handdator

Visa fullständig version : Att Pausa i övning.


Kräket
2015-12-12, 11:32
En fundering jag har kring att pausa i diverse övningar. Vad är det egentligen som händer i muskeln vid paus? Har pauser någon positiv effekt på styrka/volym, eller är det bara en dum idé?

Har experimenterat runt lite med pauser i böj- och bänk. Tycker känslan av belastning ökar dramatiskt! Har lekt runt lite med att i frontböj pausa upp till 10 sekunder i bottenläget, och plötsligt kan lätta vikter bli enormt tunga. Samtidigt så är ju träningen statisk, och rimligtvis "arbetar" inte musklerna med att förflytta vikt.

Finns det någon bra förklaring på fenomenet?

AntonHA
2015-12-12, 12:03
Kan inte förklara vad som händer i muskeln men jag tror absolut inte att det är en dum idé att då och då slänga in typ 10sekspauser i t.ex böj

exevision
2015-12-12, 12:20
Men vila inte i botten, behåll spänningen.

Rolfarsson
2015-12-12, 13:25
En fundering jag har kring att pausa i diverse övningar. Vad är det egentligen som händer i muskeln vid paus? Har pauser någon positiv effekt på styrka/volym, eller är det bara en dum idé?

Musklerna tränas hårdare när du stannar i botten, det är alltså bra för både styrka och hypertrofi, men du behöver inte pausa så länge som 10 sekunder.
Jag vill ha för mig att den elastiska energin är borta efter bara ~0.5 s, en annan fördel är också att du inte kommer att använda något momentum när du kör paus reps.

ChuckTesta
2015-12-12, 13:56
Kan inte förklara vad som händer i muskeln men jag tror absolut inte att det är en dum idé att då och då slänga in typ 10sekspauser i t.ex böj

Jag tror att du underskattar hur länge 10 sekunder egentligen är ..

virre.
2015-12-12, 14:30
Musklerna tränas hårdare när du stannar i botten, det är alltså bra för både styrka och hypertrofi, men du behöver inte pausa så länge som 10 sekunder.
Jag vill ha för mig att den elastiska energin är borta efter bara ~0.5 s, en annan fördel är också att du inte kommer att använda något momentum när du kör paus reps.

25% av den lagrade energin vid stretch-shortening-cykeln försvinner efter 0,35 sekunder, 50% efter 0,85 sekunder, 70% efter 1,5 sekunder och hela effekten verkar vara borta vid 4 sekunder.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2020276

Längre stopp kan dock ha effekt på att stärka muskulaturen som ska hålla en viss position statiskt.

AntonHA
2015-12-12, 14:53
Jag tror att du underskattar hur länge 10 sekunder egentligen är ..
Därav jobbar man på typ 40-60% av 1RM

Scorpionida
2015-12-12, 15:35
Därav jobbar man på typ 40-60% av 1RM

Blir lagom långa träningspass iaf:)

Kräket
2015-12-12, 16:21
Alltså jag kör typ mina vanliga 5 - 7 set böj (pyramid där jag jobbar mig uppåt). Sen avslutar jag med att droppa vikterna och köra paus-böj. På tyngsta vikterna kör jag 110 kg och stannar antagligen inte längre än en sekund i botten.

Sen blir det typ 3 - 4 sekunder i några reps på 100 kg, 5 - 7 sekunder på 80 kg och 10 sekunder på typ 70.

Trots så pass låga vikter känns det rejält i benen. Särskilt när man stannar kring 10 sekunder. På något vis känns det som man har ordentlig spänning i botten, trots att man inte förflyttar vikterna.

Grans
2015-12-12, 16:32
Du tar ju bort momentum. Kanske därmed måste va mer explosiv? Har även fått för mig att i bänk aktiverar man mer bröst om man pausar vs touch and go.

Rolfarsson
2015-12-12, 16:46
25% av den lagrade energin vid stretch-shortening-cykeln försvinner efter 0,35 sekunder, 50% efter 0,85 sekunder, 70% efter 1,5 sekunder och hela effekten verkar vara borta vid 4 sekunder.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2020276

Längre stopp kan dock ha effekt på att stärka muskulaturen som ska hålla en viss position statiskt.

Ah okej, tack för länken!:thumbup:

shut teh face
2015-12-12, 18:41
Jag har en liknande fråga, om jag kör rätt tungt i benpressen, och så är jag inne på set nr 3 och rep nr 5 (3 reps kvar), då känner jag att nej, det här går inte mer, kanske en till, om jag då pausar i spänt läge 2-3 sekunder så klarar jag de sista repsen, om jag pausar på varje rep

Jag förstår att paus innebär någon form av statisk träning, men jag har då å andra sidan "fuskat" i benpressen, jag hade kanske utvecklats mer genom att strunta i pausen och klara 6 reps


Ganska onödig fråga men intressant. :)

PureWhey
2015-12-12, 19:11
Därav jobbar man på typ 40-60% av 1RM

Varför ska man köra 10s stopp? Vad finns det för fördelar gentemot t.ex. 2s?

