handdator

Visa fullständig version : Förskolepedofil döms till 6,5 års fängelse


xarizma
2015-12-11, 17:20
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/f%C3%B6rskolepedofil-d%C3%B6ms-till-65-%C3%A5rs-f%C3%A4ngelse-3232531


Hur faen kan man dömas till endast 6 och ett halvt år fängelse för flera fall av övergrepp mot BARN? Är det bara jag som tror att när han kommer ut kommer han begå samma saker igen?

Varför är det så milda straff i sverige?
Varför mixar man inte lite vård med hårdare straff?

Bärsärk
2015-12-11, 17:38
Det är det här som får mig att hoppas på att vi kommer hitta fler planeter som vi kan bo på, så att vi till slut kommer kunna bo på en planet som exklusivt ostraffade personer lever på och alla som begår brott blir deporterade till en annan planet.

Tycker folk som begått brott borde få leva och andas precis som oss andra, men inte nödvändigtvis samma luft...

Hövdingen
2015-12-11, 17:38
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/f%C3%B6rskolepedofil-d%C3%B6ms-till-65-%C3%A5rs-f%C3%A4ngelse-3232531


Hur faen kan man dömas till endast 6 och ett halvt år fängelse för flera fall av övergrepp mot BARN? Är det bara jag som tror att när han kommer ut kommer han begå samma saker igen?

Varför är det så milda straff i sverige?
Varför mixar man inte lite vård med hårdare straff?

Därför att det är dyrt att hålla folk i fängelset och återfallsrisken ökar med långa fängelsestraff.

Varför ska man göra det?

TranceII
2015-12-11, 17:52
Därför att det är dyrt att hålla folk i fängelset och återfallsrisken ökar med långa fängelsestraff.

Varför ska man göra det?

Varifrån har du fått att det skulle öka återfallsrisken?

En anledning till att man skall göra det är för att för att man skall ha förtroende för rättsystemet så krävs det att straffet känns i proportion mot brottet. Väldigt låga fängelsestraff gör inte det och då är det mer motiverat att agera utanför lagen. En annan anledning är att då det är väldigt hög återfallsgrad för sådana brott så skyddar man barn genom att ta bort dem från samhället.

King Grub
2015-12-11, 18:01
Nackskott.

Alkro
2015-12-11, 18:02
Varifrån har du fått att det skulle öka återfallsrisken?

En anledning till att man skall göra det är för att för att man skall ha förtroende för rättsystemet så krävs det att straffet känns i proportion mot brottet. Väldigt låga fängelsestraff gör inte det och då är det mer motiverat att agera utanför lagen. En annan anledning är att då det är väldigt hög återfallsgrad för sådana brott så skyddar man barn genom att ta bort dem från samhället.

Statistik från BRÅ visar ju att sexualbrott generellt har lägre återfallsrisk än många andra brott.

Angående ämnet i sig så får man ju bestämma sig om man vill ha straff efter någon form av moraliska principer eller om syftet ska vara att minska risk för återfall och minska kostnader för samhället. Längre straff medför ju generellt högre kostnader för samhället.

Olegh
2015-12-11, 18:05
Snudd på meningslöst att ålägga karln att betala 1.6M i skadestånd.. Han lär ju inte vara särskilt anställningsbar framöver, åtminstone inte med sin nuvarande identitet.

TranceII
2015-12-11, 18:06
Statistik från BRÅ visar ju att sexualbrott generellt har lägre återfallsrisk än många andra brott.

Angående ämnet i sig så får man ju bestämma sig om man vill ha straff efter någon form av moraliska principer eller om syftet ska vara att minska risk för återfall och minska kostnader för samhället. Längre straff medför ju generellt högre kostnader för samhället.

Ja, säkert lägre än narkotikabrott, snatteri och liknande. Men återfallsrisken är fortfarande hyfsat hög och det är ett rätt allvarligt brott. Att nämna kostnad för samhället känns bara löjligt. Det är en skitsumma med tanke på hur få personer det handlar om.

Jag värderar potentiella oskyldiga offer högre än en persons rätt att komma ut i samhället igen efter vissa brott. 20 år är mer rimligt från mitt perspektiv.

eternallord
2015-12-11, 18:08
Det är det här som får mig att hoppas på att vi kommer hitta fler planeter som vi kan bo på, så att vi till slut kommer kunna bo på en planet som exklusivt ostraffade personer lever på och alla som begår brott blir deporterade till en annan planet.

Tycker folk som begått brott borde få leva och andas precis som oss andra, men inte nödvändigtvis samma luft...

Vart går deportationsgränsen? Sexuella övergrepp? Finansiella brott? Röka på? Ladda ner en film?

Alkro
2015-12-11, 18:09
Ja, säkert lägre än narkotikabrott, snatteri och liknande. Men återfallsrisken är fortfarande hyfsat hög och det är ett rätt allvarligt brott. Att nämna kostnad för samhället känns bara löjligt. Det är en skitsumma med tanke på hur få personer det handlar om.

Jag värderar potentiella oskyldiga offer högre än en persons rätt att komma ut i samhället igen efter vissa brott. 20 år är mer rimligt från mitt perspektiv.

Fast om man höjer straffet för den här typen av brott måste man ju höja straffskalan generellt. Straffet för mord kan ju omöjligt vara lägre än för sexuella övergrepp.

Hövdingen
2015-12-11, 18:10
Varifrån har du fått att det skulle öka återfallsrisken?

En anledning till att man skall göra det är för att för att man skall ha förtroende för rättsystemet så krävs det att straffet känns i proportion mot brottet. Väldigt låga fängelsestraff gör inte det och då är det mer motiverat att agera utanför lagen. En annan anledning är att då det är väldigt hög återfallsgrad för sådana brott så skyddar man barn genom att ta bort dem från samhället.

Långa straff verkar fungera dåligt för att förebygga brott generellt. Det kanske är lättare att återanpassa sig efter 5 års fängelse än 20? Jag har dock ingen aning om hur situationen ser ut för pedofiler.

TranceII
2015-12-11, 18:12
Fast om man höjer straffet för den här typen av brott måste man ju höja straffskalan generellt. Straffet för mord kan ju omöjligt vara lägre än för sexuella övergrepp.

Ja, högre straff för de som skadar människor är rimligt. Sedan så var detta flera fall och därför skall det också ha högre straffvärde än enstaka fall.

Alexton
2015-12-11, 18:12
Långa straff verkar fungera dåligt för att förebygga brott generellt. Det kanske är lättare att återanpassa sig efter 5 års fängelse än 20? Jag har dock ingen aning om hur situationen ser ut för pedofiler.

