handdator

Visa fullständig version : metotrexat+träning


Challeman
2015-12-11, 20:20
Hejsan!. Jag är en kille som verkligen tycker om att träna. Mitt problem just nu är att jag går på en medicin som heter Metotrexat. Eftersom medicinen påverkar kroppens nervsysem och immunsystemet är påverkad av medicinen så undrar hur ni andra gör som tränar när ni går på denna medicin?Jag har mestadels tränat med Bänkpress,knäböj och marklyft. Jag har även en del insikt i kettlebells. Vad är det ni rekommenderar?

Anton Fräs
2015-12-11, 22:53
Prata med din läkare.

Challeman
2015-12-11, 22:56
Tack för svaret. Det han rekommenderar mig är just att träna för att må bra och det gör jag men sen blir kruxxet när det gäller volymen på själva träningen.

TranceII
2015-12-11, 23:21
Jag har inte läst något specifikt för just den medicinen när det gäller träning så jag antar att det beror dels på vilken dos du får och hur bra du mår i allmänhet.

Jag som inte är läkare men tränat på lite olika mediciner skulle bara rekommendera att träna på men om du gör ändringar i volym eller intensitet så gör det ganska långsamt. Är man helt frisk och ung så kan man utan problem hoppa på något ryskt högvolym-program för att testa men om kroppen inte är helt hundra så kanske man långsamt skall ändra sina program istället.

Testa att öka lite i taget om du vill träna mer. Kör du totalt 10 set ben nu i veckan så öka till 11 veckan efter, sedan 12 etc.

Men är varken läkare (fast de har ofta inte så bra erfarenhet när det gäller träning i och för sig) eller ätit medicinen.

Gearhead85
2015-12-12, 01:30
Jag använder metotrexat för att stilla reumatismen och de två reumatologerna jag har uppmuntrar mig till och med att träna. Ena har till och med skrivit i mitt läkarintyg att träningen är viktig för sjukdomsförloppet och sagt att hade jag inte tränat hade jag suttit i rullstol idag.

Challeman
2015-12-12, 14:28
Intressanta svar faktiskt. Ja nu är det ju som så att jag tränar främst för att få energi och ork. Utan träningen skulle jag i princip vara som en zombie. Jag tar medicinen för eksem om det är någom som undrar.

LillisJ
2015-12-12, 14:33
Jag brukar samma medicin sedan 5v tillbaka. 5mg/v. Inga problem med att träna eller att få resultat. Har gainat bra, kör sheiko, så högvolym :)

Challeman
2015-12-12, 15:48
Aha det programmet ska jag ta och investera i. Tackar för tipset:)

LillisJ
2015-12-12, 15:57
Menade att jag kör sheiko, men gör som du vill! Man ska kunna träna normalt under methotrexatekur. :D

Challeman
2015-12-12, 16:59
Du har givetvis rätt i det du säger.Jag blir förvånad över att jag faktiskt blir starkare men för mig är problemen mentala när medicinen gör sig påmind.