handdator

Visa fullständig version : I efterhand komiska saker som du gjorde fel när du var ny på gymmet.


MackeJuve
2015-12-11, 10:48
* Under en längre period(månader i alla fall) tränade jag smalbänk i smithmaskin för biceps. En kompis sa att den tog på biceps, antingen sa han fel, hörde jag fel eller så kunde han lika lite som mig.

* Stretchade magen varje magpass för att få en mindre bullig sådan. Återigen en kompis som sa att han gjorde så och att det fungerade.

Skriv bara saker som är absurda, att du tränade bänkpress varje gympass eller bara åt en banan efter träning är inte så intressant här.

Roligast misstag vinner!

Minikubik
2015-12-11, 11:02
Stretchade inte en enda gång på flera år, anledningen? Hade fått för mig att musklerna blev bulligare och större då

MackeJuve
2015-12-11, 11:07
Stretchade inte en enda gång på flera år, anledningen? Hade fått för mig att musklerna blev bulligare och större då

Hahahahahaha. "På flera år" :D

Minikubik
2015-12-11, 11:11
Hahahahahaha. "På flera år" :D

Mjo, intelligens är inte min starka sida :d

Klein
2015-12-11, 11:11
Har aldrig gjort något broscienceaktigt på gymmet tack vare min mycket finstämda skitsnacksdetektor. Jag gissar att broscienceträning korrelerar positivt med vänsterorienterad röst i riksdagsvalen.

MackeJuve
2015-12-11, 11:15
Jag gissar att broscienceträning korrelerar positivt med vänsterorienterad röst i riksdagsvalen.

Skippa politiksnacket, håll det i någon annan tråd. På mig stämde inte din gissning i vilket fall.

Yip_man
2015-12-11, 11:32
Stretchar fortfarande inte, gör jag fel då...

Minikubik
2015-12-11, 11:58
Stretchar fortfarande inte, gör jag fel då...

Funkar det för dig så är svaret att du inte gör fel. Anser själv att det är anledningen som gör att det blev både misstag och komiskt för min del

Mjölkdrickare
2015-12-11, 12:00
Tränade högreps istället för lågreps för att jag inte ville ha stora fula bulkiga muskler utan långa och fina slanka muskler.

Gjorde flies för bröstmusklerna sittandes med hantlar efterhärmandes den rörelsen man gör i en pec dec.

Gjorde "lateral raises" alltså sidolyft i tron om att de skulle bygga lats, det var ju i namnet vilken muskel man tränade tänkte jag(raises for lats).*facepalm*

Sheogorath
2015-12-11, 12:00
Tränade bara benen en gång i veckan var väl det enda stora misstaget. Eller, egentligen: att jag körde en fem-split där det som brukligt var en muskelgrupp i veckan. På den tiden. :)

VoDaresVins
2015-12-11, 12:16
Mina böj var en katastrof när jag tänker på det i efterhand. Skedde aldrig nån katastrof men kunde lätt ha skett. När det blev tungt fick jag upp den genom att skjuta fram höften så all vikt hamna fram på fötterna när jag steg upp. Körde inte i rack och fanns ingen plan på hur att göra om vikten inte kom upp. Hade antagligen slutat med störtdykning på näsan. Trippade ändå på runt max varje pass.

Ado2000
2015-12-11, 12:25
Överkropp tre dar i rad i 2 månader ungefär. Sen så fick jag inflammation i underarmarna å pajade ena axeln

Mantus
2015-12-11, 12:33
Jag läste allt dumt som proffsen sade i B&K. Detta ledde till fullkomlig förvirring i min trettonåriga hjärna då de allt som oftast sade emot varandra.

I efterhand inser jag att de vettigaste träningstipsen jag följde på den tiden var de övningsplanscher från 80-talet med förslag på repetitionsintervall som var uppsatta på väggarna i skolgymmet.

Pepz
2015-12-11, 12:34
jag behövde inte träna ben eftersom jag spelade fotboll..............................

Coffe
2015-12-11, 12:44
jag behövde inte träna ben eftersom jag spelade fotboll..............................

Den niten har jag också gått på! Önskar man tränat ben utöver det så man kunnat prestera bättre på fotbollen.

oscarovegren
2015-12-11, 12:58
jag behövde inte träna ben eftersom jag spelade fotboll..............................

Denna har vi alla gjort. Blev det ändå ben så gjorde man hockeyböj i smithmaskinen (gymnasietiden).

Gearhead85
2015-12-11, 13:05
Första tiden körde jag fyra timmar varannan dag för att hinna med alla muskelgrupper i kroppen. Sedan började jag splitta upp det. :) Sedan klassikern att man kunde komma på sig själv sjunga med musiken i lurarna.

MackeJuve
2015-12-11, 13:14
Gjorde flies för bröstmusklerna sittandes med hantlar efterhärmandes den rörelsen man gör i en pec dec.

Gjorde "lateral raises" alltså sidolyft i tron om att de skulle bygga lats, det var ju i namnet vilken muskel man tränade tänkte jag(raises for lats).*facepalm*

Hahaha. Flies-varianten låter ju jobbig.

anvihl
2015-12-11, 13:15
Splitta kroppen istället för att träna mer varje gång. Hockeyböj i smith i början gjordes det en hel del också :).

MackeJuve
2015-12-11, 13:19
Tränade bara benen en gång i veckan var väl det enda stora misstaget. Eller, egentligen: att jag körde en fem-split där det som brukligt var en muskelgrupp i veckan. På den tiden. :)

Splitta kroppen istället för att träna mer varje gång. Hockeyböj i smith i början gjordes det en hel del också :).

Fan är det här det enda ni har gjort som har någon antydan till rolig tabbe så har ni ju varit sjukt förskonade :D Bara att ni tränade ben i ett tidigt skede är ju nästan fem plus!

MackeJuve
2015-12-11, 13:25
Haha jag kom på en till ny grej nu. Bara bland kosten finns det ju sjukt mycket historier. Jag hade kompisar som tränade basket, efter att de hade tränat fick de skinkmackor och mjölk. Jag började helt sonika ha med mig skinkmackor till gymmet som post workout. Det var Skogaholm som gällde och typ fem tunna(vågade inte ta mer p.g.a. mamma) skinkskivor per macka. Fick de det av sina baskettränare måste det ju vara optimalt liksom. Det roliga med detta och saker som att jag tränade smalbänk för att bygga biceps var att man köpte det rakt av utan något som helst kritiskt tänkande :D På ett sätt en härlig tid, noll källkritik :hbang:

Diomedea exulans
2015-12-11, 13:30
Haha jag kom på en till ny grej nu. Bara bland kosten finns det ju sjukt mycket historier. Jag hade kompisar som tränade basket, efter att de hade tränat fick de skinkmackor och mjölk. Jag började helt sonika ha med mig skinkmackor till gymmet som post workout. Det var Skogaholm som gällde och typ fem tunna(vågade inte ta mer p.g.a. mamma) skinkskivor per macka. Fick de det av sina baskettränare måste det ju vara optimalt liksom. Det roliga med detta och saker som att jag tränade smalbänk för att bygga biceps var att man köpte det rakt av utan något som helst kritiskt tänkande :D På ett sätt en härlig tid, noll källkritik :hbang:

Det är väl inte dumt att äta det som post workout? :)

ViktorC
2015-12-11, 13:33
När jag började träna så var planen att tävla i AF så chins och dips stod för 80% av mina pass. Ben var ju dumt att träna för det är ju bara massa extravikt sen i chins/dips *jorgen* Skitsnyggt efter 6 månader med nybörjargains på överkroppen men inte ett gram extra på benen..

MackeJuve
2015-12-11, 13:40
Det är väl inte dumt att äta det som post workout? :)

Nej, det är inte det som är grejen. Grejen är att jag tog det som en absolut sanning, det är DET som gäller. Mängden skinkprotein antar jag dessutom var nästintill försumbar :D Var väl i så fall brödet som bidrog med lite prottar.

Wormzie
2015-12-11, 13:59
*tränade hammercurls för att få längre biceps

*värmde 10st mammascans köttbullar direkt när jag kom hem (då flydde jag nästan hem för att inte hinna bli katabol.. vem hinner duscha på gymmet?)

*studsbänkade mig blå varje pass

*vad är benträning?

