handdator

Visa fullständig version : "Kära pappa" - Kortfilm om farorna med att växa upp som tjej


Bärsärk
2015-12-10, 12:48
rknZ9qWh7n0

Ut mer era åsikter, jag vet att ni vill.

mela
2015-12-10, 12:54
Jag såg den igår, och det känns som en av alla filmer i mängden lite, även om den är väldigt känslosam.

Den tar upp många bra poänger, om just att det gäller att börja tidigt i uppfostran om att man respekterar varandra, att en söner aldrig ska kalla andra tjejer för "hora" osv. Men den drar det hela till det extrema, alla killar som i tidiga tonåren kallar tjejer för horor blir inte våldtäktsmän eller svin som vuxna. Precis som att alla tjejer inte blir utnyttjade på fyllan eller våldtagna eller får män som misshandlar dem (oavsett om det är fysiskt eller psykiskt.)

Det är dock helt klart ett problem, attityden hos vissa unga pojkar gentemot deras klasskompisar osv. Och jag tror definitivt att mycket ligger i uppfostran. Precis som när det finns 4-åriga barn som kallar mörkhyade för n-ordet. Det handlar om hur de ser hur vuxna behandlar andra, hur ingen sätter stopp på riktigt och tar tag i det.

anvihl
2015-12-10, 12:59
Håller med mela om typ allt.

Problemet med sådana här filmer blir dock att det är känsliga män som generellt inte håller på sådär som tar åt sig utan anledning och känner sig extremt påhoppade och oskyldigt dömda bara för att man är född med penis. Svinen som borde ta åt sig gör det garanterat inte.

Alexton
2015-12-10, 13:14
Kändes ingenting när jag såg den.
Ouppfostrade ungar är svin, borde väl inte förvåna någon ? Föräldrar tror att någon annan ska uppfostra deras avkomma, icke.

Frisk
2015-12-10, 13:48
Är detta ett klassproblem eller finns detta i hela samhället?

På min tid +25 år sedan så var detta mest från vissa håll i samhället.

MackeJuve
2015-12-10, 14:07
Är detta ett klassproblem eller finns detta i hela samhället?

På min tid +25 år sedan så var detta mest från vissa håll i samhället.

Skulle gissa på hela samhället, finns äckel både bland stekarna på Stureplan och bönderna i Törrhåla. Som någon skrev innan så kan det vara så illa att filmen bara berör den sortens folk som redan är "på rätt sida". Jag fick mig en tankeställare, utan att någonsin ha gjort mig skyldig till något liknande. Kan nog vara en bra film att ha i baktanken för en hel del dock. Skadar ju knappast att den gjordes.

Mjölkdrickare
2015-12-10, 15:31
Helt värdelöst och fullkomligt befängt videoklipp.

Blaine
2015-12-10, 15:39
Men åååååååååååh vilken fin film! Älskar att hon pratar med en viskade röst, det är så vackert. Och budskapet fångar mig rakt in i hjärtat. Ett måste för alla att se!

Tomten
2015-12-10, 15:59
Filmen har flera problem. Tänker ta upp några.

Ger en ensidig bild av samhällsproblem. Det är män mot kvinnor. Pojkar mot flickor. Pappor som ska skydda sina döttrar. Filmen glömmer att flickor och pojkar båda rör sig i samma grupper, man har ett gemensamt ansvar att skapa bättre attityder i grupperna och lära ut vad som inte är acceptabelt. Kvinnor har lika stort ansvar som män att stoppa den här typen av attityder.

Filmen hoppar mellan att prata om mobbning till att gå till sexuellt ofredande till våldtäkt och misshandel. I filmen uppmuntras Pappan att lära andra pojkar att inte använda ordet "hora". Hade det inte varit bättre att lära dem empati och hur man behandlar sina medmänniskor?

Männen i filmen vill väl men gör fel, eller är bara rakt igenom sluga och elaka. Väldigt ensidigt beskrivning av verkligheten. Beskrivning utgår helt från vad som har utförts mot tjejen. Hon görs till ett viljelöst offer som inte kan säga ifrån och inte kan agera, eller så är hon så redlöst berusad att hon inte kan agera (men inget säger hur redlöst berusad männen i fråga var, och hur det påverkar deras ansvarsbörda).

Killen som plötsligt blir hustrumisshandlare är också intressant. Mr. Perfect som helt plötsligt börjar kalla sin älskade hora, och därefter stryper henne nästan till döds. Här visas en ensidig bild, där man antyder att kvinnan sagt något "otrevligt" och då förtjänar få stryk, men man utvecklar inte vidare till vad mer som hänt i relationen. Inte heller ställer man sig frågande till varför kvinnan fortfarande är kvar i en ohälsosam relation, trots att hennes man visat sig vara en våldsam psykopat... fast det är nog för att Pappa inte har lärt pojkvännen att inte kalla kvinnor hora, så självklart händer det här.

Ogillar också den underliggande tonen att kvinnor är hjälplösa att stoppa män och säga ifrån och saker görs mot dem oavsett om de säger ifrån eller inte. Hur ska man kunna få jämlikhet i ett samhälle om man hela tiden antar att ansvaret för att lösa en situation som kräver både en kvinna och en man, ligger hos mannen?

PureWhey
2015-12-10, 16:00
Men åååååååååååh vilken fin film! Älskar att hon pratar med en viskade röst, det är så vackert. Och budskapet fångar mig rakt in i hjärtat. Ett måste för alla att se!

+1

Gilla och dela om du gillar budskapet!

filmjölk
2015-12-10, 16:15
Vad filmen glömmer av att ta upp är att det inte är rätt att behandla någon illa även om hon verkligen är en slampa eller det fulare ordet för prostituerad.

Jag tror att det är något som är viktigt att poängtera. Bara för att NN har haft sex med halva stan så ger inte det andra halvan av stan rätten att också ha sex med henne.

Richter
2015-12-10, 16:24
Jag gillar den. En påminnelse om att inte bete sig illa mot andra, och att det finns gott om ruttna beteenden som av något skäl accepteras i vissa sammanhang.

Problemet är att jag inte tror att rötäggen fattar detta.

Bärsärk
2015-12-10, 16:36
Jag gillar den. En påminnelse om att inte bete sig illa mot andra, och att det finns gott om ruttna beteenden som av något skäl accepteras i vissa sammanhang.

Problemet är att jag inte tror att rötäggen fattar detta.

Jag tror inte syftet är att rötäggen ska fatta det just genom filmen, utan att vi ska hjälpas åt att få rötäggen att fatta det.

Kan lova dig att ett rötägg i skolan skulle lessna direkt om han inte hade nån som backade upp honom eller vad med på hans rövartåg.

Tomten
2015-12-10, 16:38
Jag gillar den. En påminnelse om att inte bete sig illa mot andra, och att det finns gott om ruttna beteenden som av något skäl accepteras i vissa sammanhang.

Problemet är att jag inte tror att rötäggen fattar detta.

Nu får du klippa dig.

Filmen handlar om att män inte ska beta sig illa mot kvinnor. Problemet är hur filmen är presenterad och hur den beskriver problemet, och hos vilka ansvarsbördan ligger.

Lösningen filmen presenterar är också skrattretande naiv, och försöker hitta ett svar på en mängd olika sociala problem som handlar om mobbning, våld i relationer, våldtäkt, sexuella övergrepp, osv.

En person som mobbar i skolan blir inte automatiskt en våldtäktsman.

En som går ett opassande sexuellt närmande på en tjej i tonåren blir inte en hustrumisshandlare.

Du kanske fattar poängen.

An Iron Soul
2015-12-10, 16:42
En väldigt bra film.
Flera av mina halvsyskon har fått egna döttrar. Det har gett mig en slags ögonöppnare om hur tjejer växer upp.
Det som skrämmer mig mest är alla dessa nätpedofiler. Dom borde hängas offentligt.

Vad det handlar om egentligen är bristande uppfostran.
Den ömsesidiga respekten till alla i sin omgivning. Lärare, klasskompisar, föräldrar, tränare o.s.v.
Att kalla en tjej för hora eller försöka utnyttja henne sexuellt är oacceptabelt.

Alla måste hjälpas åt för att uppfostra ens barn. Ansvaret ligger inte bara hos föräldrarna.
Gör mitt "framtida" barn fel. Ser jag inga som helst problem med att en annan person läxar upp honom/henne.

...

Lärare kan idag ha mjukisbyxor och en sotarmössa. Dom ses som "en i kompisgänget".


Hade gärna velat se Sverige ta efter USA-modellen av idrott i skolan. Då nästan varje sysselsättning har en koppling till skolan. Skollag i fotboll, ishockey, basket o.sv.

...

Jag kan prata en hel kväll om dom här sakerna. :D

Osvold
2015-12-10, 17:01
Bah.

mela
2015-12-10, 17:06
Alla måste hjälpas åt för att uppfostra ens barn. Ansvaret ligger inte bara hos föräldrarna.

Jag håller med dig, dessvärre verkar det som att föräldrar som är okapabla till att uppfostra sina ungar till att fungera normalt i ett samhälle inte håller med.
Många föräldrar verkar tro att barn "ska bli sina egna indvider" genom att bete sig som rövarungar direkt. Inga regler och inget rätt och fel.

Jakobson
2015-12-10, 17:31
Nu får du klippa dig.

Filmen handlar om att män inte ska beta sig illa mot kvinnor. Problemet är hur filmen är presenterad och hur den beskriver problemet, och hos vilka ansvarsbördan ligger.

Lösningen filmen presenterar är också skrattretande naiv, och försöker hitta ett svar på en mängd olika sociala problem som handlar om mobbning, våld i relationer, våldtäkt, sexuella övergrepp, osv.

En person som mobbar i skolan blir inte automatiskt en våldtäktsman.

En som går ett opassande sexuellt närmande på en tjej i tonåren blir inte en hustrumisshandlare.

Du kanske fattar poängen.

Det svagare könet ?

Tomten
2015-12-10, 17:42
Det svagare könet ?

Filmen framställer onekligen kvinnor som svaga och offer som behöver skyddas av pappa. Det är ett problem i sig. Vi skapar inte ett mer jämställt samhälle genom att framställa kvinnor som svaga, viljelöse och oförmögna att kontrollera sitt eget liv.

Korash
2015-12-10, 18:03
Kan inte påstå att jag gillade filmen direkt. Har ingen vidare lust att börja utveckla någon form av djup analys, men tycker helt enkelt den har mer argumentationsfel och ogiltiga slutsatser än vad den har positiva budskap.

Exdiaq
2015-12-10, 20:55
Alla måste hjälpas åt för att uppfostra ens barn. Ansvaret ligger inte bara hos föräldrarna.

Eh, jo? Föräldrarna tog beslutet att skaffa barn, 100% deras ansvar och ingen annans.

Hade gärna velat se Sverige ta efter USA-modellen av idrott i skolan. Då nästan varje sysselsättning har en koppling till skolan. Skollag i fotboll, ishockey, basket o.sv.

Varför?

Exdiaq
2015-12-10, 21:01
Blir bara irriterad av filmen. Hur jäkla lätt är det att växa upp som kille då?

Känner inte alls igen mig i den då det aldrig varit något som förekommit gentemot tjejer i min uppväxt. Kan inte nämna någon kille/man i min bekantskapskrets som jag ens skulle kunna tänka mig har kallat en kvinna/tjej för hora eller liknande.

Däremot har jag växt upp med tjejer som var helt sinnes hårda mot både mig och andra killar utan vidare repressalier. Inget jag i efterhand tror att dom verkligen menade, men det kändes ändå. Var är vår snyftfilm?

Anton Fräs
2015-12-10, 21:04
Jag tycker filmen är rätt bra och har ett fint budskap, hade dock gärna sett att man lyft andra perspektiv i den med. Den porträtterar kvinnor som offer och män som förövare och tar endast upp heterosexuella relationer, de är nackdelarna jag ser.

filmjölk
2015-12-10, 21:25
Det är en elefant i rummet.

Klein
2015-12-10, 21:43
Om killar beter sig illa så är det vanligtvis andra killar som får ta smällen. Det här känner alla killar som vuxit upp i stökiga skolmiljöer till. Killars offer är i 99 fall av 100 andra killar. Och de som bär ansvaret är främst killarnas mammor som försummar sina söner. Om mamman inte ger sonen den kärlek han behöver och förtjänar så tar denne ut osäkerheten, frustrationen, svartsjukan, och ilskan på lättare offer bland skolelever och yngre syskon. Det finns studier som visar att detta försummande börjar redan vid födseln där mammor ger mycket mer ögonkontakt till flickor än pojkar vilket är avgörande för att utveckla social färdighetsförmåga och trygghet.

Med detta sagt så är det fortfarande relativt ovanligt att vita män växer upp till brottslingar. De begår ungefär lika mycket brott vart de än bor i världen.

Diomedea exulans
2015-12-10, 22:18
Har läst några av era kommentarer och vågar inte kolla på filmen. Jag är rädd att jag kommer känna igen mig för mycket och börja tycka att jag är ett schauvinistiskt svin, och så kommer jag få griller i huvudet.

Man ska akta sig för att få griller i huvudet.

Olegh
2015-12-10, 22:39
Jag tycker det var en bra film, förutom berättarrösten.

Många av dessa problem som tas upp är dock inte rent praktiskt helt enkla att tackla som normalfuntad kille heller. Grova/respektlösa skämt t.ex.

alphahanen2
2015-12-11, 00:14
Brydde mig nästan så mycket att jag höll på att skriva nåt vettigt.

Bärsärk
2015-12-11, 00:17
Det är en elefant i rummet.

Var?

J.V
2015-12-11, 00:22
Fint och sa, men detta:Om killar beter sig illa så är det vanligtvis andra killar som får ta smällen. Det här känner alla killar som vuxit upp i stökiga skolmiljöer till. Killars offer är i 99 fall av 100 andra killar.Dessutom var det, atminstone nar jag vaxte upp, i princip alltid tjejerna som kallade andra tjejer for hora, slampa och allt vad det nu kan vara, inte killarna.

Vi var for upptagna med att mobba den dar tjocka killen som var dalig pa hockey och fotboll.

MrBoris
2015-12-11, 02:33
Filmen har flera problem. Tänker ta upp några.

Ger en ensidig bild av samhällsproblem. Det är män mot kvinnor. Pojkar mot flickor. Pappor som ska skydda sina döttrar. Filmen glömmer att flickor och pojkar båda rör sig i samma grupper, man har ett gemensamt ansvar att skapa bättre attityder i grupperna och lära ut vad som inte är acceptabelt. Kvinnor har lika stort ansvar som män att stoppa den här typen av attityder.

