handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord proteinshake


Gearhead85
2015-12-08, 14:16
Hej!

Då var det dags för mitt första inlägg då.
Jag tänkte höra om någon vet något bra recept på proteinshakes som inte innehåller mejeri eller soja? Jag håller på och drar ned på mejeriprodukter för att se om min reumatism blir bättre. (Råa ägg innehåller ett enzym som försämrar proteinupptaget)

Paperbasket
2015-12-08, 14:18
kyckling, mixer, vatten, you go!

Skämt å sido, finns veganpulver att köpa. Mycket enklare än att mixa och fixa hemma. Addera frukt and you are good to go.

SimonV
2015-12-08, 14:45
Snubbe på mitt gym kör tonfisk och ananas juice i en mixer.. Tog en klunk, var väl helt ok

mela
2015-12-08, 14:47
Snubbe på mitt gym kör tonfisk och ananas juice i en mixer.. Tog en klunk, var väl helt ok

Låter som lepras. Han körde tonfisk och fun light.


Men OnT: Det finns biffprotein och äggprotein också. Eller hampaprotein (ingen aning om hur det är). Det finns eaa och bcaa.

Eller måste det vara hemmagjort och drickbart? Annars kan du ju koka ägg och tugga i dig, eller ha en burk med tonfisk/makrill?

LunaSpice
2015-12-08, 16:24
Låter som lepras. Han körde tonfisk och fun light.


http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/008/491/dafuq.jpg

LillisJ
2015-12-08, 21:19
http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/008/491/dafuq.pg

:laugh::laugh:

Ont: Biffprotein!

Wzup2u
2015-12-08, 22:07
Finns ju alltid Eaa.

Wain
2015-12-09, 08:37
Låter som lepras. Han körde tonfisk och fun light.


Men OnT: Det finns biffprotein och äggprotein också. Eller hampaprotein (ingen aning om hur det är). Det finns eaa och bcaa.

Eller måste det vara hemmagjort och drickbart? Annars kan du ju koka ägg och tugga i dig, eller ha en burk med tonfisk/makrill?

Hampa är fint. Massa nyttiga fetter etc. Smakar kanske inte så bra i vatten, men helt ok i mjölk (fast nu var ju det mejeriprodukter som du ville undvika).

Kaalle
2015-12-09, 09:58
Kvarg havregryn och vatten är också fint. Kvargavinter.

Edit: inga mejeriprodukter nej..

Gearhead85
2015-12-09, 14:54
Anledningen att jag vill ha det hemmagjort är att jag försöker få bort så mycket onödiga tillsatser som möjligt ur min kost också för många av de här E-ämnena är ju inte så jättenyttiga. Och ju mindre skit som kan reta upp mitt immunförsvar desto bättre då reumatismen ändå är en autoimmun åkomma. Och varför jag mest är ute efter drickbart är ju för av vad jag förstått upptas flytande snabbare av kroppen.

(Jag dricker AldigVila BCAA under själva passet och en proteinshake efter.)

ddr
2015-12-09, 15:09
Anledningen att jag vill ha det hemmagjort är att jag försöker få bort så mycket onödiga tillsatser som möjligt ur min kost också för många av de här E-ämnena är ju inte så jättenyttiga. Och ju mindre skit som kan reta upp mitt immunförsvar desto bättre då reumatismen ändå är en autoimmun åkomma. Och varför jag mest är ute efter drickbart är ju för av vad jag förstått upptas flytande snabbare av kroppen.

(Jag dricker AldigVila BCAA under själva passet och en proteinshake efter.)

Finns ett flertal Naturella Proteinpulver/EAA utan tillsatser whatsoever :)

Gearhead85
2015-12-09, 15:19
Finns ett flertal Naturella Proteinpulver/EAA utan tillsatser whatsoever :)

Jo jag vet som jag köpte först något proteinpulver på Life och sedan köpte jag Self naturella. Men båda två är ju vassle så jag har inte än hittat något naturellt som inte är mejeribaserat :) Soja har jag hittat någon men utöver (av vad en del säger att det finns i och en del säger inte) protoöstrogenet så är sojan rätt hårt besprutat.

ddr
2015-12-09, 20:10
Jo jag vet som jag köpte först något proteinpulver på Life och sedan köpte jag Self naturella. Men båda två är ju vassle så jag har inte än hittat något naturellt som inte är mejeribaserat :) Soja har jag hittat någon men utöver (av vad en del säger att det finns i och en del säger inte) protoöstrogenet så är sojan rätt hårt besprutat.

