länken höggst uppe för att komma till huvudsidan, där finns instruktioner på de flesta sätt att hoppa mellan väggar, över räcken osv.

Kom ihåg att studera hur andra gör PK-roll och läs intruktionerna, för man ska inte rulla längs med ryggraden utan lite snett över.
Sedan så kan det vara bra at tex anpassa den vanliga träningen lite efter PK om ni blir/är seriösa, tex lägga in statiskt stående på en hand mot vägg, handstående pressar mot vägg, tunga dips, tunga chins är alla bra övningar för PK, sen är det bra om ni kör lite extra pinchträning och grepp träning tex enhandslyft med tjock hantel, dessa övningar är perfekta för att stärka greppet så ni kan klättra självsäkrare och göra ännu mer gallna saker!

här är lite till länkar, checka in alla tuffa bilder som PKarna i finland laggt upp!

http://parkourfinland.xrs.net/
http://www.parkour.fi/

sen kan ni kolla in följande sidor om ni inte redan gjort d:

http://www.annuaire-parkour.com/parkour/?page=videos
http://www.trickstutorials.com/mother_main.php
OBS! "Free Spoof" Filmerna på Tricktutorials är GRYMT roliga, speciellt "Duckhunt The World"
http://perso.wanadoo.fr/parkour/parkourenglish/page17.html

Sen kan ni även kolla in förljande sida som inte är direkt PK men som jag fann intressant: http://www.infiltration.org/

Nä nu måste jag iväg till den förbannade arbetsmaknadsåtgärden... kör hårt! (men inte för hårt)

Om ni checkar in forumet som jag länkade till så heter jag Shadow X9 där,

PK4Life!

Shadow Warrior
2004-04-16, 05:35
Originally posted by Patriarch_K
Jag menar INTE ett elskåp på 1 meter :) Det kanske kallas relästation, det står "Obehöriga äga ej tillträde" på dörren, och det är en blixtsymbol bredvid. Det är ungefär 3 meter högt och är perfekt att hoppa upp för.

Sen är det så att samhället som vi bor i är ganska litet, och det finns inte så värst mycket annat att hoppa på där det inte är farligt. :confused: Vi funderar på att hyra en idrottshall där vi kan öva på att springa på väggen med mattor under och göra lite volter och långa hopp. Fast det vore helt klart roligast med något ställe utomhus där det är riskfritt och bra. Vi brukar annars hoppa upp för tak på olika hus/skolor där det är ungefär 2-3 meter.

Att spring och hoppa från små elhus ner på gräsmatta är alldels utmärkt, ni menar väl dom där husen som står lite här och där? Det är ingen fara att klättra och hopp ifrån dem, akta er för de inhängnade elhusen/boxarna bara, där ska man inte vara ;)

rossi
2004-04-16, 09:32
Kan vara sprickor... kan lätt hända när landar och man inte tränat benen på rätt sätt. Om det är svullet eller så uppsök läkare genast.

RTFS
2004-04-16, 09:42
Kan också vara benhinnorna som är lite infalmmerade. Det blir lätt så av hårda stötar.

Shadow Warrior
2004-04-16, 12:59
Originally posted by RTFS
Kan också vara benhinnorna som är lite infalmmerade. Det blir lätt så av hårda stötar.

Ni får fan ta och sluta skrämma upp folk! Man får INTE benhinneinflammation utav att jogga 4ggr under en vecka, att man får lite värk i smalabenen verkar även vara naturligt för många eftersom dom är svaga och har dålig uthållighet i tibialis, desutom kan 100år utav automatiska transporter av arslet ha förändrar människans gener och därmed blivit anpassade, förslappade...

EDIT: Fast man ska givetvis ta all smärta på allvar ;)

Johan1986
2004-04-16, 14:17
Originally posted by Shadow Warrior


Ni får fan ta och sluta skrämma upp folk! Man får INTE benhinneinflammation utav att jogga 4ggr under en vecka, att man får lite värk i smalabenen verkar även vara naturligt för många eftersom dom är svaga och har dålig uthållighet i tibialis, desutom kan 100år utav automatiska transporter av arslet ha förändrar människans gener och därmed blivit anpassade, förslappade...

EDIT: Fast man ska givetvis ta all smärta på allvar ;)

Jag fick då benhinneinflammation av att jogga 5 km en gång. Kan ju tillägga att jag var van vid intervallträning på löparbana och att 5 km rundan kom 4 veckor efter en avlsutad amerikansk fotbolls säsong där jag främst springer på tå (vilket enligt de böcker jag läst kan vara en orsak till benhinneinflammation).

z_bumbi
2004-04-16, 14:45
Originally posted by Shadow Warrior


Ni får fan ta och sluta skrämma upp folk! Man får INTE benhinneinflammation utav att jogga 4ggr under en vecka

Säg det till t ex friidrottare som byter underlag..

desutom kan 100år utav automatiska transporter av arslet ha förändrar människans gener och därmed blivit anpassade, förslappade..

Läst på om genteknik nyligen?

Patriarch K
2004-04-16, 18:15
Du/ni vet inga bra knep för att lära sig stå på händer och hjula bra?
För att hoppa långt med hjälp av "stående längd" hur tränar man bäst då?
Hur gjorde ni när ni tränade upp er?
Alla tips är bra tips :) Jag skulle gärna vilja veta ett bra sätt att träna på. :) Är det bra träning det som vi gör, eller måste vi träna något annat också?

Shadow Warrior
2004-04-16, 18:51
Originally posted by Patriarch_K
Du/ni vet inga bra knep för att lära sig stå på händer och hjula bra?
För att hoppa långt med hjälp av "stående längd" hur tränar man bäst då?
Hur gjorde ni när ni tränade upp er?
Alla tips är bra tips :) Jag skulle gärna vilja veta ett bra sätt att träna på. :) Är det bra träning det som vi gör, eller måste vi träna något annat också?