Filmen hoppar mellan att prata om mobbning till att gå till sexuellt ofredande till våldtäkt och misshandel. I filmen uppmuntras Pappan att lära andra pojkar att inte använda ordet "hora". Hade det inte varit bättre att lära dem empati och hur man behandlar sina medmänniskor?

Männen i filmen vill väl men gör fel, eller är bara rakt igenom sluga och elaka. Väldigt ensidigt beskrivning av verkligheten. Beskrivning utgår helt från vad som har utförts mot tjejen. Hon görs till ett viljelöst offer som inte kan säga ifrån och inte kan agera, eller så är hon så redlöst berusad att hon inte kan agera (men inget säger hur redlöst berusad männen i fråga var, och hur det påverkar deras ansvarsbörda).

Killen som plötsligt blir hustrumisshandlare är också intressant. Mr. Perfect som helt plötsligt börjar kalla sin älskade hora, och därefter stryper henne nästan till döds. Här visas en ensidig bild, där man antyder att kvinnan sagt något "otrevligt" och då förtjänar få stryk, men man utvecklar inte vidare till vad mer som hänt i relationen. Inte heller ställer man sig frågande till varför kvinnan fortfarande är kvar i en ohälsosam relation, trots att hennes man visat sig vara en våldsam psykopat... fast det är nog för att Pappa inte har lärt pojkvännen att inte kalla kvinnor hora, så självklart händer det här.

Ogillar också den underliggande tonen att kvinnor är hjälplösa att stoppa män och säga ifrån och saker görs mot dem oavsett om de säger ifrån eller inte. Hur ska man kunna få jämlikhet i ett samhälle om man hela tiden antar att ansvaret för att lösa en situation som kräver både en kvinna och en man, ligger hos mannen?
+1
Det är en elefant i rummet.
+1, filmen är allt annat än representerbar för hur det enligt statistik ser ut i Sverige. Att inte fler reagerade på det förvånar mig - för att komma underfund med problemen måste vi också kunna prata om just elefanten och dess kultur/ideologi, och inte bara klumpa ihop alla män som grupp.

MrBoris
2015-12-11, 02:34
fint och sa, men detta:dessutom var det, atminstone nar jag vaxte upp, i princip alltid tjejerna som kallade andra tjejer for hora, slampa och allt vad det nu kan vara, inte killarna.

Vi var for upptagna med att mobba den dar tjocka killen som var dalig pa hockey och fotboll.
+1

shadowfire
2015-12-11, 05:32
Fint och sa, men detta:Dessutom var det, atminstone nar jag vaxte upp, i princip alltid tjejerna som kallade andra tjejer for hora, slampa och allt vad det nu kan vara, inte killarna.

Vi var for upptagna med att mobba den dar tjocka killen som var dalig pa hockey och fotboll.

Vet inte hur gammal du är, men när jag växte upp så fanns inte sociala medier. På den tiden tordes ingen grabb kalla en tjej för hora, för du var tvungen att göra det öga mot öga. Idag görs det på nätet bakom en skärm, inte sällan anonymt och av rätt så unga kids... Den råheten ser jag nästan dagligen nu och den eskalerar. Absolut inget könsrelaterat problem i sig, men känslan jag får är att yngre män blir allt grövre i tonen mot kvinnor.

Kanske är det tvärtom att den där riddare som ska skydda princessa är på väg bort och att kvinnor ses som starkare nu och därmed minskas lullgullet?

Tomten skrev en bra rad om empati å medmänsklighet. Det vill jag se en film på.

mini
2015-12-11, 07:03
Det var inte lite ni förväntade er att denna kampanjfilm skulle göra. Tycker ni också att filmer mot rökning måste visa att inte alla dör tidigt av sin rökning, en cigg är gott ibland och man kan ju alltid snusa istället? Greenpeace bör upplysa om att det även finns andra världsproblem också så kanske borde tittaren överväga att stötta även Amnesty och Röda Korset?

Filmen gjorde inget direkt för mig men jag tycker inte att det är konstigt att man ber alla hjälpas åt att fostra sina barn att inte bete sig illa. Det finns våldtäkt och misshandel i relationer. Varför ska man inte få prata om det?

I den här tråden har vi fått höra att det är mammornas fel, eller tjejkompisarnas. Filmen kanske behövs ändå.

Klein
2015-12-11, 08:01
I den här tråden har vi fått höra att det är mammornas fel, eller tjejkompisarnas. Filmen kanske behövs ändå.

Vem är det som spenderar mest tid med barnen under de unga normativa åren om inte mamma och vem är det som väljer far till sina barn om inte mamma? Det är ju ett epidemiskt samhällsproblem att kvinnor alltid ursäktas och män alltid beskylls. Trots att det är kvinnor som uppfostrar männen och väljer vem som ska bli pappa.

J.V
2015-12-11, 08:05
Vet inte hur gammal du är, men när jag växte upp så fanns inte sociala medier. På den tiden tordes ingen grabb kalla en tjej för hora, för du var tvungen att göra det öga mot öga. Idag görs det på nätet bakom en skärm, inte sällan anonymt och av rätt så unga kids... Den råheten ser jag nästan dagligen nu och den eskalerar. Absolut inget könsrelaterat problem i sig, men känslan jag får är att yngre män blir allt grövre i tonen mot kvinnor.



Kanske är det tvärtom att den där riddare som ska skydda princessa är på väg bort och att kvinnor ses som starkare nu och därmed minskas lullgullet?



Tomten skrev en bra rad om empati å medmänsklighet. Det vill jag se en film på.28, så mest under gymnasiet det fanns tidigare versioner av sociala medier.

Men det jag nämnde stämmer både före och efter Internets intåg, åtminstone i min umgängeskrets, det har både ex-flickvänner och lillasyster vittnat om. Alltid varit tjejer som gick på tjejer, killar som gick på andra killar.

Men det är klart killar går på tjejer också, precis som tjejer går på killar. Det finns många sorts idioter. :)


Tapatalk.

dmoller
2015-12-11, 08:39
klarar inte av filmer som dessa, blir mest en cringefest.

Behövs det verkligen sånthär för att folk ska förstå? är det svårt att tänka efter själva?

filmjölk
2015-12-11, 08:52
Att det alltid är mammas fel är en smula Freudianskt. Jag gillart! Men jag tror inte på att mammor behandlar sina söner sämre än sina döttrar, utan är tämligen övertygad om att det oftast är tvärtom.

Mammor brukar ju belägga sina döttrar med oerhört högt ställda krav medans deras söner skall behandlas som ofelbara bebisar även upp i vuxen ålder.

Snubben
2015-12-11, 09:01
Det är en elefant i rummet.

En? :(

awesomooo
2015-12-11, 09:01
Kan inte påstå att jag gillade filmen direkt. Har ingen vidare lust att börja utveckla någon form av djup analys, men tycker helt enkelt den har mer argumentationsfel och ogiltiga slutsatser än vad den har positiva budskap.

Men vadå, enligt Aftonbladet hyllas den ju av alla

Klein
2015-12-11, 09:13
Att det alltid är mammas fel är en smula Freudianskt. Jag gillart! Men jag tror inte på att mammor behandlar sina söner sämre än sina döttrar, utan är tämligen övertygad om att det oftast är tvärtom.

Mammor brukar ju belägga sina döttrar med oerhört högt ställda krav medans deras söner skall behandlas som ofelbara bebisar även upp i vuxen ålder.

Det kan mycket väl vara så i normala familjer. Dysfunktion kommer oftast från familjer med ensamstående mamma eller med biologisk mamma och styvpappa där barnen far mycket illa såväl söner som döttrar. Så med mammas fel menar jag i mångt och mycket hennes dåliga val av män.

Knatcharn
2015-12-11, 10:59
"Jag kommer att födas till en flicka, snälla gör ditt för att det inte kommer att fortsätta vara den största faran av alla."

*rolleyes*

Bärsärk
2015-12-11, 11:01
klarar inte av filmer som dessa, blir mest en cringefest.

Behövs det verkligen sånthär för att folk ska förstå? är det svårt att tänka efter själva?

Problemet existerar och har gjort det i decennier så ja, tydligen är det svårt för folk att tänka efter själva och förstå.

Jag vet att många av er här i tråden sitter och tänker "Men det här är ju självklart" men det är ju precis det som är problemet, det är inte självklart för alla.

0x5f3759df
2015-12-11, 11:09
Jag såg den här texten, visserligen skriven av något flashback"troll" men damn den träffade mig. Bara överdossteget kvar!!

"Kära mamma. Jag vill bara säga tack för att du skyddar mig.
för att du bär mig i utbyte mot din egen smärta, och verk i 9 månader.
bara för att ge mig liv.
tack för att du alltid kommer att stötta mig, och säga att det kommer att bli bra mamma. tack.


men jag vill be dig om en tjänst, Varning det handlar om tjejer och killar.

Eftersom att jag kommer att vara en kille

Det betyder att när jag är 12 år gammal, Kommer dom coola tjejerna och killarna
att skratta åt mig, men det är bara för att jag är inte är lika tuff och stark som dom andra

tjejerna kommer att prata bakom min rygg och hitta på olika rykten eftersom jag är så blyg.
men det är sånt som tjejer gör.
och killarna kommer att frysa ut mig från lekarna, Och jag kommer alltid att bli vald sist på idrotten.
eftersom ingen vill spela med en nörd.

när jag är 16 år gammal kommer jag att få stryk i skolan av dom äldre pojkarna.
dom kommer att ta sönder min väska och kasta runt mina papper på golvet.
dom kommer att slita ner mig, slå mig.

sparka på mig när jag ligger ner, och någon kommer att spotta på mig.
och det kommer vara människor runt om kring som kollar på, men utan att hjälpa
för ingen kommer att bry sig, ingen kommer att bry sig för det är ju bara pojkar som leker. har man gett sig in i leken så får man leken tåla.


Jag kommer att vara 18 år gammal, Och fortfarande att vara ensam, Jag kommer att bli utfryst för att jag inte gillar att dricka mig stupfull och sloss.
jag kommer känna press för att jag inte vill vara cool och använda droger.

Jag kommer att hålla mig inne, bli depprimerad och må dåligt över alla mina misslyckanden, Må dåligt över att jag inte har muskler. över att jag inte haft sex.
jag kommer må dåligt över att jag inte varit ute på krogen, över att jag aldrig haft en tjej.

och när jag är 21 år gammal kommer jag att bli knivskuren på väg hem, eftersom jag inte hade min plånbok på mig.
och jag inte ville ge ifrån halsbandet du gav mig när jag fyllde 10 mamma.

men utredningen kommer att läggas ner eftersom det inte finns tillräckligt med bevis.

Jag kommer förmodligen inte att ha någon utbildning eftersom jag undvikit att gå till skolan. Skolan där dom slagit och mobbat mig sedan jag började.
Jag kommer förmodligen att försöka fly mina problem, med alkohol och andra droger.

Folk som ser mig ute kommer att säga "han får skylla sig själv" "hans eget fel att han inte gått till skolan"

Jag kommer förmodligen fortfarande bo hemma. och du kanske tillock med har tröttnat på att ha mig där.
så du överväger att kasta ut mig.

innan jag ens fyllt 22 år gammal blir jag utslängd. Jag har inga vänner att bo hos, och får ingen hjälp av socialen eftersom jag har ett missbruk.

Jag tvingas att bo ute på gatan där jag sjunker djupare och djupare ner i droger.

Och där kommer jag att träffa en tjej, Min dröm tjej.

Hon är så vacker mamma, Hon säger att hon älskar mig mer än något annat och jag känner exakt likadant

Men efter bara några månader kommer jag på henne med en annan man.

du kommer att säga att det kommer bli bra igen, men denna gången tror jag dig inte. Denna gången tar jag en överdos och dör.

jag kommer inte att ångra mig i sista sekund, jag kommer att känna lättnad. det kommer bli skönt att slappna av, att för en gångs skull kunna vara jag.
i den sista sekund, ser jag dig framför mig. mamma. Tack för att du skyddat mig. Tack för att du bärt mig genom smärta o verk. tack mamma".

MSL
2015-12-11, 11:17
Hade varit skönt om man hade kunnat fokusera lite på killars problem och inte låtsas som om de inte existerar. Eller bli beskylld för att vara kvinnohatare för att man "tar fokus från tjejers problem" så fort man tar upp mäns o pojkars problem.

Men...

Egentligen handlar det här mer om mobbing än annat. Feminister gör det hela till ett könskrig:
- Kvinnor har det för jävligt, ni män fattar inte!
- Män har det svårt också.
- !#¤%"%&¤ Kvinnohatare!
- <Insert självmordsstatistik och brottsofferstatistik m.m>
Och så är en tävling snarare än en sansad diskussion om hur man löser problem igång.

0x5f3759df
2015-12-11, 11:33
Hade varit skönt om man hade kunnat fokusera lite på killars problem och inte låtsas som om de inte existerar. Eller bli beskylld för att vara kvinnohatare för att man "tar fokus från tjejers problem" så fort man tar upp mäns o pojkars problem.

Men...

Egentligen handlar det här mer om mobbing än annat. Feminister gör det hela till ett könskrig:
- Kvinnor har det för jävligt, ni män fattar inte!
- Män har det svårt också.
- !#¤%"%&¤ Kvinnohatare!
- <Insert självmordsstatistik och brottsofferstatistik m.m>
Och så är en tävling snarare än en sansad diskussion om hur man löser problem igång.

Det här är väldigt sant. Skapar en hel del vi mot du och i de fall det inte gör det så ignoreras pojkarna.

shadowfire
2015-12-11, 11:42
Jag såg den här texten, visserligen skriven av något flashback"troll" men damn den träffade mig. Bara överdossteget kvar!!
.

Halva den stämde på mig men sedan bestämde jag mig för att sluta vara ett offer och istället skapa mitt eget liv på mina villkor. It worked.

mini
2015-12-11, 11:45
Hade varit skönt om man hade kunnat fokusera lite på killars problem och inte låtsas som om de inte existerar. Eller bli beskylld för att vara kvinnohatare för att man "tar fokus från tjejers problem" så fort man tar upp mäns o pojkars problem.

Men...

Egentligen handlar det här mer om mobbing än annat. Feminister gör det hela till ett könskrig:
- Kvinnor har det för jävligt, ni män fattar inte!
- Män har det svårt också.
- !#¤%"%&¤ Kvinnohatare!
- <Insert självmordsstatistik och brottsofferstatistik m.m>
Och så är en tävling snarare än en sansad diskussion om hur man löser problem igång.