MackeJuve
2015-12-11, 14:06
*tränade hammercurls för att få längre biceps

*värmde 10st mammascans köttbullar direkt när jag kom hem (då flydde jag nästan hem för att inte hinna bli katabol.. vem hinner duscha på gymmet?)


Haha jag tränade hammercurls för peak på biceps har jag för mig. Angående köttbullarna så var jag också sjukt nojig över att vara katabol, minns att jag köpte godis ganska ofta efter gymmet för att få i mig något i alla fall.

Kollade igenom några av mina första trådar från 2008-2009 när jag var 17-18 bast. I en av trådarna diskuterar jag rätt flitigt med ett gäng användare om varför de inte anser skivstångscurl var en basövning :D En annan tråd handlar om hur länge jag ska sitta i bastun för att bränna fett. Min ALLRA första tråd är från nyår 2008 där jag undrar när man ska ta en vecka ledigt från gymmet, som om jag ens var i närheten av att överträna mig...

PureWhey
2015-12-11, 14:36
Kört böj i smith
Kört bänk i smith
Trott jag är biff
För tunga curls
Bro-splits
Mycket drop-set och annat konstigt när det inte alls behövdes
osv

Yip_man
2015-12-11, 14:43
det där låter ju bara opti!

ARMSTARK
2015-12-11, 14:45
Jag punkttränade kroppen enligt bro-science alla regler, det var vinklar hit och dit, inre och yttre delarna av musklerna, curlstång för att få mer höjd på biceps osv osv.

Maten ska vi inte tala om, det skulle ätas var tredje timma, annars blev man katabol och träningen var bortkastad. Det roliga är att jag fortfarande äter så, det har helt enkelt blivit en vana.

Och självklart körde jag studsbänk, kommer ihåg att jag brukade ha blåmärken på bröstkorgen tom.

HenrikJ
2015-12-11, 14:55
Kört böj i smith
Kört bänk i smith
Trott jag är biff
För tunga curls
Bro-splits
Mycket drop-set och annat konstigt när det inte alls behövdes
osv

+1 på alla utom dropsetten. Sedan vill jag lägga till att jag trodde att det var extremt viktigt att bara träna 3 set per muskel och max två gånger i veckan för att man inte skulle bryta ner mer än vad man bygger upp. Och det räckte ju fint för noobgainsen, men jag fortsatte så i flera år...

Bärsärk
2015-12-11, 15:19
Har suttit och funderat på det här ett tag och allt jag kan möjligtvis tänka mig är att jag tränade för mycket axlar.

Jag körde i princip ett fullt pro bb axelprogram i kombination med bänkpress och hantelpress när jag precis börjat träna.

PureWhey
2015-12-11, 15:25
Tror aldrig jag sett någon med "för stora axlar" som inte är på juicen. Nu kanske du iofs syftade på att träningsmängden kanske inte var optimal.

hurril
2015-12-11, 15:26
Närmaste jag kommer är bro split (vad nu det är?) men det är ju knappast något som inte fungerar. Var väldigt kåt på vilka övningar som aktiverade vilka delar av musklerna men å andra sidan betyder det att man tränar med stor variation så inte heller det är egentligen särskilt efterblivet. Tränade väldigt låg volym men allt till laser-failure.

Jag kan inte riktigt komma på något som verkligen är skrattretande efterblivet som jag gjort. Alltid varit lite för skitnödigt seriös :/

Bärsärk
2015-12-11, 15:35
Tror aldrig jag sett någon med "för stora axlar" som inte är på juicen. Nu kanske du iofs syftade på att träningsmängden kanske inte var optimal.

Precis, jag fick jätte snabbt ont i båda axlarna (Typ strålandes ner från axeln ner i armen).

koncept
2015-12-11, 15:42
När jag var helt ny:
- Inga fria vikter.
- Ingen benträning. Vad skulle det vara bra för?

När jag trodde jag visste saker:
- Superbreda Westside-boxböj istället för vanlig böj (lyssnade för mycket på jänkarna).
- Knäböj och marklyft endast varannan vecka. Var ju tvungen att hinna åtrehämta mig.
- Fundamentalistisk periodisk fastare. Bisarrt stora måltider och allmänt inflexibel med kosten.
- Fast måltidsplan (med "optimalt" uträknade makros) som följdes varje dag. Jag skulle ju få det bästa möjliga resultaten och att äta som en vanlig person gick inte.

upperkatt
2015-12-11, 17:12
Tror aldrig jag sett någon med "för stora axlar" som inte är på juicen. Nu kanske du iofs syftade på att träningsmängden kanske inte var optimal.

Jag har nog "för stora axlar" (det är iaf kommentarer jag fått) utan att vara dödsknarkare . 47.5 i Press och 80 i Bänk på samma set x reps.
http://s22.postimg.org/wxnhp5y01/axelarfram.jpg
http://s8.postimg.org/9ioygi7d1/axelarbak.png

OnT
På tok för mycket maskiner, och övningar med dålig teknik/ROM etc.

MikaelB
2015-12-11, 17:40
Värmde cuffarna efter bänken. Det stod så i ett schema vi fick från en kompis syster som var PT. :d

Rikard Jansson
2015-12-11, 17:56
Vet inte om de är komiska, men korkade saker iallafall:

Lät bli att värma upp eftersom jag skulle bli trött, alltså rätt på max 1rm. Ibland kunde vi dock köra lite tricepspushdowns före som uppvärmning?? Samma sak i allt, mark, bänk, biceps, etc (självklart inte ben för det tränades inte)

anvihl
2015-12-11, 18:42
Jag har nog "för stora axlar" (det är iaf kommentarer jag fått) utan att vara dödsknarkare . 47.5 i Press och 80 i Bänk på samma set x reps.
http://s22.postimg.org/wxnhp5y01/axelarfram.jpg
http://s8.postimg.org/9ioygi7d1/axelarbak.png

OnT
På tok för mycket maskiner, och övningar med dålig teknik/ROM etc.

Nej, du har inte för stora axlar, du har för små traps som skapar en illusion av att dina axlar är större än vad dom är.

MackeJuve
2015-12-11, 19:04
Vet inte om de är komiska, men korkade saker iallafall:

Lät bli att värma upp eftersom jag skulle bli trött, alltså rätt på max 1rm. Ibland kunde vi dock köra lite tricepspushdowns före som uppvärmning?? Samma sak i allt, mark, bänk, biceps, etc (självklart inte ben för det tränades inte)
Haha samma här. Man ville ju inte ta ut sig i uppvärmningen liksom. Faktiskt först för någon månad sen som jag började värma ordentligt, var ok innan men la till fler set. Gick bättre direkt :D

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Ett Orm
2015-12-11, 19:34
När jag gick med på, utan att egentligen vilja, att dela på en dos doping(?).
Visade sig att polarn drev med mig, blev akward stämning ett tag efter det..

Köpte skitdyrt kosttillskott för anorektiker på apoteket eftersom jag hade hört att det byggde som fan.
Placebo-pirrade i kroppen typ 2 min efter första drinken.

Farvoritövningen kajak-paddel med skivstång på motionscykel var rätt mäktig också.

Diomedea exulans
2015-12-11, 19:46
När jag gick med på, utan att egentligen vilja, att dela på en dos doping(?).
Visade sig att polarn drev med mig, blev akward stämning ett tag efter det..


Haha shit, vad var det han lurade i dig egentligen?
Fick du några placebo-ökningar?

Ett Orm
2015-12-11, 20:02
Haha shit, vad var det han lurade i dig egentligen?
Fick du några placebo-ökningar?

Hehe. Nä, alltså vi kom inte så långt att vi åt något. Men bara att gå med på att göra det var korkat så det räcker.

Men nu när jag tänker till åt jag helt på egen hand två citodon som jag hitta hemma efter att ha läst att det var dopingklassat.. Det passet körde jag på som det inte fanns någon morgondag.:hbang:

Allt var inte bättre förr.

Diomedea exulans
2015-12-11, 20:04
Hehe. Nä, alltså vi kom inte så långt att vi åt något. Men bara att gå med på att göra det var korkat så det räcker.

Men nu när jag tänker till åt jag helt på egen hand två citodon som jag hitta hemma efter att ha läst att det var dopingklassat.. Det passet körde jag på som det inte fanns någon morgondag.:hbang:

Allt var inte bättre förr.

Jag som fick en bild i huvudet att du hade tagit en spruta med koksaltlösning i skinkan eller nåt... Haha.

Ett Orm
2015-12-11, 20:17
Jag som fick en bild i huvudet att du hade tagit en spruta med koksaltlösning i skinkan eller nåt... Haha.

Haha, ja det hade varit nått det! En 12v 125mg e5d koksaltlösnings kur och Tulo mot gyno.
Hade nästan varit kul att gjort det för att se placebo-effekten.

- Går du på nått?
- Japp! En halva koks kör ja.

perverstrådjur
2015-12-11, 21:02
Stretchade inte en enda gång på flera år, anledningen? Hade fått för mig att musklerna blev bulligare och större då

Varför är det bra att stretcha?

Carcer
2015-12-11, 21:19
Tränade med för högvolym, för tunga vikter och dålig teknik.

Resultatet är skador som gjort att jag aldrig kommit särskilt långt vad gäller min press styrka.

Fått börja om många ggr, på grund av axel problem.

Kanske inte så komiskt men men, det är vad det är.

Minikubik
2015-12-11, 21:24
Varför är det bra att stretcha?

Kan bara svara för egen del att det hjälper mig en del med rörlighet, vilket är något jag lätt får problem med

G_lund
2015-12-11, 22:11
Varför är det bra att stretcha?

För att många är så stela att de inte ens kan sitta på huk utan att ramla bakåt.

amini
2015-12-11, 22:29
känns som om jag gjorde allt fel tills jag läste angående 5x5 o mixade lite med Martin berkhan. Så många år utan bra resultat e så dumt:/

Coffe
2015-12-12, 14:54
känns som om jag gjorde allt fel tills jag läste angående 5x5 o mixade lite med Martin berkhan. Så många år utan bra resultat e så dumt:/

Har varit lite samma sak. Man gick till gymmet o lyfte lite på måfå utan att det i efterhand gav särskilt mycket. När jag gick på SL 5x5 så började man faktiskt utvecklas på ett märkbart sätt...

Starke75an
2015-12-12, 15:37
Första gången jag var på gymmet, följde jag med en kompis som tränat ett tag. Körde samma övningar och lika mycke som honom på lägre vikter. Sen hade jag ont överallt i minst en vecka.

muddler
2015-12-12, 15:51
Biceps varje dag ( och ibland bara just biceps också inget annat :d ) samt 100-reppare i massa konstiga övningar

PureWhey
2015-12-12, 16:51
Biceps varje dag ( och ibland bara just biceps också inget annat :d ) samt 100-reppare i massa konstiga övningar

Bara bicepspass är opti

stemag
2015-12-12, 18:56
Jag läste allt dumt som proffsen sade i B&K. Detta ledde till fullkomlig förvirring i min trettonåriga hjärna då de allt som oftast sade emot varandra.


+1

Jäkla skittidning typ där på 90-talet.

Jag bara svalde allt med hull och hår:


Skit i vikten, det är kontakten som räknas
Giant-sets är jättebra
Minst 12-15 reps, 20 är kanon
kör igenom kroppen på 5-10 dagar, ett pass där man bara kör vader är helt normalt.


Jäklar vad mycket bättre det hade gått för mig om jag hade slängt den där tidningen och åkt ner till nån styrkelyftarklubb istället *gah!*

upperkatt
2015-12-12, 19:11
Biceps varje dag ( och ibland bara just biceps också inget annat :d ) samt 100-reppare i massa konstiga övningar

Curlz är bästa övningen, tränar effektivt hela kroppen om den utförs med rätt sving och på en balansbräda/pilatesboll. :)

Samy Westside
2015-12-12, 19:38
Köra över fem övningar för varje muskel varenda pass för att vara opti, och så man slapp gå nojig efter passet ifall man missat någon vinkel av muskeln.

"Muskeln måste vila x antal timmar"

Käkade man inte proteinpulver var det ingen idé att ens träna.

Under mitt första år på gymmet så curlade jag 22 kilos hantlarna men bänkade endast 50-60kg. Skulle vara kul att se ur de enligt mig då "strikta curlsen" såg ut :D

Samt att under mitt första pass på gymmet skulle jag köra skivstångscurls och hade lärt mig att vikten balanserades jämnt ut på stången, så utan någon eftertanke hade jag cirka 5kg extra på ena sidan och inga säkerhetslås. Vad som hände när jag väl skulle lyfa kan ni nog räkna ut själva ;)

Diomedea exulans
2015-12-12, 19:42
Skriv bara saker som är absurda, att du tränade bänkpress varje gympass eller bara åt en banan efter träning är inte så intressant här.

Många struntar i den här regeln...

Sheogorath
2015-12-12, 19:46
Jag körde nedåtlutande guilloutin-press i smithmaskinen utan passare... Stod det på schemat så stod det på schemat. Att jag var där ensam när gymmet öppnade var inte så relevant.

Jag var rädd genom hela setet.

MackeJuve
2015-12-12, 19:51
Många struntar i den här regeln...
Japp, mycket brosplit och liknande snack än så länge, inte skitkul. Övertygad om att de flesta har gjort något roligt!

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Rabiat
2015-12-12, 22:32
Jag hade hört att träning på fastande mage var bra för att gå ner i vikt, och att sex set om tolv var lagom per övning. Samt att två till tre övningar per muskel var lagom.

Så jag körde ett helkroppspass med enbart isoleringsövningar, tre stycken a sex set för varje enskild muskelgrupp, tidigt på morgonen, på fastande mage, och med ett underskott som nog närmade sig -1500kcal/dag. Passen skulle nog egentligen varit skitlånga, men det märkte jag inte eftersom jag var svimfärdig halvvägs igenom och var tvungen att avbryta. Varje gång.

oscarovegren
2015-12-12, 23:03
Jag körde nedåtlutande guilloutin-press i smithmaskinen utan passare... Stod det på schemat så stod det på schemat. Att jag var där ensam när gymmet öppnade var inte så relevant.

Jag var rädd genom hela setet.

Hahahaha!!! Folk har fan dött av det när dem tränat själva

dmoller
2015-12-13, 09:59
kottade hyperextensions for att branna fett pa magen och skulptera dat six pack ^^

svenbanan
2015-12-13, 13:03
Då jag gick på gymnasiet så stod det en läskautomat utanför omklädningsrummen i idrottshallen. Brukade alltid dricka en zingo efter träningen. Men så var det nån stjärna som påstod att kolsyran gjorde att man sabbade träningen, och lika gärna kunde ha skitit i att träna. Jag trodde inte riktigt på det, för det lät så efterblivet. Men jag drack inte läsk efter träningen på nåt år ändå.

Min styrketräning på den tiden bestod främst av benträning, för jag ville hoppa högre. Hade dock dålig koll på vilka övningar som kunde tänkas vara effektiva för detta ändamål, så jag körde typ varenda benövning jag kunde komma på. Främst var det nog kroppsbyggarstuk på träningen, eftersom jag hade hittat Frank Zanes bok på bibblan. Tex hade jag ingen aning om att frivändningar existerade. Så det vette fan hur bra för hoppspänsten min träning var. Det var säkert 30-40 set till failure i olika övningar för benen varenda pass. Polaren körde halvtunga böj/goodmornings och hoppade med stången (typ 100-120kg kanske). Han fick väldigt bra resultat på hoppspänsten, men hans rygg gick det sämre med.

filmjölk
2015-12-13, 13:24
Under en period bestod nog mitt bröstpass av mer än ett dussin olika övningar. Jag ville ju ha "komplett" utveckling och då fanns det inga genvägar.

Bänkpress för overallmassa, hantelpress för overallmassa men för att motverka det fula utseendet bänkpress gav och få bröstet "rundare", hantlar incline och decline för ovan resp undersidan. Halvsmal bänk med armbågarna ut för insidan. Flyes för att få bredd och inte bara tjocklek. Cablecross för att "mejsla" fram detaljer. Pullovers för att expandera bröstkorgen så att pectoralis hade större "ram" att växa på.

Biceps hade jag nog iaf ett tiotal övningar jag körde i samma pass med liknande tänk. Resten av kroppen med.

Shqypnia
2015-12-13, 14:07
Discofredag alla dagar i veckan.

bighulken
2015-12-13, 14:30
körde mycket armar, dvs, bicca, första åren. även mage, som blev väldigt bra då, på 80-talet.Den enda jag körde på triccan , var dips.