Svårt att begå fortsatta brott om du inte befinner dig i samhället.
Jag röstar på deportation till fångläger där du får arbeta tills skulden är betald. För pedofiler kemiskt kastrering efteråt. Keep it simple.

Magnus N
2015-12-11, 18:21
Förutom det patetiskt låga straffet är det ju skamligt att de drar av 1 år för att han är samarbetsvillig

Alkro
2015-12-11, 18:21
Jag tror man ska vara lite försiktig med att ösa ur sig enkla lösningar på komplicerade problem. Att tro att vi får ett bättre samhälle genom att enbart höja straff är väldigt naivt. Det finns en anledning till att vi har det system vi har. Det har utvecklats under väldigt lång tid och många människor har lagt stora delar av sin livstid på att arbeta med det. Vi kanske får acceptera våra känslor som uppstår när vi upplever att en gärningsman inte straffas nog till förmån för sekundära samhällsvinster.

StarkaUlf
2015-12-11, 18:38
Nackskott.

+1.

/Tråd.

Jakobson
2015-12-11, 18:46
Dödsstraff vore på sin plats

Old Nick
2015-12-11, 19:09
Jag tror man ska vara lite försiktig med att ösa ur sig enkla lösningar på komplicerade problem. Att tro att vi får ett bättre samhälle genom att enbart höja straff är väldigt naivt.

Jag tror inte folk överhuvudtaget tänker på ett "bättre samhälle" när de diskuterar straffsatser. Man vill helt enkelt ha någonting som känns rimligt sett till det egna rättsmedvetandet. Sätter man straffskalan så att grov våldtäkt av barn ger 5 dagsböter kommer folk att bli vansinniga. Lägger man dödsstraff på en försenad lånebok blir folk lika upprörda. Vilket av straffen som är mest samhällsekonomiskt lönsamt är hör inte ens till diskussionen.

Det finns en anledning till att vi har det system vi har. Det har utvecklats under väldigt lång tid och många människor har lagt stora delar av sin livstid på att arbeta med det.

Det är riksdagen som stiftar lagar. Och där sitter det mest folk som växt upp i ungdomsförbund eller kokat kubikmeter med kaffe på fackexepeditioner genom åren. Varken jurister eller "vanligt folk" alltså, utan ideologiskt skolade partister.

Old Nick
2015-12-11, 19:10
I övrigt så blev jag förvånad över att straffet blev så högt. 6.5 år får man väl knappt ens för överlagt mord i det här landet.

shut teh face
2015-12-11, 19:13
I övrigt så blev jag förvånad över att straffet blev så högt. 6.5 år får man väl knappt ens för överlagt mord i det här landet.
Tänkte samma sak här, det känns väldigt högt.

Herr Oberst
2015-12-11, 19:18
Välkommen ut om 4,5 år Jimmy. Vi är så snälla så vi bjussar på en tredjedel av straffet, för det har du förtjänat. Om 4,5 år målets offer fortfarande små barn. Mer rätt vore om barnen få är vuxna och kapabla att försvara sig när deras monster släpps ut

Rikard Jansson
2015-12-11, 19:28
Han kanske åtminstone får massa däng i fängelset.

Diomedea exulans
2015-12-11, 19:33
Vart går deportationsgränsen? Sexuella övergrepp? Finansiella brott? Röka på? Ladda ner en film?

Deportera tycker jag inte känns bra. Taskigt mot barn i andra länder.

Bärsärk
2015-12-11, 19:33
Vart går deportationsgränsen? Sexuella övergrepp? Finansiella brott? Röka på? Ladda ner en film?

Grova brott, alltså brott som ger X antal år i fängelse

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grovt_brott_enligt_svensk_lag

Jakobson
2015-12-11, 19:37
Det är inte ovanligt att pedofiler har själva råkat ut för pedofiler som barn

Hövdingen
2015-12-11, 19:39
Han kanske åtminstone får massa däng i fängelset.

Nej. De sätter inte pedofiler bland vanliga brottslingar, av just den anledningen.

Bärsärk
2015-12-11, 19:40
Deportera tycker jag inte känns bra. Taskigt mot barn i andra länder.

Nu pratade jag om mitt "drömuniversum" där vi människor har upptäckt flera beboeliga planeter i samma galax där vi har en planet som vi har folk på som "misskött" sig och en planet där vanligt folk får stanna.

Shqypnia
2015-12-11, 19:45
Vidrigt. 65 år vore mer lämpligt.

Alexton
2015-12-11, 19:50
20 barn = 4.5 år.

Det är likställt med att bära runt 10 ecstasy tabletter i fickan. Verkar det rimligt någonstans ?

Systemet sänder ut signalen att människor är inte värda ett skit. Särskilt inte de som är små och helt försvarslösa.

RobbanColeman
2015-12-11, 19:54
Om man ska tolka signaler som sänds ut kan jag tycka att det säger att det är värt att döda honom då straffet kommer bli lågt.

Bärsärk
2015-12-11, 19:54
20 barn = 4.5 år.

Det är likställt med att bära runt 10 ecstasy tabletter i fickan. Verkar det rimligt någonstans ?

Systemet sänder ut signalen att människor är inte värda ett skit. Särskilt inte de som är små och helt försvarslösa.

Jag tror inte att någon pedofil kommer att titta på vad straffet för att åka fast är och sen säga "Nej, jag ångrar mig det är alldeles för lång tid på kåken"... Hur många kriminella tänker så tror du?

Du skulle kunna ha fängelsestraff på 200 år och idioter skulle fortsätta göra det.

King Grub
2015-12-11, 19:59
Det går inte att avskräcka pedofiler med långa straff. Det är en sjuklighet. Inte som brott med ett förståeligt motiv och resonerande bakom, som ekonomisk vinning.

Bärsärk
2015-12-11, 20:00
Det går inte att avskräcka pedofiler med långa straff. Det är en sjuklighet. Inte som brott med ett förståeligt motiv och resonerande bakom, som ekonomisk vinning.

Precis.

Det här är brott som kommer hända så länge vi är människor.

Diomedea exulans
2015-12-11, 20:03
Det går inte att avskräcka pedofiler med långa straff. Det är en sjuklighet. Inte som brott med ett förståeligt motiv och resonerande bakom, som ekonomisk vinning.

Dock går de i vissa fall att rehabilitera. Inte så de får bort läggningen, men så de klarar av att hålla sig från att begå brott.