Fast det finns ju de som pratar om pojkar. Män är välkomna att prata om pojkar. Däremot verkar det mest vara att män vill prata om pojkar i samband med att någon pratar om flickor, eller snarare vill att de som pratar om flickor ska prata om pojkar istället. Varför gör inte män detta själva? Hur många engagerar sig för pojkars och mäns villkor?

shadowfire
2015-12-11, 11:49
Problemet med pojkar som beter sig illa mot tjejer är att det inte är en homogen grupp med en och samma anledning. Det går dock att se att mycket i uppväxten präglar hur individen blir när denne blir äldre.

Sedan handlar mycket om målgrupp. Vill man se en tjej ta verbalt stryk av unga arga pojkar så räcker det med att hon lägger ut en åsikt i sociala medier som pojkarna inte håller med om. Låt hoten skalla typ. Samma tjej skulle få en digital lynchmobb av tjejer efter sig om hon istället skrev att hon datear Justin bieber. Det har blivit lite för lätt att hata i och med sociala medier och det är ett problem i sig som inte är könsrelaterat men ack så viktigt att börja sätta fokus på under uppfostran.

Klein
2015-12-11, 11:53
Fast det finns ju de som pratar om pojkar. Män är välkomna att prata om pojkar. Däremot verkar det mest vara att män vill prata om pojkar i samband med att någon pratar om flickor, eller snarare vill att de som pratar om flickor ska prata om pojkar istället. Varför gör inte män detta själva? Hur många engagerar sig för pojkars och mäns villkor?

Jag engagerar mig för utsatta barns villkor här i Nya Zeeland genom att donera månatligen till Barnardos. Jag väljer inte kön alls eftersom jag inte tycker det är den brinnande punkten. En uppfattning som videons skapare uppenbarligen inte delar.

4623
2015-12-11, 11:58
Fast det finns ju de som pratar om pojkar. Män är välkomna att prata om pojkar. Däremot verkar det mest vara att män vill prata om pojkar i samband med att någon pratar om flickor, eller snarare vill att de som pratar om flickor ska prata om pojkar istället. Varför gör inte män detta själva? Hur många engagerar sig för pojkars och mäns villkor?

Hade du tjänat något på det hade säkert fler gjort det. Personligen ger det inte mig ett skit med alla dessa människor som försöker tjäna poäng via sociala medier.

0x5f3759df
2015-12-11, 12:01
Halva den stämde på mig men sedan bestämde jag mig för att sluta vara ett offer och istället skapa mitt eget liv på mina villkor. It worked.

En riktigt stark manlig inställning. You make me proud!!!

Exdiaq
2015-12-11, 12:05
Det var inte lite ni förväntade er att denna kampanjfilm skulle göra. Tycker ni också att filmer mot rökning måste visa att inte alla dör tidigt av sin rökning, en cigg är gott ibland och man kan ju alltid snusa istället? Greenpeace bör upplysa om att det även finns andra världsproblem också så kanske borde tittaren överväga att stötta även Amnesty och Röda Korset?

Filmen gjorde inget direkt för mig men jag tycker inte att det är konstigt att man ber alla hjälpas åt att fostra sina barn att inte bete sig illa. Det finns våldtäkt och misshandel i relationer. Varför ska man inte få prata om det?

I den här tråden har vi fått höra att det är mammornas fel, eller tjejkompisarnas. Filmen kanske behövs ändå.

Varför inte framhäva problemen, som är väldigt snarlika, som båda könen upplever under sin uppväxt? Kan med enkelhet göras genom att inkludera pojkar som får skit av pojkar, pojkar som får skit av flickor och flickor som får skit av flickor för att på så visa på kärnan i det hela: skitstövlar behandlar andra personer dåligt, det är inte pojkar som behandlar flickor dåligt.

.. och den kommentaren visar varför diskussion kring filmen behövs. 1-2 personer av X antal skribenter uttryckte detta. Ändå tas det upp på ett sätt som får det att låta som att det representerar den större majoriteten bland de som skriver.

perl
2015-12-11, 12:44
Varför inte framhäva problemen, som är väldigt snarlika, som båda könen upplever under sin uppväxt? Kan med enkelhet göras genom att inkludera pojkar som får skit av pojkar, pojkar som får skit av flickor och flickor som får skit av flickor för att på så visa på kärnan i det hela: skitstövlar behandlar andra personer dåligt, det är inte pojkar som behandlar flickor dåligt.

.. och den kommentaren visar varför diskussion kring filmen behövs. 1-2 personer av X antal skribenter uttryckte detta. Ändå tas det upp på ett sätt som får det att låta som att det representerar den större majoriteten bland de som skriver.

Helt enkelt för att just denna handlar om flickornas problem? Varför kan man inte fokusera på en punkt utan att det är fel? Får det inte finnas riktade filmer? Jag är helt övertygad om att flickor har det svårare i dagens samhälle än killar. Men visst, gör gärna en film om pojkars problem också, eller en om ungdomars, eller pensionärers. Det för inte denna films budskap sämre eller bättre.

Det är son att vi inte skulle få klaga på någonting i Sverige för det finna alltid de som har det sämre, varför tar vi inte upp deras problem varje gång?

0x5f3759df
2015-12-11, 12:50
Helt enkelt för att just denna handlar om flickornas problem? Varför kan man inte fokusera på en punkt utan att det är fel? Får det inte finnas riktade filmer? Jag är helt övertygad om att flickor har det svårare i dagens samhälle än killar. Men visst, gör gärna en film om pojkars problem också, eller en om ungdomars, eller pensionärers. Det för inte denna films budskap sämre eller bättre.

Det är son att vi inte skulle få klaga på någonting i Sverige för det finna alltid de som har det sämre, varför tar vi inte upp deras problem varje gång?

Förrutom att pojkars/mäns problem väldigt sällan tas upp öht. Och om de nu mot förmodan tas de upp då är det deras egna felaktiga beteende som ligger bakom.

Snubben
2015-12-11, 13:01
hade du tjänat något på det hade säkert fler gjort det. Personligen ger det inte mig ett skit med alla dessa människor som försöker tjäna poäng via sociala medier.

+∞

Exdiaq
2015-12-11, 13:03
Helt enkelt för att just denna handlar om flickornas problem? Varför kan man inte fokusera på en punkt utan att det är fel? Får det inte finnas riktade filmer? Jag är helt övertygad om att flickor har det svårare i dagens samhälle än killar. Men visst, gör gärna en film om pojkars problem också, eller en om ungdomars, eller pensionärers. Det för inte denna films budskap sämre eller bättre.

Det är son att vi inte skulle få klaga på någonting i Sverige för det finna alltid de som har det sämre, varför tar vi inte upp deras problem varje gång?

Tar inte ens upp flickors problem utan tar upp flickors problem som orsakas av pojkar. Om man nu inte vill öppna upp perspektivet lite utan bara fokusera på flickors problem, varför då inte inkludera saker flickor gör mot flickor? Jag upplever, med min ytterst begränsade erfarenhet av flickors problem, att flickor som har stöd från tjejvänner men får ta emot skit från pojkar klarar sig betydligt bättre än flickor som får ta skit från andra flickor men å andra sidan "slipper" ta skit från pojkar.

Som det är nu har jag svårt att tolka det på ett annat sätt än som att man pekar finger åt pojkar/män och inte att man försöker uppmärksamma flickors problem.

Coffe
2015-12-11, 13:56
Det var inte lite ni förväntade er att denna kampanjfilm skulle göra. Tycker ni också att filmer mot rökning måste visa att inte alla dör tidigt av sin rökning, en cigg är gott ibland och man kan ju alltid snusa istället? Greenpeace bör upplysa om att det även finns andra världsproblem också så kanske borde tittaren överväga att stötta även Amnesty och Röda Korset?

Filmen gjorde inget direkt för mig men jag tycker inte att det är konstigt att man ber alla hjälpas åt att fostra sina barn att inte bete sig illa. Det finns våldtäkt och misshandel i relationer. Varför ska man inte få prata om det?

I den här tråden har vi fått höra att det är mammornas fel, eller tjejkompisarnas. Filmen kanske behövs ändå.

Man kan ju fråga sig vems fel det är men pojkar som växer upp med ensamstående mamma tenderar att bli kriminella i högre utsträckning. Filmen tycks ju snarare antyda att bara killar inte kallar tjejer för hora så blir allt bra. Verkligheten ser inte ut så.

Jag kan bara tala anekdotiskt om mig själv, jag har aldrig misshandlat en kvinna, aldrig våldtagit en kvinna och aldrig mördat någon kvinna. Jag har däremot kallat klasskompisar för hora under skoltiden. Det är inget jag är direkt stolt över, men det var inte heller någon enkelriktad gata. Tjejerna var generellt de (under min uppväxt) som i större utsträckning mobbade samt använde okvädingsord. Det är inte ett mansproblem, det är ett samhällsproblem och den har filmen utmålar män som de onda förövarna och kvinnor som de oskyldiga änglarna som blir lidande. Alla med någon livserfarenhet borde vara väl medvetna om att så ser världen inte ut.

Coffe
2015-12-11, 13:57
28, så mest under gymnasiet det fanns tidigare versioner av sociala medier.

Men det jag nämnde stämmer både före och efter Internets intåg, åtminstone i min umgängeskrets, det har både ex-flickvänner och lillasyster vittnat om. Alltid varit tjejer som gick på tjejer, killar som gick på andra killar.

Men det är klart killar går på tjejer också, precis som tjejer går på killar. Det finns många sorts idioter. :)


Tapatalk.

Lunarstorm var väl ändå högst gångbart under din högstadietid? Jag är också 28 och vill minnas att det var i slutet på mellanstadiet som den sidan poppade upp.

Coffe
2015-12-11, 14:05
Halva den stämde på mig men sedan bestämde jag mig för att sluta vara ett offer och istället skapa mitt eget liv på mina villkor. It worked.

Är ju ett sätt. Vissa fixar det inte och vill istället hämnas på den onda världen runt dem och vips så sitter du med en skolskjutning på händerna.

Var och en är sin egen lyckas smed, samtidigt kan vi inte blunda för att det finns gott om människor som far riktigt illa både i skolan och hemmet under merparten av, om inte hela, sin uppväxt. Har man aldrig fått annat än skit i livet kan det vara svårt att föreställa sig att annat finns.

Tomten
2015-12-11, 15:08
Det var inte lite ni förväntade er att denna kampanjfilm skulle göra. Tycker ni också att filmer mot rökning måste visa att inte alla dör tidigt av sin rökning, en cigg är gott ibland och man kan ju alltid snusa istället? Greenpeace bör upplysa om att det även finns andra världsproblem också så kanske borde tittaren överväga att stötta även Amnesty och Röda Korset?


Tråkigt att du tar till den här typen av taktik. Du väljer att helt ignorera problemen med filmen. Varför bemöter du inte argumenten många av oss tagit upp mot filmen istället för att ta till den här typen av barnsliga argumentation?

Filmen tar upp ett extremt brett spektrum av problem, och argumenterar för att inte säga ett ord "hora" kan lösa en lika stor mängd sociala problem. Filmen är en ofokuserad röra som inte vet vilket budskap den vill förmedla, och verkar vilja få tittaren att tro att olika sociala problem, till största del beror på att killar använder ett ord och har dålig attityd (även fast de alltid vill väl, men inte förstår).

Det är också anmärkningsvärt att inte feminister blir upprörda över den bild som förmedlas av kvinnor i filmen, då den uppvisar kvinnor som svaga, hjälplösa och handlingsförlamade offer, utan vilja eller möjlighet att förändra eller ta kontroll över sin verklighet.

Filmen går inte att jämföra med kampanjer mot rökning. Det är inte samma typ av problem. Rökning är en drog som är kraftigt beroendeframkallande. Vad jag vet så skapar varken mobbning, misshandel, sexuellt ofredande eller våldtäkt ett beroende. Vad jag vet så blir man inte heller narkoman av att röka, vilket logiken i den här filmen säger. Rökning är i mycket större utsträckning också ett personligt problem. Det skadar inte andra i samma utsträkning, även om man ofta börjar röka på grund av sociala skäl.

Bara för att man behandlar ett allvarligt problem i sin virala "tear-jerker" till film, så innebär det inte att man ska gå fri från kritik eller undgå att bli kritiskt granskad.

PureWhey
2015-12-11, 15:14
Bara för att man behandlar ett allvarligt problem i sin virala "tear-jerker" till film

I dagens samhälle beror det på vad din film handlar om, är det något PK-folket har klorna runtom får det absolut INTE bemötas med någon som helst kritik.

Olegh
2015-12-11, 16:29
Kolo håller stilen med nyanserade analyser och välavvägda slutsatser. :rolleyes: Missförstå mig inte, resonemangen är i grund och botten inte så tokiga men offerkoftan med sina bjärta färger tillåts dominera omdömet helt och hållet

mini
2015-12-11, 18:38
Tråkigt att du tar till den här typen av taktik. Du väljer att helt ignorera problemen med filmen. Varför bemöter du inte argumenten många av oss tagit upp mot filmen istället för att ta till den här typen av barnsliga argumentation?

Filmen tar upp ett extremt brett spektrum av problem, och argumenterar för att inte säga ett ord "hora" kan lösa en lika stor mängd sociala problem. Filmen är en ofokuserad röra som inte vet vilket budskap den vill förmedla, och verkar vilja få tittaren att tro att olika sociala problem, till största del beror på att killar använder ett ord och har dålig attityd (även fast de alltid vill väl, men inte förstår).

Det är också anmärkningsvärt att inte feminister blir upprörda över den bild som förmedlas av kvinnor i filmen, då den uppvisar kvinnor som svaga, hjälplösa och handlingsförlamade offer, utan vilja eller möjlighet att förändra eller ta kontroll över sin verklighet.

Filmen går inte att jämföra med kampanjer mot rökning. Det är inte samma typ av problem. Rökning är en drog som är kraftigt beroendeframkallande. Vad jag vet så skapar varken mobbning, misshandel, sexuellt ofredande eller våldtäkt ett beroende. Vad jag vet så blir man inte heller narkoman av att röka, vilket logiken i den här filmen säger. Rökning är i mycket större utsträckning också ett personligt problem. Det skadar inte andra i samma utsträkning, även om man ofta börjar röka på grund av sociala skäl.