Bra saker att träna på:

träna upp dej för att hantera din EGEN kroppsvikt och lägg till lite vikt därefter, alltså Chins, Dips, Handstående pressar och enhandsstående statiska pressar, dom tre sissta övningarna är speciellt bra för att bygga upp styrkan för att stanna upp/vända i diverse rail jumps och sådant där du behöver suporta kroppsvikten på en hand, du behöver även denna styrka för att hjula säkert osv, sen så är det bara att träna på att hjula, på en gräsmatta tex.

Sen så kan vi fixa 2st block av något material (eller hitta någon lämplig platts), bara det är plant och med skarpa kanter, sedan kan ni ställa dessa en bit ifrånvarandra precisions hoppa mellan dem (hjämnfota hopp), öka avståndet eftersom, träna även på att hoppa mellan två objekt/höjder där du springer och skjuter ifrån med en fot.

Kom ihåg att kör offta specifik träning, alltså träna på speciellt momment tex precision hopp, kör inte improviserad "parkour hinderbana"varenda pass (som ni säkert gör nu).

Sen så är det så klart viktigt att ni håller ögonen öppna hela tiden efter platser där man kan köra allmän PK men håll även utkik efter platser där det finns bra catleaps, fasad klättring osv.

Här är en lista jag gjort medans jag varit hemma och vilat knäna: (alla platser är i centrala gävle)

"Foto/stunt sites"
Klättra upp i konstverk (frittfall + roll) vid Fjärran Höjder
Klättra upp i konstverk vid max rodellen (foto spex)
Göra catleaps emellan taken på polhemsskolan
Göra Gämnfota hopp på staketet/muren vid huset intill Brynäskyrkan
Klättra upp till Kyrkklockan vid polhemsskolan
Göra "dödshopp" från brynäsbron ned på lagerlokal

Det två sissta "uppdragen" blir nog inte avklarade i år....

Patriarch K
2004-04-16, 23:31
Vad är Handstående pressar och enhandsstående statiska pressar?

Hur gammal är du och hur länge har du tränat parkour? Tränade du gymnastik innan?

Hur har du skadat dina knän förresten?

Shadow Warrior
2004-04-17, 07:30
Originally posted by Patriarch_K
Vad är Handstående pressar och enhandsstående statiska pressar?

Hur gammal är du och hur länge har du tränat parkour? Tränade du gymnastik innan?

Hur har du skadat dina knän förresten?

Handståendepressar är när då böjjer dej ner och sätter händerna i golvet framför en väg sen kickar du upp med benen så att du står på händerna mot väggen (lätt lutande mot väggen), sen kör du press överhuvudet med din egen kroppsvikt, fast upp och ner!

Enhandsstående statisk press så gör du på samma sätt fast du stabiliserar dej bara på en rak arm (statiskt alltså, ingen press), kör med båda händerna om det känns alldeles för tungt till en början, då kan du istället göra så att du står ett tag statiskt med nästan raka armar efter att du gjort så många reps du kan.

Jag har tränat PK i 10dagar ungefär! ;) Har nyss kommit igång nu efter att jag tog mej vatten över huvudet och överansträngde mitt vänstra knä, det var inte på något speciellt momment utan jag hade tränat för mycket helt enkelt, tränat PK, styrketräning, Inline, joggin.... man måste helt enkelt se PK träningen som alla annan träning, man måste ha vilodagar helt enkelt!

Innan jag började med detta var jag soffpotatis... eller ska vi säga datorpotatis:D Så på det atletiska förmågorna är jag lika dålig som er eller sämre ;) Det enda jag naturligt är bra på är klättringen faktiskt... har alltid varit lite utav en monkey, fast fler år i en datorstol ha givetvis försämmrat den förmågan med ;)

Men sen så har jag den förmågan att när jag sätter mej in i något som jag finner intressant så blir jag fanatiskt och detta medför att jag har läst en jävla massa om PK på mycket kort tid.

swiftin
2004-04-17, 09:53
Det är lite synd för vi har väldigt få bra och roliga saker att hoppa, klättra eller göra allmänt roliga saker med. Vi får gå på någon slags utforskningsrunda nån gång :)

Hur svårt är det egentligen att göra handvolter?

När vi försöker göra sådana blir det oftast att vi landar på ryggen.

Patriarch K
2004-04-17, 09:54
Aha, detta måste testas:)

Själv har jag också varit en datorpotatis i nästan hela mitt liv. Det var först förra året då jag började styrketräna som träningen satte igång. Innan dess satt jag alltid inne vid datorn.

Men dina tips verkar mycket bra. Jag/Vi ska testa dem.

Shadow Warrior
2004-04-17, 10:16
Handvolter och hjulningar ÄR svårt om man har varit datorpotatis i flera år... har själv inte kommit underfund med hur fan man ska bete sej åt för att lyckas med dessa "enkla trick"

BTW: Jag är 21! U never get to old to have fun! Typ :D

Chris
2004-04-17, 12:04
Alltså, vad handlar det här parkour om? Ska man springa runt på gatan och hoppa över saker? :laugh:

Vart kommer namnet ifrån?

JJ
2004-04-17, 12:16
Originally posted by Chris
Alltså, vad handlar det här parkour om? Ska man springa runt på gatan och hoppa över saker? :laugh:

Vart kommer namnet ifrån?

Namnet kommer nog från parklek, mest avsett för något yngre personer.:D

cali
2004-04-17, 12:51
http://www.parkour.fi/SPY_03.mpg

Cool Video!

Fan visste inte att det där var en sport! Sånt där är jag ju grym bra på! :hbang:

Har hoppat och sprungit över många snutbilar i min ungdom ;-)
Vi var tre grabbar som provade oss fram och testade våra gränser och man kan bli riktigt jävla bra nabbt om man är liten, lätt, smidig och stark. Vilket jag är då :-P

Jag vet ett bra trick om man ska ta en hög höjd och inte vill hoppa rakt ut från den.
Man springer mot staketet häver sin kropp över och tar tag o nederdelen av staketet svingar bena rakt över kroppen så man liksom är upp och ner i luften fullföljer rörelsen och håller emot i nerfallet i staketet så läne det går, jäkligt effektfullt hopp och man kan klara dubbla höjder med den tekniken.

