handdator

Visa fullständig version : Viktminskning via lchf


kingkong1993
2015-12-09, 18:17
Hej,

Jag väger 85 kg och är 187 Cm lång. Vet att det absolut inte är någon stor övervikt! Men mitt problem är att jag tidigare var smal och vägde runt 78 kg nu det senaste året har jag börjat lägga på mig vikt och endast på magen. Förmodligen beror det på stora mängder alkohol och snabba kolhydrater. Men min fråga är egentligen - Kan jag gå ner 5-6 kg på strikt lchf? Jag tränar 4-5 gånger i veckan och det är styrka och kondition vilket jag främst får från ett utegym och fotbollsträningar. Problemet är att jag läste att kroppen slutar gå ner i vikt med hjälp av lchf om kroppen känner att den är nöjd med vikten. Jag vill få bort kulmagen och det snabbt!

Tacksam för svar!

z_bumbi
2015-12-09, 18:30
Sluta dricka stora mängder alkohol och äta stora mängder snabba kolhydrater.

LCHF är inget magiskt och kroppen sätter därför inte stopp på viktnedgången om du äter mindre kalorier än vad du gör av med. Din fotbollsträning kommer däremot antagligen att gå skit om du kör LCHF då du tappar den bästa energikällan för att orka träna fotboll.

timoat
2015-12-09, 20:24
Jag är i min andra period av lchf nu, och jämfört med förra gången så går vikten ner mycket saktare. Innan tappade jag 1.5 kilo i veckan. Jag körde 1500 kcal på en måltid enligt 20/75/5 och gick en timmes morgonpromenad om dagen. En cheat Day per vecka.

Nu testar jag igen. Experimenterar litegrann och justerar efter hand. Samma startvikt som dig. Körde 1000 kcal om dagen fördelat på 2 måltider inom 4 timmar i ca 3 veckor. Innan dess var det 1500 kcal om dagen. En timmes morgonpromenader varje dag i snart 60 dagar. Inga cheat days alls. Vikten har varit oerhört seg att få bort. Kommer öka upp till 1500 igen och fortsätta med promenaderna och se 9m det blir någon skillnad.

Huvudanledningen att jag kör lchf kombinerat med pf är att jag kan hålla skräpmatsuget under kontroll och jag äter ectremt gott varje kväll. Vikten går ner, bara inte så snabbt som jag hade förväntat mig. Målet är väl 73 eller 75 på 1.87.

Hanse
2015-12-09, 21:54
Hej,

Jag väger 85 kg och är 187 Cm lång. Vet att det absolut inte är någon stor övervikt! Men mitt problem är att jag tidigare var smal och vägde runt 78 kg nu det senaste året har jag börjat lägga på mig vikt och endast på magen. Förmodligen beror det på stora mängder alkohol och snabba kolhydrater. Men min fråga är egentligen - Kan jag gå ner 5-6 kg på strikt lchf? Jag tränar 4-5 gånger i veckan och det är styrka och kondition vilket jag främst får från ett utegym och fotbollsträningar. Problemet är att jag läste att kroppen slutar gå ner i vikt med hjälp av lchf om kroppen känner att den är nöjd med vikten. Jag vill få bort kulmagen och det snabbt!

Tacksam för svar!

Din viktuppgång beror på kaloriöverskott (energiöverskott). Att det mest sätter sig på magen är genetiskt betingat och inget du kan påverka genom en viss träning eller kost.
Kroppen slutar att gå ner i vikt vid kaloribalans oavsett dietmetod (LCHF, Gelehallonmetoden, Periodisk Fasta... osv). Då får man minska sitt intag eller röra sig mer.

Så svaret på din fråga... JA, du kan gå ner i vikt på en strikt LCHF-diet.

timoat
2015-12-09, 23:30
Kan tillägga att det tog extra lång tid för kroppen att bli keto adapted, minst 4 veckor och det var sega jävla veckor vill jag lova. Men nu när man är på andra sidan är det som vanligt. Fin lång energi som gör att man aldrig är trött trots 1000 kcal och måltid mellan 4 och 8 ungefär. Sover max 5 6 timmar om dan.

Troive
2015-12-11, 13:50
Jag körde LCHF första gången jag gjorde en diet vid 16 års ålder, däremot så var det verkligen inte lönsamt för just fotbollen trots vikten jag tappade, lirade i juniorallsvenskan och lyckades inte alls hänga med i svängarna pga dålig energi så det slutade med att jag ändrade om och hade lågt fettintag och högt kolhydratsintag på tränings och matchdagar medans jag tvärt emot på vilodagar, detta gav lika bra resultat och jag presterade bättre :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk