handdator

Visa fullständig version : frågor om bälte


frys
2015-12-11, 16:40
Har länge kört övningar som böj och mark och alltid vetat om bälte men inte tänkt på att testa. insåg för ett tag sen att man kunde låna bälte på gymmet.

Det finns ett smalt samt ett tjockare. Vad är det för skillnad? är det olika för böj och mark eller handlar det mest om vad man föredrar?

Var ska man sätta det? Testat båda bälten på tre olika ställen(nedre magen, precis ovanför navel samt längre upp på revbenen)

Känner att jag får mest hjälp längst ner men problemet är att det skaver så uti helvete att det är svårt och göra mer än 2-3 reps. Är det ett dåligt bälte eller ska det vara så och att jag kanske inte är tuff nog? :P

MikaelB
2015-12-11, 17:45
Det beror på vad du föredrar även på vart du ska ha bältet, lägre i böj högre i marklyft brukar vara en tumregel, även fast det kan bli annorlunda för dig.

Om bältet skaver så rör du ryggen, sänk vikten istället.

Gerdler
2015-12-11, 20:25
Jag kör aldrig bälte på högrep, dvs över 5 reps. Sällan över 3 faktiskt. Det behövs inte.

Du ska ha det tjockaste bältet du kan. Oftast innebär det att man har 4 tums bältet i både marklyft och knäböj, vilket känns bra i knäböj men är jobbigt i marken. Ska man ha två bälten så är det vettigt att gå ned till 2-3 tum på bältet för marken.

Jag köpte ett billigt bälte för jag var ganska skeptisk. Jag köpte det för marklyftet, behåller det för knäböjen. Jag blir 7,5-10kg starkare med bältet och det känns mycket stabilare och säkrare. I marken hjälper det nog något också. Jag har kört utan bälte typ två månader nu på grund av en liten utmaning jag ska ta mig igenom innan jul utan bälte. Sen åker bältet på igen, dock endast för majoriteten av toppsetten. Så uppvärmning, back-down sets och då jag kör högreps (>5) är bältet ju av och det är ju en ganska stor del av träningen.

frys
2015-12-11, 20:54
ah visste inte att bältet skavde för man kanske har dålig form(har tyckt min form varierar mellan okej till bra beroende på rörlighet för dagen)

Hur undviker man att röra ryggen då? lite naturlig fällning blir det ju utan att det är brytböj jag gör

MikaelB
2015-12-11, 21:15
Fälla kan du givetvis göra, men inte böja den. Är du stel kör du mer uppvärmnings-set bara.

Edit: Det är givetvis inte klart att du böjer ryggen, men det är de mest sannolika skulle jag säga.