Äh fan måste rita en bild :-)

Allan
2004-04-17, 12:55
Det där låter som ett klockrent sätt att göra sig jävligt illa på....:MrT:


allan

Tricklev
2004-04-17, 13:02
Originally posted by Allan
Det där låter som ett klockrent sätt att göra sig jävligt illa på....:MrT:


allan


Dagens ungdommar har för lite o göra.:D

Tricklev
2004-04-17, 13:03
Originally posted by cali
Jag vet ett bra trick om man ska ta en hög höjd och inte vill hoppa rakt ut från den.
Man springer mot staketet häver sin kropp över och tar tag o nederdelen av staketet svingar bena rakt över kroppen så man liksom är upp och ner i luften fullföljer rörelsen och håller emot i nerfallet i staketet så läne det går, jäkligt effektfullt hopp och man kan klara dubbla höjder med den tekniken.

Äh fan måste rita en bild :-)


Blir det inte en jävla sving neråt?

Chris
2004-04-17, 13:55
Originally posted by cali

Fan visste inte att det där var en sport! Sånt där är jag ju grym bra på! :hbang:



Det kan väl ändå inte kallas en sport? Kan inte se svenska parkour landslaget framför mig iaf, hur mycket jag än fantiserar :D

Herkulez
2004-04-17, 14:31
Originally posted by cali
http://www.parkour.fi/SPY_03.mpg

Cool Video!



haha tänker er dwaggen, pirhana, brorsan, Big al å en offseason wilton springa å göra det det, dom skulle lubba 20meter sen lägga sig ner å flåsa som dårar å ropa efter syrgas :laugh:

pelle
2004-04-17, 14:43
kanske jag inte fattar det roliga men det här med parkour verkar rätt fjantigt.:booty:

Patriarch K
2004-04-17, 15:08
Det är otroligt skoj. Ta dig en titt på länkarna som shadow warrior gav på första sidan. Kolla in filmerna...

Chris
2004-04-17, 15:16
Originally posted by pelle
kanske jag inte fattar det roliga men det här med parkour verkar rätt fjantigt.:booty:

Håller med dig!

Shadow Warrior
2004-04-17, 15:18
Originally posted by Patriarch_K
Det är otroligt skoj. Ta dig en titt på länkarna som shadow warrior gav på första sidan. Kolla in filmerna...

Precis! Kolla filmerna liksom...

Parkour är "The Art Of Running Away" eller som det numera kallas (för att inte förknippas med brottslighet) "The Art Of Moving"

Parkour skapades utav David Belle som för över 20år sedan hade ett gäng som kallade sej Yamakasi i Frankrike, med tiden så blev det parkour och parkour blev en livstil och numera nästan en sport, fast Parkour enligt Davids uppfattning är en sådan ren syssesättning sä nära det mänskliga man kan komma att det inte kan bli en sport.

Numera är David chief över Le Treusars, och så vitt jag vet finns ingen officiell grupp som kallar sej Yamakasi därav vårt eget klans namn "INSANE, Yamakasi Sweden!!"

Kort sagt så går det ut på att springa i vilket miljö som helst (gärna mitt i stan) och "ta till vara på" alla hinder som kommer i ens väg, detta gör men genom diverse trick/tekniker eller såkallade "moves". Man ska även sträva efter att få en sån bra "flow" som möjligt så man inte stakar sej fram utan man ska "flyg" fram över alla hinder..

Man skulle kunna gämföra det med extreme inlining eller skateboarding fast utan hjul och utan begränsningar.

pelle
2004-04-17, 15:39
jupp.. jag har sett på en sån film... o det är ett par 15-åringar som hoppar över staket. wow ?

Johan O
2004-04-17, 16:17
Originally posted by pelle
kanske jag inte fattar det roliga men det här med parkour verkar rätt fjantigt.:booty:

Kan förstå att tjockisar inte gillar sånt dom inte kan utföra. :thefinger

pelle
2004-04-17, 16:31
Originally posted by Johan O


Kan förstå att tjockisar inte gillar sånt dom inte kan utföra. :thefinger


ptja... 190 cm, 88 kg är man ju... inte speciellt tjock :D

Chris
2004-04-17, 16:41
SW: Springer nu runt med soap-skor då också? Slidar räcken osv? Det är däremot rätt coolt.

Shadow Warrior
2004-04-17, 16:47
Originally posted by Chris
SW: Springer nu runt med soap-skor då också? Slidar räcken osv? Det är däremot rätt coolt.

Ska inhandla sådanna om jag finner dem här istan, glida på räcken är ju mycket parkourigt ;)

Chris
2004-04-17, 17:22
Men att ramla på räcken och få pungkross eller att slå sig o trappor är inte riktigt lika roligt. Tro mig, jag har åkt skateboard i många år. :D

Munter
2004-04-17, 17:39
Originally posted by pelle
kanske jag inte fattar det roliga men det här med parkour verkar rätt fjantigt.:booty: :thumbup: Ser totalt löjligt ut, inte ens med tuff musik i sina filmer blev det mindre pinsamt. Men men, whatever floats your boat. Har ni inte funderat på gymnastik, ni som håller på med sånt här?

Shadow Warrior
2004-04-17, 18:21
Originally posted by Munter
:thumbup: Ser totalt löjligt ut, inte ens med tuff musik i sina filmer blev det mindre pinsamt. Men men, whatever floats your boat. Har ni inte funderat på gymnastik, ni som håller på med sånt här?

Gymnastic är ju i princip en del utav PK men att bara träna gymnastik tilltalar inte mej.

