handdator

Visa fullständig version : Set och reps per muskel om man kör till failure?


Gul
2015-12-10, 18:30
Hur många set och reps behöver man egentligen göra om man nu klarar av att köra tills det att man är precis slut i muskeln dvs. failure?

Att jag ställer frågan beror på att jag ser ut att ha lätt att göra detta om jag nu jämför mig med hur många andra tränar. Men att jag samtidigt därmed tror att jag har betydligt lättare att bli övertränad om jag nu kör lika många set och reps som de som inte tar ut sig lika mycket.

Så min fråga blir då därmed om det är någon här som har hum om hur många set och reps man egentligen behöver göra om man verkligen kan köra slut på sig under sina reps.

Har tidigare kört något som set och reps mässigt mer liknar max-ot med framgång. Men där jag nu på grund av att jag har blivit äldre och att har en ryggskada inte längre kan lyfta lika tungt, men där jag trots detta fortfarande kan träna till failure då jag kör mina reps.

Så min fråga är också om ni tycker att jag ska fortsätta att träna som max-ot dvs. med samma set och reps antal trots att jag numer måste vara bra mycket försiktigare med vad jag tränar med rent viktmässigt idag dvs. vad jag har på stången då jag t ex kör knäböj och marklyft.

Beemel
2015-12-11, 10:21
Hur många reps du klarar till failure är ju direkt beroende på vikten du lyfter?!?
Sen beror ju antalet set och reps väldigt mycket på hur lång setvila du har.
Om du på en viss vikt går till absolut fail på låt oss säga 8 reps så kommer du beroende på hur lång vilan är klara lika eller mindre följande set. Och därmed går det ju inte att svara på något ultimat reps antal.
Kör jag till failure (vilket jag sällan gör) och med min vanliga 60-90sek vilan, så ser seten ut ungefär så här (grovt generaliserat..)
1x8
1x7
1x7
1x6
1x5

Huruvida du ska köra Max-OT beror ju helt och hållet på om du trivs med det och tycker det funkar och att kroppen håller för det.