handdator

Visa fullständig version : Varför är smithen tyngre än fritt?


Velander
2015-12-10, 17:49
Hej, det senaste så har jag provat massa olika varianter av "bältböj", alltså knäböj fast med vikterna hängandes på höfterna för att inte belasta ryggraden.
Och av dom som jag har provat så är smithen min favorit, då man inte behöver ställa massa step-up bänkar på varandra för att få djupet, det är lättare att sätta på vikterna och allt jag behöver göra är att ställa mig över stången, fästa den i fram och bak på bältet och sedan börja köra.
Men något som jag undrar över är varför det är så mycket tyngre i smithen? Jag kan knappt använda hälften av vikterna i den mot vad jag kan göra om jag kör med en så kallad "loading pin" eller med en fri stång mellan benen.

Om jag lyfter av stången i smithen utan vikter så känns den väldigt lätt och som att den bromsas på vägen ner, det känns även som att den koncentriska fasen är tyngre i den.
Så är det denna "mekanismen" som gör att jag inte klarar av lika mycket vikter? Och gör den så att man tränar musklerna sämre excentriskt?

Mvh

filmjölk
2015-12-10, 17:52
Just i den övningen du kör vet jag inte hur det fungerar, men jag har i övrigt helt motsatt åsikt. jag tycker att smithen är en riktig glädjemaskin som tillåter att jag lyfter tyngre än med fria vikter, speciellt i axelpressar.

Minikubik
2015-12-10, 18:06
Har för mig att snittvikten på stången i Smith är 17kg, att jämföra med den "vanliga" på 20kg.
Kan vara att det känns tyngre då du har en mindre fri bana i smithmaskin kontra fri stång

Ajiusa
2015-12-10, 18:20
Smith stången brukar väga 15 lbs alltså ca 7-7.5kg. Dock brukar det stå på maskinen hur mycket stången väger

Old Nick
2015-12-10, 18:20
Har för mig att snittvikten på stången i Smith är 17kg, att jämföra med den "vanliga" på 20kg.
Kan vara att det känns tyngre då du har en mindre fri bana i smithmaskin kontra fri stång

Det är olika. På vårat gym väger stången i smithen 25 kg. Vissa maskiner har en stång som väger 30 kg.

Bmwtwinturbo
2015-12-10, 19:01
Vår ena är 25-30kg och den med motvikt väger 7

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

ChuckTesta
2015-12-10, 19:04
Smith stången brukar väga 15 lbs alltså ca 7-7.5kg. Dock brukar det stå på maskinen hur mycket stången väger

Vilken smith kör du på egentligen? 7 kg för stång och fästen, njaaaa. Hur många kilo kan man ladda på där, 20?

På mitt gym står det på ställningen att den väger 30 kg, då antar jag att det är runt 20 för stången och runt 10 för fästena etc.

Minikubik
2015-12-10, 19:22
Och där har vi nog förklaringen till att filmjölk är en stark smithare och TS en inte då stark smithare, skillnaden mellan 17 och 25 kg kan vara väldigt markant

Rikard Jansson
2015-12-10, 19:23
Smithen där jag tränar är snortung!

Velander
2015-12-10, 21:16
skillnaden mellan 17 och 25 kg kan vara väldigt markant

Nja, jag klarar av ganska exakt 40% (~40 kg) mer vikt när jag kör med något fritt mellan benen.

Vilken smith kör du på egentligen? 7 kg för stång och fästen, njaaaa. Hur många kilo kan man ladda på där, 20?

Jag skulle tippa på att den väger runt 5 kg på mitt gym, men detta är p.g.a. den där mekanismen som jag nämnde.
Jag vet inte hur jag ska förklara det men det är nästan som att den faller mot ett lufttryck om man inte håller i den.

Hur som helst, vet någon här om en sådan "mekanism" påverkar den excentriska fasen negativt?

VikG
2015-12-10, 21:31
smithen på mitt gym väger 37 kilo,

filmjölk
2015-12-10, 22:22
Nu tror jag bestämt vissa av er räknar som min bror gör. "Det är tyngre i smithen! Stången väger 20kg, upphängningen 5 kanske...krokarna 5 och så är den trögare så det blir som 10kg extra. Jag maxar alltså 160kg i bänkpress!"

Så beger man sig dit och lyfter i smithen bara för att det är ens bror och man måste platsa sin bror och reppar på ""160kg"" vilket känns förvånansvärt exakt lika ansträngande som 130kg.

pezrulezhaakon
2015-12-11, 08:18
Förutom stångens grundvikt, så beror det på hur man pressar. Om man pressar i en annan linje än maskinens rörelseriktning

Malmberg
2015-12-11, 08:36
Vilken smith kör du på egentligen? 7 kg för stång och fästen, njaaaa. Hur många kilo kan man ladda på där, 20?

Samma på mitt gym (Star Track smith). Stången väger visserligen 20kg men motvikterna gör att tyngdkraften neråt blir runt 7kg. Har lastat den runt 200kg utan problem.