Bara för att man behandlar ett allvarligt problem i sin virala "tear-jerker" till film, så innebär det inte att man ska gå fri från kritik eller undgå att bli kritiskt granskad.
Det var synd att du tyckte mitt inlägg var tråkigt.
Jag har förstått att kritiken är "men, inte alla män!" och "men, pojkarna då!" och jag hävdar fortfarande att man kan tycka att det finns en massa svårigheter även pojkar möter som är värda att adressera. Jag ifrågasätter dock starkt att det måste vara de som lyfter flickors situation som ska göra det.

Jag delar inte din analys att filmen gör gällande att en mängd olika sociala problem beror på att killar säger hora. Jag delar heller inte din syn på att kvinnor framställs som handlingsförlamade offer. Jag påstår att detta är en kampanj med ett budskap, inte en rapport som objektivt visar på allt som händer alla kvinnor. Det är en film med en klar agenda. Du får tycka vad du vill om filmen, men jag tycker det mesta av din kritik missar målet för att du inte förstår hur kommunikation fungerar.

anvihl
2015-12-11, 18:54
Fast det finns ju de som pratar om pojkar. Män är välkomna att prata om pojkar. Däremot verkar det mest vara att män vill prata om pojkar i samband med att någon pratar om flickor, eller snarare vill att de som pratar om flickor ska prata om pojkar istället. Varför gör inte män detta själva? Hur många engagerar sig för pojkars och mäns villkor?

Du menar precis som att många feminister vill börja prata om flickors problem när man pratar om pojkars problem?

Dom som försöker blir ju brutalt utdömda av hela etablissemanget och lynchade på sociala medier som manschauvinistiska svin som minsann inte ska sticka upp för kvinnor har det mycket värre.

Ingen som säger emot att kvinnor har det värre på de allra flesta plan tror jag, det som är tröttsamt är att man inte får prata om något annat när man talar om könsrelaterade frågor och sexism.

Självklart ska man jobba med kvinnor och flickors problem och självklart ska man jobba med mäns och pojkars problem. Dom hör ihop för farao. Att bara arbeta från ena hållet är dömt att misslyckas.

Feminismen kommer aldrig komma någonstans om man ägnar sin tid åt att försöka skrika högst om att man har det värst genom att smutskasta människor enbart på grund av deras kön, det man gör är att man behandlar sexism med samma mynt. Och givetvis ska icke-feminister och män inte heller hålla på så.

Jämlikhet behandlas ju framförallt på statlig nivå, tänker då främst på löner osv.

Sexism är det svåra, INDIVIDER står för sexism, hur hjälper det att köra in en motorsåg i magen på alla oskyldiga män för att komma åt dessa individer? Du förstår väl att dom skyldiga inte bryr sig? Man kan inte adressera sexism genom att ge sig på oskyldiga människor med just sexism, det är absurt för fan. Jag har ingen lösning på problemet klart för mig, men det har ingen annan heller så därför tar man första bästa medel man hittar och skiter i konsekvenserna (fler som motarbetar frågan p.g.a kränkthet osv).

Eller jag kan ha missuppfattat filmens syfte och det är en agitatorfilm för redan radikala feminster? Ungefär som vitmakt musik för nazister.

Sen är många i tråden inne på att den förstärker en rutten mansbild och förstår vart man kommer ifrån. Om man som man, pappa, bror och medmänniska ska hyvla av idioter och beskydda sina kvinnliga släktingar och vänner och främlingar för den delen från sexism, förstärker man ju mansrollen som den starka beskyddaren som många av oss kämpar som fan för att bli av med. Med det sagt ska man givetvis inte ignorera det. Poängen är att det är rätt komplext, motsatsen till hur du försöker lägga fram det.

Jakobson
2015-12-11, 19:06
Vem våldtar mest? Män eller kvinnor? Inga konstigheter med att filmen riktas till viss grupp

anvihl
2015-12-11, 19:10
Så man våldtar för att man är född med ***, inte för att man är en skruvad individ?

Sen säger väl ingen att filmen skulle riktats till kvinnor istället?

Jakobson
2015-12-11, 19:15
Så man våldtar för att man är född med ***, inte för att man är en skruvad individ?

Sen säger väl ingen att filmen skulle riktats till kvinnor istället?

Har jag inte sagt, jag undrade vem våldtar mest? Du tycker inte det är relevant? Inte det minsta?

mini
2015-12-11, 19:17
Du menar precis som att många feminister vill börja prata om flickors problem när man pratar om pojkars problem?

Dom som försöker blir ju brutalt utdömda av hela etablissemanget och lynchade på sociala medier som manschauvinistiska svin som minsann inte ska sticka upp för kvinnor har det mycket värre.

Ingen som säger emot att kvinnor har det värre på de allra flesta plan tror jag, det som är tröttsamt är att man inte får prata om något annat när man talar om könsrelaterade frågor och sexism.

Självklart ska man jobba med kvinnor och flickors problem och självklart ska man jobba med mäns och pojkars problem. Dom hör ihop för farao. Att bara arbeta från ena hållet är dömt att misslyckas.

Feminismen kommer aldrig komma någonstans om man ägnar sin tid åt att försöka skrika högst om att man har det värst genom att smutskasta människor enbart på grund av deras kön, det man gör är att man behandlar sexism med samma mynt. Och givetvis ska icke-feminister och män inte heller hålla på så.

Jämlikhet behandlas ju framförallt på statlig nivå, tänker då främst på löner osv.

Sexism är det svåra, INDIVIDER står för sexism, hur hjälper det att köra in en motorsåg i magen på alla oskyldiga män för att komma åt dessa individer? Du förstår väl att dom skyldiga inte bryr sig? Man kan inte adressera sexism genom att ge sig på oskyldiga människor med just sexism, det är absurt för fan. Jag har ingen lösning på problemet klart för mig, men det har ingen annan heller så därför tar man första bästa medel man hittar och skiter i konsekvenserna (fler som motarbetar frågan p.g.a kränkthet osv).

Eller jag kan ha missuppfattat filmens syfte och det är en agitatorfilm för redan radikala feminster? Ungefär som vitmakt musik för nazister.

Sen är många i tråden inne på att den förstärker en rutten mansbild och förstår vart man kommer ifrån. Om man som man, pappa, bror och medmänniska ska hyvla av idioter och beskydda sina kvinnliga släktingar och vänner och främlingar för den delen från sexism, förstärker man ju mansrollen som den starka beskyddaren som många av oss kämpar som fan för att bli av med. Med det sagt ska man givetvis inte ignorera det. Poängen är att det är rätt komplext, motsatsen till hur du försöker lägga fram det.

Jag upplever inte att det är feminister som inte vill prata om pojkar. Tvärt om är pojkar en del av det system, den tankevärld som feminismen ifrågasätter. Den som säger att tjejer gör och är si, killar gör och är så. Däremot gissar jag att det är många feminister som ledsnar på att så snart de pratar om tjejer så kommer en man och säger "jamen pojkarna då!?" utan att mannen ifråga vill göra något för sagda pojkar, han vill att Feministerna ska göra det.

Jag tycker inte heller att man ska göra det så enkelt för sig som att säga att det är individer som är sexister. Eller ja, absolut, men jag tror att man kommer längre om man lyfter näsan och funderar på var det kommer ifrån. Kan det finnas sunkiga attityder att diskutera? Jag tolkar filmen som att den vill tala med män och säga att tjejers problem är inte ett tjejproblem utan något många fler berörs av, och att du som pappa och man kan uppmärksamma om du själv stöter på en sunkig attityd, eller om du pratar med din son om känslor, gränser, sexualitet.

Men det är möjligt att jag läser in egna erfarenheter i filmen. (Jag skulle iofs inte vara den första eller enda i tråden.)

Tomten
2015-12-11, 20:30
Jag delar inte din analys att filmen gör gällande att en mängd olika sociala problem beror på att killar säger hora. Jag delar heller inte din syn på att kvinnor framställs som handlingsförlamade offer. Jag påstår att detta är en kampanj med ett budskap, inte en rapport som objektivt visar på allt som händer alla kvinnor. Det är en film med en klar agenda. Du får tycka vad du vill om filmen, men jag tycker det mesta av din kritik missar målet för att du inte förstår hur kommunikation fungerar.

Om du svarar på mina inlägg så får du gärna förklara varför du tar den ståndpunkt du tar. Att bara säga "jag håller inte med" för att sedan påstå "du förstår inte hur kommunikation fungerar" känns inte så där givande, och gör väldigt lite för att få mig att förstå hur och varför du tycker som du gör. Du möter fortfarande inte mina argument, du säger bara i princip "jag håller inte med, och du förstår inte människor lika bra som jag"

Tricklew
2015-12-11, 20:48
Bu förbannat mycket hu. Testa att vara en kort oattraktiv kille före ni uttalar er om diskriminering. Vi oattraktiva i samhället borde organisera oss och berätta för dessa medelklass kvinnor vad diskriminering verkligen är. För de har inte en aning.

Cooks
2015-12-11, 21:35
Stod inte ut med den där rösten mer än i ca en minut. Verkade vara en bra film.

Gerdler
2015-12-11, 21:45
Det var väl en bra film som visar en aspekt ur ett perspektiv. Men den ger knappast en heltäckande bild.

Män som slår kvinnor, det är naturligtvis förkastligt. Men hur du än vrider och vänder och vänder på det så är det inte "Mr Perfect" som misshandlar sin fru halvt till döds. De här psykopaterna syns långa vägar. Det praktiskt taget står skrivet på dem som man ska va extra vaksamma på. Och om man inte har någon som helst intuition för att upptäcka dessa personer, så kan första tecknet på att lämna vara när han faktiskt slår dig första gången för helvete! LÄMNA, choff, NÄSTA! Är det så jävla svårt? Det blir inte bättre! Har du en unge med fanskapet så är det din plikt om du älskar ditt barn att skydda det från denna våldsverkare, du är kvinna - du får egen vårdnad.

Våldtäkts-grejen har jag vissa synpunkter på också men jag håller dem för mig själv för annars blir det för långt.

Sen tycker jag att folk ska använda dessa ord mer sparsamt och behandla varandra med mer respekt, det vore säkert förträffligt. Men det botar knappast kvinnomisshandel och våldtäkt som samhällsproblem.

mini
2015-12-11, 21:54
Filmen har flera problem. Tänker ta upp några.

1. Ger en ensidig bild av samhällsproblem. Det är män mot kvinnor. Pojkar mot flickor. Pappor som ska skydda sina döttrar. Filmen glömmer att flickor och pojkar båda rör sig i samma grupper, man har ett gemensamt ansvar att skapa bättre attityder i grupperna och lära ut vad som inte är acceptabelt. Kvinnor har lika stort ansvar som män att stoppa den här typen av attityder.

2. Filmen hoppar mellan att prata om mobbning till att gå till sexuellt ofredande till våldtäkt och misshandel. I filmen uppmuntras Pappan att lära andra pojkar att inte använda ordet "hora". Hade det inte varit bättre att lära dem empati och hur man behandlar sina medmänniskor?

3. Männen i filmen vill väl men gör fel, eller är bara rakt igenom sluga och elaka. Väldigt ensidigt beskrivning av verkligheten. Beskrivning utgår helt från vad som har utförts mot tjejen. Hon görs till ett viljelöst offer som inte kan säga ifrån och inte kan agera, eller så är hon så redlöst berusad att hon inte kan agera (men inget säger hur redlöst berusad männen i fråga var, och hur det påverkar deras ansvarsbörda).

4. Killen som plötsligt blir hustrumisshandlare är också intressant. Mr. Perfect som helt plötsligt börjar kalla sin älskade hora, och därefter stryper henne nästan till döds. Här visas en ensidig bild, där man antyder att kvinnan sagt något "otrevligt" och då förtjänar få stryk, men man utvecklar inte vidare till vad mer som hänt i relationen. Inte heller ställer man sig frågande till varför kvinnan fortfarande är kvar i en ohälsosam relation, trots att hennes man visat sig vara en våldsam psykopat... fast det är nog för att Pappa inte har lärt pojkvännen att inte kalla kvinnor hora, så självklart händer det här.

5. Ogillar också den underliggande tonen att kvinnor är hjälplösa att stoppa män och säga ifrån och saker görs mot dem oavsett om de säger ifrån eller inte. Hur ska man kunna få jämlikhet i ett samhälle om man hela tiden antar att ansvaret för att lösa en situation som kräver både en kvinna och en man, ligger hos mannen?

Om du svarar på mina inlägg så får du gärna förklara varför du tar den ståndpunkt du tar. Att bara säga "jag håller inte med" för att sedan påstå "du förstår inte hur kommunikation fungerar" känns inte så där givande, och gör väldigt lite för att få mig att förstå hur och varför du tycker som du gör. Du möter fortfarande inte mina argument, du säger bara i princip "jag håller inte med, och du förstår inte människor lika bra som jag"

Men du har ju inga argument. Du tycker saker. Jag håller inte med om dina tyckanden. Jag har förklarat hur jag tolkar filmen. Jag vidhåller att du försöker få en kampanjfilm till någon slags rapport som ska ta upp alla sidor av, jag vet inte vad, att växa upp? Vara människa? Om man gör som du och försöker trycka in ett format i ett annat är det klart att det blir tokigt.

Men absolut. Jag har numrerat det jag tror du menar med dina argument:
1. Ja. Den visar just det utsnittet av ett samhällsproblem. Det betyder inte att filmen påstår att det inte finns andra problem. Bara att de inte har en plats i den där filmen.
2. Att inte kalla folk hora är en del i hur man behandlar sina medmänniskor. Att göra en femminuters film som är lite lagom klatschig om "empati och hur man behandlar sina medmänniskor" känns rätt urvattnat. Hur skulle du själv göra en sådan film?
3. Varför tänker du hela tiden att filmen ska visa alla sidor och hela verkligheten? Den vill visa på problematiska utsatta situationer för tjejer. Killarna i den här skildringen är faktiskt inte så viktiga varför de gör som de gör.
4. Igen vill du ha allas olika sidor. Det är inte poängen. Relationen får inte ens en minut. Syftet är inte att diskutera. Den visar en skymt av normaliseringsprocessen i fast forward. Det är ett berättargrepp.
5. Ansvaret för misshandel, övergrepp och sexuellt våld ligger alltid, alltid, hos förövaren. Att förändra glidande attityder är allas. Jag ser filmen som ett försök att göra det. Att starta en diskussion. Jag tycker inte att män avkrävs att lösa situationen. Oviljan att lösa något gällande jämställdhet är rätt stor bland många män. Exempelvis dessa män som alltid dyker upp och tycker att feminismen ska lösa allt fast mer på ett annat sätt än feminismen gör. Ungefär som här.

Wormzie
2015-12-13, 10:44
Kolo håller stilen med nyanserade analyser och välavvägda slutsatser. :rolleyes: Missförstå mig inte, resonemangen är i grund och botten inte så tokiga men offerkoftan med sina bjärta färger tillåts dominera omdömet helt och hållet

+1, helt otroligt hur man måste komma med ett "det är synd om oss män också" så fort någon problematiserar mäns förtryck och våld mot kvinnor.

+1000 på mini som bemöter kritiken på ett bra sätt

nukz
2015-12-13, 10:55
+1, helt otroligt hur man måste komma med ett "det är synd om oss män också" så fort någon problematiserar mäns förtryck och våld mot kvinnor.

+1000 på mini som bemöter kritiken på ett bra sätt

+1

0x5f3759df
2015-12-13, 13:54
Jag tror det beror mycket på att (de svaga) männens problem får så lite uppmärksamhet och att de förväntas "ta tag i det själva" att allting släpps loss när ett sånt här klipp görs. Då påminns de om att det finns grupper som får hjälp av andra, som det är ok att de är svaga, som folk bryr sig om.

När man säger "men pojkarna då" så kan det lika mycket vara ett rop på hjälp som det kan vara en inneboende bitterhet. Bland alla dessa antifeministiska åsikter så finns det även män som helt enkelt ber om hjälp på det enda sätt de kanske vet att ta till. Det är inte nödvändigtvis så lätt eller ens effektivt att säga "jag mår dåligt" som man, då kanske det är lättare att säga "men männen då" och hoppas att på så sätt få hjälp indirekt.

Det är sant att det inte är filmens uppgift eller ansvar att ta hand om alla problem i världen. Alla individer behöver inte heller kämpa för alla problem. Däremot så är just svaga män en väldigt utsatt grupp för de förväntas vara starka av både män och kvinnor och det är svårt för de att uttrycka sig utan att tryckas ned.

shadowfire
2015-12-13, 15:04
Intressant debatt, får kika på filmen när jag inte är i ett land där man vevar igång internet.

Jag kan ha fel men jag har fått för mig att den grabb som säger hora inte nödvändigtvis behöver ha en tråkig kvinnosyn specifikt, utan snarare en tråkig medmänniskosyn. Vet ännu inte hur filmen är upplagd, men jag vågar påstå att långt innan en grabb kallar en tjej för hora, så har denne säkerligen redan använt andra fula ord om medmänniskor framför minecraft, på idrotten i skolan eller liknande. Därmed inte sagt att man ska förringa den delen av problemet.

Tittar jag på egna erfarenheter så de fåtal jag sett föra sig med sådana begrepp har inte bara haft avsaknad av respekt för kvinnor, utan även föräldrar, lärare, kanske rentav så långt gånget att de inte ens haft respekt för samhället.

Kan filmen väcka liv i debatten om avsaknad respekt och det totala förfall som skett på den fronten de senaste 15-20 åren så är det bara bra.

Alexton
2015-12-13, 16:21
+1, helt otroligt hur man måste komma med ett "det är synd om oss män också" så fort någon problematiserar mäns förtryck och våld mot kvinnor.

+1000 på mini som bemöter kritiken på ett bra sätt

Fast det handlar väl inte om mäns förtryck och våld mot kvinnor.. eller anser du att kalla någon hora är ett stort förtryck ?

Då får man resonera vidare i om hora är så mycket värre än bög, horunge, mongo, cp-barn, inavel, *****, *** osv osv som slängs degarna i ända oavsett kön.
Att någon blir kallad nedsättande ord är inget nytt...

Personligen använder jag inte sociala medier eftersom det är totalt skit. Men det som sipprar ut och folk "måste" ta ställning till och hylla tycker jag alltid är videos som denna i tråden.

Däremot kan jag inte komma på att det någonsin har hänt att det varit en video för män utan bara kvinnor vareviga gång. Och jag gissar att det som personerna du gnäller på klagar över är just den skevhet som är i förhållandet mellan uppmärksamheten könen får för de problem som finns.

Visst det är surt att bli kallad hora men på andra sidan är det många gånger större chans att bli rånad, misshandlad, mördad eller ta sitt egna liv pga psykisk ohälsa.
Jag skulle lätt välja att bli kallad okvädinsord mot den % chansen för det andra. Det måste väl komma i förhållande till något ?

Men vad vet jag, håller inte på med sociala medier och skiter i snyftvideos normalt.

nukz
2015-12-13, 16:26
Nu är det ju i överväldigande majoritet kvinnor som blir objektifierade, förtryckta, misshandlade, våldtagna och så vidare. Detta får man inte ta upp, för då blir alla vita kränkta män kränkta.

Gnället ovan:

http://procrasti-nation.eu/wp-content/uploads/mariokart.jpg

Alexton
2015-12-13, 16:29
Så istället för att ta de fakta som finns i verkligheten angående hur våld ser ut i samhället så hittar på skit som inte stämmer för att det passar din skeva världsbild ?

nukz
2015-12-13, 16:33
Kan man problematisera mäns syn på kvinnor utan att såna som du ska ha ett personligt korståg mot just det?

Alexton
2015-12-13, 16:37
Kan man problematisera mäns syn på kvinnor utan att såna som du ska ha ett personligt korståg mot just det?

Ja det kan man. Kolla bara tidigare i tråden, inget som helst problem.
Womzie förstod inte varför folk skrev som de gjorde och jag svarade på det.
Däremot skulle jag gärna slippa personer som hittar på skit som inte stämmer bara för att de vill fortsätta sprida sin Feminazi dynga exempelvis det du gjorde ovan.
Du kan tycka kvinnor är förtryckta, ja. Men du kan inte hävda det andra när det inte finns någon som helst grund för det.

0x5f3759df
2015-12-13, 20:06
Ja det kan man. Kolla bara tidigare i tråden, inget som helst problem.
Womzie förstod inte varför folk skrev som de gjorde och jag svarade på det.
Däremot skulle jag gärna slippa personer som hittar på skit som inte stämmer bara för att de vill fortsätta sprida sin Feminazi dynga exempelvis det du gjorde ovan.
Du kan tycka kvinnor är förtryckta, ja. Men du kan inte hävda det andra när det inte finns någon som helst grund för det.

Ja, för om vi tar ordet "hora" som är ett skällsord och ett ord för prostituerad, så kan man ju ifrågasätta könet kopplat till ordet, eftersom det i vår tid snart är hälften av de som säljer sex män, både honosexuella och heterosexuella män som säljer sex till andra män.

Det finns ett budskap i filmen men den är dumt utformad

Wormzie
2015-12-13, 20:15
Fast det handlar väl inte om mäns förtryck och våld mot kvinnor.. eller anser du att kalla någon hora är ett stort förtryck ?

Då får man resonera vidare i om hora är så mycket värre än bög, horunge, mongo, cp-barn, inavel, *****, *** osv osv som slängs degarna i ända oavsett kön.
Att någon blir kallad nedsättande ord är inget nytt...

Personligen använder jag inte sociala medier eftersom det är totalt skit. Men det som sipprar ut och folk "måste" ta ställning till och hylla tycker jag alltid är videos som denna i tråden.

Däremot kan jag inte komma på att det någonsin har hänt att det varit en video för män utan bara kvinnor vareviga gång. Och jag gissar att det som personerna du gnäller på klagar över är just den skevhet som är i förhållandet mellan uppmärksamheten könen får för de problem som finns.

Visst det är surt att bli kallad hora men på andra sidan är det många gånger större chans att bli rånad, misshandlad, mördad eller ta sitt egna liv pga psykisk ohälsa.
Jag skulle lätt välja att bli kallad okvädinsord mot den % chansen för det andra. Det måste väl komma i förhållande till något ?

Men vad vet jag, håller inte på med sociala medier och skiter i snyftvideos normalt.

Varför skulle man behöva resonera vidare om det? Som personerna tidigare har skrivit är det inte dom problemen man vill belysa med videon? Att kvinnor blir kallade för horor och växer upp i ett samhälle där man per automatik är mer utsatt ser jag som ett förtryck ja.

Och att någon blir kallad ett nedsättande ord kanske inte är nytt, men det är ett kvarstående problem som man kan välja att framöver försöka förhindra?

Förtryck är tillstånd där en starkare part orättvist utövar sin makt på en svagare part.

Alexton
2015-12-13, 20:45
Varför skulle man behöva resonera vidare om det? Som personerna tidigare har skrivit är det inte dom problemen man vill belysa med videon? Att kvinnor blir kallade för horor och växer upp i ett samhälle där man per automatik är mer utsatt ser jag som ett förtryck ja.

Och att någon blir kallad ett nedsättande ord kanske inte är nytt, men det är ett kvarstående problem som man kan välja att framöver försöka förhindra?

Det jag menar är att ALLA blir kallade namn och hatiska saker. Varenda person som växer upp och går i en normal svensk skola.

Jag håller absolut inte alls med om att kvinnor skulle vara automatiskt förtryckta när de dominerar på väldigt många områden i Sverige. Om något så är din definition skev.

Vad som räknas som orättvist, låter väldigt subjektivt.

Blue.plz
2015-12-13, 21:10
Nu är det ju i överväldigande majoritet kvinnor som blir objektifierade, förtryckta, misshandlade, våldtagna och så vidare. Detta får man inte ta upp, för då blir alla vita kränkta män kränkta.

Gnället ovan:

Blue shell


http://i.imgur.com/PPtnxVd.jpg

hopp

Wormzie
2015-12-13, 21:31
Det jag menar är att ALLA blir kallade namn och hatiska saker. Varenda person som växer upp och går i en normal svensk skola.

Jag håller absolut inte alls med om att kvinnor skulle vara automatiskt förtryckta när de dominerar på väldigt många områden i Sverige. Om något så är din definition skev.

Vad som räknas som orättvist, låter väldigt subjektivt.

Ja, och det är genom upplysning som man motarbetar det. Det sker cirka 20 000 sexualbrott och 30000 våldsbrott av män mot kvinnor varje år, där kvinnan i regel är fysiskt underlägsen. Kan du se dom händelserna framför dig, att dom sker hela tiden i vårt land? Självklart måste vi försöka motverka det..så om videon kan få spridning är väl det jättebra?

Quint
2015-12-13, 22:14
Ja, och det är genom upplysning som man motarbetar det. Det sker cirka 20 000 sexualbrott och 30000 våldsbrott av män mot kvinnor varje år, där kvinnan i regel är fysiskt underlägsen. Kan du se dom händelserna framför dig, att dom sker hela tiden i vårt land? Självklart måste vi försöka motverka det..så om videon kan få spridning är väl det jättebra?

Enligt scb fanns det 2014 totalt 4 872 240 män i sverige, med ca 20000 sexualbrott (om vi förutsätter att de utförts av "unika" män och inga återfall) skulle det inneinnebära att ca 0.41% av sveriges män är potentiella förövare av sexualbrott, så varför detta behov av att konstakt skuldbelägga ett kön? Det är så mycket mer än könet som ligger bakom beteendet.

Kan ju för övrigt tillägga att enligt BRÅs statistik från 2005 (finns inget nyare på ämnet) var det 0.49% chans att man var anmäld för ett sexualbrott om man var född utanför sverige, så om du absolut reducera folk till ett enda attribut, som t.ex kön eller urspung, kommer du få en bättre träffbild om du pekar på slumpmässigt utvald invandrare (utan att ta hänsyn till kön) och säger "potentiell sexbrottsling" än om du pekar på slumpmässigt utvald man. Tycker du det känns ok, eller skulle det få dig att känna dig lite smått rasistisk?

mini
2015-12-13, 22:19
Hur många procent av befolkningen från 18 och uppåt kör rattfulla? Vid vilken procent blir det berättigat att ha en kampanj mot rattonykterhet? Känner sig alla bilförare som aldrig kört med alkohol i kroppen orättvist utpekade?

PureWhey
2015-12-13, 22:31
Enligt scb fanns det 2014 totalt 4 872 240 män i sverige, med ca 20000 sexualbrott (om vi förutsätter att de utförts av "unika" män och inga återfall) skulle det inneinnebära att ca 0.41% av sveriges män är potentiella förövare av sexualbrott, så varför detta behov av att konstakt skuldbelägga ett kön? Det är så mycket mer än könet som ligger bakom beteendet.

Kan ju för övrigt tillägga att enligt BRÅs statistik från 2005 (finns inget nyare på ämnet) var det 0.49% chans att man var anmäld för ett sexualbrott om man var född utanför sverige, så om du absolut reducera folk till ett enda attribut, som t.ex kön eller urspung, kommer du få en bättre träffbild om du pekar på slumpmässigt utvald invandrare (utan att ta hänsyn till kön) och säger "potentiell sexbrottsling" än om du pekar på slumpmässigt utvald man. Tycker du det känns ok, eller skulle det få dig att känna dig lite smått rasistisk?

Inb4 tårar

Hur många procent av befolkningen från 18 och uppåt kör rattfulla? Vid vilken procent blir det berättigat att ha en kampanj mot rattonykterhet? Känner sig alla bilförare som aldrig kört med alkohol i kroppen orättvist utpekade?

Ger kampanjer mot rattfylla någon effekt öht? Omdömet är väl det sista som är på topp om man väl sätter sig och kör full. En kampanj mot hur kvinnor, homosexuella och andra mindre grupper ses inom religion skulle vart kul och vettigt.

Torsk_ole
2015-12-13, 22:47
Tror att det finns några punkter som gör en del irriterade. Säger inte att alla finns med i filmen. Men en del gör det.

1. Beskriva grupper utifrån outliers, dvs ovanligt beteende.

2. "Skapar" en homogen grupp som i själva verket upplevs/är heterogen.

3. Ta upp samhällsproblem genom skuldbeläggning.

4. Skapa definitioner som stärker sitt egna argument.

5. Framställer en subjektiv historia som objektiv sanning och avbildning av världen.

Skulle vilja påstå att det i grunden handlar om olika filosofiska ställningstagande. För egen del har jag svårt att förstå hur man räknar på hierarkisk indelning av grupper, som verkar vara självklart för insatta.

PureWhey
2015-12-13, 23:05
Tror att det finns några punkter som gör en del irriterade. Säger inte att alla finns med i filmen. Men en del gör det.

1. Beskriva grupper utifrån outliers, dvs ovanligt beteende.

2. "Skapar" en homogen grupp som i själva verket upplevs/är heterogen.

