handdator

Visa fullständig version : laktosintolerans?


Glenner_84
2004-04-14, 17:10
Drack 2liter mjölk igår, vilket gav mig otroliga smärtor, samt lös i magen bara en timma efter intagandet. Min bror och morfar har detta vilket gör att jag kanske har anlag för det. Det skumma är bara att jag alltid har druckit mjölk innan men aldrig haft några problem. Nu vet jag att det var mjölken som gjorde det igår, kan inte vara något annat. Min flickvän fick Laktosintolerans bara sådär för ca 1år sedan. Kan jag fortfarande dricka mjölk i det mängder jag gjort innan (2-3L/dag) utan att jag påverkas, dvs. att jag tar tabletter mot laktosen innan intagandet. Eller är det farligt? Vet att det finns Laktosfri mjölk, ska jag börja med det istället?

Fors
2004-04-14, 18:19
Drack du de två literna på en gång eller utspritt över dagen?
Fick du isåfall smärtorna efter varje intag?

Glenner_84
2004-04-14, 18:22
Originally posted by Fors
Drack du de två literna på en gång eller utspritt över dagen?
Fick du isåfall smärtorna efter varje intag?

Drack allt på en gång, fick smärtorna en stund efter intagandet

Hermes
2004-04-14, 18:46
Originally posted by Glenner_84


Drack allt på en gång, fick smärtorna en stund efter intagandet

Det kan ju vara mängden, om jag häller i mig 2 liter vätska på för kort tid får jag också magsmärtor, spelar ingen roll om det är vatten, mjölk o.s.v.

maximuscle
2004-04-14, 19:41
röstar också på att det var att du drack 2 liter så snabbt...men gå och testa dig för lakost det e simpelt

Glenner_84
2004-04-14, 19:45
Drack det under ca 10-20min, kan det verkligen bero på hus snabbt man häller i sig det. Hur gör dom när dom testar laktos då? blodprov å skit eller?

Herkulez
2004-04-14, 19:47
well har du inte känt nå problem alls tidigare så är det nog mängden som gjorde det

Glenner_84
2004-04-14, 19:51
Får nog kolla iaf, kan man inte bara bli laktosintolerant sådär eller. Är väl nåt med begränsad _ men inte upphävd _ förmåga att spjälka och ta upp mjölksocker i tunntarmen. Eller hur kommer det sig att man blir det över huvud taget?

Herkulez
2004-04-14, 19:57
är det första gången du känner liknande så behöver du nog inte gå och testa dig.

Prova å drick lite mindre mängder och känner du inte av nå då så behöver du inte oroa dig

Glenner_84
2004-04-14, 20:00
Originally posted by Herkulez
är det första gången du känner liknande så behöver du nog inte gå och testa dig.

Prova å drick lite mindre mängder och känner du inte av nå då så behöver du inte oroa dig

Har haft ont i magen innan å så men inte som denna gången, ska ner å dricka 0,5 liter nu å kolla...händer det nåt så vet jag ju vad d är iaf

Allan
2004-04-14, 20:31
Flyttar till ett mer seriöst forum.

allan

snej
2004-04-14, 20:36
2-3 liter mjölk om dagen, låter extremt mycket. Jag dricker sammanlagt ca 4-5 l i veckan. Varför SÅ mycket mölk? Borde du inte ta det lite lugnare, om du nu har laktosintolerans i släkten?

maximuscle
2004-04-14, 20:40
när dom kollar det får du dricka nån blanding av saker kommer ej ihåg vad det är....sen får du vänta 3 timmar så tar dom olika prover under tiden...

Glenner_84
2004-04-14, 20:43
Originally posted by snej
2-3 liter mjölk om dagen, låter extremt mycket. Jag dricker sammanlagt ca 4-5 l i veckan. Varför SÅ mycket mölk? Borde du inte ta det lite lugnare, om du nu har laktosintolerans i släkten?

Har aldrig haft problem med mjölken innan så det har inte varit ett alternativ. har iof aldrig druckit mer än 1liter om dagen innan, har tänkt dricka 2-3L om dagen i en månad och se om det blir bättre resultat i viktökning...sen äta som innan. har tabletter hemma som motverkar laktos, men frågan är om det är farligt å dricka sånna mängder iaf?!