Naturellt EAA då? Inte gott men :d
Finns även BCAA/EAA ute på marknaden som är sötat med Stevia som inte ska ha några tillsatser i övrigt.

Gearhead85
2015-12-09, 20:49
Naturellt EAA då? Inte gott men :d
Finns även BCAA/EAA ute på marknaden som är sötat med Stevia som inte ska ha några tillsatser i övrigt.

Det vill säga helt klippa bort proteinshaken? :) Som sagt kör jag redan BCAA under passet. :)

Wzup2u
2015-12-09, 20:53
Du verkar riktigt petig, så jag tycker du ska skita i proteinshake och äta efter passet ist... funkar precis lika bra.

Bossebäver
2015-12-09, 22:25
Anledningen att jag vill ha det hemmagjort är att jag försöker få bort så mycket onödiga tillsatser som möjligt ur min kost också för många av de här E-ämnena är ju inte så jättenyttiga. Och ju mindre skit som kan reta upp mitt immunförsvar desto bättre då reumatismen ändå är en autoimmun åkomma. Och varför jag mest är ute efter drickbart är ju för av vad jag förstått upptas flytande snabbare av kroppen.

(Jag dricker AldigVila BCAA under själva passet och en proteinshake efter.)

Vilka E-nummer är det du vill undvika? E-160 och E-300 är ju rätt otäcka och förekommer lite varstans samt diväteoxid vilket också är en stygg rackare som korrealerar med alltifrån cancer till alzheimers, men den forskningen verkar livsmedelsverket ignorera:confused:

Gearhead85
2015-12-09, 22:39
Vilka E-nummer är det du vill undvika? E-160 och E-300 är ju rätt otäcka och förekommer lite varstans samt diväteoxid vilket också är en stygg rackare som korrealerar med alltifrån cancer till alzheimers, men den forskningen verkar livsmedelsverket ignorera:confused:

Diväteoxid är rätt nödvändigt tyvärr för de former av levande organismer vi känner till. ;)
Mest är det väl koncerveringsmedel jag vill undvika. jag kan inte mer än E120 som ändå inte är så farligt.

J.V
2015-12-09, 23:29
Diväteoxid är rätt nödvändigt tyvärr för de former av levande organismer vi känner till.
Mest är det väl koncerveringsmedel jag vill undvika. jag kan inte mer än E120 som ändå inte är så farligt.Du kanske borde lasa pa lite istallet for att bara undvika massa saker du inte kan nagot om men har hort ar daligt. Det underlattar nog i din jakt pa livsmedel som inte riskerar forvarra sjukdomen.

Du bor f.o. skippa din BCAA for att spara dom slantarna. Om du laser lite tradar har pa forumet ser du att i princip all forskning sista aren visar att det ar mer eller mindre vardelost. Kolla in Eiselt ESAPRO istallet, deras naturella smak. Innehaller bara aminosyror och arom.

Beemel
2015-12-10, 09:00
Du kanske borde lasa pa lite istallet for att bara undvika massa saker du inte kan nagot om.

Hahaha. Du vet vad diväteoxid är va??

King Grub
2015-12-10, 09:05
Det låter farligt. :P

therunningman
2015-12-10, 09:17
Fick i mig diväteoxid med elektrolyter på ett Swim Run pass en gång och fick sådan sjuk fettförbränning. Tror jag tappade ett halv kilo fett... fast vi höll ju på i nästan 5 timmar :)

upperkatt
2015-12-10, 09:58
Alla som har dött har någon gång fått i sig diväteoxid (DHMO)!!!
Although the U.S. Government and the Centers for Disease Control (CDC) do not classify Dihydrogen Monoxide as a toxic or carcinogenic substance (as it does with better known chemicals such as hydrochloric acid and benzene), DHMO is a constituent of many known toxic substances, diseases and disease-causing agents, environmental hazards and can even be lethal to humans in quantities as small as a thimbleful.
http://www.dhmo.org/facts.html

StarkaUlf
2015-12-10, 10:15
Hahaha. Du vet vad diväteoxid är va??

Han syftade nog mer på den här meningen: "Mest är det väl koncerveringsmedel jag vill undvika. jag kan inte mer än E120 som ändå inte är så farligt."

J.V
2015-12-10, 12:04
Hahaha. Du vet vad diväteoxid är va??..

Syftar på rädslan för E-nummer utan att ha koll på mer än ett av dom.


Tapatalk.

Gearhead85
2015-12-10, 12:19
..

Syftar på rädslan för E-nummer utan att ha koll på mer än ett av dom.


Tapatalk.

Jag kan en hel del ämnen som finns i livsmedel men jag kan inte koderna på dem alla.