handdator

Visa fullständig version : Skippa kvällsmålet


muscleman
2004-04-14, 17:59
Hej !
Jag har märkt att jag börjat få lite väl stor mage, så jag tänkte fråga er som vet.
Jo, hittills har jag alltid ätit resterna från middagen på
kvällskvisten vid ca 22.00 tiden, och jag tror att det är den som
orsakar min viktökning.
Nu tänkte jag att man kanske skulle ta en protein drink
istället för att proppa i sig massa mat så sent.
vad tror ni ?
Tacksam för förslag och åsikter
mvh : Fetto

Arwen
2004-04-14, 18:05
låter väl inte så dumt, men å andra sidan hänger det ju på vad "middagen" består av....

King Grub
2004-04-14, 18:26
Är det en proteindrink av vassle du tänker på så ger den högre insulinpåslag och försämrad fettförbränning, jämfört med ett vanligt mål mat.

Det är energiintaget totalt under dygnet som avgör om du går upp eller inte, inte vad klockans visare pekar på.

Att utesluta kolhydrater är kontraproduktivt, då för många timmar utan kolhydrater innebär blodsockersänkning med medföljande muskelnedbrytande glukagonpåslag som följd.

En välbalanserar måltid med långsamma kolhydrater som ris, pasta eller gröt med någon form av kött, fisk eller fågel till det, plus en bra fettkälla är optimalt, bara du spider ut dagens mål så det totala energiintaget hamnar på minus. En sådan här måltid ger mindre insulinpåslag än någon proteindrink med samma energimängd, plus värdefulla näringsämnen.

muscleman
2004-04-14, 19:22
Ja, det är en vassle drink.
Min kosthållning ser ut ungefär såhär.
Frukost 8.30 : 2 skivor mörkt bröd med ost och smör
2 ägg och ett glas yoghurt med te.
Lunch 13.00 : ofta ris med tonfisk och några ägg
med mörkt bröd och smör och ost 2 glas lättmjölk tiil det.
Mellanmål 16.00 : banan och några glas äppeljuice oftast.
Middag 18:00 : ofta någon kötträtt med ris annars vad som bjuds.
Träningsdagarna tar jag en proteindrink direkt efter träning vid
20.30-21.00 tiden 4-5 ggr i veckan.
Kvällsmål 21-22.00 : oftast resterna från middagen typ kött och ris.
Det är den sista jag tänkte byta ut mot en proteindrink.
Det är ju ändå så att jag känner mig ofta hungrig vid den tiden
då är frågan om jag kan dämpa hunger känslan med drinken och känna mig hungrig när jag lägger mig.
Tilläggas ska att jag ska börja med morgon promenader
diretk när jag vaknar utan att äta något innan och sedan svepa en drink hoppa in i duschen och iväg till jobbet och inta frukost
där.
Ursäkta längden på mitt inlägg hoppas ni har tålamod att läsa och svara, det är viktigt för mej.
Tack

Assazel
2004-04-14, 19:25
som Grub säger + att du bränner långsammare på natten så att lägga huvudmålet eller en massa fett innan sovdags är kanske inte optimalt.

muscleman
2004-04-14, 19:29
oki
Utförligare åsikter på min kost mottas
King Grub, vad tycker du ?

Assazel
2004-04-14, 19:55
Originally posted by muscleman
Ja, det är en vassle drink.
Min kosthållning ser ut ungefär såhär.
Frukost 8.30 : 2 skivor mörkt bröd med ost och smör
2 ägg och ett glas yoghurt med te.
Lunch 13.00 : ofta ris med tonfisk och några ägg
med mörkt bröd och smör och ost 2 glas lättmjölk tiil det.
Mellanmål 16.00 : banan och några glas äppeljuice oftast.
Middag 18:00 : ofta någon kötträtt med ris annars vad som bjuds.
Träningsdagarna tar jag en proteindrink direkt efter träning vid
20.30-21.00 tiden 4-5 ggr i veckan.
Kvällsmål 21-22.00 : oftast resterna från middagen typ kött och ris.
Det är den sista jag tänkte byta ut mot en proteindrink.
Det är ju ändå så att jag känner mig ofta hungrig vid den tiden
då är frågan om jag kan dämpa hunger känslan med drinken och känna mig hungrig när jag lägger mig.
Tilläggas ska att jag ska börja med morgon promenader
diretk när jag vaknar utan att äta något innan och sedan svepa en drink hoppa in i duschen och iväg till jobbet och inta frukost
där.
Ursäkta längden på mitt inlägg hoppas ni har tålamod att läsa och svara, det är viktigt för mej.
Tack

att byta ut kvällsmaten efter träning mot protein innebär att du tränar och sen dricker två proteinshakers ganska tätt inpå? Kolhydrater behövs också här.