1x0
2015-12-12, 20:07
Har läst någonstans att andas i botten av en pausböj kan vara livsfarligt? Det ni menar med 'tappa spänningen' eller?

Sett flertal videos där folk andas i botten. Jag gör aldrig det.

dmoller
2015-12-13, 10:00
paus <3 ger en tid att reflektera over saker och ting

ChuckTesta
2015-12-13, 11:09
Därav jobbar man på typ 40-60% av 1RM

10s stopp på 40% låter väldigt bra istället för t ex 2s på 80%.

Wibba
2015-12-13, 11:11
Varför ska man köra 10s stopp? Vad finns det för fördelar gentemot t.ex. 2s?

Det ser coolt ut på Insta! Och Klokov gör det *flex*

filmjölk
2015-12-13, 11:49
Varning för broscience: I just bänkpress så får jag en känsla av att jag måste kontrahera bröstmusklerna väldigt hårt i botten för att få loss stången från bröstet, det blir en helt annan känsla i pecsen än den mer konstanta anspänningen som blir i TNG. Båda varianterna är bra övningar, och gillar man bänkpress kan man varva mellan de två så behöver man färre andra övningar för att kunna "chocka musklerna" :/

Köttis
2015-12-13, 14:57
Varför ska man köra 10s stopp? Vad finns det för fördelar gentemot t.ex. 2s?

Stretcha i bottenläget.

Gerdler
2015-12-13, 15:03
Det jag tänker om paus-reps är att det stärker den positionen man pausar i på grund av att man måste belasta muskeln isometriskt just i det läget sen måste man accelerera vikten därifrån. Så man får in mer koncentrerat arbete i den positionen man behöver stärka mest. I knäböjen så stretchar man även i bottenpositionen, vilket kan vara bra. Sen kan jag tycka att 2s paus är mer vettigt än 10 sek om man vill ha isometrisk träning. Ska man bara stretcha så funkar väl 10s paus med mindre vikt.

HerrLuta
2015-12-13, 20:45
Varför ska man köra 10s stopp? Vad finns det för fördelar gentemot t.ex. 2s?

Kommer icke ihåg vad den specifika anledningen var men har för mig att Gregg Nuckols har skrivit någonstans att längre pauser (säg 10s då) ska ha vissa positiva effekter.

Tyrwing
2015-12-13, 20:52
10s stopp på 40% låter väldigt bra istället för t ex 2s på 80%.

2s på 80% smakar pekka kan jag intyga. *spy*

PureWhey
2015-12-13, 21:08
Kommer icke ihåg vad den specifika anledningen var men har för mig att Gregg Nuckols har skrivit någonstans att längre pauser (säg 10s då) ska ha vissa positiva effekter.

Intressant, vill jag gärna höra.

HerrLuta
2015-12-13, 21:20
Intressant, vill jag gärna höra.

Du googlar nog fram det minst lika bra som jag men kika annars på hans hemsida strengtheory.com - där borde chansen vara större :)

z_bumbi
2015-12-13, 21:47
Stretcha i bottenläget.

Det är ganska stor skillnad på att stretcha och att göra en paus, bland annat så är man ganska illa ute om man slappnar av i botten på en böj...

Shqypnia
2015-12-13, 22:16
Jag körde idag böj med stopp (med låga vikter). Får se om det känns något utöver vanligt imorgon...

PureWhey
2015-12-14, 01:43
Har läst någonstans att andas i botten av en pausböj kan vara livsfarligt? Det ni menar med 'tappa spänningen' eller?

Sett flertal videos där folk andas i botten. Jag gör aldrig det.

http://www.strengtheory.com/implementing-paused-squats/

Here’s where breathing paused squats shine. Instead of worrying about weight or time, focus on your breathing. Squat all the way down with (initially) very light weight. Tense your abs hard. Exhale completely. Inhale completely. Repeat for 5-10 breaths. Move up in weight

Du googlar nog fram det minst lika bra som jag men kika annars på hans hemsida strengtheory.com - där borde chansen vara större :)

http://www.strengtheory.com/implementing-paused-squats/


I’ll start with a weight I can pause for a short amount of time (2-3 seconds), and increase the time of the hold to 8-10 seconds in subsequent workouts, then I’ll move up in weight. By increasing the duration of the pause, you dissipate more of the stretch reflex, and fatigue your muscle more prior to the concentric.