Körde även mkt benböj-hacklift-benspark-bencurl. Vader blev det några set i stående maskin.

Såg ju hur (Micke Svensson) mörsade på i böjen, å vart impad, han lade på 220kg= 4 röda/sida. å böjde på många reps.
Då, tyckte jag detta var otroligt mkt vikt.......lol.

Rygg, vart det också mycket, i latsdragen, samt rodd-drag i maskin.

Man kollade på de stora grabbarna: Ali Malla-Keith Armstrong, å co....sen härmade man dem.Jag körde alltid på, i monstruöst tempo, så jag flåsade som en flodhäst, i mina pass, senare så insåg jag att detta inte var så bra, kanske?...........utan inriktade mig på styrka From år 2010. Och nu ser jag i stället ut som en flodhäst.......fast är starkare i stället.

shut teh face
2015-12-13, 19:24
Inget superkonstigt, isf gör jag det fortfarande. :)

Däremot så tränade jag ibland samma muskel till fail flera dagar i rad. Det resulterade INTE i några ökningar, men det trodde jag var normalt för jag inte åt så mycket.

exevision
2015-12-13, 19:39
Tyckte att när jag har PWO så borde jag kunna träna oftare än kompisarna. Samt att koffein och kaffe är trams och negativt som mest är beroendeframkallande. Det lustiga var att PWOn var en tidig version av Skips Träningsaktivator som innehöll en massa guarana. Vilket är rikt på koffein... ;) Inte konstigt att jag var vaken på nätterna

HerrLuta
2015-12-13, 20:39
Gjorde cirka 300 reps totalt för magen utspritt på kanske 4-5 övningar varje pass fyra dagar i veckan - "det gör ju fotbollsproffsen!"

Tittade även snett på killen som böjde under parallellt och tänkte "vad håller han på med, böjer han bara med 50kg?" Detta innan jag gjorde mig redo för distinkta kvartsböjar - åh du oskuldsfulla gymnasietid! :smash: :D

Landström
2015-12-14, 00:32
Det var kanske inget misstag men jävligt komiskt... Innan jag stack till träningen så brukade jag blanda några råa ägg med ca en halv liter mjölk. Detta drog jag i mig efter träningen. Fy satan vad det smakade när det fått ligga i väskan i ett par timmar. Utsmetad rå varm äggula i käften är ingen höjdare. Intogs dessutom ofta på toan. Där passade jag oxå på att spola varmvatten över ett gäng knäckebröd, för att snabbt få i mig kolhydrater och energi. Kulinarisk upplevelse.

MackeJuve
2015-12-14, 08:18
Det var kanske inget misstag men jävligt komiskt... Innan jag stack till träningen så brukade jag blanda några råa ägg med ca en halv liter mjölk. Detta drog jag i mig efter träningen. Fy satan vad det smakade när det fått ligga i väskan i ett par timmar. Utsmetad rå varm äggula i käften är ingen höjdare. Intogs dessutom ofta på toan. Där passade jag oxå på att spola varmvatten över ett gäng knäckebröd, för att snabbt få i mig kolhydrater och energi. Kulinarisk upplevelse.

Hahahaha.

Rova
2015-12-14, 22:49
Det var kanske inget misstag men jävligt komiskt... Innan jag stack till träningen så brukade jag blanda några råa ägg med ca en halv liter mjölk. Detta drog jag i mig efter träningen. Fy satan vad det smakade när det fått ligga i väskan i ett par timmar. Utsmetad rå varm äggula i käften är ingen höjdare. Intogs dessutom ofta på toan. Där passade jag oxå på att spola varmvatten över ett gäng knäckebröd, för att snabbt få i mig kolhydrater och energi. Kulinarisk upplevelse.

Hahahaha, det var fan det bästa jag hört!

Luddsson
2015-12-14, 22:57
Hade hört att man tappade gains av cardio i samband med styrketräning så jag tog buss 1 hållplats för att inte promenera bort mina gains.

MackeJuve
2015-12-15, 00:14
Hade hört att man tappade gains av cardio i samband med styrketräning så jag tog buss 1 hållplats för att inte promenera bort mina gains.
Seriöst?

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Luddsson
2015-12-15, 09:28
Seriöst?

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Stenseriös. 14 bast. Insåg dock att det var skitsnack efter ca 1 veckas utförande. Kan tilläggas att den som spred detta rykte var en psykopat på gymmet som skrämde livet ur oss unga killar. Men ack så bitig han var.

MackeJuve
2015-12-15, 09:55
Stenseriös. 14 bast. Insåg dock att det var skitsnack efter ca 1 veckas utförande. Kan tilläggas att den som spred detta rykte var en psykopat på gymmet som skrämde livet ur oss unga killar. Men ack så bitig han var.

Helt fantastiskt ju :D

Slaxes
2015-12-15, 10:28
1. köttpass biceps varannan dag tills inflammationer i underarmarna var ett faktum ( borta från gym i 4 månader)

2. Lyssnade alldeles för mycket på olika mr-knows-it-all - tog åt mig missvisande information

Shqypnia
2015-12-15, 14:54
Det roliga är att man hör och ser folk ge urkassa råd- och säger ändå inte till, samtidigt som man så här i efterhand önskade att någon vettig faktiskt hade sagt till när man själv gjorde misstag.

ChipThaRipper
2015-12-15, 16:57
Jag och två polare började gymma tillsammans när vi var 15 och när vi började första året på gymnasiet träffade vi en ett år äldre snubbe som vi tyckte var gigantisk som drack gainer. Jag och den ena polaren köpte ett halvt kilo gainer var av killen som vi fick i varsin glasslåda. Vi behandlade det som om det vore ett halvt kilo kokain och gick runt och smög på toaletter och gömde det för våra klasskamrater och föräldrar. Det stod 3 skopor men vi tog bara 2 för vi ville inte bli "för stora".
Det pinsammaste var att vi kom överens om att vi inte skulle berätta något för vår tredje polare utan vi skulle "chocka" honom när vi blev Arnold-stora på nolltid....

Jag trodde även att ju färre reps man körde desto större blev musklerna. Max 3-5reps oavsett övning, annars skulle man bli Stefan Holm.

mela
2015-12-15, 18:00
Det enda är väl att jag körde 5-split. Och inte åt ordentligt.

Att köra maxtunga bänkpress utan passare gjorde jag bara en gång också, hade ett fint skrapsår på överläppen efter att stången föll när armarna vek sig.

MikaelB
2015-12-15, 21:37
Jag och två polare började gymma tillsammans när vi var 15 och när vi började första året på gymnasiet träffade vi en ett år äldre snubbe som vi tyckte var gigantisk som drack gainer. Jag och den ena polaren köpte ett halvt kilo gainer var av killen som vi fick i varsin glasslåda. Vi behandlade det som om det vore ett halvt kilo kokain och gick runt och smög på toaletter och gömde det för våra klasskamrater och föräldrar. Det stod 3 skopor men vi tog bara 2 för vi ville inte bli "för stora".
Det pinsammaste var att vi kom överens om att vi inte skulle berätta något för vår tredje polare utan vi skulle "chocka" honom när vi blev Arnold-stora på nolltid....

Jag trodde även att ju färre reps man körde desto större blev musklerna. Max 3-5reps oavsett övning, annars skulle man bli Stefan Holm.

Wtf haha :laugh: Varför just av han?

Jag och en kompis delade på 4 kg whey80 naturell, den smaken glömmer jag aldrig. *spy*

ChipThaRipper
2015-12-16, 08:50
Wtf haha :laugh: Varför just av han?

Jag och en kompis delade på 4 kg whey80 naturell, den smaken glömmer jag aldrig. *spy*

Vi bodde i en förort några mil utanför stan och vågade inte åka in själva för att köpa *facepalm*

HenrikJ
2015-12-16, 08:55
Jag och två polare började gymma tillsammans när vi var 15 och när vi började första året på gymnasiet träffade vi en ett år äldre snubbe som vi tyckte var gigantisk som drack gainer. Jag och den ena polaren köpte ett halvt kilo gainer var av killen som vi fick i varsin glasslåda. Vi behandlade det som om det vore ett halvt kilo kokain och gick runt och smög på toaletter och gömde det för våra klasskamrater och föräldrar. Det stod 3 skopor men vi tog bara 2 för vi ville inte bli "för stora".
Det pinsammaste var att vi kom överens om att vi inte skulle berätta något för vår tredje polare utan vi skulle "chocka" honom när vi blev Arnold-stora på nolltid....