3. Ta upp samhällsproblem genom skuldbeläggning.

4. Skapa definitioner som stärker sitt egna argument.

5. Framställer en subjektiv historia som objektiv sanning och avbildning av världen.

Skulle vilja påstå att det i grunden handlar om olika filosofiska ställningstagande. För egen del har jag svårt att förstå hur man räknar på hierarkisk indelning av grupper, som verkar vara självklart för insatta.

Bra beskrivet

Klein
2015-12-13, 23:28
Den data jag tillgått visar att kvinnor och män förtrycker och misshandlar varandra ungefär lika mycket i förhållanden men det är underrapporterat av män då det det för det första betraktas som omanligt att bli misshandlad av sin fru och för det andra så tar rättsväsendet sällan saken på allvar.

I de få relationer jag själv känner till så har det aldrig hänt att mannen gjort något ufall mot kvinnan men det omvända har hänt flera gånger och då oftast i form av aggressiva knuffar eller nypningar.

PureWhey
2015-12-14, 00:03
Den data jag tillgått visar att kvinnor och män förtrycker och misshandlar varandra ungefär lika mycket i förhållanden men det är underrapporterat av män då det det för det första betraktas som omanligt att bli misshandlad av sin fru och för det andra så tar rättsväsendet sällan saken på allvar.

I de få relationer jag själv känner till så har det aldrig hänt att mannen gjort något ufall mot kvinnan men det omvända har hänt flera gånger och då oftast i form av aggressiva knuffar eller nypningar.

http://www.advocate.com/crime/2014/09/04/2-studies-prove-domestic-violence-lgbt-issue

The National Violence Against Women survey found that 21.5 percent of men and 35.4 percent of women living with a same-sex partner experienced intimate-partner physical violence in their lifetimes, compared with 7.1% and 20.4% for men and women, respectively, with a history of only opposite-sex cohabitation.

Klein
2015-12-14, 01:40
http://www.advocate.com/crime/2014/09/04/2-studies-prove-domestic-violence-lgbt-issue

Den här rapporten målar en nyanserad bild där 40% av offren är män:

http://www.parity-uk.org/RSMDVConfPresentation-version3A.pdf

PureWhey
2015-12-14, 01:48
Den här rapporten målar en nyanserad bild där 40% av offren är män:

http://www.parity-uk.org/RSMDVConfPresentation-version3A.pdf

Ska jag kika på imorgon, ska nana nu. Natti.

MrBoris
2015-12-14, 02:25
Kan ju för övrigt tillägga att enligt BRÅs statistik från 2005 (finns inget nyare på ämnet) var det 0.49% chans att man var anmäld för ett sexualbrott om man var född utanför sverige, så om du absolut reducera folk till ett enda attribut, som t.ex kön eller urspung, kommer du få en bättre träffbild om du pekar på slumpmässigt utvald invandrare (utan att ta hänsyn till kön) och säger "potentiell sexbrottsling" än om du pekar på slumpmässigt utvald man. Tycker du det känns ok, eller skulle det få dig att känna dig lite smått rasistisk?

Du glömde säga att den siffran är 0.15% för svenskar. Dessutom bör man också beräkna in "invandrares barn" som är 0.22%, d.v.s. total 0.71% gentemot 0.15% för svenskar. Känns dock som att det är lite med "flit" att dem presenterade siffrorna så. Mer intressant hade varit att beräkna siffran som: totalt antal sexualbrott av invandrare/total antal sexualbrott.

1985 gjordes just detta och då var 61% av alla våldtäkter begådda av invandrare (förutsatt att inklusive icke folkbokförda är invandrare, tabell 24).

http://www.pdf-archive.com/2011/05/08/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1.pdf

Du borde även ha refererat till Tabell 12 i (Brå 2005) som visar att invandrare + invandrares barn har totalt respektive 5ggr och 1.8 ggr så stor risk att begå våldtäkt än svenskar med svenska föräldrar:
http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_ och_utlandet.pdf

Och intressant är detta citat med, sidan 19;
För några enskilda brottstyper var andelen utrikes födda särskilt hög. Andelen utrikes födda som registrerats som misstänkta för våldtäkt var 4,5 gånger högre än andelen registrerade bland dem med svenskfödda föräldrar

d.v.s. till och med exklusive dem med invandrar-föräldrar men födda i Sverige. Ganska ordinärt kan tyckas med tanke på att dem är minoritet. Sen 2005 har konstigt nog ingen mer rapport släppts i ämnet. Mer intressant info att finna här:
https://affes.wordpress.com/2012/08/05/invandrarna-och-brotten-5-valdtakt/

För att länka ihop det med topic tycker jag således att videon är minst sagt missvisande (nästan bara blonda svenskar som beteer sig "sexuellt illa" mot kvinnorna), och vi kommer inte lösa problemen utan att ens tala om elefanten i rummet. T.ex. diskutera om vi ska utvisa sexualbrott-förövare om de ej fått asyl, mer information/utbildning om att det inte är ok i Sverige att ha sex med en kvinna om hon säger nej och visa noll-tolerans mot detta, etc. Att stämpla sådana diskussioner som rasism är också att acceptera problemen

Quint
2015-12-14, 03:27
Du glömde säga att den siffran är 0.15% för svenskar. Dessutom bör man också beräkna in "invandrares barn" som är 0.22%, d.v.s. total 0.71% gentemot 0.15% för svenskar. Känns dock som att det är lite med "flit" att dem presenterade siffrorna så. Mer intressant hade varit att beräkna siffran som: totalt antal sexualbrott av invandrare/total antal sexualbrott.


Nämnde inte siffran för svenskar eftersom jag aldrig hade för syfte att göra detta till (ännu en) tråd om invandring på kolozzeum, jag vara bara ute efter att ställa siffran "andelen av män som begår sexualbrott" i relation till siffran "andelen av invandrare som begår sexualbrott", eftersom flera här inne verkar tycka att andelen män som begår brott är tillräckligt hög för att varna föräldrar för hur hemska män är, samtidigt som jag gissar att de skulle skrika rasist om videon hade varnat föräldrarna om att invandrare skulle vara hemska.

Jag tycker generaliseringar av alla slag är fel, jag ogillar videons "pojkar/män är farliga" lika mycket som jag hade ogillat den om den sagt "invandrare är farliga", jag var enbart ute efter att belysa hyckleriet & dubbelmoralen som vissa här visar tecken på.

Men för att ändå korrigera ditt påstående, du kan inte summera % på det sättet. På samma sätt som att om du blandar 40% alkohol med 60% alkohol kommer du inte få 100% alkohol :) Snittet för invandrare & invandrares barn kommer landa någonstans mellan 0.23% & 0.49%, beroende på hur många det finns i varje grupp.

MrBoris
2015-12-14, 04:53
Nämnde inte siffran för svenskar eftersom jag aldrig hade för syfte att göra detta till (ännu en) tråd om invandring på kolozzeum, jag vara bara ute efter att ställa siffran "andelen av män som begår sexualbrott" i relation till siffran "andelen av invandrare som begår sexualbrott", eftersom flera här inne verkar tycka att andelen män som begår brott är tillräckligt hög för att varna föräldrar för hur hemska män är, samtidigt som jag gissar att de skulle skrika rasist om videon hade varnat föräldrarna om att invandrare skulle vara hemska.

Jag tycker generaliseringar av alla slag är fel, jag ogillar videons "pojkar/män är farliga" lika mycket som jag hade ogillat den om den sagt "invandrare är farliga", jag var enbart ute efter att belysa hyckleriet & dubbelmoralen som vissa här visar tecken på.

Men för att ändå korrigera ditt påstående, du kan inte summera % på det sättet. På samma sätt som att om du blandar 40% alkohol med 60% alkohol kommer du inte få 100% alkohol :) Snittet för invandrare & invandrares barn kommer landa någonstans mellan 0.23% & 0.49%, beroende på hur många det finns i varje grupp.
Alla invandrartrådar ryker dock. Hyckleri är det när man i tråden försöker diskutera lösningar och samtidigt inte ens kan nämna problemet vi har med näst högst antal anmälda våldtäkter i världen per kapita, och dess korrelation med utanförskap och kvinnosynen i vissa invandrarkulturer. Filmen borde blanda in lika många av varje folkslag/kultur i relation till sannolikhet för brott för att skapa en rättvis bild av läget i Sverige. Att inte göra det är också rasistiskt (mot svenskar med svensk kultur).

Först förstod jag dessa siffror som relativt totala populationen, annars missförstod jag dem och tycker tabellbeskrivningen av Brå är väldigt otydlig;

Tabell 11. Andel i procent av populationen som var misstänkta för olika brott uppdelat på svenskfödda med svenskfödda föräldrar, svenskfödda med minst en svenskfödd förälder samt utrikes födda, åren 1997-2001.


Isåfall ber jag om ursäkt! I alla fall om man går på min tolkning får man,

1) Antal sexualbrott av invandrare/total population, samt
2) antal sexualbrott av invandrares barn/total population,
3) summa av 1) och 2) blir (antal sexualbrott av invandrare+antal sexualbrott av invandrares barn)/total population.

vilket är fel isf., men inte beräkningen i sig :)

Quint
2015-12-14, 09:47
..text...

Bah, det enda du har gjort är att belysa att mina siffror jämför äpplen och päron :) (invandrar-statistiken var visst inte för ett år, utan för en 5-års period).

Om din tolkning av siffrorna stämmer så borde min poäng bara bli ännu mer förstärkt, men utan att veta säkert vad som gäller så väljer jag att inte yttra mig, alldeles för tidigt på morgonen och alldeles för lite kaffe i kroppen för att sätta mig och försöka få fram jämförbara siffror när det inte var riktigt lika enkelt som jag hoppats :)

Asdf
2015-12-14, 09:59
Jag och en kollega satte ihop en egen databas med tingsrättsdomar från 1990-2013 ( då vi byggde den)
Med google fusion tables/pearl lyckades vi göra en hel del kul och få fram statistik över typ av brott. När man hör denna diskussion om våldtäkter och utrikesfödda är jag övertygad om att den politiskt korrekta feminismen hade satt kaffet i halsgropen ifall vi släppt det till allmänheten (detta var ett lexbase i extremt format men med rätt uppgifter) dock ansåg vi att det inte blivit så smart egentligen för vi såg ju alla vad som hände med de som byggde lexbase!

Wormzie
2015-12-14, 10:17
Enligt scb fanns det 2014 totalt 4 872 240 män i sverige, med ca 20000 sexualbrott (om vi förutsätter att de utförts av "unika" män och inga återfall) skulle det inneinnebära att ca 0.41% av sveriges män är potentiella förövare av sexualbrott, så varför detta behov av att konstakt skuldbelägga ett kön? Det är så mycket mer än könet som ligger bakom beteendet.

Kan ju för övrigt tillägga att enligt BRÅs statistik från 2005 (finns inget nyare på ämnet) var det 0.49% chans att man var anmäld för ett sexualbrott om man var född utanför sverige, så om du absolut reducera folk till ett enda attribut, som t.ex kön eller urspung, kommer du få en bättre träffbild om du pekar på slumpmässigt utvald invandrare (utan att ta hänsyn till kön) och säger "potentiell sexbrottsling" än om du pekar på slumpmässigt utvald man. Tycker du det känns ok, eller skulle det få dig att känna dig lite smått rasistisk?

Jag ser ändå inte det som att man skuldbelägger män. Det man vill göra med filmen är ju att uppmana män att säga ifrån och ställa sig emot de skadliga beteendena som uppvisas mot kvinnor.

Alexton
2015-12-14, 10:22
Jag ser ändå inte det som att man skuldbelägger män. Det man vill göra med filmen är ju att uppmana män att säga ifrån och ställa sig emot de skadliga beteendena som uppvisas mot kvinnor.

Du menar att man inte ska acceptera våldtäkt och misshandel. Colour me surprised ! Det behövde jag verkligen en film för att förstå *rolleyes*

shadowfire
2015-12-14, 10:32
Ger kampanjer mot rattfylla någon effekt öht? Omdömet är väl det sista som är på topp om man väl sätter sig och kör full.

Inte ett smack vågar jag påstå. Det är ett brott som ofta har ett beslutstagande som görs under icke sinnes fulla bruk. Finns inte en chans att en kampanjfilm påverkar det beslutat i stundens hetta. Möjligen har filmer som påvisar faran med att mixtra med mobilen medan man kör en liten inverkan.

Wormzie
2015-12-14, 10:38
Du menar att man inte ska acceptera våldtäkt och misshandel. Colour me surprised ! Det behövde jag verkligen en film för att förstå *rolleyes*

Alla kampanjer måste alltså riktas specifikt mot dig?

Alexton
2015-12-14, 11:03
Alla kampanjer måste alltså riktas specifikt mot dig?

Jo för att jag är en man vilket uppenbart var målgruppen med tanke på hur den presenterades även om jag aldrig har misshandlat eller våldtagit en kvinna.

Eller menar du på fullaste allvar att en person bakom tänkte att "nu ser en potentiell våldtäktsman detta och tänker om". :confused:

Torsk_ole
2015-12-14, 11:08
De som är för den här typen av kampanjer bör nog vara lite mer självkritiska. Det är många som inte tar till sig, vilket syns i denna tråd. Bör man inte då ändra tillvägagångssätt?

Som Alexton är inne på så frälser troligen filmen bara de som redan är frälsta.

PureWhey
2015-12-14, 14:00
Inte ett smack vågar jag påstå. Det är ett brott som ofta har ett beslutstagande som görs under icke sinnes fulla bruk. Finns inte en chans att en kampanjfilm påverkar det beslutat i stundens hetta. Möjligen har filmer som påvisar faran med att mixtra med mobilen medan man kör en liten inverkan.

Så tror jag också

Jo för att jag är en man vilket uppenbart var målgruppen med tanke på hur den presenterades även om jag aldrig har misshandlat eller våldtagit en kvinna.

Eller menar du på fullaste allvar att en person bakom tänkte att "nu ser en potentiell våldtäktsman detta och tänker om". :confused:

Hahaha +1
Innan penetration får våldtäksmannen upp en bild i huvudet utav en youtube-film han såg för ett par årsedan och lämnar istället flickan ifred.

0x5f3759df
2015-12-14, 14:17
Så tror jag också



Hahaha +1
Innan penetration får våldtäksmannen upp en bild i huvudet utav en youtube-film han såg för ett par årsedan och lämnar istället flickan ifred.

