handdator

Visa fullständig version : Studentlägenheter i Eskilstuna?


Chocolate
2015-12-08, 15:41
Någon som vet vilka studentlägenheter (hyresvärd) som är bra i Eskilstuna? Då menar jag egen lägenhet, inte korridor. Någon som har erfarenhet av lägenheterna där och vilken standard höll de? Tänkte att jag kanske ska studera nästa år.

forslund
2015-12-08, 15:55
Nu har jag dålig koll på just studentlägenheter men här finns en lista på hyresvärdar:

http://www.xn--studentbostder-gib.nu/orter/eskilstuna/

Värt att kolla upp helt vanliga lägenheter hos tex Lundbergs, då 1or kan finnas för överkomliga priser. Det är inte speciellt dyrt att bo här, även för studenter.
Lägenheterna håller generellt bra skick hos dem (haft 3 lundbergslägenheter).
Har också bra erfarenheter av Fixtura.

Områden du gärna håller dig till förutom centrum (där skolan finns) är norr, söder, snopptorp, övre nyfors och östra området runt djurgården/sjukhuset.
Det är bra områden som alla är inom gång- och cykelavstånd till skolan/centrum och dessutom är lugna.

Undvik Årby och Fröslunda samt nyfors om du kan. Torshälla är långt ifrån stan.

Chocolate
2015-12-08, 19:41
Tack för svaret! Tog en titt på Lundbergs sida, men förmedlar de vanliga lägenheter med kötid eller är det de som väljer?

Kollade lite på bostad.eskilstuna och där finns det ett par områden som verkar bra. Har du någon erfarenhet av ex. Cityhuset, Nomaden, Vakteln eller Vapensmeden? Kanske hört något om dessa?

forslund
2015-12-09, 08:10
Lundbergs har inga officiella köer likt Kommunfastigheter mm. så ringa in dit är nog bäst (och skicka in intresseanmälan vilket de kräver).

Alla bostäder du nämner ligger centralt och bra till men jag har inte varit inne i någon förutom Vakteln som såg ut som en helt normal, mindre 1a för studenter.
Cityhuset är extremt centralt på en av de gator det går mest folk på så det kan vara högljutt om helgerna/nätterna.

PureWhey
2015-12-09, 10:02
Bra att hitta nu, svårt sen när alla studenter kommer samtidigt...

Chocolate
2015-12-12, 21:10
Kom på en annan sak. Går man på visning när det gäller studentlägenheter? Måste man, kan bli lite "jobbigt" om det är i en stad långt bort?

Jockefoten
2015-12-12, 21:11
Kom på en annan sak. Går man på visning när det gäller studentlägenheter? Måste man, kan bli lite "jobbigt" om det är i en stad långt bort?

Nej det behöver du inte.

Chocolate
2015-12-14, 19:06
Tack för svaren!

Vet inte om det är bäst att ta med diverse möbler till studentlägenheten då jag faktiskt har tänkt att det kanske går att sälja dem och sedan köpa basic grejer på plats? Kan det vara något? Annars är enda möjligheten att betala för flytt och jag tycker att det kan vara lite pricey.

Tacksam för synpunkter!

Minikubik
2015-12-14, 19:16
Tack för svaren!

Vet inte om det är bäst att ta med diverse möbler till studentlägenheten då jag faktiskt har tänkt att det kanske går att sälja dem och sedan köpa basic grejer på plats? Kan det vara något? Annars är enda möjligheten att betala för flytt och jag tycker att det kan vara lite pricey.

Tacksam för synpunkter!
Finns vanliga utbudet av secondhand i Eskilstuna, närmsta ikea hittar du i Västerås. Finns möbelaffär o tuna med beroende på din prisklass