Jag trodde även att ju färre reps man körde desto större blev musklerna. Max 3-5reps oavsett övning, annars skulle man bli Stefan Holm.

Gött ändå att bli Stefan Holm. Man kanske blir en sticka, men helt plötsligt kan man hoppa svinhögt :D

Ajiusa
2015-12-16, 09:03
Tränade kondition varje pass för att unvika att bli fet fast jag egentligen åt typ 1500 kalorier om dagen utan add veta om det :smash:

Vågade inte lyfta tungt (under 8 reps) för trodde jag skulle bli någon bulkig powerlifter då

Körde alla övningar jag kunde tänka på för muskelgruppen jag tränade :hbang:

Var livrädd för fria vikter

Stod och glodde som om jag sett ett ufo varje gång man såg en biffig kille på gymmet

Kollade om man hade fått lite mer muskler efter varje pass *flex*

Värmde aldrig upp :cool:

Skippade leg day,bara tjejer som gör squats :hbang:

Niblet
2015-12-16, 21:43
Kollade om man hade fått lite mer muskler efter varje pass *flex*


Om det inte finns någon som hör när ett träd faller i skogen, hörs det då?

Samma sak med gainsen.

Diomedea exulans
2015-12-16, 21:57
Kollade om man hade fått lite mer muskler efter varje pass *flex*

Den här grejen är väl inte så dum? Nog för att man inte kommer se skillnad från pass till pass, men efter x antal pass kan man ju notera att man har vuxit?

JHilding
2015-12-16, 22:02
När jag var runt 14:

1.

Proteinpulver var typ annabola steroider fast lagligt. Jag hällde i mig "Super Mass" tro jag den hette i mängder varje dag. Var nog extremt lös i magen varje dag i några månader. Men vad gjorde det, man växte ju (not)

2.

Mycket mat var ju bra! Vaknade jag mitt i natten och behövde jag gå på toa och då passade man ju på att trycka i sig några kycklingvingar

3.

Tränade två 1timmas-pass två gånger om dagen plus att jag åt pissigt. Var rätt sliten.

Sedan tränade jag fruktansvärt dåligt också, tekniken tog många år!

Slaxes
2015-12-16, 22:21
Det roliga är att man hör och ser folk ge urkassa råd- och säger ändå inte till, samtidigt som man så här i efterhand önskade att någon vettig faktiskt hade sagt till när man själv gjorde misstag.

Verkligen. Det kröp lite i mig häromdagen just pga detta, men det väger ändå över att inte göra bort någon framför någons möjliga flickvän. Det gäller att hitta rätt tillfälle.

Diomedea exulans
2015-12-16, 22:27
Verkligen. Det kröp lite i mig häromdagen just pga detta, men det väger ändå över att inte göra bort någon framför någons möjliga flickvän. Det gäller att hitta rätt tillfälle.

Det handlar inte bara om att inte göra bort personen inför dennes flickvän. Folk kan i allmänhet vara jävligt stingsliga när det gäller att bli tillrättavisade, inom vilket område det än gäller. Jag säger inte till när jag ser uppenbara fel på gymmet (typ marklyft med ostbågerygg) av den anledningen, samt att de flesta som lyfter fel faktiskt är biffigare än mig, så det känns inte som att mina råd skulle uppfattas som trovärdiga.

Landström
2015-12-17, 12:38
Att tillrättavisa någon förutsätter ju att man har fog för det man säger och har en otvivelaktig kunskap.

Jag har blivit tillrättavisad av personer som uppenbarligen inte hade koll. Så om ni ska tillrättavisa någon, se till att ni vet vad ni pratar om. :)

C19H28O2
2015-12-17, 13:03
Att tillrättavisa någon förutsätter ju att man har fog för det man säger och har en otvivelaktig kunskap.

Jag har blivit tillrättavisad av personer som uppenbarligen inte hade koll. Så om ni ska tillrättavisa någon, se till att ni vet vad ni pratar om. :)

Ärligt talat, jag orkar inte bry mig om att tillrättavisa.

Senast igår såg jag en hyfsat välkänd koloprofil marklyfta runt 200kg med den värsta jävla bananryggen jag någonsin sett. Det här är sen en kille som sitter och ger råd åt andra här..

Coffe
2015-12-17, 14:51
Hahahaha!!! Folk har fan dött av det när dem tränat själva

Känns dock som man måste ha en vikt man är otroligt långt ifrån att hantera alt. tappa vikten på sig själv för att det ska hända? Alla smiths jag sett så är det ju en vanlig bänk man skjuter in i som man väl borde kunna, om det är det eller ond bråd död man väljer mellan, trycka sig av från åt sidan, även om det gör ont som fan med vikten över sig?

Gerdler
2015-12-17, 15:51
Det handlar inte bara om att inte göra bort personen inför dennes flickvän. Folk kan i allmänhet vara jävligt stingsliga när det gäller att bli tillrättavisade, inom vilket område det än gäller. Jag säger inte till när jag ser uppenbara fel på gymmet (typ marklyft med ostbågerygg) av den anledningen, samt att de flesta som lyfter fel faktiskt är biffigare än mig, så det känns inte som att mina råd skulle uppfattas som trovärdiga.

Det här är en fara jag ser. Killen folk lyssnar på för att han är stor har kanske IQ 80 och tagit ryssfemmor och testo de senaste 10 åren. Varför skulle han vara bättre på att ge råd till folk som är rena, eller folk som är dopade för den delen? Han har ju aldrig blivit utmanad i sin muskeltillväxt.

ONT - föräldrarna köpte nån sorts multifunktionell hemmagym-maskin där man bla kunde göra lateral pulldowns. Så jag och en kompis satte den på näst lägsta vikten och körde så många vi kunde. Jag slog honom, men bara för att han var först och jag hade nåt att sikta på. Vi gjorde typ 200 reps/set. Ålder - ~13(?)

MackeJuve
2015-12-17, 16:15
ONT - föräldrarna köpte nån sorts multifunktionell hemmagym-maskin där man bla kunde göra lateral pulldowns. Så jag och en kompis satte den på näst lägsta vikten och körde så många vi kunde. Jag slog honom, men bara för att han var först och jag hade nåt att sikta på. Vi gjorde typ 200 reps/set. Ålder - ~13(?)

Påminner om när jag bicepstränade med typ enkiloshantlar, gjorde 300 på vänstern och 400 på högern. Tyckte att jag ändå var rätt stark, som klarade så många reps med en hantel :D

tht716
2015-12-17, 18:32
Påminner om när jag bicepstränade med typ enkiloshantlar, gjorde 300 på vänstern och 400 på högern. Tyckte att jag ändå var rätt stark, som klarade så många reps med en hantel :D

Sådär gjorde min storebrorsa på pojkrummet också! Tills dess att det började göra ont i armarna! :d Han påstår också att det lade grunden för att han än idag är rätt uthållig i biceps ;)

Bärsärk
2015-12-17, 22:40
Sådär gjorde min storebrorsa på pojkrummet också! Tills dess att det började göra ont i armarna! :d Han påstår också att det lade grunden för att han än idag är rätt uthållig i biceps ;)

Låter som så Rich Piana tränar, fast han gör det ju på riktigt alltså i egenskap av "vuxen" människa.

Diomedea exulans
2015-12-17, 22:57
Låter som så Rich Piana tränar, fast han gör det ju på riktigt alltså i egenskap av "vuxen" människa.

Man måste dessutom göra det precis innan man går och lägger sig. Han har en enligt honom själv "extremt smart" förklaring till det: Saker man gör innan man går och lägger sig kommer man drömma om sen. Och att man drömmer om någonting innebär att hjärnan bearbetar det. Och om hjärnan bearbetar musklerna medan man sover så växer de mer.

Extremt smart.

Bärsärk
2015-12-17, 23:24
Man måste dessutom göra det precis innan man går och lägger sig. Han har en enligt honom själv "extremt smart" förklaring till det: Saker man gör innan man går och lägger sig kommer man drömma om sen. Och att man drömmer om någonting innebär att hjärnan bearbetar det. Och om hjärnan bearbetar musklerna medan man sover så växer de mer.