Det här är rätt generellt så som man behandlar "omg kvinnovåld!!!" eller när man pratar om att vi lever i en våldtäktskultur (lol?) osv.

Folk vet ju att man inte ska slå andra. Det är inte ok att slå en kvinna i det svenska samhället. Kommer det fram att en man slagit en kvinna eller om det sker offentligt så är chansen hundrafalt mycket större att mannen blir misshandland än att "ingen bryr sig".

Samma gäller våldtäkt. Misstänks det än att en man har våldtagit en kvinna så gör han nog bäst i att sova med ett öga öppet. Att det skulle vara "accepterat" att våldta är bara rent BS.

Förrutom att det definitivt inte anses ok att slå eller våldta kvinnor så är det med största sannolikhet inte dessa problempersoner som kommer ta åt sig av dessa videos och liknande. Inte som om de helt plötsligt inser att "oj man får kanske inte slå/våldta kvinnor, jag ska nog sluta med det". Det sluter mer med:

_tEiguYmgxA

Nu menar jag inte detta som att det är lol-feminister-hatar-män men det förändrar nog inga våldtäktsmän.

Quint
2015-12-14, 14:17
Jag ser ändå inte det som att man skuldbelägger män. Det man vill göra med filmen är ju att uppmana män att säga ifrån och ställa sig emot de skadliga beteendena som uppvisas mot kvinnor.

Så du säger att om videon hade handlat om invandrare istället och hon hade sagt saker som "detta är en film om invandrare" och "det är så invandrare beter sig" så hade du inte haft ett problem med det? Du hade sett det som en fin uppmaning till invandrare att vara medvetna och hindra andra invandrare innan de beter sig så där olämpligt som invandrare ibland gör?

Fint och medmänskligt helt enkelt och inte det minsta rasistiskt?

Wormzie
2015-12-14, 16:34
Jo för att jag är en man vilket uppenbart var målgruppen med tanke på hur den presenterades även om jag aldrig har misshandlat eller våldtagit en kvinna.

Eller menar du på fullaste allvar att en person bakom tänkte att "nu ser en potentiell våldtäktsman detta och tänker om". :confused:

Ifall man faktiskt lyssnar på vad dom säger i filmen så kan man tolka det på olika sätt. Du kanske kan ta till dig av den delen där man uppmanas att säga ifrån om man hör att någon kallar en kvinna för hora eller gör något annat förminskande.

Så tror jag också
Hahaha +1
Innan penetration får våldtäksmannen upp en bild i huvudet utav en youtube-film han såg för ett par årsedan och lämnar istället flickan ifred.

Ifall det varit tydligt under våldtäktsmannens uppväxt att sådant maktutövande inte är tillåtet och att det blir djupt förankrat att man-kvinnarelationen är jämställd kanske det inte behöver gå så långt. Filmen är ju riktad till allmänheten och kan vara ett utmärkt diskussionsunderlag i kanske mellan- och högstadieklasser.

Förstår inte var den inskränkta mentaliteten kommer ifrån? Varför inte fokusera på användningsområdena? Det är uppenbarligen en film som berör.

Wormzie
2015-12-14, 16:37
Så du säger att om videon hade handlat om invandrare istället och hon hade sagt saker som "detta är en film om invandrare" och "det är så invandrare beter sig" så hade du inte haft ett problem med det? Du hade sett det som en fin uppmaning till invandrare att vara medvetna och hindra andra invandrare innan de beter sig så där olämpligt som invandrare ibland gör?

Fint och medmänskligt helt enkelt och inte det minsta rasistiskt?

Förstår inte din jämförelse. Videon är riktad mot män av alla nationaliteter och håller på att översättas till massa olika språk.

Snubben
2015-12-14, 16:42
Förstår inte var den inskränkta mentaliteten kommer ifrån? Varför inte fokusera på användningsområdena? Det är uppenbarligen en film som berör.

För folk irriterar sig på att den har motsatt effekt, istället för att föra oss alla närmare varandra - med förståelse - så bidrar den desto mer till att få folk att rygga tillbaka och säga "... va? Det där är ingen jag kan relatera till men ändå pekar du ut mig som felet?".

Bakgrunden och det tänkta syftet med filmen är bra, däremot verkar det som att den i slutändan har motsatt effekt - då behöver man fundera på varför folk reagerar så på budskapet, inte att peka finger åt folk som inte reagerar som önskat.

mini
2015-12-14, 16:49
För folk irriterar sig på att den har motsatt effekt, istället för att föra oss alla närmare varandra - med förståelse - så bidrar den desto mer till att få folk att rygga tillbaka och säga "... va? Det där är ingen jag kan relatera till men ändå pekar du ut mig som felet?".

Bakgrunden och det tänkta syftet med filmen är bra, däremot verkar det som att den i slutändan har motsatt effekt - då behöver man fundera på varför folk reagerar så på budskapet, inte att peka finger åt folk som inte reagerar som önskat.

Så, varför reagerar folk så på budskapet när det kommer till detta ämne men inte andra? Varför tar man inte åt sig av rattfyllerikampanjer som bilförare, eller vad det nu kan vara? Varför blir man inte förbannad på de som är orsaken till att tillräckligt många tyckte att det behövde göras en sådan här film?

Wormzie
2015-12-14, 16:50
För folk irriterar sig på att den har motsatt effekt, istället för att föra oss alla närmare varandra - med förståelse - så bidrar den desto mer till att få folk att rygga tillbaka och säga "... va? Det där är ingen jag kan relatera till men ändå pekar du ut mig som felet?".

Bakgrunden och det tänkta syftet med filmen är bra, däremot verkar det som att den i slutändan har motsatt effekt - då behöver man fundera på varför folk reagerar så på budskapet, inte att peka finger åt folk som inte reagerar som önskat.

Så kanske den upplevs på kolozzeum, som kanske har Sveriges mest lättkränkta medlemsgrupp med otroligt ömma tår. Det finns också väldigt mycket jag-mentalitet här fast det ibland krävs en förmåga att se saker ur andras perspektiv.

Edit: skulle ge rådet att se filmen ihop med en kvinna som har upplevt hur det är att bli kallad för hora och blivit kränkt på andra sätt under sin uppväxt. Det är värt att vi lär oss, och lär framtida generationer att inte bete sig så mot varandra.

Snubben
2015-12-14, 17:06
Så, varför reagerar folk så på budskapet när det kommer till detta ämne men inte andra? Varför tar man inte åt sig av rattfyllerikampanjer som bilförare, eller vad det nu kan vara? Varför blir man inte förbannad på de som är orsaken till att tillräckligt många tyckte att det behövde göras en sådan här film?

Funderat lite över det. ...

Om man ser till de negativa kommentarerna så verkar det handla mycket om men pekar ut något som man kan påverka. I "Kära pappa"-klippet så verkar många uppfattas att man klumpas ihop pga. något man inte kan påverka (kön, fadersroll) medan rattfylleri-klippen inte är ihopklumpande på samma sätt. Det blir olika distanser till det - den ena är anklagande, den andra är tankeställare.

Syftet med "Kära pappa" var säkerligen att det skulle vara en tankeställare men ser man till hur folk reagerar så är det rätt tydligt att folk känner sig anklagade för något de inte upplever rör dem.

Å andra sidan är hela diskussionen om ämnet kvinnor/jämlikhet/uppfostran så galet infekterat att alla reagerar nog med taggarna utåt när man försöker prata om det.

Olegh
2015-12-14, 17:11
För folk irriterar sig på att den har motsatt effekt, istället för att föra oss alla närmare varandra - med förståelse - så bidrar den desto mer till att få folk att rygga tillbaka och säga "... va? Det där är ingen jag kan relatera till men ändå pekar du ut mig som felet?".

Bakgrunden och det tänkta syftet med filmen är bra, däremot verkar det som att den i slutändan har motsatt effekt - då behöver man fundera på varför folk reagerar så på budskapet, inte att peka finger åt folk som inte reagerar som önskat.

Ja är man ofelbar så är det givetvis jobbigt att medge att det man säger och gör kan ha indirekta konsekvenser som inte var avsedda.

Börjar nästan misstänka att åtminstone vissa respondenter kommer med så negativ respons för att de känner sig träffade. Vem har inte sagt saker man ångrar liksom? Vad EXAKT detta kan leda till är inte huvudpoängen. Våldtäkt och misshandel är ju inte precis en följd av grova opassande skämt men vi alla lever och verkar i en kontext. Ett visst sätt att vara, ett visst sätt att tänka. Många kan blanda högt och lågt utan att för den delen begå de grövsta övertrampen, men andra trycks i fel riktning enkom av hur personen tror att andra personer runt omkring tycker och tänker.

Slår man i högen skriker den som känner sig träffad. Sen finns ju den här gigantiska aspergsfaktorn på kolo också, där skribenter kräver att saker som inte till fullo kan klassas som rätt eller fel, sant eller falskt, ändå måste in i dessa ramar.

Snubben
2015-12-14, 17:11
Så kanske den upplevs på kolozzeum, som kanske har Sveriges mest lättkränkta medlemsgrupp med otroligt ömma tår. Det finns också väldigt mycket jag-mentalitet här fast det ibland krävs en förmåga att se saker ur andras perspektiv.

Edit: skulle ge rådet att se filmen ihop med en kvinna som har upplevt hur det är att bli kallad för hora och blivit kränkt på andra sätt under sin uppväxt. Det är värt att vi lär oss, och lär framtida generationer att inte bete sig så mot varandra.

Säger inte emot dig där :)

Jag har haft turen att kunna se den med allt från far- mor-föräldrar, pappor, mammor, löparvänner, sambo, döttrar, söner mm. och det är intressant att se hur olika personer uppfattar den.

Snubben
2015-12-14, 17:19
Ja är man ofelbar så är det givetvis jobbigt att medge att det man säger och gör kan ha indirekta konsekvenser som inte var avsedda.

Börjar nästan misstänka att åtminstone vissa respondenter kommer med så negativ respons för att de känner sig träffade. Vem har inte sagt saker man ångrar liksom? Vad EXAKT detta kan leda till är inte huvudpoängen. Våldtäkt och misshandel är ju inte precis en följd av grova opassande skämt men vi alla lever och verkar i en kontext. Ett visst sätt att vara, ett visst sätt att tänka. Många kan blanda högt och lågt utan att för den delen begå de grövsta övertrampen, men andra trycks i fel riktning enkom av hur personen tror att andra personer runt omkring tycker och tänker.

Slår man i högen skriker den som känner sig träffad. Sen finns ju den här gigantiska aspergsfaktorn på kolo också, där skribenter kräver att saker som inte till fullo kan klassas som rätt eller fel, sant eller falskt, ändå måste in i dessa ramar.

Mjeh, jag tror många börjar reagera mer och mer då flera upplever sig felaktigt ihopbuntade med stereotyper som är långt ifrån deras egna värld. Sedan att få det upptryckt i ansiktet bidrar väl inte direkt till att mottagande individ blir mer glad.

(jag säger inte att meddelandet i filmen är dåligt men jag tycker att utförandet inte var bra).

PureWhey
2015-12-14, 17:30
Ifall man faktiskt lyssnar på vad dom säger i filmen så kan man tolka det på olika sätt. Du kanske kan ta till dig av den delen där man uppmanas att säga ifrån om man hör att någon kallar en kvinna för hora eller gör något annat förminskande.







Ifall det varit tydligt under våldtäktsmannens uppväxt att sådant maktutövande inte är tillåtet och att det blir djupt förankrat att man-kvinnarelationen är jämställd kanske det inte behöver gå så långt. Filmen är ju riktad till allmänheten och kan vara ett utmärkt diskussionsunderlag i kanske mellan- och högstadieklasser.



Förstår inte var den inskränkta mentaliteten kommer ifrån? Varför inte fokusera på användningsområdena? Det är uppenbarligen en film som berör.


Att våldtäkt inte är ok vet alla med något vett i skallen ändå. Behöver man se en liten film för att förstå det är något annat fel och detta hjälper knappast de individerna.

Varför inte en kortfilm om att mord är fel när vi ändå är igång? Det måste bli tydligare att det är fel att mörda någon.

mini
2015-12-14, 17:40
Att våldtäkt inte är ok vet alla med något vett i skallen ändå.

Självklart. Men kan du se att det kan finnas en gråskala? När är en person i såpass hjälplöst tillstånd att samtycke inte finns? När är ett sexskämt kul och när inte? När är något en flirtig beröring och när är det tafsande? Kan man säga till en kompis att man tycker att han beter sig illa och ta att man blir hånad för att vara white knight? Har du själv använt uttrycket? Vad är ok att kalla andra? Är det skoj att kalla en kompis som ligger med ens ex sopåkare?

Kan det finnas en gråskala som är värd att utforska?

PureWhey
2015-12-14, 17:41
Självklart. Men kan du se att det kan finnas en gråskala? När är en person i såpass hjälplöst tillstånd att samtycke inte finns? När är ett sexskämt kul och när inte? När är något en flirtig beröring och när är det tafsande? Kan man säga till en kompis att man tycker att han beter sig illa och ta att man blir hånad för att vara white knight? Har du själv använt uttrycket? Vad är ok att kalla andra? Är det skoj att kalla en kompis som ligger med ens ex sopåkare?



Kan det finnas en gråskala som är värd att utforska?


Det kan det finnas. Men då är vi inne på uppfostran och inte en sketen yt-video. Personer som får dålig uppfostran och beter sig som idioter kommer inte ändra sitt beteende eller få någon slags uppenbarelse efter något sånthär. Lika naivt som när Gudrun Schyman säger att vi inte behöver något försvar utan allt går att lösa så länge man sätter sig ner och pratar lite. (Något med Ryssland och LGBT har jag för mig t.ex.)

PureWhey
2015-12-14, 17:57
Förstår vad du menar, håller bara inte med.

Grazzafukkinrazzi
2015-12-14, 18:12
Det kan det finnas. Men då är vi inne på uppfostran och inte en sketen yt-video. Personer som får dålig uppfostran och beter sig som idioter kommer inte ändra sitt beteende eller få någon slags uppenbarelse efter något sånthär.

dmN8wH8LyBs?&start=219&end=247

PureWhey
2015-12-14, 18:33
dmN8wH8LyBs?&start=219&end=247

Hahaha! :laugh:
Visade jag dig inte youtube-videon förra veckan om att det var dåligt att våldta?! I give up...

Det här är rätt generellt så som man behandlar "omg kvinnovåld!!!" eller när man pratar om att vi lever i en våldtäktskultur (lol?) osv.