TranceII
2015-12-11, 20:03
Jag tror inte att någon pedofil kommer att titta på vad straffet för att åka fast är och sen säga "Nej, jag ångrar mig det är alldeles för lång tid på kåken"... Hur många kriminella tänker så tror du?

Du skulle kunna ha fängelsestraff på 200 år och idioter skulle fortsätta göra det.

Men de som sitter i fängelse gör det inte.

ARMSTARK
2015-12-11, 21:00
Jag tror inte att någon pedofil kommer att titta på vad straffet för att åka fast är och sen säga "Nej, jag ångrar mig det är alldeles för lång tid på kåken"... Hur många kriminella tänker så tror du?

Du skulle kunna ha fängelsestraff på 200 år och idioter skulle fortsätta göra det.

Fast om det var livstids inlåsning (som det borde vara) så slapp man återfall. Det är allmänt känt att en pedofil inte slutar att bli kåt på barn, han kan bara anstränga sig att inte våldta barn igen.

Alexton
2015-12-11, 21:07
Jag tror inte att någon pedofil kommer att titta på vad straffet för att åka fast är och sen säga "Nej, jag ångrar mig det är alldeles för lång tid på kåken"... Hur många kriminella tänker så tror du?

Du skulle kunna ha fängelsestraff på 200 år och idioter skulle fortsätta göra det.

Det förstår väl vem som helst och borde inte ens behöva diskuteras. Yrkeskriminella tar alltid med risk med i bedömning. Bara för att du är kriminell är du inte dum i huvudet. Nu handlar det om en sjuk person som begått upprepade övergrepp.

Det jag skrev handlade om OFFRET inte gärningsmannen i fråga.
4.5x12 / 20 = 2.7 månader straff per barn.

Att det handlar om 20 barn borde om något förlänga straffet logaritmiskt.
2.7 månader straff för att ditt barn blivit utsatt för ett övergrepp, vad sänder det ut för signaler i till föräldrarna ?

MasterChief
2015-12-11, 21:35
Jag tycker han ska skjutas.

Klein
2015-12-11, 21:47
Nu känner jag inte till omständigheterna för detta fall men det händer ju både gång och annan att män blir oskyldigt anklagade/dömda för pedofili. Det är ju något att ha i beaktande när man ska tala om straff.

F Ultra
2015-12-11, 21:48
Men de som sitter i fängelse gör det inte.

Nej men nästa förövare som inte vill åka in på livstid eller bli dödad av staten kommer istället att se till så att de barn han förgripet sig på kommer att försvinna (dvs mörda dem och gömma undan dem). Varför riskera att något barn ska berätta om vad de utsatts för om man ändå kommer att bli straffad som om man redan mördat dem.

Det är så som kriminella gör riskbedömningar när det gäller straffsatser, dvs de tänker inte "oj är det x antal år om jag gör A men x-2 år om jag gör B ja då gör jag B" utan de har redan bestämt sig för att göra A men inser att de lika gärna kan göra B också när de ändå är igång.

Klein
2015-12-11, 21:54
I det här fallet vad jag förstår verkar det ha funnits videobevis såväl som erkännande dock så det förändrar ju saken.

TranceII
2015-12-11, 22:20
Nej men nästa förövare som inte vill åka in på livstid eller bli dödad av staten kommer istället att se till så att de barn han förgripet sig på kommer att försvinna (dvs mörda dem och gömma undan dem). Varför riskera att något barn ska berätta om vad de utsatts för om man ändå kommer att bli straffad som om man redan mördat dem.

Det är så som kriminella gör riskbedömningar när det gäller straffsatser, dvs de tänker inte "oj är det x antal år om jag gör A men x-2 år om jag gör B ja då gör jag B" utan de har redan bestämt sig för att göra A men inser att de lika gärna kan göra B också när de ändå är igång.

Varför skulle de göra det? Tror du att den här personen skulle börjat mörda barn på dagis?

Diomedea exulans
2015-12-11, 22:38
Varför skulle de göra det? Tror du att den här personen skulle börjat mörda barn på dagis?

Nej, men han kan mycket väl börja mörda om han märker att det kan minska hans risk att få livstid.

TranceII
2015-12-12, 01:32
Nej, men han kan mycket väl börja mörda om han märker att det kan minska hans risk att få livstid.

Det skulle nog öka risken.

Old Nick
2015-12-12, 08:26
Det skulle nog öka risken.

Att lämna offer/medhjälpare/vittnen vid liv minskar alltså risken för upptäckt? Please explain.

Olegh
2015-12-12, 08:35
I en pedofils huvud så är det inte heller omöjligt att steget mellan övergrepp och mord är lika långt som det är mellan snatteri och rånmord för en icke-pedofil.

Old Nick
2015-12-12, 09:02
I en pedofils huvud så är det inte heller omöjligt att steget mellan övergrepp och mord är lika långt som det är mellan snatteri och rånmord för en icke-pedofil.

Förmodligen är steget till mord hur kort som helst om man har tappat kontrollen, gjort något överilat och sedan står där och vet att man KOMMER att åka fast, att straffet blir döden och ingenting annat, och att den enda chansen att komma undan är att ta livet av offret eller ett vittne.

Desperata människor gör vad som helst. Så är det bara. Ingen ger upp sitt liv frivilligt.

Olegh
2015-12-12, 09:30
Förmodligen är steget till mord hur kort som helst om man har tappat kontrollen, gjort något överilat och sedan står där och vet att man KOMMER att åka fast, att straffet blir döden och ingenting annat, och att den enda chansen att komma undan är att ta livet av offret eller ett vittne.

Desperata människor gör vad som helst. Så är det bara. Ingen ger upp sitt liv frivilligt.


..vet att man KOMMER att åka fast, att straffet blir döden och ingenting annat, och att den enda chansen att komma undan är att ta livet av offret eller ett vittne.

Den här avgränsningen hade jag inte i åtanke, men det lär iofs inte vara särskilt svårt att hitta motexempel

Min poäng var väl snarare det att alla borde ha någon slags moralisk kompass som till syvende och sist ofta kan väga tyngre än risken eller hur stränga påföljderna är. Om man nu inte vill nöja sig med förklaringsmodellen "dom är ju sjuka i huvudet", så borde det vara ett rimligt spår som kan förklara varför så många brottslingar tar till synes irrationella beslut.

Diomedea exulans
2015-12-12, 10:00
I en pedofils huvud så är det inte heller omöjligt att steget mellan övergrepp och mord är lika långt som det är mellan snatteri och rånmord för en icke-pedofil.