Buckethead
2004-04-17, 18:32
Det där ser ju riktigt roligt ut, man kanske skulle börja skutta runt på saker nästa gång man är ute och springer.:thumbup:
Rollen har man ju redan tränat på under shoot- och karateträningarna. :D

bubbe
2004-04-17, 19:08
Ser ju hur kul ut som helst.

Klart det kan vara en sport, det är ju en idrottslig prestation
att utföra en hel del av övningarna. Jag pysslar ju med segling
och egentligen skulle man nog bedöma det som en mycket mindre
idrottslig gren än detta. Beror ju på hur man utför en tävling om
det springer ett gäng 15 åringar genom ett parkeringshus så ser
det väl inte så traditionellt sportsligt ut, men i en gymnastikhall med domare och tävlande kan jag tänka mig.

Synd att man har en gammal och stel kropp, när man kollar lite
på filmerna så ser det extremt jobbigt ut, snacka om HIIT.

Fartman
2004-04-17, 19:28
Originally posted by pelle
kanske jag inte fattar det roliga men det här med parkour verkar rätt fjantigt.:booty:

håller med!

Herkulez
2004-04-17, 19:33
well är man riktigt duktig så kan det ju se ganska coolt ut, men är man över 20 å inte ens kan hjula så kan det se ganska löjligt ut när man försöker hoppa över en 15cm hög trottoarkant :D

Langster
2004-04-17, 20:26
Originally posted by Herkulez
well är man riktigt duktig så kan det ju se ganska coolt ut, men är man över 20 å inte ens kan hjula så kan det se ganska löjligt ut när man försöker hoppa över en 15cm hög trottoarkant :D Exakt min tanke...
Allvarligt talat, vill ni lära er att göra volter osv så gå till en gymnastikförening eller nåt.

Jag tycker det bara ser skumt ut, som skateboard utan bräda, vilket gör det ganska oimponerande.

Nils
2004-04-17, 21:00
Originally posted by Langster

Jag tycker det bara ser skumt ut, som skateboard utan bräda, vilket gör det ganska oimponerande.
Lustigt, jag tyckte tvärtom. Som skateboard utan den idiotiska brädan vilket gjorde det lite mer vettigt och tufft!

Förutom att bägge två sakerna verkar vara hobbies gjorda för att öka sjukhus kostnaderna...

Doctor Snuggles
2004-04-17, 22:52
Läst/kollat om det förut... tyckte också det var lagom kul... lite grann sånt man gjorde när man var i de yngre tonåren....men nu när jag kollade in lite filmer ordentligt så... vissa grejer de gör är helt sjuka och jävligt coola...
Hopp mellan hustak typ 3-5 meter ner... alltså...
det är enormt vad kroppen kan klara av...
:kickass:

Patriarch K
2004-04-18, 16:35
Jaa, därför vill man försöka få en sådan kropp genom att träna den :)

Chris
2004-04-18, 16:57
Originally posted by Nils

Lustigt, jag tyckte tvärtom. Som skateboard utan den idiotiska brädan vilket gjorde det lite mer vettigt och tufft!

Förutom att bägge två sakerna verkar vara hobbies gjorda för att öka sjukhus kostnaderna...

Vad är fel med att åka skateboard? Är du en sån där gammal gubbe som går runt på gatan och rastar hunden och blir livrädd när en skateare åker förbi, som sen skriker några ord och mumlar "dagens ungdom" för sig själv?

Skateboard är åtminstone en sport. Extreeemesport yeah!! :cool: hehe

Patriarch K
2004-04-18, 17:27
Parkour kan också vara en extremesport. Titta bara på filmerna så märker du :)

Shadow Warrior
2004-04-18, 17:39
Originally posted by Patriarch_K
Parkour kan också vara en extremesport. Titta bara på filmerna så märker du :)

Helt korrekt!

För övrigt så var jag och två kompisar ut igår och körde ett pass kl 00.00 på natten, körde en helt del shoten no jutsu upför en mur som blev högre och högre ju längre man följde den, sen blev det förståss en del fasadklättring på en skola här i stan, mycket bra pass faktiskt! :thumbup:

Mitt knä helt okej nu, fast nu har jag lite ont i vänster fot istället (WTF!!!?) Måste vara något fel på mej.... men det känns inte så allvarligt, lite får man ju tåla!

Patriarch K
2004-04-18, 18:37
Hehe, nice. Men vad är Shoten no jutsu för något?

Jag har ont i smalbenet sen förra gången vi körde :( Hoppas det läker innan tisdag.

Shadow Warrior
2004-04-18, 19:53
Originally posted by Patriarch_K
Hehe, nice. Men vad är Shoten no jutsu för något?

Jag har ont i smalbenet sen förra gången vi körde :( Hoppas det läker innan tisdag.

"Shote no jutsu" kommer ifrån Ninjutsu och är "vertical running" alltså när man springer uppför en vägg eller längs med en vägg.

Chris
2004-04-18, 22:08
Originally posted by Patriarch_K
Parkour kan också vara en extremesport. Titta bara på filmerna så märker du :)

Nej det kan det inte alls!

Det är gymnastikövningar fast på gatan, inget annat. Sen att man lägger till cool musik i filmerna gör det ändå inte till en sport. :thumbup:

Patriarch K
2004-04-18, 22:26
Bah! Det är en sport vad du än säger, det är lika mycket sport som skating. Annars skulle man kunna kalla skating för gymnastik med bräda :D

Chris
2004-04-18, 22:27
Originally posted by Patriarch_K
Bah! Det är en sport vad du än säger, det är lika mycket sport som skating. Annars skulle man kunna kalla skating för gymnastik med bräda :D

Skateboard visas ju åtminstone på eurosport :thefinger

Patriarch K
2004-04-18, 22:43
Det är nog bara för att euro sport inte har upptäckt parkour än.
Men gymnastik visas väl ändå på TV? :smash:

mr ruhl
2004-04-19, 13:02
tycker det verkar rätt häftigt..vad tror du herk om jag kommer förbi boden nån dag..200kg kommer springande och försöker hoppa över ett räcke och snubblar givetvis :laugh:

Herkulez
2004-04-19, 13:10
Originally posted by mr ruhl
tycker det verkar rätt häftigt..vad tror du herk om jag kommer förbi boden nån dag..200kg kommer springande och försöker hoppa över ett räcke och snubblar givetvis :laugh: :laugh: vi låter brorsan vara med så har vi 125kg till :D

z_bumbi
2004-04-19, 13:29
Herk och Ruhl: Jag vill ha en kopia av den filmen. :D

Patriarch K
2004-04-20, 15:47
Hmm, jag har fortfarande ont i smalbenet, och har haft det i snart en vecka. Min indottslärare sa att det var benhinneinflammation, men jag är inte säker. Vet någon när det brukar gå över?

gibb
2004-04-20, 23:55
Ni får fan ta och sluta skrämma upp folk! Man får INTE benhinneinflammation utav att jogga 4ggr under en vecka, att man får lite värk i smalabenen verkar även vara naturligt för många eftersom dom är svaga och har dålig uthållighet i tibialis, desutom kan 100år utav automatiska transporter av arslet ha förändrar människans gener och därmed blivit anpassade, förslappade...

Jag anser att du har fel. Om en ovan och tung person joggar t ex 5 km 4ggr under en vecka på asfalt kan det mycket väl uppstå benhinneinflammation.
Sök på benhinneinflammation här på forumet, mycket vettiga tips.

Shadow Warrior
2004-04-21, 08:47
Originally posted by gibb


Jag anser att du har fel. Om en ovan och tung person joggar t ex 5 km 4ggr under en vecka på asfalt kan det mycket väl uppstå benhinneinflammation.
Sök på benhinneinflammation här på forumet, mycket vettiga tips.

Givetvis är man tung och/eller nybörjare på löpning så är det mycket möjligt.

Shadow Warrior
2004-04-21, 08:49
Originally posted by Patriarch_K
Hmm, jag har fortfarande ont i smalbenet, och har haft det i snart en vecka. Min indottslärare sa att det var benhinneinflammation, men jag är inte säker. Vet någon när det brukar gå över?

Min erfarenhet säger att det går över fastän man är aktiv, man bör dock se till att vila mycket mellan passen när man känner sej sliten. Mina smalben känns helt återställda nu, fast foten krånglar fortfarande.... skumt...

Sen ska jag nog ta o defa ner mej 2kg snart, alltid bra för leder och sådant att gå ner lite i överflödigt vikt.

JJ
2004-04-21, 08:59
Originally posted by Shadow Warrior


Givetvis är man tung och/eller nybörjare på löpning så är det mycket möjligt.

Det har inte bara med det att göra, vissa har anlag för att lätt få det och vissa har det inte.

z_bumbi
2004-04-21, 09:24
Originally posted by Patriarch_K
Hmm, jag har fortfarande ont i smalbenet, och har haft det i snart en vecka. Min indottslärare sa att det var benhinneinflammation, men jag är inte säker. Vet någon när det brukar gå över?

Sök på benhinneinflamation... finns ett antal trådar om den åkomman.

Player
2004-04-21, 16:18
Originally posted by Patriarch_K
Hmm, jag har fortfarande ont i smalbenet, och har haft det i snart en vecka. Min indottslärare sa att det var benhinneinflammation, men jag är inte säker. Vet någon när det brukar gå över?

Kolla förutom benhinneinflammation upp muskeln tibialis anterrior tror jag den heter, på framsidan skenbenet. Den kan ha blivit överansträngd, finns massa åtgärder du kan använda dig av isåfall.
Jag fick tipset av Tanman när jag hade ont/överansträngs den muskeln och började massera den mycket, en till två gånger varje dag i ca 5 min per ben. Problemet löst på ca en vecka.

Shadow Warrior
2004-04-21, 16:22
Tibialisträning kan vara bra att lägga in efter vadträningen med, kör omvänd vadpress 1x20 efter varje benpass eller vid annat lämpligt tillfälle.

Patriarch K
2004-04-22, 16:03
Originally posted by Player


Kolla förutom benhinneinflammation upp muskeln tibialis anterrior tror jag den heter, på framsidan skenbenet. Den kan ha blivit överansträngd, finns massa åtgärder du kan använda dig av isåfall.
Jag fick tipset av Tanman när jag hade ont/överansträngs den muskeln och började massera den mycket, en till två gånger varje dag i ca 5 min per ben. Problemet löst på ca en vecka.

Jag ska testa det.

Men shadow warrior, hur länge hade du ont när du hade ont i benen?

Shadow Warrior
2004-04-22, 16:27
Originally posted by Patriarch_K


Jag ska testa det.

Men shadow warrior, hur länge hade du ont när du hade ont i benen?

Efter att jag överansträngt knäet hade jag ont där i 10dagar, i tibialis (smalbenet) var jag lite sliten i ungefär 7-8dagar.
Nu är allt bra förutom min vänstra fot som värker lite när jag gör något intensivt, blir nog PK till helgen i allafall.

Precis efter träningarna kan det vara bra att kyla ner smalbenen med en våt handduk spola nytt iskallt vatten med gämna mellanrum, så du får spendera 10-15min sittandes på golvet i dushen men det hjälper faktiskt, alltså detta efter ansträngande träningar. Det går även med en sådan "flytande is" påse den kan man även tejpa fast på smalbenet och gå runt med hemma, ska nog fixa två sådanna bara jag hittar dem här i stan.

Patriarch K
2004-04-22, 19:15
Under de 10 dagarna, tränade du någonting då? Löpning? PK?

Shadow Warrior
2004-04-23, 07:23
Originally posted by Patriarch_K
Under de 10 dagarna, tränade du någonting då? Löpning? PK?