Extremt smart.

Mm, har han inte nått program där man ska köra armar 8 timmar om dagen med?

Diomedea exulans
2015-12-17, 23:25
Mm, har han inte nått program där man ska köra armar 8 timmar om dagen med?

"Program" är kanske att ta i, det är mer ett enstaka pass han rekommenderar att man gör ibland.

PureWhey
2015-12-17, 23:40
Man måste dessutom göra det precis innan man går och lägger sig. Han har en enligt honom själv "extremt smart" förklaring till det: Saker man gör innan man går och lägger sig kommer man drömma om sen. Och att man drömmer om någonting innebär att hjärnan bearbetar det. Och om hjärnan bearbetar musklerna medan man sover så växer de mer.

Extremt smart.

*popcorn**popcorn*

svenbanan
2015-12-18, 00:16
Att tillrättavisa någon förutsätter ju att man har fog för det man säger och har en otvivelaktig kunskap.

Jag har blivit tillrättavisad av personer som uppenbarligen inte hade koll. Så om ni ska tillrättavisa någon, se till att ni vet vad ni pratar om. :)

Man behöver ju inte "tillrättavisa" folk. Man kan väl säga åt folk att man tror nåt visst utförande kanske är mindre bra utan att skriva dem på näsan. Det är ju upp till dem att ta till sig rådet eller inte. Rimligtvis sätter de sig väl hemma med google och undersöker ifall rådet verkar vara bra eller anus. Så man behöver ju inte vara bombis heller. Dock kan man ju undvika att framstå som en besserwisser ifall det bara är nåt man är lite halvsäker på.

Det bästa tror jag är ifall man håller det hyfsat kortfattat och sedan går därifrån. Mycket drygare med nån som ger ett råd och sedan oombedd står kvar och ger konstant feedback på varenda repetition resten av passet.

Bärsärk
2015-12-18, 01:03
"Program" är kanske att ta i, det är mer ett enstaka pass han rekommenderar att man gör ibland.

16 proteinshakes också är det tydligen, ja men varför inte liksom

P840VlQ0HiQ

PureWhey
2015-12-18, 02:04
Man behöver ju inte "tillrättavisa" folk. Man kan väl säga åt folk att man tror nåt visst utförande kanske är mindre bra utan att skriva dem på näsan. Det är ju upp till dem att ta till sig rådet eller inte. Rimligtvis sätter de sig väl hemma med google och undersöker ifall rådet verkar vara bra eller anus. Så man behöver ju inte vara bombis heller. Dock kan man ju undvika att framstå som en besserwisser ifall det bara är nåt man är lite halvsäker på.

Det bästa tror jag är ifall man håller det hyfsat kortfattat och sedan går därifrån. Mycket drygare med nån som ger ett råd och sedan oombedd står kvar och ger konstant feedback på varenda repetition resten av passet.

Detta hindrar mig ifrån att påpeka när folk gör något helgalet. Känns som man blir "that guy" då.

cawe
2015-12-18, 03:03
Inte extrema historier men:

15-åriga jag brukade djura något slags marklyft med vildaste tekniken flera gånger i veckan. Mellan ett set en dag kommer en grov äldre man, tar tag i mig och vänder mig om och halvskriker: "Vad i HELVETE håller du på med!?!? Du kommer sabba ryggen för livet, pojk!" Var jävligt skakis efter det kan jag säga. Han lärde mig sedan korrekt utförande i marklyft och en hel del andra övningar som jag bär med mig än idag - 10 år senare. Samma man arresterade mig några månader senare när jag drack sprit. Han var tydligen inte bara gympolis.

Under samma guldera brukade jag avsluta mina gympass med att åka hem och köra 1-2 timmar på morsans crosstrainer - en del curls med om det fanns kraft kvar - för att få ett övertag gentemot mina polare. Tappade en jäkla massa vikt det året och inflammationer kom som på beställning.

En gång när jag var 13 och inte kunde somna natten inför en friidrottstävling gick jag upp och körde någon timme med hantlarna för jag trodde jag skulle somna av trötthet efter(Albert Einstein). Låg vaken hela natten.

Inget gymmisstag men hände rätt ofta att jag skippade förmiddagens lektioner i gymnasiet för att få vila ut till fullo efter träning. Viktiga gainz. Hmpf...

Läst Axons blogg.

Mitt första inlägg förresten. :bpump:

svenbanan
2015-12-18, 05:40
Detta hindrar mig ifrån att påpeka när folk gör något helgalet. Känns som man blir "that guy" då.

Jag tycker inte man blir "that guy" även ifall man skulle råka ha fel i sak, ifall man formulerar sig lite smidigt:

"Jag tror du skulle tjäna på att testa att ha fötterna bredare i knäböj så kaske du kan komma djupare utan att böja ryggraden, och slipper riskera skador."

"Ifall du håller stången så här istället, så tror jag <övningen> troligen kommer ta mer på <muskel>."


Sedan kan man ju såklart ha rätt i sak, men ändå vara "that guy" ifall man är en buffel utan kommunikationsskills:

"Öööh. Har du lärt dig träna på flickscouterna eller? Du kan ju fan inte bänkpressa utan att dorsiflexa handlederna din tunnis."

"Ifall du gör den där övningen på det där sättet så kommer du aldrig få några gainz."


Jag tycker du ska säga till (på ett vettigt sätt) ifall du ser folk göra knasiga saker. Så länge man inte står och förhäver sig själv som nåt slags träningsorakel så har jag i alla fall aldrig haft några problem (varken som uttdelare eller mottagare av goda råd).

svenbanan
2015-12-18, 05:44
Inte extrema historier men:

15-åriga jag brukade djura något slags marklyft med vildaste tekniken flera gånger i veckan. Mellan ett set en dag kommer en grov äldre man, tar tag i mig och vänder mig om och halvskriker: "Vad i HELVETE håller du på med!?!? Du kommer sabba ryggen för livet, pojk!" Var jävligt skakis efter det kan jag säga. Han lärde mig sedan korrekt utförande i marklyft och en hel del andra övningar som jag bär med mig än idag - 10 år senare. Samma man arresterade mig några månader senare när jag drack sprit. Han var tydligen inte bara gympolis.

Under samma guldera brukade jag avsluta mina gympass med att åka hem och köra 1-2 timmar på morsans crosstrainer - en del curls med om det fanns kraft kvar - för att få ett övertag gentemot mina polare. Tappade en jäkla massa vikt det året och inflammationer kom som på beställning.

En gång när jag var 13 och inte kunde somna natten inför en friidrottstävling gick jag upp och körde någon timme med hantlarna för jag trodde jag skulle somna av trötthet efter(Albert Einstein). Låg vaken hela natten.

Inget gymmisstag men hände rätt ofta att jag skippade förmiddagens lektioner i gymnasiet för att få vila ut till fullo efter träning. Viktiga gainz. Hmpf...

Läst Axons blogg.

Mitt första inlägg förresten. :bpump:

Mäktigt att vänta sedan 2009 på detta läge för att förgylla forumet. ;)

ARMSTARK
2015-12-18, 08:23
Mm, har han inte nått program där man ska köra armar 8 timmar om dagen med?

Han har rätt mycket märkliga saker för sig, är det inte han som ska köra nåt viktökningsprogram från nyår, typ gå upp 30kg på 2 månader eller nåt?

Diomedea exulans
2015-12-18, 09:31
Han har rätt mycket märkliga saker för sig, är det inte han som ska köra nåt viktökningsprogram från nyår, typ gå upp 30kg på 2 månader eller nåt?

Jo! Undrar hur det går.

PureWhey
2015-12-18, 11:23
Jag tycker inte man blir "that guy" även ifall man skulle råka ha fel i sak, ifall man formulerar sig lite smidigt:

"Jag tror du skulle tjäna på att testa att ha fötterna bredare i knäböj så kaske du kan komma djupare utan att böja ryggraden, och slipper riskera skador."

"Ifall du håller stången så här istället, så tror jag <övningen> troligen kommer ta mer på <muskel>."


Sedan kan man ju såklart ha rätt i sak, men ändå vara "that guy" ifall man är en buffel utan kommunikationsskills:

"Öööh. Har du lärt dig träna på flickscouterna eller? Du kan ju fan inte bänkpressa utan att dorsiflexa handlederna din tunnis."