Skulle snarare säga att steget mellan övergrepp på barn och barnamord för en pedofil är lika långt som steget mellan övergrepp på en vuxen person och mord på en vuxen för en icke-pedofil.

Olegh
2015-12-12, 10:13
Skulle snarare säga att steget mellan övergrepp på barn och barnamord för en pedofil är lika långt som steget mellan övergrepp på en vuxen person och mord på en vuxen för en icke-pedofil.

Tycker det är ett sämre exempel eftersom vuxnas övergrepp på andra vuxna kan ha väldigt andra bakomliggande mekanismer än rent sexuella. En pedofil som begår övergrepp har väl sällan eller aldrig som primära mål att dominera/förnedra t.ex?

Det valda exemplet var alltså en medveten distansering.

Diomedea exulans
2015-12-12, 11:19
Tycker det är ett sämre exempel eftersom vuxnas övergrepp på andra vuxna kan ha väldigt andra bakomliggande mekanismer än rent sexuella. En pedofil som begår övergrepp har väl sällan eller aldrig som primära mål att dominera/förnedra t.ex?

Tror nog övergrepp på barn också kan ha helt andra orsaker än sexuella.

Blue.plz
2015-12-12, 11:39
Tycker det är ett sämre exempel eftersom vuxnas övergrepp på andra vuxna kan ha väldigt andra bakomliggande mekanismer än rent sexuella. En pedofil som begår övergrepp har väl sällan eller aldrig som primära mål att dominera/förnedra t.ex?

Det valda exemplet var alltså en medveten distansering.

Det är en feministisk myt om att sexuella övergrepp inte har med sexuell tillfredställelse att göra (till exempel är unga och attraktiva kvinnor klart överrepresenterade som offer och förövarna är ofta sexuellt misslyckade).

TranceII
2015-12-12, 13:06
Att lämna offer/medhjälpare/vittnen vid liv minskar alltså risken för upptäckt? Please explain.

För att om du går och mördar barn på ett dagis så kommer det utredas.

BelowAverage
2015-12-12, 15:46
Tänk ändå, 6.5 år det är jääävligt länge. Och ändå känner man inte det är tillräckligt, inte jag heller. Men det är fruktansvärt lång tid att sitta frihetsberövad.

Rikard Jansson
2015-12-12, 16:03
Tänk ändå, 6.5 år det är jääävligt länge. Och ändå känner man inte det är tillräckligt, inte jag heller. Men det är fruktansvärt lång tid att sitta frihetsberövad.

Grejen är att om man är praktisk av sig och inte blir alltför depp av att inte få göra precis som man vill så är det knappt sämre att sitta i svenskt fängelse än att leva ett vanligt liv utanför.

Diomedea exulans
2015-12-12, 16:14
Ja, man får väl fritt internet och gym i fängelset? Allt som krävs för att leva som många ungdomar gör idag.

shadowfire
2015-12-12, 16:53
Befinner mig i Tanzania och har pratat med lokalbefolkningen om just brott och straff. En tjuv som upprepade gånger stjäl från turister riskerar att skjutas av en ranger. Flera personer förs bort och avrättas om de upprepar brott. Folk överlag vittnar om rädslan att åka i fängelse här och beskriver det som helvetet självt. Jag har berättat lite för dem om svensk syn på brott och straff och de förstår inte hur vi kan ha så milda straff på massvåldtäkt och flera mord.

En parentes till det hela är att de bara gapar när jag berättar om standarden på svenska fängelser. Här sover de på en madrass på golvet, äter ett mål mat om dagen och kan duscha en gång i veckan om de haft tur och att det regnat (i deras vanliga hem alltså).

Snacka om att synen på straff för en pedofil kan skilja sig runt om i världen.

PureWhey
2015-12-12, 16:55
Befinner mig i Tanzania och har pratat med lokalbefolkningen om just brott och straff. En tjuv som upprepade gånger stjäl från turister riskerar att skjutas av en ranger. Flera personer förs bort och avrättas om de upprepar brott. Folk överlag vittnar om rädslan att åka i fängelse här och beskriver det som helvetet självt. Jag har berättat lite för dem om svensk syn på brott och straff och de förstår inte hur vi kan ha så milda straff på massvåldtäkt och flera mord.

En parentes till det hela är att de bara gapar när jag berättar om standarden på svenska fängelser. Här sover de på en madrass på golvet, äter ett mål mat om dagen och kan duscha en gång i veckan om de haft tur och att det regnat.

Snacka om att synen på straff för en pedofil kan skilja sig runt om i världen.

Det låter mer rättvist än 'lyxen' i svenska fängelser, om jag förstått förhållanden här rätt.

shadowfire
2015-12-12, 16:57
Det låter mer rättvist än 'lyxen' i svenska fängelser, om jag förstått förhållanden här rätt.

Jag uppdaterade för att förtydliga. Svenska fängelser har långt bättre standard än vad de laglydiga här nere uppnår i sina liv. Fängelserna här är långt värre tex ingen madrass att sova på och mat är inte en självklarhet.

shadowfire
2015-12-12, 16:59
Sedan är det alltid lurt med typ pedofiler mfl. Frågan är ju om skärpta straff hade verkat avskräckande alls.

Alexton
2015-12-12, 17:11
Sedan är det alltid lurt med typ pedofiler mfl. Frågan är ju om skärpta straff hade verkat avskräckande alls.

Straffen behöver inte vara avskräckande. Det kan vara för att låsa in folk så de inte har en chans att begå liknande brott igen. Alla går inte rehabilitera vilket kanske smått börjar förstås i Sverige med.

Och ja det kostar pengar, men låt dem betala av sin egna kostnad samtidigt som de sitter inne. Straffarbete är inte något nytt.

PureWhey
2015-12-12, 17:36
Straffen behöver inte vara avskräckande. Det kan vara för att låsa in folk så de inte har en chans att begå liknande brott igen. Alla går inte rehabilitera vilket kanske smått börjar förstås i Sverige med.

Och ja det kostar pengar, men låt dem betala av sin egna kostnad samtidigt som de sitter inne. Straffarbete är inte något nytt.

+1
Skala ner kostnader + straffarbete

0x5f3759df
2015-12-13, 20:31
Eftersom vi använder helt oskyldiga djur i labb, så kan vi väl ist använda skyldiga fångar ?!
Det vore rättvist

Diomedea exulans
2015-12-13, 20:33
Eftersom vi använder helt oskyldiga djur i labb, så kan vi väl ist använda skyldiga fångar ?!
Det vore rättvist

Det är inte värt risken att experimentet går fel, fången får superkrafter och vi får en superskurk på halsen.