Jag tränade ingenting när jag hade ont i knäet, så fort jag gick fortfare än zombie takt så började smärtan öka. Men jag försökte ta några steg utanför dörren i allafall när det gick.

Hur är det igentligen med ditt/dina smalben? Är det så illa? Lite mindre värk där brukar för mej gå över med eller utan vila?

Annars är det bara gå till hälsocentralen, säg att du varit hemma och vilat i över en vecka utan att det blivit bättre då får du komma dit direkt.

Patriarch K
2004-04-23, 14:43
Hmm...mjo, det kanske vore bra.

Men såhär är det, jag får ine ont när jag går vanligt, utan när jag trycker ifrån med benet. Därför kan jag inte hoppa lika bra längre, för det är det benet som jag trycker ifrån med.
Jag ska visa en bild...
Jag har ont där jag satte en röd markering. Den markeringen som pilarna pekar på.

Patriarch K
2004-04-23, 14:45
Hmm...den röda markeringen ska vara lite längre ner, men bara lite.

Player
2004-04-23, 16:37
Originally posted by Patriarch_K
Hmm...den röda markeringen ska vara lite längre ner, men bara lite.

Då har du inte överansträngt muskeln tibialis anterrior, den sitter på andra sidan av framsidan av skenbenet.
Kan vara benhinneinflammation då, bara att söka, finns mycket material om det.

Patriarch K
2004-05-02, 16:21
Hmm...jag har fortfarande lika ont på samma ställe, och det har nu gått snart 4 veckor. Vad är felet, kan det vara kronisk benhinneinflammation :confused:

Shadow Warrior
2004-05-02, 17:21
Originally posted by Patriarch_K
Hmm...jag har fortfarande lika ont på samma ställe, och det har nu gått snart 4 veckor. Vad är felet, kan det vara kronisk benhinneinflammation :confused:

Ja.... det måste ju vara något fel... den saken är klar...
Du bör kolla upp saken med en läkare snarast, ju fortare du blir bra igen desto fortare kan du börja röjja runt igen!

Så börja med att skaffa en tid hoss din familje läkare och sen får du se hur det utvecklar sej.

Själv ska jag iväg på ett PK pass as we speak, ska "testa" en ny potentciell (hur fan stavar man till det där ordet?) medlem i INSANE, Yamakasi Sweden!!

Blir troligtvis den vanliga rundan, lite precisionshopp vid kyrkan, sen igenom lekplattsen, över lite staket och stängsel, genom tågstation och så upp en runda i PK huset, eh... jag menar parkeringshuset ;) Får väl se om foten säger emot eller inte, känns bra just nu i allafall....

JustinCredible
2004-05-02, 18:27
Jackie Chan borde väl äga i sånt där:thumbup:

Shadow Warrior
2004-05-02, 20:03
Originally posted by JustinCredible
Jackie Chan borde väl äga i sånt där:thumbup:

Givetvis, Jackie är ju ett föredömme för alla treuceurs runt om i världen!

Jag kom nyss tillbaka ifrån PK passet! Fyfan va bra d gick!!

Gjorde nytt rekord i hjämnfota hopp mellan två murar där det var en trappa imellan, har alldrig vågat mej på det hoppet men jag var ju tvungen att imponera på den nya killen (missupfatta inte det där nu!) Så jag fixade d precis, tack vare farten frammåt fick jag fäste på andra sidan, vet inte måttet på hoppet än men jag ska fixa det sen för dom som är intreserade ;)

Sen så tog jag mej lite vatten över huvudet när jag rent sporadisk droppade mej 2,5 meter ner på sluttande betong.... ännu ett nytt rekord! Dock inget jag tänker göra om d närmsta veckorn, fick GANSKA ont i fotsulorna, känns dock bra nu!

Gjorde ännu ett nytt rekord i shoten no jutsu till en brandstege, ännu ett okänt mått dock, får ta med mej måttbandet hädanefter.

Men som sagt det gäller att vara lite insane när man e chief över INSANE, Yamakasi Sweden!! :thumbup: '

PK4LIFE!!

Patriarch K
2004-05-02, 20:18
Oh, det låter inte bra :( Men jag vet inte om jag vill söka till doktorn, mina föräldrar vet inte ens om att jag har ont i benet :D
Är det helt ovanligt om det håller sig i mer än en månad?

Kul att det gick så bra för dig i alla fall, det är klart att man måste imponera på nya personer :) Man brukar få lite extra kraft och mod då också.

Mjo, parkour är mycket skoj. Synd att jag inte kan köra något just nu :(

Shadow Warrior
2004-05-02, 20:28
Originally posted by Patriarch_K
Oh, det låter inte bra :( Men jag vet inte om jag vill söka till doktorn, mina föräldrar vet inte ens om att jag har ont i benet :D
Är det helt ovanligt om det håller sig i mer än en månad?

Kul att det gick så bra för dig i alla fall, det är klart att man måste imponera på nya personer :) Man brukar få lite extra kraft och mod då också.

Mjo, parkour är mycket skoj. Synd att jag inte kan köra något just nu :(

Men du behöver faktiskt gå till doktorn, det kostar bara typ 150 spänn med och oavsett vad dom gör under undersökningen så kostar det lika mycket.

Själv så ska jag ringa hälsocentralen imorrn, har nämligen varit risig i halsen i över två månader, fast bara på morgnarna typ.... är nog dumt att ingnorera det längre, man kan ju få tvar, d vore ju liksom INTE bra för träningen om vi säger så :(

Patriarch K
2004-05-03, 12:33
Hmm..kostar det 150:- för personer under 18 också (16)?
Mjo, halsont är hemskt, särskillt när man har det en längre tid.

Shadow Warrior
2004-05-03, 14:49
Originally posted by Patriarch_K
Hmm..kostar det 150:- för personer under 18 också (16)?
Mjo, halsont är hemskt, särskillt när man har det en längre tid.

