handdator

Visa fullständig version : Teknikfråga: Marklyft


Hyperion1
2015-12-10, 18:51
Vilken vinkel är att föredra på smalbenen vid utförande av konventionellt marklyft? Förstår att en personliga biomekaniken spelar in från person till person, dvs. hur långa de olika kroppsdelarna är och var hävstången landar.

Varför jag frågar är för att personligen så upplever jag att ifall jag håller smalbenen räta(genom att inte böja så mkt på knät) och tar den största fällningen i höften så håller sig ryggen som mest neutral.

Ska smalbenen vara raka eller ska dem vara böjda? Hur lär ni som är erfarna lyfta ut mark och hur vinklarna ska vara? Ifall någon ligger inne med ett klipp till en "korrekt" utförd mark med bra setup för lyftet är ni välkommna att länka:)

Scratch89
2015-12-10, 19:15
Jag tycker det viktiga är vart höften och underbenen är när stången lyfts från golvet. Många envisas med att försöka trycka ner höften och ha knäna ordentligt böjda när de laddar, men sen när stången ska dras så sticker höften iväg upp och man hamnar i en annorlunda position än den man laddade i. Så mitt svar blir; ha höft och underben i den vinkeln du har när du lyfter stången från golvet.

Hyperion1
2015-12-11, 09:35
Jag tycker det viktiga är vart höften och underbenen är när stången lyfts från golvet. Många envisas med att försöka trycka ner höften och ha knäna ordentligt böjda när de laddar, men sen när stången ska dras så sticker höften iväg upp och man hamnar i en annorlunda position än den man laddade i. Så mitt svar blir; ha höft och underben i den vinkeln du har när du lyfter stången från golvet.

Tack!

Upplever också att den setupen är att föredra.

Någon annan erfaren lyftare som har kunskap att dela med sig av?