0x5f3759df
2015-12-13, 20:35
Det är inte värt risken att experimentet går fel, fången får superkrafter och vi får en superskurk på halsen.

Du tänker så, ja vi får väl se till att pröva "ofarliga" substanser, som mascara innehåll injecerade i deras ögon som man gör på kaniner

Ape3
2015-12-13, 22:05
Kriminalvården heter det av en anledning.

Kaalle
2015-12-14, 06:32
Gillar att folk år 2015, i Sverige, fortfarande ser straff som någon sorts vedergällning från samhällets sida. Och i nästa andetag spyr många galla över primitiva och barbariska muslimer etc.

Tomten
2015-12-14, 06:43
Gillar att folk år 2015, i Sverige, fortfarande ser straff som någon sorts vedergällning från samhällets sida. Och i nästa andetag spyr många galla över primitiva och barbariska muslimer etc.

Är väl en viss skillnad att hugga huvuden av folk som inte tror på Islam, hugga händer av tjuvar, stena kvinnor som vill lämna sina män, i jämförelse med att att låsa in en pedofil på livstid så han inte kan våldföra sig på fler barn?

Kaalle
2015-12-14, 06:55
Är väl en viss skillnad att hugga huvuden av folk som inte tror på Islam, hugga händer av tjuvar, stena kvinnor som vill lämna sina män, i jämförelse med att att låsa in en pedofil på livstid så han inte kan våldföra sig på fler barn?

Givetvis är det skillnad men jag tycker ändå det är en relevant jämförelse. Att utmäta straff i första hand för att man vill att förövaren ska lida för det han gjort är en jävligt förlegad, primitiv och inte minst helt känslostyrd ide.

Jokester
2015-12-14, 07:19
Givetvis är det skillnad men jag tycker ändå det är en relevant jämförelse. Att utmäta straff i första hand för att man vill att förövaren ska lida för det han gjort är en jävligt förlegad, primitiv och inte minst helt känslostyrd ide.

Ja, med objektiva ögon är det givetvis så. Men jag ska inte hymla med att hade det handlat om min unge hade jag tagit lagen i egna händer och torterat "människan".

Old Nick
2015-12-14, 07:19
Givetvis är det skillnad men jag tycker ändå det är en relevant jämförelse. Att utmäta straff i första hand för att man vill att förövaren ska lida för det han gjort är en jävligt förlegad, primitiv och inte minst helt känslostyrd ide.

Men likväl tror du säkert själv på det innerst inne. Om man med vetenskapliga medel kunde fastställa, utan några som helst tvivel, att mannen som just våldtagit och dödat en 12-årig flicka inte kommer att göra något liknande igen och kommer att leva resten av sitt liv som en laglydig medborgare. Skulle du då, förutsatt att det var du som bestämde:

A. Glatt konstatera att något behov för kriminalvård inte föreligger och skyndsamt skicka hem honom så att hans middag inte hinner kallna.

B. Se till att han fick sitt straff och hamnade i fängelse.

Jag gissar att du svarar B på ovanstående fråga. Du kan förstås svara A om du vill, men jag kommer förmodligen inte att tro dig.

Tomten
2015-12-14, 08:43
Givetvis är det skillnad men jag tycker ändå det är en relevant jämförelse. Att utmäta straff i första hand för att man vill att förövaren ska lida för det han gjort är en jävligt förlegad, primitiv och inte minst helt känslostyrd ide.

Hur kan dödstraff och stympning var jämförbart med livstids-fängelse, oavsett motivationen? Jag kan tycka det är töntig med alla internet-krigare som pratar om vad gärningsmannen "förtjänar" och vad de skulle göra om de fick tag på han/henne, men det som är relevant är att skydda samhället och medborgarna. Vi har ett ganska trasigt system, där det händer att gärningsmän släpps då de avtjänat sitt "straff" (ofta efter halva-tiden) men psykologer och utredare anser att de fortfarande är en samhällsfara när de kommer ut i samhället igen.

Vi har också väldigt korta straff för extremt grova brott, och även konstiga idéer där man ges straffavdrag om man begått många brott, osv. Återfallsförbrytare har också en tendens att bara åka in och ut från fängelset.

Diomedea exulans
2015-12-14, 08:46
Gillar att folk år 2015, i Sverige, fortfarande ser straff som någon sorts vedergällning från samhällets sida. Och i nästa andetag spyr många galla över primitiva och barbariska muslimer etc.

När jag läste juridisk översiktskurs så sa läraren att staff-faktorn faktiskt var en av anledningarna till att vi skickar folk i fängelse eller bötfäller dem. För offrets sinnesfrids skull, alltså.

Inte den huvudsakliga anledningen kanske, men en av anledningarna.

filmjölk
2015-12-14, 08:52
Men om man (jag) lägger tanken på straff, hämnd och rehabilitering åt sidan så kan man (jag) fundera som så att en sådan inte har ute i samhället att göra. Så att halshugga honom eller låsa in honom på livstid behöver inte räknas som ett straff eller en hämnd, utan som en ren trygghetsåtgärd.

Är det fortfarande lika primitivt barbariskt då?

Diomedea exulans
2015-12-14, 08:57
Men om man (jag) lägger tanken på straff, hämnd och rehabilitering åt sidan så kan man (jag) fundera som så att en sådan inte har ute i samhället att göra. Så att halshugga honom eller låsa in honom på livstid behöver inte räknas som ett straff eller en hämnd, utan som en ren trygghetsåtgärd.

Är det fortfarande lika primitivt barbariskt då?

Varför har personen inte i samhället att göra, om man tar bort de fetmarkerade? Som jag ser det så är staff + hindra att personen gör det igen (och där kommer väl rehabilitering in) de två skälen att man tar bort folk från samhället.

Alexton
2015-12-14, 09:31
Varför skulle alla vilja rehabiliteras ? Som yrkeskriminell tjänar du massivt med pengar om du vet vad du gör. Vet inte om den gruppen känner för ett lågavlönat 9-5 jobb istället.

Jobba några få timmar i veckan och tjäna som en normal arbetstagare. Åker du fast är straffet ofta så kort att du ändå inte skulle ha tjänat in samma summa pengar om du arbetat normalt. Så när du kommer ut igen ligger du fortfarande på plus ekonomisk sett.