Kanske e gratis för de till och med, så go for it! :thumbup:
Eller dega framför datorn till d går över.... så brukar jag göra om jag ska vara ärlig :em:

Edde_1
2004-05-03, 16:02
Ni kan absolut inte slagit er tillräkligt när ni var små:smash:

Själv e jag glad att man överlevde barndomen......:MrT:

Shadow Warrior
2004-05-04, 15:32
Fyfan va bra den svenska vården är! Jag fick en tid hoss läkaren den 17maj..... hinner ju fan dö innan dess..... ok kanske inte... men sjukt är det i allafall....

JJ
2004-05-04, 15:38
Originally posted by Shadow Warrior
Fyfan va bra den svenska vården är! Jag fick en tid hoss läkaren den 17maj..... hinner ju fan dö innan dess..... ok kanske inte... men sjukt är det i allafall....

Du får väl sluta snylta bidrag då så de får lite resurser.

Johan1986
2004-05-04, 17:01
Originally posted by Patriarch_K
Hmm...jag har fortfarande lika ont på samma ställe, och det har nu gått snart 4 veckor. Vad är felet, kan det vara kronisk benhinneinflammation :confused:

Antagligen inte kronisk men gå till läkare. Antagligen får du antiflammatoriskt och vila utskrivet och vila då ordentligt. Går de inte över efter det så är det nog kronisk.
4 veckor är ingenting. har gått i ett halvår med benhinneinflammation/inflammation i tibilus (stavning) och ska opereras imorgon.

Patriarch K
2004-05-05, 22:02
Ojoj, låter inte bra. Måste vara försiktig med sånt där verkar det som, och värma upp ordentligt.
Jag körde lite PK för första gången på 4 veckor idag, och det gick riktigt bra i benet. Jag kände knappt något förrän vid slutet då lite av smärtan uppkom igen. Men det var ingen större fara. Tror ni att den börjar gå över?

Det var i alla fall otroligt mysigt idag, det var mycket varmt och skönt ute, det var lite småmörkt (mörkblå himmel). Vi sprang och PK:ade. Sen var vi trötta och bara lade oss i gräset och vilade. DET är något att rekommendera. När vi sprang hem sedan började det ösregna, det tyckte jag var skoj så jag hoppade och lekte i vattenpölarna och försökte göra några PK-rollar på den blöta asfalten i vattenpölarna. När jag kom hem sen vart jag inte torr :D Men kul var det...längtar tills nästa gång.

Shadow Warrior
2004-05-06, 05:01
Originally posted by Patriarch_K
Ojoj, låter inte bra. Måste vara försiktig med sånt där verkar det som, och värma upp ordentligt.
Jag körde lite PK för första gången på 4 veckor idag, och det gick riktigt bra i benet. Jag kände knappt något förrän vid slutet då lite av smärtan uppkom igen. Men det var ingen större fara. Tror ni att den börjar gå över?

Det var i alla fall otroligt mysigt idag, det var mycket varmt och skönt ute, det var lite småmörkt (mörkblå himmel). Vi sprang och PK:ade. Sen var vi trötta och bara lade oss i gräset och vilade. DET är något att rekommendera. När vi sprang hem sedan började det ösregna, det tyckte jag var skoj så jag hoppade och lekte i vattenpölarna och försökte göra några PK-rollar på den blöta asfalten i vattenpölarna. När jag kom hem sen vart jag inte torr :D Men kul var det...längtar tills nästa gång.

Hehe... låter bra! :thumbup:

Se bara till att vila längre mellan PK passen så att du inte "bygger upp någon ny värk".

Castro
2004-05-06, 22:34
Jag var ute och apade mig hela dagen idag. Sprang upp för höga väggar, hoppade ner med PK-roll, hoppade över åar (och plurrade) och sånt. Det var faktiskt (även om det kan tyckas lite fjantigt) riktigt roligt, men skadebenäget så det skriker om det!

Shadow Warrior
2004-05-07, 05:06
Originally posted by Castro
Jag var ute och apade mig hela dagen idag. Sprang upp för höga väggar, hoppade ner med PK-roll, hoppade över åar (och plurrade) och sånt. Det var faktiskt (även om det kan tyckas lite fjantigt) riktigt roligt, men skadebenäget så det skriker om det!

Hehe... kör hårt!!

Injurys is wakness leaving the body! Typ ;)

Patriarch K
2004-05-10, 19:02
Då har min benhinneinflammation kommit tillbaks igen :( Jag tror att jag slutar att träna löpning och PK på några månader :confused:

Shadow Warrior
2004-05-10, 19:11
Originally posted by Patriarch_K
Då har min benhinneinflammation kommit tillbaks igen :( Jag tror att jag slutar att träna löpning och PK på några månader :confused:

Skumt det där... måste ju nästan ligga finnas några bakomliggande orsaker, fast jag vet ju inte exakt hur mycket du sprungiut runt i och för sej...

Hoppas det går över fortast möjligt i allafall....

Patriarch K
2004-05-10, 19:28
Jag har nog dummat mig lite när det gäller vila. Jag har testat massor med olika övningar som har gjort jätteont i benet, men jag fortsatte för att jag tänkte att man kunde härda bort smärtan. Det var därför jag gjorde sådana övningar. men jag tror nog inte att det är så värst lyckat ändå.
Det är nog vila som gäller. Jag kan åtminstone stå på händer utan någon större smärta, vilket är riktigt skoj. Mitt rekord är runt 10 sekunder. Jag hoppas på 1 minut innan detta året är slut eftersom jag ligger i hårdträning just nu när det gäller handgång :)

Jag ska testa att smörja in mitt ben med lite orudis gel.

Shadow Warrior
2004-05-10, 19:35
Originally posted by Patriarch_K
Jag har nog dummat mig lite när det gäller vila. Jag har testat massor med olika övningar som har gjort jätteont i benet, men jag fortsatte för att jag tänkte att man kunde härda bort smärtan. Det var därför jag gjorde sådana övningar. men jag tror nog inte att det är så värst lyckat ändå.
Det är nog vila som gäller. Jag kan åtminstone stå på händer utan någon större smärta, vilket är riktigt skoj. Mitt rekord är runt 10 sekunder. Jag hoppas på 1 minut innan detta året är slut eftersom jag ligger i hårdträning just nu när det gäller handgång :)

Jag ska testa att smörja in mitt ben med lite orudis gel.