"Ifall du gör den där övningen på det där sättet så kommer du aldrig få några gainz."


Jag tycker du ska säga till (på ett vettigt sätt) ifall du ser folk göra knasiga saker. Så länge man inte står och förhäver sig själv som nåt slags träningsorakel så har jag i alla fall aldrig haft några problem (varken som uttdelare eller mottagare av goda råd).

Jo exakt, jag uttrycker mig alltid så. Eller avslutar med "men självklart tycker och tränar alla olika, detta är min åsikt." ungefär. Känns ändå konstigt såvida det inte är en polare - men det kanske bara är jag som har hjärnspöken.

cawe
2015-12-18, 17:57
Mäktigt att vänta sedan 2009 på detta läge för att förgylla forumet. ;)

Haha, jo. Har inte haft mycket att bidra med till det här forumet ändå. Skrev inlägget i huvudsak för att belysa att jag tycker det är bra med kunnigt folk som ger råd till valparna på gymmet. Hjälpt mig enormt innan jag började bli "seriös på riktigt." *hug*

Bandid0
2015-12-20, 15:29
Kanske inte "absurt" enligt trådskaparens definition, men jag tycker ändå det innehåller ett mått av absurditet.

Jag har alltid haft svårt (inte omöjligt) för att gå upp i vikt. Men trots det har jag hoppat på periodisk fasta, biorytmdieten m.m. Enligt mig bland det mest korkade man kan göra i matväg om man har svårt för att gå upp i vikt. Hade kommit mycket längre om jag tidigt insett att regelbundna måltider med tre timmars mellanrum från frukost till kvällsmat är den bästa (enda) fungerande metoden om man har svårt att få i sig tillräckligt med mat.

Periodisk fasta är ju dessutom utvecklat för tjockisar som inte vill träna. Så jävla överskattat. PR-kupp från Berkhan som låg bakom framgången.

Diomedea exulans
2015-12-20, 15:33
Periodisk fasta är ju dessutom utvecklat för tjockisar som inte vill träna. Så jävla överskattat. PR-kupp från Berkhan som låg bakom framgången.

Är det inte för tjockisar som vill köra lågvolymsstyrketräning?

Bandid0
2015-12-20, 15:45
Är det inte för tjockisar som vill köra lågvolymsstyrketräning?

Bra förtydligande!

Illustrerade mannen
2015-12-20, 16:13
Fel!

Simonser
2015-12-21, 09:44
Jag och min kompis hade precis börjat gymma när vi var 19 år och vi blev båda väldigt hooked på gymträning.

Vi hade läst att man måste variera träningen så musklerna chockas. Vi tolkade det naturligtvis som att chocka i varje set. Så t.ex bänkpress som vi snabbt insåg var den bästa övningen för muskelmassa körde vi ett tag bara i smithen för då kunde vi ändra bänklutning mellan varje set, först 45 grader, nästa 30, nästa 15, sen 45 igen för att chocka och direkt efter plan lutning för att chocka ännu mer(!) samtidigt som vi ändrade vikten på stången så musklerna aldrig vande sig(viktigast!)
Vi var väldigt envisa så vi höll på sådär ganska många pass vill jag minnas...

MackeJuve
2015-12-21, 10:01
Periodisk fasta är ju dessutom utvecklat för tjockisar som inte vill träna. Så jävla överskattat. PR-kupp från Berkhan som låg bakom framgången.

Jag tycker att det fungerar väldigt bra om man har disciplinen. Upplever att man får ett sundare förhållningssätt till mat. Hade jag vetat att jag inte skulle bryta upplägget efter ett par dagar hade jag ätit så.

Matsa
2015-12-21, 10:58
Sabbar tråden med lite OT, flåt...

Periodisk fasta är ju dessutom utvecklat för tjockisar som inte vill träna. Så jävla överskattat. PR-kupp från Berkhan som låg bakom framgången.

Det är inga konstigheter att träna 10+ timmar per vecka på periodisk fasta. Om man äter sitt första mål vid 12 och tränar 14-17 så har man tre timmar på sig att stoppa i sig mat efter träningen. För mig som har stor aptit är det inga problem att komma upp i tillräcklig mängd mat på den tiden, jag får rentav hålla igen om jag inte vill gå upp. Att ligga lågt på kolhydrater samtidigt som man tränar mycket tycker jag är jobbigare, det du säger stämmer alltså in bättre på LCHF imo.

Om man verkligen har svårt att gå upp i vikt känns det dock rätt dumt att hoppa på en kosthållning som de flesta använder för att gå ned i vikt, hur tänkte du där?

Bandid0
2015-12-21, 18:35
Att ligga lågt på kolhydrater samtidigt som man tränar mycket tycker jag är jobbigare, det du säger stämmer alltså in bättre på LCHF imo.

Nu har du tolkat in något i mitt inlägg som jag inte skrivit. Blir irriterad men orkar inte påpeka det uppenbara. Läs igen tills du ser vad det står.

Om man verkligen har svårt att gå upp i vikt känns det dock rätt dumt att hoppa på en kosthållning som de flesta använder för att gå ned i vikt, hur tänkte du där?

Periodisk fasta kan användas för både upp- och nedgång i vikt. Är varken mer eller mindre avsett för det ena eller det andra.

Matsa
2015-12-22, 00:46
Nu har du tolkat in något i mitt inlägg som jag inte skrivit. Blir irriterad men orkar inte påpeka det uppenbara. Läs igen tills du ser vad det står.

Nja, jag tror nog ändå att det är du som får läsa några varv till.

Du skrev att PF är utvecklat för tjockisar som inte vill träna, jag hävdar att det går utmärkt att träna massor med PF förutsatt att man kan få i sig tillräckligt med energi under det givna tidsfönstret. Jag ser alltså inget med fastan som förhindrar hård träning, jag går vidare till att peka på en kosthållning som jag upplever som mer svårförenlig med mycket träning - lågkolhydratkost (med eller utan fasta). Om man däremot inte tränar så mycket har man mindre nytta av kolhydraterna och därför tycker jag att LCHF är mer lämpat för tjockisar som inte vill träna. Dessutom har (mig veterligen) tjockisar ofta sämre insulinkänslighet vilket kanske gör en lågkolhydratskost ännu vettigare för en träningsskygg tjockis. Följaktligen:

Att ligga lågt på kolhydrater samtidigt som man tränar mycket tycker jag är jobbigare, det du säger stämmer alltså in bättre på LCHF imo.

Alltså tycker jag att allt jag skrev är fullt relevant som replik på din kommentar om PF trots att du inte skrev något om LCHF eller kolhydrater. Du får gärna tala om vad det är du tycker att jag felaktigt har tolkat in i det du skrev.

Also:
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.:)


Periodisk fasta kan användas för både upp- och nedgång i vikt. Är varken mer eller mindre avsett för det ena eller det andra.

Jag vet att det går att använda PF vid viktuppgång också men de allra flesta former av PF är framtagna för viktminskning. Om vi enbart fokuserar på leangains som är en väldigt specifik form av PF så finns det protokoll för viktuppgång men jag tycker fortfarande att det verkar vanligare att folk använder det för viktnedgång eller "recomp". Personligen tycker jag att leangains funkar bra vid viktnedgång men jag föredrar att äta "normalt" om målet är viktökning.

Hursomhelst så är allt det där av marginell betydelse, pudelns kärna är att leangains är en kosthållning där man begränsar sitt födointag till en relativt liten del av dygnet. Du säger själv att du har svårt att gå upp i vikt, det borde väl inte komma som någon överraskning att det inte är den bästa dieten för någon i din situation? Däremot kanske PF-bulk funkar jättebra för någon med stor aptit och låg ämnesomsättning. Det finns liksom ingen magisk diet som passar alla, att du hoppade på något som inte passar dig gör det inte till en dålig diet.

Old Nick
2015-12-22, 09:03
Det roliga är att man hör och ser folk ge urkassa råd- och säger ändå inte till, samtidigt som man så här i efterhand önskade att någon vettig faktiskt hade sagt till när man själv gjorde misstag.

Jag blir faktiskt mindre och mindre benägen att ge råd ju mer erfaren jag blir. Visst, om någon verkligen håller på att göra illa sig ordentligt kanske jag går dit, men annars håller jag käften.