Folk vet ju att man inte ska slå andra. Det är inte ok att slå en kvinna i det svenska samhället. Kommer det fram att en man slagit en kvinna eller om det sker offentligt så är chansen hundrafalt mycket större att mannen blir misshandland än att "ingen bryr sig".

Samma gäller våldtäkt. Misstänks det än att en man har våldtagit en kvinna så gör han nog bäst i att sova med ett öga öppet. Att det skulle vara "accepterat" att våldta är bara rent BS.

Förrutom att det definitivt inte anses ok att slå eller våldta kvinnor så är det med största sannolikhet inte dessa problempersoner som kommer ta åt sig av dessa videos och liknande. Inte som om de helt plötsligt inser att "oj man får kanske inte slå/våldta kvinnor, jag ska nog sluta med det". Det sluter mer med:

_tEiguYmgxA

Nu menar jag inte detta som att det är lol-feminister-hatar-män men det förändrar nog inga våldtäktsmän.

Missade ditt inlägg, men +1!

Tycker helt enkelt vi gör såhär, vi gör kortfilmer om: LGBT-rättigheter och skickar till Ryssland och Saudiarabien, en om att mord inte är ok till Detroit eller typ Rio de Janiros kåkstäder (Kanske något till storföretagen som använder sig utav barnarbete också? Då slutar dom nog direkt). Det måste ju öppna deras ögon så de förstår att man inte ska göra sådana dumheter!

Wormzie
2015-12-14, 20:31
Hahaha! :laugh:
Visade jag dig inte youtube-videon förra veckan om att det var dåligt att våldta?! I give up...



Missade ditt inlägg, men +1!

Tycker helt enkelt vi gör såhär, vi gör kortfilmer om: LGBT-rättigheter och skickar till Ryssland och Saudiarabien, en om att mord inte är ok till Detroit eller typ Rio de Janiros kåkstäder (Kanske något till storföretagen som använder sig utav barnarbete också? Då slutar dom nog direkt). Det måste ju öppna deras ögon så de förstår att man inte ska göra sådana dumheter!

Fan du som ändå spenderar tid på webben borde väl veta vilken påverkan ett klipp kan ha? Bara för ett tag sen fick vi se ice bucket videorna och vilket otroligt genomslag dom fick på pengarna till als-forskning. Då handlar det om als, vilket är en väldigt ovanlig sjukdom att drabbas av (ca 220 pers/år i sverige). Våld mot kvinnor är alltså 100ggr vanligare och trakasserier blir ju var och varannan kvinna utsatt för dagligen.

Gör gärna den där LGBT-filmen och styr något snygg vinkling som får folk att tänka till, bra initiativ:)

MrBoris
2015-12-14, 20:38
Självklart. Men kan du se att det kan finnas en gråskala? När är en person i såpass hjälplöst tillstånd att samtycke inte finns? När är ett sexskämt kul och när inte? När är något en flirtig beröring och när är det tafsande? Kan man säga till en kompis att man tycker att han beter sig illa och ta att man blir hånad för att vara white knight? Har du själv använt uttrycket? Vad är ok att kalla andra? Är det skoj att kalla en kompis som ligger med ens ex sopåkare?

Kan det finnas en gråskala som är värd att utforska?

:laugh:

PureWhey
2015-12-14, 20:50
Fan du som ändå spenderar tid på webben borde väl veta vilken påverkan ett klipp kan ha? Bara för ett tag sen fick vi se ice bucket videorna och vilket otroligt genomslag dom fick på pengarna till als-forskning. Då handlar det om als, vilket är en väldigt ovanlig sjukdom att drabbas av (ca 220 pers/år i sverige). Våld mot kvinnor är alltså 100ggr vanligare och trakasserier blir ju var och varannan kvinna utsatt för dagligen.



Gör gärna den där LGBT-filmen och styr något snygg vinkling som får folk att tänka till, bra initiativ:)


Jämför du ice bucket challenge med våld mot kvinnor? Hmm

Du tror alltså att folket i låt säga Saudi skulle tänka om ifall jag nu spelade in en bra sådan video? Nu blir jag nästan lite mörkrädd.

Wormzie
2015-12-14, 21:06
Jämför du ice bucket challenge med våld mot kvinnor? Hmm

Du tror alltså att folket i låt säga Saudi skulle tänka om ifall jag nu spelade in en bra sådan video? Nu blir jag nästan lite mörkrädd.

Nej. Jag gav ett exempel på vilket genomslag en youtubevideo kan få. Det du gör är att försöka vända på mina motargument.

Har inte sagt det, men jag är glad att folk försöker arbeta för att lösa problem och att arbeta med att sprida budskap via kortfilmer är ett sätt.

MSL
2015-12-14, 21:07
Fan du som ändå spenderar tid på webben borde väl veta vilken påverkan ett klipp kan ha? Bara för ett tag sen fick vi se ice bucket videorna och vilket otroligt genomslag dom fick på pengarna till als-forskning. Då handlar det om als, vilket är en väldigt ovanlig sjukdom att drabbas av (ca 220 pers/år i sverige). Våld mot kvinnor är alltså 100ggr vanligare och trakasserier blir ju var och varannan kvinna utsatt för dagligen.

Gör gärna den där LGBT-filmen och styr något snygg vinkling som får folk att tänka till, bra initiativ:)

Fast de videosarna var inte anklagande och det är dessutom rätt självklart att någon som har ALS är ett större offer än en vanlig person. Något man inte kan säga om kvinnor i jämförelse med män "eftersom jag är en tjej (så är det extra synd om mig)".
Videon förminskar killars lidande genom att förmedla den uttjatade premissen att tjejer har det svårare än killar. Dessutom att vanliga killar ska ta på sig extra mycket ansvar för vad några idioter kanske kan komma att göra. Ansvar som förmodligen inte har det minsta effekt på vad idioterna kommer att göra i slutändan ändå.

Intentionen i videon är god, men uppenbart ignorant. Budskapet träffar helt fel. De problem som är mer vanliga för tjejer löses inte genom socialt klumpiga och ignoranta snyftvideos.

Problemen i samhället är komplexa och det en förälder kan göra för sin dotter är bl a att lära henne att vara stark och inte se sig själv som ett offer. Att hon kan ta ansvar för sin egen säkerhet och att hon inte är helt utlämnad till hur omgivningen (t ex andra killar) kommer att reagera i olika situationer under hennes uppväxt.

"Jag är en tjej, det är extra synd om mig och jag kan inte försvara mig så alla andra måste göra det" är vad videon förmedlar. Riktigt synd att den präntar in det budskapet hos många andra unga tjejer.

MrBoris
2015-12-14, 21:10
problemen i samhället är komplexa och det en förälder kan göra för sin dotter är bl a att lära henne att vara stark och inte se sig själv som ett offer. Att hon kan ta ansvar för sin egen säkerhet och att hon inte är helt utlämnad till hur omgivningen (t ex andra killar) kommer att reagera i olika situationer under hennes uppväxt.

"jag är en tjej, det är extra synd om mig och jag kan inte försvara mig så alla andra måste göra det" är vad videon förmedlar. Riktigt synd att den präntar in det budskapet hos många andra unga tjejer.

+1!

Wormzie
2015-12-14, 21:14
Fast de videosarna var inte anklagande och det är dessutom rätt självklart att någon som har ALS är ett större offer än en vanlig person. Något man inte kan säga om kvinnor i jämförelse med män "eftersom jag är en tjej (så är det extra synd om mig)".
Videon förminskar killars lidande genom att förmedla den uttjatade premissen att tjejer har det svårare än killar. Dessutom att vanliga killar ska ta på sig extra mycket ansvar för vad några idioter kanske kan komma att göra. Ansvar som förmodligen inte har det minsta effekt på vad idioterna kommer att göra i slutändan ändå.

Intentionen i videon är god, men uppenbart ignorant. Budskapet träffar helt fel. De problem som är mer vanliga för tjejer löses inte genom socialt klumpiga och ignoranta snyftvideos.

Problemen i samhället är komplexa och det en förälder kan göra för sin dotter är bl a att lära henne att vara stark och inte se sig själv som ett offer. Att hon kan ta ansvar för sin egen säkerhet och att hon inte är helt utlämnad till hur omgivningen (t ex andra killar) kommer att reagera i olika situationer under hennes uppväxt.

"Jag är en tjej, det är extra synd om mig och jag kan inte försvara mig så alla andra måste göra det" är vad videon förmedlar. Riktigt synd att den präntar in det budskapet hos många andra unga tjejer.

Även om en tjej blir uppfostrad som stark och inte ser sig som ett offer kan hon mycket väl bli ett offer. Att vanliga killar behöver ta ansvar är precis det som ska till för att rikta personerna som är fel ute i rätt riktning igen. Jag tycker inte att det är en snyftvideo på det sättet. Jag tycker det är en rimlig video som sätter rimliga krav på vad man kan göra för att öka tryggheten för utsatta tjejer.

PureWhey
2015-12-14, 21:16
Nej. Jag gav ett exempel på vilket genomslag en youtubevideo kan få. Det du gör är att försöka vända på mina motargument.

Har inte sagt det, men jag är glad att folk försöker arbeta för att lösa problem och att arbeta med att sprida budskap via kortfilmer är ett sätt.

Ja, men det är två helt olika saker. En video om farorna med att växa upp som tjej och ice bucket challenge... Komigen. Det ena är något enkelt som många kommer göra för att det är en kul grej, det andra försöker träffa något mycket djupare problem och gör det på ett dåligt sätt. "Varför är det dåligt" - Det har folk redan skrivit x antal gånger i tråden.

Bara för att man försöker lösa problem betyder det inte att man gör något bra eller nyttitg, det kan också ge motsatt effekt.

Uppenbarligen håller du inte med mig och vi kommer ingenstans med denna diskussion.

Ohjo
2015-12-14, 21:24
Tycker filmen var bra. Den skapar uppenbarligen debatt, väcker känslor hos vissa. Andra blir defensiva (wtf). Och vissa tycker att en film ändå inte gör någon skillnad men ändå debatterar om den.

Tapatalk

PureWhey
2015-12-14, 21:26
Tycker filmen var bra. Den skapar uppenbarligen debatt, väcker känslor hos vissa. Andra blir defensiva (wtf). Och vissa tycker att en film ändå inte gör någon skillnad men ändå debatterar om den.

Tapatalk

*facepalm*

Ohjo
2015-12-14, 21:27
*facepalm*
Vad?

Tapatalk

Snubben
2015-12-14, 22:04
Vad?

Tapatalk

All debatt är inte nödvändigtvis bra debatt. Tvärtom, den kan vara galet kontraproduktiv.

mini
2015-12-14, 22:21
Intentionen i videon är god, men uppenbart ignorant. Budskapet träffar helt fel. De problem som är mer vanliga för tjejer löses inte genom socialt klumpiga och ignoranta snyftvideos.

Problemen i samhället är komplexa och det en förälder kan göra för sin dotter är bl a att lära henne att vara stark och inte se sig själv som ett offer. Att hon kan ta ansvar för sin egen säkerhet och att hon inte är helt utlämnad till hur omgivningen (t ex andra killar) kommer att reagera i olika situationer under hennes uppväxt.

"Jag är en tjej, det är extra synd om mig och jag kan inte försvara mig så alla andra måste göra det" är vad videon förmedlar. Riktigt synd att den präntar in det budskapet hos många andra unga tjejer.

Så hur ska man lösa problemen tycker du?

Du tycker att man ska lösa problemen med trakasserier och övergrepp på flickor och kvinnor genom att uppfostra flickor annorlunda? Hur låter det att uppfostra pojkarna annorlunda istället?

Olegh
2015-12-14, 22:24
också*

1. Ta ut en generell riktning
2. Gör vad du kan/förmår, för att åstadkomma detta
3. Skit i vems fel det är "mest"

Alexton
2015-12-14, 22:48
Så hur ska man lösa problemen tycker du?

Du tycker att man ska lösa problemen med trakasserier och övergrepp på flickor och kvinnor genom att uppfostra flickor annorlunda? Hur låter det att uppfostra pojkarna annorlunda istället?

Är det inte kvinnor som står för större delen av uppfostran av barn statistiskt sett ?

Att filmen har budskapet "att bli född flicka kan vara den största faran av alla" känns ju aningen missvisande då det inte stämmer i något nordiskt land.

PureWhey
2015-12-14, 22:54
Så hur ska man lösa problemen tycker du?

Du tycker att man ska lösa problemen med trakasserier och övergrepp på flickor och kvinnor genom att uppfostra flickor annorlunda? Hur låter det att uppfostra pojkarna annorlunda istället?

Båda könen skall självklart uppfostras bra... Suck... Där gled du ner ett steg i diskussionen.

Är det inte kvinnor som står för större delen av uppfostran av barn statistiskt sett ?

Att filmen har budskapet "att bli född flicka kan vara den största faran av alla" känns ju aningen missvisande då det inte stämmer i något nordiskt land.

Precis.

Asdf
2015-12-14, 23:04
Ingen som överhuvudtaget resonerat kring (förutom jag) att skapa en video för kvinnor där de uppmuntras att inte jaga tag på testosteronstinna agressiva våldsverkare och dessutom inte föda deras barn?

Givetvis är det en minoritet av kvinnor som gör detta - likväl som det är en minoritet som våldtar/slår/kallar kvinnor för horor etc

PureWhey
2015-12-14, 23:09
Ingen som överhuvudtaget resonerat kring (förutom jag) att skapa en video för kvinnor där de uppmuntras att inte jaga tag på testosteronstinna agressiva våldsverkare och dessutom inte föda deras barn?

Givetvis är det en minoritet av kvinnor som gör detta - likväl som det är en minoritet som våldtar/slår/kallar kvinnor för horor etc

Det vore vettigt, men tror inte många resonerar så nej.

Asdf
2015-12-14, 23:46
Det vore vettigt, men tror inte många resonerar så nej.

Det är ju rätt konstigt, för normaliseringsprocessen använd som förklaringsmodell för de kvinnor som fastnar med presumptiba kåkfarare/våldsverkare likt dem de beskriver i videon. Så varför är normaliseringsprocessen endast applicerbar för en viss del av alla kvinnor och inte alla?
Min teori är att det är oftast trasiga kvinnor som har en hel del med sig i bagaget - fäder som varit frånvarande/försummande etc i kvinnornas barndom och sedan väljer kvinnorna samma typ av män i vuxenlivet. Där har vi den eviga cykeln :/

Så i det fallet förstår jag mansperspektivet med att shape up