Ok ligg lågt och bygga upp stabiliteten, styrkan och massan i överkorppen istället!

Zakath
2004-05-10, 19:49
Verkar ju som att alla som börjar med PK skadar sig... Hmmmmm!'


Tråkigt, hoppas det blir bra snabbt patte!

Shadow Warrior
2004-05-10, 19:53
Originally posted by Zakath
Verkar ju som att alla som börjar med PK skadar sig... Hmmmmm!'


Tråkigt, hoppas det blir bra snabbt patte!

Jag överansträngde först knäet och sen foten, nu är jag dock helt återställd, eehh.. förutom att jag översträcke vänster fot sissta passet då jag missade ett presissions hopp och nästen rammlade ner för en trappa (HARDCORE!!) så den fotvristen känns nu lite "glapp".... hmm... men annars så är allt bra! :thumbup:

INSANE, Yamaksi Sweden!!

PK4LIFE

Zakath
2004-05-10, 19:57
Originally posted by Shadow Warrior


Jag överansträngde först knäet och sen foten, nu är jag dock helt återställd, eehh.. förutom att jag översträcke vänster fot sissta passet då jag missade ett presissions hopp och nästen rammlade ner för en trappa (HARDCORE!!) så den fotvristen känns nu lite "glapp".... hmm... men annars så är allt bra! :thumbup:

INSANE, Yamaksi Sweden!!

PK4LIFE



Ehummm, jag ska absolut inte börja med detta! Fy, varför utsätter ni er för dessa risker, om det är för kicken. Varför inte ta något som begsklättring eller liknande där man int3e skadar sig lika mycket men ändå får en kick!

Men jag beundrar ert engagemang!

Shadow Warrior
2004-05-10, 20:02
Originally posted by Zakath

Ehummm, jag ska absolut inte börja med detta! Fy, varför utsätter ni er för dessa risker, om det är för kicken. Varför inte ta något som begsklättring eller liknande där man int3e skadar sig lika mycket men ändå får en kick!

Men jag beundrar ert engagemang!

PK är ultimat eftersom det inte finns några begränsningar och dess spektrum är så brett, och fasadklättring är ju mycket roligare än att klättra i berg :thumbup:

Patriarch K
2004-05-10, 20:10
Tack zakath :)

Hehe, jo det är mycket skoj. Det kanske inte verkar så roligt, men det är det verkligen.
Längtar tills jag blir helt återställd, då ska jag värma upp innan varje pass och träna ben på gymmet och hoppas på att jag aldrig får benhinneninflammation igen :)

charmed
2004-05-31, 15:02
Att klara av att sätta en handvolt borde nog alla ni göra... bara springa framot kasta sig ner mot backen ta emot med händerna och skjuta ifrån så du får lite sving på det hela... till sommaren om jag kan sammla ihop lite guts ska jag fan lära mig att göra wallflip men är så jävla skrajsen

Nejv
2006-06-21, 19:47
Drar upp en skitgammal tråd nu men fuck that. Finns det några aktiva här? Var och klättrade runt lite i Lund härom dagen. :D

YiLi
2006-06-21, 20:06
Verkar koolt med Parkour. Kolla in:

http://www.aos.se/profil.aspx?EntityID=2037003

Tor 29/6 18:00 - Le Parkour
Varför gå runt en container när man kan gå över den?
Den franska gatusporten Le Parkour handlar om att snyggt och smidigt ta sig fram i urbana miljöer. Guidar till nya sätt att ta sig fram gör Fredrik Lovéus från Le Parkour Sweden.
Samling vid stadsmuseets grindar.
Ta med löparskor och oömma kläder!

brusle
2006-06-22, 16:23
jag tycker också att sånt här är skit kul, och jag är helt ok på det. men, jag har ingen kompis som är intresserad av det :(
får hoppas att jag träffar någon ny kompis som gillar det :P

Nejv
2006-06-22, 16:45
jag tycker också att sånt här är skit kul, och jag är helt ok på det. men, jag har ingen kompis som är intresserad av det :(
får hoppas att jag träffar någon ny kompis som gillar det :P

Var bor du? ;)

brusle
2006-06-22, 17:18
ett par mil utanför stockholm, ett ställe som heter vallentuna:P

jocke-j
2006-06-22, 18:13
Jag har som många andra lite svårt för Parkour på den nivå svenskarna ligger på. då majoriteten inte klarar av att göra bakåtvolter, handvolter etc. och det är någonstans det som gör Parkouren ball, iallafall enligt mig.

Har sett klipp på internet där folk gör bakåtvolter från säkert 4-5meters höjd ned till marken men som sagt så ligger svensk nivå någonstans på "gena över staketet till bussen" nivån. Får det bara gå några år så att svensk nivå kommer upp lite samt att utövarna kanske börjar i någon Gymnastikklubb för att öva in standardreportuaren av volter så blir det nog kanon och mera uppskattat och respekterat av folk.

//Joakim (som tränade i gymnastik när han var en liten yngling)

brusle
2006-06-22, 18:58
jag kan göra bakåtvolt på studsmatta, alltid en början:P

mnlg
2006-06-22, 19:29
jocke-j: Volter har inget med Parkour att göra.
Även om David Belle (grundaren) ibland gör någon volt hit och dit så hävdar han bestämt att volter och liknande absolut inte har med Parkour att göra, utan att han gör dom ibland för att han kan och det är roligt.
Volter och liknande är inte effektivt, utan är endast till för syns skull, därför hör det inte till Parkour, som går ut på att ta sig förbi hinder så effektivt som möjligt.