Diomedea exulans
2015-12-14, 09:51
Varför skulle alla vilja rehabiliteras ? Som yrkeskriminell tjänar du massivt med pengar om du vet vad du gör. Vet inte om den gruppen känner för ett lågavlönat 9-5 jobb istället.

Jobba några få timmar i veckan och tjäna som en normal arbetstagare. Åker du fast är straffet ofta så kort att du ändå inte skulle ha tjänat in samma summa pengar om du arbetat normalt. Så när du kommer ut igen ligger du fortfarande på plus ekonomisk sett.

Pga samvete, slippa hålla sig undan från polisen, slippa hålla sig undan från andra kriminella eller folk man har blåst som vill hämnas, slippa vara avskydd av massor människor, osv osv.

Kaalle
2015-12-14, 10:05
Nu fuckade jag upp alla citaten. Återkommer.

Kaalle
2015-12-14, 10:08
Men likväl tror du säkert själv på det innerst inne. Om man med vetenskapliga medel kunde fastställa, utan några som helst tvivel, att mannen som just våldtagit och dödat en 12-årig flicka inte kommer att göra något liknande igen och kommer att leva resten av sitt liv som en laglydig medborgare. Skulle du då, förutsatt att det var du som bestämde:

A. Glatt konstatera att något behov för kriminalvård inte föreligger och skyndsamt skicka hem honom så att hans middag inte hinner kallna.

B. Se till att han fick sitt straff och hamnade i fängelse.

Jag gissar att du svarar B på ovanstående fråga. Du kan förstås svara A om du vill, men jag kommer förmodligen inte att tro dig.

Det handlar ju nånstans om en rätt tydlig skiljelinje. Vill vi ha ett samhälle där människor i någon bemärkelse fortfarande betraktas som just "människor" även om dom begått "omänskliga" brott eller motsvarande

Ja, med objektiva ögon är det givetvis så. Men jag ska inte hymla med att hade det handlat om min unge hade jag tagit lagen i egna händer och torterat "människan".

Jo men det har ju ingen relevans i själva samhällsdebatten.

Hur kan dödstraff och stympning var jämförbart med livstids-fängelse, oavsett motivationen? Jag kan tycka det är töntig med alla internet-krigare som pratar om vad gärningsmannen "förtjänar" och vad de skulle göra om de fick tag på han/henne, men det som är relevant är att skydda samhället och medborgarna. Vi har ett ganska trasigt system, där det händer att gärningsmän släpps då de avtjänat sitt "straff" (ofta efter halva-tiden) men psykologer och utredare anser att de fortfarande är en samhällsfara när de kommer ut i samhället igen.

Vi har också väldigt korta straff för extremt grova brott, och även konstiga idéer där man ges straffavdrag om man begått många brott, osv. Återfallsförbrytare har också en tendens att bara åka in och ut från fängelset.

Mitt första inlägg riktade sig främst till kommentarer som "nackskott" och "lås in och kasta bort nyckeln" och dylikt.

Alexton
2015-12-14, 10:18
Nej jag vill inte ha ett samhälle där vi accepterar "omänskliga brott". Om de begår hemska brott så har de förbrukat sin rätt att vara en del i samhället och borde sättas på någon straffkoloni någonstans.

Det är ingen rättighet att begå hemskheter och sen förvänta sig vara välkommen tillbaka in i värmen igen.

Och nej jag skiter rätt blankt i om de mår dåligt av att straffas för brott som begåtts. Tyvärr min sympati-mätare ger inte utslag för vissa människor.

filmjölk
2015-12-14, 12:05
Varför har personen inte i samhället att göra, om man tar bort de fetmarkerade? Som jag ser det så är staff + hindra att personen gör det igen (och där kommer väl rehabilitering in) de två skälen att man tar bort folk från samhället.

För att han är pedofil och risken är hög att han begår fler brott.

Diomedea exulans
2015-12-14, 12:07
För att han är pedofil och risken är hög att han begår fler brott.

Ok, då är jag med. Trodde du/vi borträknade den risken.

R0B
2015-12-14, 12:32
Varför skulle alla vilja rehabiliteras ? Som yrkeskriminell tjänar du massivt med pengar om du vet vad du gör. Vet inte om den gruppen känner för ett lågavlönat 9-5 jobb istället.

Jobba några få timmar i veckan och tjäna som en normal arbetstagare. Åker du fast är straffet ofta så kort att du ändå inte skulle ha tjänat in samma summa pengar om du arbetat normalt. Så när du kommer ut igen ligger du fortfarande på plus ekonomisk sett.

Hur många yrkeskriminella känner du som vet vad dom gör och sitter på en hög med pengar, lever ett flådigt liv osv? Eller ens ett normalt liv?

Jag kan på rak arm inte komma på mer än en eller kanske två som faktiskt drar in mer pengar än någon som jobbar 9-5.

Dom flesta lever ett jagat liv där det ibland dyker upp en större summa pengar som håller dom flytande ett tag, majoriteten är straffade sen innan och kan inte få ett vanligt jobb och får dom det så drar fogden pengarna direkt. Några lever iofs ett hyfsat liv eftersom dom jobbar i Norge och fogden då inte känner till att dom får in pengar där.



De som jag vet har "lyckats" har en ganska stor hög med kontanter mest på grund av drogförsäljning och sitter i sin lägenhet och röker på, det är ungefär så roligt det blir. Svårt att få in pengarna i systemet eftersom det är svårt att visa var dom fått pengar ifrån osv. Dom gör givetvis en hel del roligt i alla fall men dom lever vid sidan av samhället och kommer aldrig kunna bli en del av det.

Finns en person jag stött på som dock verkar faktiskt ha lyckats på riktigt, lever i samhället och har lyckats få in extra pengarna på något vis.

Men i vilket fall är det ett jagat liv där dom från en dag till en annan inte vet om dom kommer åka dit. Jag tror dom flesta faktiskt hade velat leva i samhället istället.

Den andra fet markeringen är också något jag ser som trams, ett års fängelse så måste du ha dragit in i alla fall 300k på din stöt. Samt fått behålla pengarna, nej det är nog i 90% (skjutet från höften givetvis) en ren förlust att åka i fängelse.

Kaalle
2015-12-14, 12:40
Nej jag vill inte ha ett samhälle där vi accepterar "omänskliga brott". Om de begår hemska brott så har de förbrukat sin rätt att vara en del i samhället och borde sättas på någon straffkoloni någonstans.

Det är ingen rättighet att begå hemskheter och sen förvänta sig vara välkommen tillbaka in i värmen igen.