För man är bara en i mängden. En till förståsigpåare som skall lägga sig i. Och sådana finns det överallt. Det är ju inte precis så att man bara kan traska in som någon slags jesusfigur och frälsa den stackars nybörjaren. Han får förmodligen bara en tionde instruktion som går stick i stäv med den nio andra han redan fått.

MackeJuve
2015-12-22, 09:47
Jag har också svårt att säga till om jag ser någon som gör ett uppenbart teknikfel. Jag är tillräckligt kunnig för att se att det är fel, men inte tillräckligt kunnig för att kunna ge en 100-procentig förklaring på hur han ska göra. Om någon frågar däremot, då är det en annan sak. Kör någon med bananrygg i mark kan jag säga att han inte bör göra det och tänka på att spänna hela kroppen innan han lyfter, dra bak axlarna, ha mitten av foten under stången och denna mot framsida underben. Väldigt basic. Men det förutsätter att någon frågar som sagt.

Diomedea exulans
2015-12-22, 10:23
Jag minns det senaste rådet jag fick på gymmet från en främling. Det var en kille som såg mig köra knäböj och sa att man aldrig skulle köra knäböj tungt, för då kan man få brock. Jag sa nåt i stil med "okej, jag tror jag fortsätter köra tungt ändå" och gjorde några set till. Han tittade lite besviket på mig efteråt.

Shqypnia
2015-12-22, 11:29
Jag minns det senaste rådet jag fick på gymmet från en främling. Det var en kille som såg mig köra knäböj och sa att man aldrig skulle köra knäböj tungt, för då kan man få brock. Jag sa nåt i stil med "okej, jag tror jag fortsätter köra tungt ändå" och gjorde några set till. Han tittade lite besviket på mig efteråt.

Bra exempel på att det oftast är just de okunniga som öppnar munnen medan de kunniga har sytt ihop den..

Old Nick
2015-12-22, 15:37
Bra exempel på att det oftast är just de okunniga som öppnar munnen medan de kunniga har sytt ihop den..

Och det finns alltför gott om dem.

Sist jag hade tänkt hjälpa en nybörjare med tekniken i bänkpress var det någon annan som hann före. En kille som stövlade in från ingenstans och började skrika order. "SÅ HÄR OCH SÅ HÄR OCH SÅHÄR SKA DU GÖRA!"

Och råden var helt åt skogen. Man skulle lyfta rumpan från bänken för då gick det lättare, hålla lätt i stången för att inte slösa energi, hålla så smalt att underamarna var inåtvinklade, sänka stången till någonstans nedanför naveln och pressa rakt upp därifrån, etc, etc. Allt var fel.

Men vad skall jag göra? Stå på andra sidan och skrika rakt motsatta order? Jag väntade till han var klar, rådde honom att googla lite och läsa på om korrekt teknik och förklarade att han då skulle se vilka hemska råd han just fick. Och avslutade med att jag mer än gärna skulle hjälpa till om han vill ha en bättre kurs nästa vecka.

Sedan sätter han sig och ska testa att axelpressa. Jag går och dricker lite vatten och när jag kommer tillbaka står någon annan jävla idiot där och förklarar att han skall ha handflatorna vridna maximalt utåt och pressa i en 45-graders vinkel ut från kroppen för att "pricka axlarna".

Jag kände bara att jag ville gå hem.

Shqypnia
2015-12-22, 15:48
Och det finns alltför gott om dem.

Sist jag hade tänkt hjälpa en nybörjare med tekniken i bänkpress var det någon annan som hann före. En kille som stövlade in från ingenstans och började skrika order. "SÅ HÄR OCH SÅ HÄR OCH SÅHÄR SKA DU GÖRA!"

Och råden var helt åt skogen. Man skulle lyfta rumpan från bänken för då gick det lättare, hålla lätt i stången för att inte slösa energi, hålla så smalt att underamarna var inåtvinklade, sänka stången till någonstans nedanför naveln och pressa rakt upp därifrån, etc, etc. Allt var fel.

Men vad skall jag göra? Stå på andra sidan och skrika rakt motsatta order? Jag väntade till han var klar, rådde honom att googla lite och läsa på om korrekt teknik och förklarade att han då skulle se vilka hemska råd han just fick. Och avslutade med att jag mer än gärna skulle hjälpa till om han vill ha en bättre kurs nästa vecka.

Sedan sätter han sig och ska testa att axelpressa. Jag går och dricker lite vatten och när jag kommer tillbaka står någon annan jävla idiot där och förklarar att han skall ha handflatorna vridna maximalt utåt och pressa i en 45-graders vinkel ut från kroppen för att "pricka axlarna".

Jag kände bara att jag ville gå hem.


Det är klurigt det där. Personligen tror jag att människor behöver själva upptäcka sina fel. Det negativa är att skador kan uppstå tills dess. Sedan finns det undantag där något är rakt av farligt.

Bandid0
2015-12-25, 15:48
Nja, jag tror nog ändå att det är du som får läsa några varv till.

Du skrev att PF är utvecklat för tjockisar som inte vill träna, jag hävdar att det går utmärkt att träna massor med PF förutsatt att man kan få i sig tillräckligt med energi under det givna tidsfönstret. Jag ser alltså inget med fastan som förhindrar hård träning, jag går vidare till att peka på en kosthållning som jag upplever som mer svårförenlig med mycket träning - lågkolhydratkost (med eller utan fasta). Om man däremot inte tränar så mycket har man mindre nytta av kolhydraterna och därför tycker jag att LCHF är mer lämpat för tjockisar som inte vill träna. Dessutom har (mig veterligen) tjockisar ofta sämre insulinkänslighet vilket kanske gör en lågkolhydratskost ännu vettigare för en träningsskygg tjockis. Följaktligen:



Alltså tycker jag att allt jag skrev är fullt relevant som replik på din kommentar om PF trots att du inte skrev något om LCHF eller kolhydrater. Du får gärna tala om vad det är du tycker att jag felaktigt har tolkat in i det du skrev.

Also:
:)




Jag vet att det går att använda PF vid viktuppgång också men de allra flesta former av PF är framtagna för viktminskning. Om vi enbart fokuserar på leangains som är en väldigt specifik form av PF så finns det protokoll för viktuppgång men jag tycker fortfarande att det verkar vanligare att folk använder det för viktnedgång eller "recomp". Personligen tycker jag att leangains funkar bra vid viktnedgång men jag föredrar att äta "normalt" om målet är viktökning.

Hursomhelst så är allt det där av marginell betydelse, pudelns kärna är att leangains är en kosthållning där man begränsar sitt födointag till en relativt liten del av dygnet. Du säger själv att du har svårt att gå upp i vikt, det borde väl inte komma som någon överraskning att det inte är den bästa dieten för någon i din situation? Däremot kanske PF-bulk funkar jättebra för någon med stor aptit och låg ämnesomsättning. Det finns liksom ingen magisk diet som passar alla, att du hoppade på något som inte passar dig gör det inte till en dålig diet.

Jag förtydligar.

- Jag tycker inte att det är jobbigt att träna på periodisk fasta. Det har jag aldrig påstått eller ens antytt, men jag märker att det är så du tolkade mig. Jag tycker det går utmärkt att träna på periodisk fasta. Har absolut inga problem med det.

- Ja, att det är korkat att ha ett ätarfönster om man har problem med att gå upp i vikt, det var ju det jag skrev från början så där säger du ju inte emot mig heller?

- Anledningen att jag åt periodisk fasta var ju pga martin berkhans PR-kupp om leangains, att det var så opti, bara massa muskler inget fett, lean bulk blablabla. Det var det jag menade med att det är sjukt överskattat och bara PR från martin berkhans sida. Det är nämligen ingenting magiskt med PF. Du bulkar inte leanare, du bränner inte mer fett, du vinner igenting jämfört med vanlig kost. Se t.ex. denna review: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26384657

- Det där med att det är för lata tjockisar var bara en humoristisk referens till king grubs lchf-citat.

Som sagt, jag tycker inte det är något problem att träna på pf och det har jag inte påstått heller. Det jag påstått i mitt inlägg var att martin berkhan lyckades lura väldigt många att det fanns något magiskt med lean gains. Detta gjorde att folk som borde ätit mycket oftare försökte tvinga i sig mat i korta ätarfönster, och det är det som var det korkade, att man gick på det. Men du tolkade på något sätt in att jag skulle sagt det varit jobbigt o träna på pf.