handdator

Visa fullständig version : Vad är folks åsikter om influensavaccinationer?


timoat
2015-12-09, 20:27
Jag tog min i förrgår. Brukar ni ta dem? Jag blev ruggigt sjuk förra året och hoppas slippa det nu i år igen. 200 kr på st eriksgatan, dropin. Tog 3 min. Och hoppas nu vara immuniserad mot iallafall nånting. Eller få mindre dryga symptom.

Minikubik
2015-12-09, 20:35
Aldrig tagit, aldrig varit sjuk i flunsan och hoppas slippa båda två

VoDaresVins
2015-12-09, 20:39
Saknar alternativ; Snittar en förkylning per vinter så kvittar.

Tog för nåt år sen. Blev flunsig direkt efter. Ser inte skillnaden för egen del i att bli flunsig naturlig väg eller som "bieffekt" av vaccin.

timoat
2015-12-09, 20:42
Saknar alternativ; Snittar en förkylning per vinter så kvittar.

Tog för nåt år sen. Blev flunsig direkt efter. Ser inte skillnaden för egen del i att bli flunsig naturlig väg eller som "bieffekt" av vaccin.

Den lilla flunsigheten jag får från sprutan är inte på långa vägar lika illa som den äkta som vara i tre veckor när man har ont i halsen, huvudet och hela kroppen.

Magnus N
2015-12-09, 20:42
Bra för folk med hälsoproblem eller dylikt som gör att de insjuknar kraftigare och inte kan bekämpa den själva

Nordenator
2015-12-09, 21:08
Aldrig haft influensa så inget för mig. Får inte ens feber då jag är förkyld och inte haft magsjuka sedan högstadiet. Jag har nog haft lite tur med sjuklotteriet.

Minimjölk
2015-12-09, 21:10
Jag och min familj har bara haft influensan typ en gång var och det var en tid efter vi alla mycket dumt tog vaccineringen som rekommenderades mot fågelinfluensan.

Bärsärk
2015-12-09, 21:14
Nej, dör jag så dör jag.

Guds vilja ske.

King Grub
2015-12-09, 21:36
Jag har haft influensan en gång, och då önskade jag att jag hade vaccinerat mig. Mer än två veckor halvdöd.

Diomedea exulans
2015-12-09, 21:47
Bra grejer, men jag är för lat för att vaccinera mig själv.

Medelålders
2015-12-09, 21:51
Jag har alltid varit oförskämt frisk och har inte ens varit förkyld på över 20 år, så jag väljer att förlita mig på att mitt immunförsvar fortsätter göra sitt jobb. Hade jag varit äldre eller haft dålig hälsa hade jag nog kunnat tänka mig en vaccination.

VoDaresVins
2015-12-10, 08:09
Den lilla flunsigheten jag får från sprutan är inte på långa vägar lika illa som den äkta som vara i tre veckor när man har ont i halsen, huvudet och hela kroppen.

Det är sant, resultatet blev inte nån långkörare för mig heller. Fast normalt brukar jag inte vara borta mera än en vecka i alla fall, så några dar emot en vecka kvittar ändå.

Alexton
2015-12-10, 08:14
Senast jag hade influensa var mitt på sommaren för drygt 5 år sedan. Innan dess var det mer än 15 år.

Tänker inte vaccinera mig förrän jag börjar börjar räknas in i en riskgrupp.

ARMSTARK
2015-12-10, 08:38
Jag är uppvuxen med alla massvaccinationer som tog kål på en rad olika sjukdomar så jag är väldigt possitiv till det. Nu är det så länge sedan vi hade en farlig pandemi så folk tror att det är lugnt. För 100 år sedan hade vi en influensa som kallades "spanska sjukan", låter ju trevligt men osäkra källor räknar med upp till 100 miljoner döda. Sen har vi nej sägarna som säger att det inte var mer än 50 miljoner...

Agitator
2015-12-10, 08:40
Vet inte om jag haft influensan, kanske som barn, men inget jag minns.

Även om man aldrig haft influensan så finns det ju fördelar med att ta en spruta, man får utökat immunförsvar. Så det är ju knappast dåligt, däremot kan ju vissa haft tur och undkommit influensan och svarar lite mer kraftigt på en vaccination för de har ett sämre imunförsvar från grunden most just influensan.

billmaier
2015-12-10, 10:17
Nej, har aldrid vaccinerat mig och tänker inte göra det heller. Blir man sjuk så blir man sjuk.

ARMSTARK
2015-12-10, 10:38
Nej, har aldrid vaccinerat mig och tänker inte göra det heller. Blir man sjuk så blir man sjuk.

Jovisst, men som jag hänvisade till i en tidigare post, när folk dör som flugor så kanske vaccin går före döden. Pesten som ett exempel, halva europas befolkning dog. "If he dies he dies" är coolt på film men när man står där själv så är det äkta fakta.

Nordenator
2015-12-10, 10:46
Fast lite äpplen och päron här, va? När dödsmördarsjukan börjar sprida sig ordentligt vaccinerar jag mig gärna också.

Diomedea exulans
2015-12-10, 10:47
Hade man inte influensa jämt som barn? Har för mig det. Mamma kallade det "flunsan".

billmaier
2015-12-10, 10:49
Jovisst, men som jag hänvisade till i en tidigare post, när folk dör som flugor så kanske vaccin går före döden. Pesten som ett exempel, halva europas befolkning dog. "If he dies he dies" är coolt på film men när man står där själv så är det äkta fakta.

Nu talar vi dock om influensa och inte om pesten. Klart som fan att man vaccinerar sig mot dödliga och farliga sjukdomar, men risken att dö i influensa är obefintligt liten, speciellt som ung frisk man.

Tolkia
2015-12-10, 11:08
Hade man inte influensa jämt som barn? Har för mig det. Mamma kallade det "flunsan".
Så här i efterhand har jag en känsla av att man kallade alla viroser för "influensa" förr. När jag var barn gick även något som kallades "maginfluensa" på dagis; antar så här i efterhand att det var kräksjuka, d.v.s. det som numera kallas "vinterkräksjukan".

On topic: Jag har vaccinerat mig ett par gånger i jobbet; genomgående blivit ordentligt sjuk efteråt. Influensa har jag maximalt haft en gång i vuxen ålder. Numera vaccinerar jag mig därför inte, om jag inte planerar att besöka någon som är extremt känslig e dyl.

VoDaresVins
2015-12-10, 11:12
Hade man inte influensa jämt som barn? Har för mig det. Mamma kallade det "flunsan".

Börjar också undra vad vi egentligen diskuterar. Är det nån speciell massvaccination på gång igen eller?
Vi blir årligen erbjudna influensavaccin till vintern på jobbet. Det är den jag tagit en gång men inte ser nån vits med.

Blir det igen tal om fågel eller svininfluensa som sprider sig, springer jag inte heller till läkaren när jag hört om ett par möjliga dödsfall i landet, men kanske om det blir några tiotal bekräftade.

h051n
2015-12-10, 11:39
https://www.youtube.com/watch?v=_smN-s2Dpy0

Kolla från 29 minuter.

Linda Karlström.

Wain
2015-12-10, 12:18
Umgås inte med sjuka äldre, så lika bra att ta en sväng influensa.

ARMSTARK
2015-12-10, 13:47
Nu talar vi dock om influensa och inte om pesten. Klart som fan att man vaccinerar sig mot dödliga och farliga sjukdomar, men risken att dö i influensa är obefintligt liten, speciellt som ung frisk man.

Fast det är ju det man inte vet innan, spanska sjukan tex var en vanlig influensa men den blev dödlig. Faktiskt säger man att det kommer 2 farliga pandemier varje århundrade, och det var ett tag sen sist...
Pesten kunde man gått en penicilinkur mot, såhär i efterhand. Man tänker dötsbakterie när man hör ordet pest, men tyvärr kan alla pandemier bli precis lika dödliga som pesten var då. Det är därför forskarna är så oroliga, speciellt när de i många u-länder säljer penicilin ur en djävla plasthink på stan, utan instruktioner.

phattrance
2015-12-10, 14:04
Aldrig haft influensa så jag skippar!

GaindalfTheWhey
2015-12-10, 14:15
Nu talar vi dock om influensa och inte om pesten. Klart som fan att man vaccinerar sig mot dödliga och farliga sjukdomar, men risken att dö i influensa är obefintligt liten, speciellt som ung frisk man.

Nja, spanska sjukan (som var världens första (dokumenterade) H1N1-pandemi) slog mycket hårdare mot unga och friska människor, vilka dog i större utsträckning än barn och gamla. Anledningen var att influensan gav upphov till en cytokinstorm hos just de med bra immunförsvar, vilket i princip är samma grupp som "ung och frisk". Det här med cytokinstormar har dessutom observerats vid fler tillfällen, bland annat SARS 2003 och svininfluensapandemin 2009, och att just "unga och friska" tar en värre smäll med fler dödsfall än övriga grupper.

Agitator
2015-12-12, 18:14
La den visst i fel tråd förut. Skulle vara här.

http://www.smh.com.au/victoria/eighty-children-get-chickenpox-at-brunswick-north-west-primary-a-school-that-calls-for-tolerance-of-vaccine-dodgers-20151209-gljzkx.html

Oväntat!

Tolkia
2015-12-12, 18:44
Är vattkoppor (chicken pox) ens något man vaccinerar andra än gravida och riskgrupper mot?

Perramja
2015-12-12, 19:07
Hade svininfluensan, fick helt klart veta att jag levde! Kan vara bra att få veta ibland, skulle aldrig vaccinera mig mot något så fånigt som influensa

mela
2015-12-12, 19:46
Jag borde vaccinera mig, men har inte fått tummen ur.

VoDaresVins
2015-12-12, 20:05
Är vattkoppor (chicken pox) ens något man vaccinerar andra än gravida och riskgrupper mot?

Är väl nog vanligare att man gör som i Southpark och ser till att barnen träffas och får det som små. Syrrans man fick det först i vuxen ålder och låg rejält däckad då.