Och nej jag skiter rätt blankt i om de mår dåligt av att straffas för brott som begåtts. Tyvärr min sympati-mätare ger inte utslag för vissa människor.

Jag argumenterar inte utifrån empati för pedofiler, eller några andra för den delen. Det jag menar med skiljelinje är att ett land där man börjar skicka folk till straffkolonier förmodligen inte är ett land du vill leva i, när det kommer till kritan. Skickar man pedofiler till straffkolonier så öppnar man ju potentiellt dörren till andra rätt trista åtgärder, inbillar jag mig i varje fall.

Old Nick
2015-12-14, 13:34
Men om man (jag) lägger tanken på straff, hämnd och rehabilitering åt sidan så kan man (jag) fundera som så att en sådan inte har ute i samhället att göra. Så att halshugga honom eller låsa in honom på livstid behöver inte räknas som ett straff eller en hämnd, utan som en ren trygghetsåtgärd.

Är det fortfarande lika primitivt barbariskt då?

Halshuggningen? Ja.

Men om det är omoraliskt eller fel... Tja... Inte vet jag. Folk som med berått mod förstört andras liv är det svårt att känna någon sympati för. Och det kan vara så att personen förtjänar det.

Jag är dock rent principiellt emot dödsstraff, stympning, kastrering och liknande straff. Men då bara för att det inte går att göra ogjort om det sedan visar sig att personen faktiskt var oskyldig. Något som faktiskt händer hela tiden.

Om man kapar kuken på en dömd pedofil och det senare visar sig att alla de där "bortträngda minnena" som någon kreativ psykolog lyckats "återskapa" hos någon psykiskt störd flicka inte riktigt hade med sanningen att göra, vad gör man då? Säger "Ursäkta, det blev lite fel det här"? Han som blev halshuggen för mord och ditsatt av en Christer van der Kwast-wannabee som skulle göra karriär, gräver man upp honom, sätter tillbaka huvudet och försöker elektrifiera honom till liv igen?

Man kan alltid släppa ut någon ur fängelset. Ge skadestånd och någon form av upprättelse. Men död och lemlästning? Nä, det går inte att fixa i efterhand.

filmjölk
2015-12-14, 13:59
Halshuggningen? Ja.

Men om det är omoraliskt eller fel... Tja... Inte vet jag. Folk som med berått mod förstört andras liv är det svårt att känna någon sympati för. Och det kan vara så att personen förtjänar det.

Jag är dock rent principiellt emot dödsstraff, stympning, kastrering och liknande straff. Men då bara för att det inte går att göra ogjort om det sedan visar sig att personen faktiskt var oskyldig. Något som faktiskt händer hela tiden.

Om man kapar kuken på en dömd pedofil och det senare visar sig att alla de där "bortträngda minnena" som någon kreativ psykolog lyckats "återskapa" hos någon psykiskt störd flicka inte riktigt hade med sanningen att göra, vad gör man då? Säger "Ursäkta, det blev lite fel det här"? Han som blev halshuggen för mord och ditsatt av en Christer van der Kwast-wannabee som skulle göra karriär, gräver man upp honom, sätter tillbaka huvudet och försöker elektrifiera honom till liv igen?

Man kan alltid släppa ut någon ur fängelset. Ge skadestånd och någon form av upprättelse. Men död och lemlästning? Nä, det går inte att fixa i efterhand.

Återskapa bortträngda minnen, är det fortfarande 1990-tal? :) Halshuggning är väl en av de humanaste metoderna att avliva någon på kan jag tro så därför nämnde jag den istället för hängning, arkebusering, stening, gift mm.

andeem
2015-12-14, 14:59
Orkar inte riktigt ge mig in i en etikdebatt om vare sig dödsstraff eller straff i allmänhet men har en fråga om avrättningsmetoder, t ex med giftinjektioner, där det debatteras om vad som är ”humant”:

Varför inte bara söva den dödsdömde med narkos? Kan man smärtfritt byta hjärta på någon borde man väl för höge farao kunna stoppa hjärtat utan att vålla något lidande? Förklara för mig!

Bärsärk
2015-12-14, 15:08
Varför har personen inte i samhället att göra, om man tar bort de fetmarkerade? Som jag ser det så är staff + hindra att personen gör det igen (och där kommer väl rehabilitering in) de två skälen att man tar bort folk från samhället.

Vissa människor tror jag är så pass långt bort från oss andra när det gäller etik och moral så jag tror inte de går att rädda.

Rehabilitering fungerar ju bara om du erkänner att du gjort fel eller överhuvudtaget inser att du gjort fel.

Diomedea exulans
2015-12-14, 15:15
Vissa människor tror jag är så pass långt bort från oss andra när det gäller etik och moral så jag tror inte de går att rädda.

Rehabilitering fungerar ju bara om du erkänner att du gjort fel eller överhuvudtaget inser att du gjort fel.

Javisst, men jag trodde han bortsåg från det.

Blue.plz
2015-12-14, 15:19
Orkar inte riktigt ge mig in i en etikdebatt om vare sig dödsstraff eller straff i allmänhet men har en fråga om avrättningsmetoder, t ex med giftinjektioner, där det debatteras om vad som är ”humant”:

Varför inte bara söva den dödsdömde med narkos? Kan man smärtfritt byta hjärta på någon borde man väl för höge farao kunna stoppa hjärtat utan att vålla något lidande? Förklara för mig!

Svårt att få medicinsk personal att medverka till avrättningar. Vissa delstater har till och med svårt att få köpa läkemedel för avrättningar. USA:s "giftinjektioner" brukar börja med sövning (med samma läkemedel som kan användas på sjukhus, men i högre dos), sedan paralyserande/muskelavslappnande (curare-liknande), och sedan dödligt med kalium.

Men ja egentligen borde det inte behöva vara så svårt

E: narkosen ges alltså intravenöst (direkt till blodet), vilket också är vanligt även inom sjukvården (ibland som enda medel, men oftast som "induktion" dvs. vid själva sövningen, pga snabbare insättande effekt).

Alexton
2015-12-14, 15:58
Hur många yrkeskriminella känner du som vet vad dom gör och sitter på en hög med pengar, lever ett flådigt liv osv? Eller ens ett normalt liv?

Jag kan på rak arm inte komma på mer än en eller kanske två som faktiskt drar in mer pengar än någon som jobbar 9-5.