WHITEFOLKS
2004-04-14, 20:47
jag TROR att man kan utlösa laktosintolerans genom överdrivet intag också så jag skulle ta det väldigt lugnt om jag var du :)

MacLeod
2004-04-14, 22:00
Jag har ett liknande problem som jag undrar om någon annan varit med om.
Om jag har relativt tom mage som nu under diet så får jag ofta ont i bröstet när jag ätit keso.
Ungefär samma sak har jag med filmjölk om fast då sätter sig smärtan i magen, dock utan toalettproblem.

Vidare får jag en fruktansvärt lös mage om jag äter leverpastej på morgonen (åter igen tom mage alltså) och sen stressar iväg mot jobbet. Dock kan jag äta det om låt säga en stressfri söndagmorgon utan att få några som helst problem.

Någon som har några vettiga svar?

Sverker
2004-04-15, 05:47
Laktosintolerans. Är att inte ha tillräkligt av enzymet laktas i tarmen.
Laktasenzymet delar upp mjölksockret till glukos och galaktos.
Tarmen tar omedelbart upp galaktosen och glukosen men kan inte ta upp mjölksockret, laktos.

Detta är en gradvis skala. Helt beroende på hur mycket laktasenzym tarmen tillverkar. Vissa producerar inget laktas alls och mår dåligt redan vid mycket små mängder. Andra klarar lite mer, kanske någon dl filmölk eller youghurt, och andra något glas mjölk då och då.

Vad händer med mjölksockret som inte sönderdelas ?
Det suger åt sig vatten från tarmen och irriterar därmed. Att tarmen irriteras kan också innebära att tillverkningen av laktasenzymet minskar ytterligare och problemen med mjölk blir värre ju mer man dricker.

Att mjölksockret suger åt sig vatten innebär att det tar med sig vatten ända ned till utgången och ger diare´.
En del av mjölksockret kommer ned till tjocktarmen där tarmbakterier börjar förbränna det istället. Deta leder ofta till kraftig gasbildning.

cali
2004-04-15, 09:24
Du kan bli laktosintolernat bara sådär faktiskt.
Det är oerhört lätt att utveckla en intolerans om man undviker att konsumera laktos produkter under en längre tid.
Det är inte helt ovanligt att de som reser utomlands (backpackers) är borta i ett halvår och äter en kost tex asiatisk som innehåller väldigt lite mjölk. Kommer tillbakak och upptäcker att de har blivit intoleranta av sin laktosfria kost i utlandet.
Hela 80% av alla asiater är laktosintoleranta!

Du kan inte bli intolerant av för hög konsumtion men du kan få liknande symtom av en för hög konsumtion särskilt på fastande mage som kanske redan är lite irriiterad/stressad. Till och med toleranta magar kan få problem med mjölksockret i tarmen om det blir för mycket på en gång och då särkslit om man är av stressmage-typen :-)

cali
2004-04-15, 09:29
Jag har ett liknande problem som jag undrar om någon annan varit med om.
Om jag har relativt tom mage som nu under diet så får jag ofta ont i bröstet när jag ätit keso.
Ungefär samma sak har jag med filmjölk om fast då sätter sig smärtan i magen, dock utan toalettproblem.

Vidare får jag en fruktansvärt lös mage om jag äter leverpastej på morgonen (åter igen tom mage alltså) och sen stressar iväg mot jobbet. Dock kan jag äta det om låt säga en stressfri söndagmorgon utan att få några som helst problem.

Någon som har några vettiga svar?

Det är inte vad du konsumerar på morgoenn som är avgörande utan det är nog snarare att du stressar på morgonen. Sluta stressa på morgonen och på jobbetär mitt tips :-) (lättare sagt än gjort)
Eftersom du inte upplever några besvär när du är ledgi utan endast när du är stressad och ska jobba, så låter det bara som en stressmage.

MacLeod
2004-04-15, 23:42
Jag upplever inga problem öht om jag undviker leverpastej, det var ju det som var själva grejen.

Glenner_84
2004-04-16, 12:29
Har testat att dricka mjölen i mindre mängder utspritt över dagen. Har inte varit lös i magen eller haft magsmärta då jag gjort detta. Hittade detta på en sida så nu har jag lite mer humm om vad laktosintolerans innebär:

http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/C0D459B33CBE73D841256B1900490313?open&topbibliotek