handdator

Visa fullständig version : Viktökning, hur länge?


Markkus
2015-12-12, 09:47
Jag började med viktträning efter sommaren och har ökat ca 5 kg i vikt (70 till 75). Med tanken på min ålder (60) och inte så mycket träning (2 ggr/veckan) antar jag att ökningen i huvudsak är vätska och fett, och i viss mån lite mera muskler. I spegeln ser jag ingen större skillnad mot förut, men midjemåttet har ökat några centimeter.

Rekommendationen verkar vara för att bygga muskler ska man ligga på ett energiöverskott, och öka proteinintaget. Jag har läst att en viktökning på ett halvt kilo plus per vecka är ok.

Man kan ju inte vilja öka i vikt helt tiden! Någon gång måste det ju var nog.

Så hur ska man resonera i mitt fall. Är 75 kg ok för min del? Ska jag vara nöjd och försöka hålla vikten? Jag vet att jag äter något för lite protein, så det kan jag öka, och kanske dra ned på annat i stället.

LunaSpice
2015-12-12, 11:43
Det finns inget som säger att du måste ligga på energiöverskott för att bygga muskler. Det viktigaste är att ha en positiv kvävebalans (proteinnedbrytning + proteinuppbyggnad). Kcal-överskott hjälper dock till att ge dig mer energi så att du kan träna hårdare men är i sig inget krav för muskelbygge.

Ang om 75 kg är "ok" för dig så är det bara du själv som kan svara på det. Testa att lägga till mer protein så du hamnar runt 2 g/kg kroppsvikt och dra istället ner på kolhydrater eller fett om du också vill dra ner på energiintaget.

HenrikJ
2015-12-13, 21:22
Hur lång är du? 75 kg på 165 är ganska mycket, medan 75 kg på 190 är ingenting. Hur tränar du de två gånger du tränar?

Linjedomarn
2015-12-13, 22:05
Det finns inget som säger att du måste ligga på energiöverskott för att bygga muskler. Det viktigaste är att ha en positiv kvävebalans (proteinnedbrytning + proteinuppbyggnad). Kcal-överskott hjälper dock till att ge dig mer energi så att du kan träna hårdare men är i sig inget krav för muskelbygge.


Det går att bygga muskler utan ett kaloriöverskott men det är betydligt svårare. Kaloriintaget är minst lika viktigt och kanske viktigare än proteinintaget om man vill öka i muskelmassa. Alltså innebär det mer än "ge dig mer energi så att du kan träna hårdare"

phattrance
2015-12-15, 07:28
Det går att bygga muskler utan ett kaloriöverskott men det är betydligt svårare. Kaloriintaget är minst lika viktigt och kanske viktigare än proteinintaget om man vill öka i muskelmassa. Alltså innebär det mer än "ge dig mer energi så att du kan träna hårdare"

så själva kaloriöverskottet har inget med att bygga muskelmassa att göra? Så om jag förstått det rätt så har det endast med att ge mer energi till att träna hårdare?

King Grub
2015-12-15, 08:21
så själva kaloriöverskottet har inget med att bygga muskelmassa att göra?

Jo, stor del. Styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen är inte kaloriberoende, men det är också den enda delen som inte påverkas. Proteinsyntesen i vila är definitivt kaloriberoende, proteinnedbrytningen påverkas, hormonbalansen är definitivt mer gynnsam för anabolism, osv, vid överskott. Och kroppsvikten som bildas av själva kaloriöverskottet i sig kan bestå av upp till nära hälften av fettfri massa.

Samtidigt lägger man på sig kroppsfett samtidigt. Ju större överskott, desto större kroppsfettökningar. Och när dessa fettdepåer skall bort, får man en tidsperiod där i stället där alla ovannämnda förutsättningar vänds till negativa i stället.

anvihl
2015-12-15, 16:58
Jo, stor del. Styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen är inte kaloriberoende, men det är också den enda delen som inte påverkas. Proteinsyntesen i vila är definitivt kaloriberoende, proteinnedbrytningen påverkas, hormonbalansen är definitivt mer gynnsam för anabolism, osv, vid överskott. Och kroppsvikten som bildas av själva kaloriöverskottet i sig kan bestå av upp till nära hälften av fettfri massa.

Samtidigt lägger man på sig kroppsfett samtidigt. Ju större överskott, desto större kroppsfettökningar. Och när dessa fettdepåer skall bort, får man en tidsperiod där i stället där alla ovannämnda förutsättningar vänds till negativa i stället.

Väldigt bra sammanfattat, kan vara det bästa inlägget du skrivit på ämnet (vilket är en väldigt bra komplimang) :).

exevision
2015-12-15, 17:45
Jo, stor del. Styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen är inte kaloriberoende, men det är också den enda delen som inte påverkas. Proteinsyntesen i vila är definitivt kaloriberoende, proteinnedbrytningen påverkas, hormonbalansen är definitivt mer gynnsam för anabolism, osv, vid överskott. Och kroppsvikten som bildas av själva kaloriöverskottet i sig kan bestå av upp till nära hälften av fettfri massa.

Samtidigt lägger man på sig kroppsfett samtidigt. Ju större överskott, desto större kroppsfettökningar. Och när dessa fettdepåer skall bort, får man en tidsperiod där i stället där alla ovannämnda förutsättningar vänds till negativa i stället.

Är du en förespråkare för balans eller bulk/deff?

Linjedomarn
2015-12-15, 19:39
Det går att bygga muskler utan ett kaloriöverskott men det är betydligt svårare. Kaloriintaget är minst lika viktigt och kanske viktigare än proteinintaget om man vill öka i muskelmassa. Alltså innebär det mer än "ge dig mer energi så att du kan träna hårdare"

så själva kaloriöverskottet har inget med att bygga muskelmassa att göra? Så om jag förstått det rätt så har det endast med att ge mer energi till att träna hårdare?

Du frågar alltså något som jag precis svarat på :smash:

PureWhey
2015-12-15, 19:56
Är du en förespråkare för balans eller bulk/deff?

Denna kanske du tkr är intres http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23679146

Wzup2u
2015-12-15, 20:01
Väldigt bra sammanfattat, kan vara det bästa inlägget du skrivit på ämnet (vilket är en väldigt bra komplimang) :).

Got damnit tänkte precis likadant, så klockrent formulerat.

exevision
2015-12-15, 20:46
Denna kanske du tkr är intres http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23679146

Tack, ingen grisbulk iaf.

PureWhey
2015-12-15, 20:52
Väldigt bra sammanfattat, kan vara det bästa inlägget du skrivit på ämnet (vilket är en väldigt bra komplimang) :).

Got damnit tänkte precis likadant, så klockrent formulerat.

+1, den åkte ner i min lilla Grub-bokmärkesmapp *popcorn*