Dom flesta lever ett jagat liv där det ibland dyker upp en större summa pengar som håller dom flytande ett tag, majoriteten är straffade sen innan och kan inte få ett vanligt jobb och får dom det så drar fogden pengarna direkt. Några lever iofs ett hyfsat liv eftersom dom jobbar i Norge och fogden då inte känner till att dom får in pengar där.



De som jag vet har "lyckats" har en ganska stor hög med kontanter mest på grund av drogförsäljning och sitter i sin lägenhet och röker på, det är ungefär så roligt det blir. Svårt att få in pengarna i systemet eftersom det är svårt att visa var dom fått pengar ifrån osv. Dom gör givetvis en hel del roligt i alla fall men dom lever vid sidan av samhället och kommer aldrig kunna bli en del av det.

Finns en person jag stött på som dock verkar faktiskt ha lyckats på riktigt, lever i samhället och har lyckats få in extra pengarna på något vis.

Men i vilket fall är det ett jagat liv där dom från en dag till en annan inte vet om dom kommer åka dit. Jag tror dom flesta faktiskt hade velat leva i samhället istället.

Den andra fet markeringen är också något jag ser som trams, ett års fängelse så måste du ha dragit in i alla fall 300k på din stöt. Samt fått behålla pengarna, nej det är nog i 90% (skjutet från höften givetvis) en ren förlust att åka i fängelse.

Känner 4 personer som lyckades dra in tillräckligt mycket pengar för att starta företag och sedan gå vidare till studier från det. Du kan inte bara sitta på en hög kontanter som en luffare.
Pengarna måste investeras vare sig det är aktier, båtar, bilar eller företag så någonstans ska de. Numera är de "rena" men drar in stora summor från företagen de startade med smutsiga pengar. Det är båt till St:tropez och allt det där.

Att begå rån måste vara det absolut sämsta sättet att försöka bygga någon som helst ekonomisk trygghet. Normalt brukar det vara grossist för de dyrare drogerna. Desto längre du kommer från gatan ju mer pengar tjänar du generellt sett.

Du har din chans att tjäna pengar innan du blivit taget för många gånger eller med för stora mängder. De personer som är i 40-50 års åldern brukade vara rätt markerade av polisen redan.

Svensk medellön ligger mellan 20-24k beroende på kön. Det är spottstyver om du importerar, drog in mer på att åka till Danmark och tillbaka som 16åring :D

R0B
2015-12-14, 16:06
Känner 4 personer som lyckades dra in tillräckligt mycket pengar för att starta företag och sedan gå vidare till studier från det. Du kan inte bara sitta på en hög kontanter som en luffare.
Pengarna måste investeras vare sig det är aktier, båtar, bilar eller företag så någonstans ska de.

Att begå rån måste vara det absolut sämsta sättet att försöka bygga någon som helst ekonomisk trygghet. Normalt brukar det vara grossist för de dyrare drogerna. Desto längre du kommer från gatan ju mer pengar tjänar du generellt sett.

Du har din chans att tjäna pengar innan du blivit taget för många gånger eller med för stora mängder. De personer som är i 40-50 års åldern brukade vara rätt markerade av polisen redan.

Svensk medellön ligger mellan 20-24k beroende på kön. Det är spottstyver om du importerar, drog in mer på att åka till Danmark och tillbaka som 16åring :D

Det fetmarkerade är ju det som är hela problemet, har du inget stadigt jobb så kan man ju fetglömma att köpa båtar kontant och sälja för att få in pengar i systemet. Det är lite för bra koll nuförtiden för att det ska funka.

Man behöver rätt hyfsade kontakter för att tvätta pengar, som sagt kan man leva för pengarna och bo i en skiten lägenhet men för att faktiskt kunna nyttja dom ordentligt så är det svårt.

Men på det stora hela håller jag med dig, grossist innebär ju dock en risk för konkurrens och vågar man inte gå hela vägen så är det godnatt.

Ditt exempel på folk som drar in en hög med pengar och startar företag m.m visar ju till och med på att även dom vill vara i samhället mer än utanför :)

Alexton
2015-12-14, 16:21
Det fetmarkerade är ju det som är hela problemet, har du inget stadigt jobb så kan man ju fetglömma att köpa båtar kontant och sälja för att få in pengar i systemet. Det är lite för bra koll nuförtiden för att det ska funka.

Man behöver rätt hyfsade kontakter för att tvätta pengar, som sagt kan man leva för pengarna och bo i en skiten lägenhet men för att faktiskt kunna nyttja dom ordentligt så är det svårt.

Men på det stora hela håller jag med dig, grossist innebär ju dock en risk för konkurrens och vågar man inte gå hela vägen så är det godnatt.

Ditt exempel på folk som drar in en hög med pengar och startar företag m.m visar ju till och med på att även dom vill vara i samhället mer än utanför :)

Vill minnas (10+ år sedan) att det började med att låna ut pengar mot ränta till småföretag (typ "turkkiosk") och köpa in saker kontant åt dem som de sedan köper av dig för överpris osv. Många köp skedde inte i Sverige utan andra länder där du kunde köpa till litet överpris och köparna fick växla in osv.

Sen skapar mindre företag där du anställer några av dina vänner. Fixar lite "affärer" med tidigare personer du lånade ut pengar till osv. Har du vänner i Fas3 och liknande anställer du dem för att få den där extra bonusen, betalar dem svart vid sidan.
Fasta anställningar så betalar ut högre lön på papper som de betalar tillbaka mot antingen knark eller kontanter utanför.

Mycket gick ut på att spela med arbetsmarknadsåtgärder.

När företagen väl började bära sig (enkla företag typ teleförsäljare, mikrolån, sms-lån) så fasade man ut det svarta mer och mer. Du behöll fortfarande de av dina vänner som ville arbeta normalt.

Jo som du säger vill de flesta nog ha en normal fungerande vardag. Tror delvis det ändrade sig när en i gänget blev knivad och var tvungen att fly landet. Som sagt ska du vara grossist så krävs det lite större organisation bakom. Att hämta ett paket då och då ger inte riktigt samma omphf på marknaden.

Jag tror fortfarande de kommer ta problem att vara helt rena då lite av den där "cut corner" mentaliteten sitter kvar. Många som gick ned i skiten påväg till målet däremot, fastnade i lägenheterna som du sa.

Bärsärk
2015-12-15, 20:40
Såhär gör man tydligen i lite mindre civiliserade länder

https://www.facebook.com/news9live/videos/634403429960661/

Gillar hon i rött där vid ungefär 1 minut som går loss, hon får in några bra träffar :d