handdator

Visa fullständig version : Koka lever (gris)


Zeritho
2015-12-09, 18:06
Var på affären och köpte 1 kilo lever för 9 kr. Jag vill tillaga den på snabbaste och enklaste sättet, vilket jag kom fram till var att skära upp och koka den, eller kasta in den i ugnen.

Har sökt runt efter hur länge lever bör kokas/ vara inne i ugnen, men hittar bara en massa recept där man ska steka, sjuda osv osv.
Jag vill göra på det enklaste sättet och bara koka den eller kasta in den i ugnen

Någon som vet hur länge man bör koka grislever om man skär den i bitar? Eller ha den inne i ugnen?

Tack i förhand.

Wzup2u
2015-12-09, 19:50
Här har du i ugn...

http://www.livestrong.com/article/547511-how-to-cook-liver-in-the-oven/

ska man koka kan du koka..

skölj levern, koka tills den fått färg, och skölj och byt vatten och koka en liten stund till.

King Grub
2015-12-09, 19:56
Kokt grislever måste vara rätt äckligt.

Wzup2u
2015-12-09, 19:59
Kokt grislever måste vara rätt äckligt.

Lär det vara haha, iofs gillar jag inte lever själv...
Dock kan man koka den och sedan köra i ugn för bra resultat...

Sen kan man göra en extrasats som hundgpodis också.

Luca Brasi
2015-12-09, 20:07
Ibland tänker jag att man borde göra sin egen leverpastej eller pate.
Bara koka lever så där låter fruktansvärt.

https://chowtimes.files.wordpress.com/2008/08/porkliversoup-10.jpg

Den här soppan ser inte god ut alls till exempel.

Ett Orm
2015-12-12, 09:39
Personligen tycker jag stekning är det smidigaste sättet.

1x0
2015-12-12, 16:20
Du kommer behöva någon riktigt god smakförhöjare ihop med levern för den ska bli ätbar (imo).

Något fett, t.ex.; linda in i jävla massa bacon och köra i ugn. I gryta med massa grädde och/eller typ stekfläsk.
Kanske steka i skivor och ha på någon lyxig macka ihop med massa majonäs eller god ost kan funka.

Jag skulle alltså inte behandla levern som huvudingrediens utan en smakförhöjare/smakgivare i någon annan smakdominant maträtt. Inte direkt behandla det som en köttbit och göra resterande tillbehör utefter.

maqan
2015-12-14, 19:06
Jag älskar lever rakt upp och ner utan någon direkt smaksättning. Kan lätt äta en portion stekt lever helt för sig själv så smaken är som baken.

Chocolate
2015-12-14, 19:09
Jag älskar lever rakt upp och ner utan någon direkt smaksättning. Kan lätt äta en portion stekt lever helt för sig själv så smaken är som baken.

Wow, blir faktiskt avis då jag önskar att jag kunde tycka om lever. Enda sättet jag kan få ner den är när den är stekt och med en stor blandning av kryddor.

Någon som har erfarenhet av andra inälvsdelar?

Bandid0
2015-12-14, 19:42
Mitt universalrecept för nötlever.

Stek upp strimlad lök i en gryta med smör. Skär levern i lagom små bitar. Fräs ytan och tillsätt sedan 1 dl vatten. Krydda rikligt med salt och vitpeppar. Låt vattnet sjuda bort. Efter max 5-10 minuter är levern klar.

Lever blir seg om den kokas för länge.

Rudan86
2015-12-14, 22:42
Wow, blir faktiskt avis då jag önskar att jag kunde tycka om lever. Enda sättet jag kan få ner den är när den är stekt och med en stor blandning av kryddor.

Någon som har erfarenhet av andra inälvsdelar?

Äter en hel del innanmäte. Mage, hjärta, njure, o självklart favoriten! Lever från alla dess olika djur :)

maqan
2015-12-15, 19:20
Äter en hel del innanmäte. Mage, hjärta, njure, o självklart favoriten! Lever från alla dess olika djur :)

Jag kan även rekommendera bräss. Den är väldigt mjäll och fin i smaken.