handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver låglaktos, utan aspartam och relativt billigt?


Dovahkiin
2015-12-08, 21:33
Jag har ett litet dilemma. Jag är på jakt efter ett bra proteinpulver med vettig mängd protein per portion som är väldigt lågt i eller fritt från laktos, som samtidigt måste finnas utan aspartam-sötning och inte kostar skjortan. Whey-100 naturell är fin om det inte vore för priset. Har även provat Better You Ärt/Havre-protein, men där har portionerna såpass liten mängd protein att det blir rätt dyrt per gram protein med..

Whey-80 funkar inte pga. laktosen. *cry*

Är allt som är lågt i laktos jäkligt dyrt per gram protein? Varför?

juckeyy
2015-12-08, 21:41
Har för mig att Tyngre har laktasenzym i sina. Prova det.

Johan.S
2015-12-09, 11:02
Ultimate Whey FX :thumbup:

Premiumprotein bestående av hydrolyserat CFM-renat vassleproteinisolat
Extremt lågt innehåll av fett och laktos
Instantiserat för bästa löslighet
Inga billiga utfyllnadsingredienser

Finns i naturell om man vill slippa aspartam

exevision
2015-12-09, 16:55
Ultimate Whey FX :thumbup:

Premiumprotein bestående av hydrolyserat CFM-renat vassleproteinisolat
Extremt lågt innehåll av fett och laktos
Instantiserat för bästa löslighet
Inga billiga utfyllnadsingredienser

Finns i naturell om man vill slippa aspartam

Är hydrolyserat vassle något bra för oss tränande då?

Troive
2015-12-10, 10:46
PureSwe Whey är låglaktos och inget ockerpris, gott också :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Dovahkiin
2015-12-10, 15:17
PureSwe Whey är låglaktos och inget ockerpris, gott också :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Med aspartam. Rävgift för vissa magar, inklusive min.

Dovahkiin
2015-12-10, 15:20
Ultimate Whey FX :thumbup:

Premiumprotein bestående av hydrolyserat CFM-renat vassleproteinisolat
Extremt lågt innehåll av fett och laktos
Instantiserat för bästa löslighet
Inga billiga utfyllnadsingredienser

Finns i naturell om man vill slippa aspartam
Ska se om jag kan prova den. Synd inte (tydligen förbjudet att skriva ett butiksnamn, en stor kedja med många fysiska butiker samt webshop) kör den bara, får rabatt där, och finns butik i stan. Kan dock inte det tekniska här, vad innebär hydrolyserat och CFM-renat, och varför vill jag ha det?

Dovahkiin
2015-12-10, 15:23
Har för mig att Tyngre har laktasenzym i sina. Prova det.
Hittar enbart flera smaksatta, alla med aspartam.

Troive
2015-12-10, 15:39
Med aspartam. Rävgift för vissa magar, inklusive min.
Många märken som använder aspartam, tråkigt om man inte tål det.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Johan.S
2015-12-10, 16:12
Är hydrolyserat vassle något bra för oss tränande då?

Om man vill ha ett protein som kroppen tar upp väldigt snabbt så ja.

Ska se om jag kan prova den. Synd inte (tydligen förbjudet att skriva ett butiksnamn, en stor kedja med många fysiska butiker samt webshop) kör den bara, får rabatt där, och finns butik i stan. Kan dock inte det tekniska här, vad innebär hydrolyserat och CFM-renat, och varför vill jag ha det?

I det här fallet innebär hydorlyserat att det är förspjälkat, dvs redan nedbrutet till viss del. Inte helt olikt matsmältningen. Vilket gör att man får ett protein som tas upp väldigt fort och skonsamt av kroppen.

CFM står för korsflödes mikrofilterering och det är processen man använder för att rena proteinet (ta bort kolhydrater och fett).

z_bumbi
2015-12-10, 16:28
Anger man inte hydrolyseringsgraden så brukar jag räkna det som icke hydrolyserat då det inte är osant att säga att det är hydrolysat även om det är extremt lite. Eftersom vi har en försäljare i tråden så kanske vi kan få svar på hur hydrolyserad produkten faktiskt är?

Johan.S
2015-12-11, 09:27
Anger man inte hydrolyseringsgraden så brukar jag räkna det som icke hydrolyserat då det inte är osant att säga att det är hydrolysat även om det är extremt lite. Eftersom vi har en försäljare i tråden så kanske vi kan få svar på hur hydrolyserad produkten faktiskt är?

Ska se om jag kan få fram en sån siffra.

Johan.S
2015-12-11, 09:42
Anger man inte hydrolyseringsgraden så brukar jag räkna det som icke hydrolyserat då det inte är osant att säga att det är hydrolysat även om det är extremt lite. Eftersom vi har en försäljare i tråden så kanske vi kan få svar på hur hydrolyserad produkten faktiskt är?

Ska se om jag kan få fram en sån siffra.

Finns ingen konkret siffra på det. Det är ett lätt hydrolyserat vassle isolat (enzymatiskt förspjälkat).

Sverker
2015-12-11, 17:42
Går säkert att plocka fram medelvikten i Dalton på produkten.

exevision
2015-12-12, 10:21
Om man vill ha ett protein som kroppen tar upp väldigt snabbt så ja.

Jo, men att det är supersnabbt är ju inte alltid en fördel. Hydrolyserat kasein är ju för snabbt för att påverka proteinsyntesen i musklerna. Hur är det med hydrolyserat vassle? Och är det ens hälsosamt?

King Grub
2015-12-12, 11:09
Vassleproteinhydrolysat stimulerar muskelproteinsyntesen kraftfullt och har inga negativa hälsoeffekter. Dock inte vassleproteinets (koncentrat och skonsamt filtrerat isolat) positiva hälsoeffekter heller.

exevision
2015-12-12, 11:35
Vassleproteinhydrolysat stimulerar muskelproteinsyntesen kraftfullt och har inga negativa hälsoeffekter. Dock inte vassleproteinets (koncentrat och skonsamt filtrerat isolat) positiva hälsoeffekter heller.

Ligger det inget i detta?
It's important to note that the research on the excitotoxic nature of hydrolyzed proteins is far from complete, but some evidence suggests there is serious reason for concern. In dairy-based infant formulas designed to reduce allergenic response to whey, for example, hydrolyzed whey proteins have been shown to contain significant amounts of potentially excitotoxic free amino acids Aspartic Acid and Glutamic Acid.14
http://www.ironmagazineforums.com/threads/98906-Whey-Protein-Explained

Sverker
2015-12-12, 12:48
Säkert. Intressant att någon analyserat mängderna i specifika särnär-produkter.
http://www.westonaprice.org/health-topics/msg-in-infant-formula/


Men vi ska inte jämföra upptaget av glutamat och aspartat hos mycket små barn med högpresterande vuxna. Behovet och förmågan att ta hand om aminosyrorna skiljer.

Men är man tveksam till glutamat bör man inte använda olika hydrolysat som har ett snabbt upptag och snabb ökning av mängderna glutamat i blodet.