handdator

Visa fullständig version : Ont i mina vader.


Slim
2004-04-14, 17:07
Förra veckan under påsklovet skulle jag ta tag i min urusla kondition. Så jag började lägga upp ett schema.

Jag körde två 15-minuters joggingpass på lördagen och måndagen. Sedan gick jag med i ett fotbollslag och lirade 1 träning och 1 match på måndagen och onsdagen. På torsdagen körde jag ett benpass (lår och vader) på gymet, som jag inte varit i på ett år pga skada i axeln. Jag har varit mycket noga med att stretcha vid samtliga tillfällen, speciellt vader.

Men på fredagen/lördagen fick jag problem med att jogga. I vaderna känner jag en sorts träningsverk, men ändå inte. För jag känner även samma sak idag när jag ska börja småjogga jättelätt. Det känns lite som växtverk. Det kan även kännas framme i vaden där man känner benet.

Finns det någon som har känt/känner samma sak här?
Kan det vara överansträngning eller något värre?
Tack..

Magnus
2004-04-14, 17:38
kan det vara benhinneinflammation månne?

Slim
2004-04-14, 17:48
Jag har funderat på det också i och med att jag har haft problem med detta innan, för ett par år sedan.

Någon som har erfarenhet av det?

henke_in_training
2004-04-14, 21:50
Originally posted by Slim
Jag har funderat på det också i och med att jag har haft problem med detta innan, för ett par år sedan.

Någon som har erfarenhet av det?

hade liknande känningar förut, min far som är löpp experten i familjen gav 2 råd, 1 skaffa riktigt bra skor som dämpar bra, 2 spring inte på hårt underlag som asfalt.... spring gärna i skogen där det är mjukt. Funkade för mig....

Slim
2004-04-15, 14:49
Originally posted by henke_in_training


hade liknande känningar förut, min far som är löpp experten i familjen gav 2 råd, 1 skaffa riktigt bra skor som dämpar bra, 2 spring inte på hårt underlag som asfalt.... spring gärna i skogen där det är mjukt. Funkade för mig....

Tack så mycket! Ska köpa ett par rejäla dojor. Hittills har jag haft ett par 129-kronors från maxi. Får se om det löser sig.

JJ
2004-04-15, 14:51
Originally posted by Slim


Tack så mycket! Ska köpa ett par rejäla dojor. Hittills har jag haft ett par 129-kronors från maxi. Får se om det löser sig.


AAahhahhhhhh. Spring inte utan riktiga skor pöjk!

Jax
2004-04-15, 20:37
Det är högst troligt benhinneinflammation. Tryck längst insidan på underbenet. Gör det ont så är det benhinneinflammation. Att du har ont i vaden också beror troligtvis på att du omedvetet springer lite "fel" eftersom benhinnorna inte är helt fräscha.

För mer råd föreslår jag att du söker på benhinneinflammation på forumet. Vet att jag har skrivit om det tidigare.

Slim
2004-04-17, 19:59
Tack så mycket..

Fartman
2004-04-17, 20:41
Originally posted by Slim
Förra veckan under påsklovet skulle jag ta tag i min urusla kondition. Så jag började lägga upp ett schema.

Jag körde två 15-minuters joggingpass på lördagen och måndagen. Sedan gick jag med i ett fotbollslag och lirade 1 träning och 1 match på måndagen och onsdagen. På torsdagen körde jag ett benpass (lår och vader) på gymet, som jag inte varit i på ett år pga skada i axeln. Jag har varit mycket noga med att stretcha vid samtliga tillfällen, speciellt vader.

Men på fredagen/lördagen fick jag problem med att jogga. I vaderna känner jag en sorts träningsverk, men ändå inte. För jag känner även samma sak idag när jag ska börja småjogga jättelätt. Det känns lite som växtverk. Det kan även kännas framme i vaden där man känner benet.

Finns det någon som har känt/känner samma sak här?
Kan det vara överansträngning eller något värre?
Tack..

hmmm, lirar ni på grus med fotbollen? kom ihåg när jag gått upp 5kilo rätt snabbt under vintern och fotbollen drog igång på vårkanten.. benhinnorna höll på att dö! varför? jo det hårda underlaget, skorna utan dämpning och viktuppgången + att jag inte tränat forboll på ett tag.