Jag tror inte det är det som är felet. Jag hade nog börjat att byta ut mjölken mot vatten och sett vad det gör. Men som sagt maten efter träningen är oerhört viktig.

King Grub
2004-04-14, 20:09
Jag tycker som tidigare: för lite riktig, rejäl mat. Du har bara två mål med riktig mat som det är, och att minska ner ytterligare vore fel väg att gå, enligt min mening. Ät mer gröt, ris, pasta, korngryn med kött, fisk, fågel och skaldjur till; komplettera med grönsaker. Fler sådana mål, uppdelade på 5-6 mål totalt under dagen. Det är dygnets totala energiintag du bör fokusera på i första hand, uppdelat på måltider som är baserade på bra mat.

muscleman
2004-04-14, 21:15
okej tack för alla svar
jag får nog ta en funderare, jag hade ju i princip redan bestämt mej att byta ut sista målet där.
Men jag förstår ert resonemang helt klart.
Hmm klurigt
tack

JAM
2004-04-15, 10:36
Frukost 8.30 : 2 skivor mörkt bröd med ost och smör 2 ägg och ett glas yoghurt med te.
Lunch 13.00 : ofta ris med tonfisk och några ägg med mörkt bröd och smör och ost 2 glas lättmjölk tiil det.
Kanske lite lång tid mellan målen här?

Träningsdagarna tar jag en proteindrink direkt efter träning vid 20.30-21.00 tiden 4-5 ggr i veckan.
Du behöver även snabba kolhydrater direkt efter träning! Det är minst lika viktigt som protein... Sikta på 0,8-1,2 g/kg kroppsvikt.

muscleman
2004-04-15, 21:24
Tack för alla svar
Jag har bestämt mej för att INTE skippa kvällsmålet, men istället lägga in mer kondition (fettförbränning)
Tänkte passa på att fråga angående min smygdeff.
Som jag har förstått det så är den bästa tidpunkten för fettförbränning på morgonen, innan man ätit något
(kan nån precisera varför).
Ska man då äta direkt efter det ?
Hinner man ducsha eller ska man svepa en protte drink innan det ?
Jag är av den tyngre sorten (110 kg) så typ jogging
får jag ont i knäna av, men vad jag har förstått så är gång
nästan bättre förklaring tack.

mvh

JAM
2004-04-15, 22:13
Originally posted by muscleman
Tack för alla svar
Jag har bestämt mej för att INTE skippa kvällsmålet, men istället lägga in mer kondition (fettförbränning)
Tänkte passa på att fråga angående min smygdeff.
Som jag har förstått det så är den bästa tidpunkten för fettförbränning på morgonen, innan man ätit något
(kan nån precisera varför).
Ska man då äta direkt efter det ?
Hinner man ducsha eller ska man svepa en protte drink innan det ?
Jag är av den tyngre sorten (110 kg) så typ jogging
får jag ont i knäna av, men vad jag har förstått så är gång
nästan bättre förklaring tack.

mvh Gång är bra för att det bränner procentuellt mest fett jämfört med andra motionstyper. Det passar bra att gå på morgonen eftersom dina insulinnivåer är låga och du inte har någon mat (kolhydrater) i magen. Kroppen tar då mycket energi från fettreserverna. Promenader är lågintensivt. Skulle du i stället springa som en tok skulle det inte vara hälsosamt på fastanade mage, men promenader går alldeles utmärkt.

Tezz
2004-04-16, 08:55
Originally posted by muscleman
Tack för alla svar
Jag har bestämt mej för att INTE skippa kvällsmålet, men istället lägga in mer kondition (fettförbränning)
Tänkte passa på att fråga angående min smygdeff.
Som jag har förstått det så är den bästa tidpunkten för fettförbränning på morgonen, innan man ätit något
(kan nån precisera varför).
Ska man då äta direkt efter det ?
Hinner man ducsha eller ska man svepa en protte drink innan det ?
Jag är av den tyngre sorten (110 kg) så typ jogging
får jag ont i knäna av, men vad jag har förstått så är gång
nästan bättre förklaring tack.

mvh

Jag skulle skippa duschen innan promenaden. Du ska ju gå i ett raskt tempo. Då blir iaf jag svettig så då vill jag ju duscha när jag kommer hem efter frukosten som äts direkt efter promenaden.

Jag skulle även hoppa över proteindrinken innan promenixen och ev ta den efter ist tillsammans med frukosten. Men prottedrinken behövs kanske inte efter heller utan ät en vanlig frukost med en proteinkälla till.
Lycka till med deffen!