handdator

Visa fullständig version : Marklyft kan ha dödat min rygg


EJH
2004-04-14, 16:31
Hej!

Jag tänkte jag skulle fråga här innan jag rusar iväg till en kiropraktor.

Jag har styrketränat några år nu, i början körde jag alldeles för ofta och åt dåligt varför jag inte ökade nämnvärt. Nu har jag styrt upp det litegrann, och märker att saker och ting har gått framåt sedan ett halvår tillbaka. Kul.

En sak jag haft problem med förut är att min rygg vikt sig när jag försökt köra axelpress med hantlar. Den vek sig åt vänster, klen korsrygg.

När jag började gymma med en annan kille för ungefär ett halvår sedan bytte jag till hans program och införde marklyft på ryggpasset. I början var jag inte stark, men ökade snart och kunde köra tior på 115 utan problem. Sedan dess har jag inte haft några problem med axelpressen.

Jag har försökt utföra övningen så strikt som möjligt. Vi är tre stycken som gymmar, och vi håller koll på varandra så att marklyftet ser bra ut. Jag har INTE böjt ryggen utåt, möjligen har jag svankat för mycket.

Att utföra marklyftet har heller aldrig gjort ont. Jag har hela tiden siktat på att klara tio utan problem just för att marklyftet sägs vara en övning med hög skaderisk.

Vad händer då? Jo, jag får skitont i korsryggen. Min teori är att jag har stretchat dåligt. Jag märker när jag böjer huvudet framåt att det drar i korsryggen och mellan skulderbladen, hela vägen ner. Man kan säga att när jag svankar gör det inte ont, annars gör det ont.

Har ni några bra stretchövningar på lager? Några andra idéer?

b1ff
2004-04-14, 16:42
Ajaj låter illa =( Tråkigt att höra. Är ingen expert inom området men jag stretchar alltid ryggen igenom att ligga på rygg och slänga benen över och placera knäna på varsin sida om huvudet.

Hoppas det blir bra!

JJ
2004-04-14, 16:58
Naprapat.

Pdaddy
2004-04-14, 17:03
LOL det där låter som en klassisk superträningsvärk efter ett marklyftpass..

JA brukar få en redig värk, som går från nacken ända ner till korsryggen.. Precis som 2 fläskfiler på var sida av ryggraden.. Det är ju dom musklerna som påfrestas och tränas bla under marklyft..

Men är det en träningsvärks typ av ont ??
att det strecker kan det ju göra för att mukeln dragit ihop sig lite efter ett hårtpas.. eller?? strecha kan ju hjälpa, prova att sitt ner, dra upp bena som i fosterställning och dra huvut ner mellan bena, då böjer du ut ryggen rätt bra..

MArcus

Shadow Warrior
2004-04-14, 17:27
Oftast brukar det inte vara marklyften som ta död på ryggen utan snarare den totala volymen och antalet övningar.
Marklyft är för övrigt en bra rehab övning.

EJH
2004-04-14, 17:32
Träningsvärk är det inte, har hållt i sig runt en månad, bra när jag vaknar på morgonen, sämre när jag börjar röra på mig.

Ringer nog kiropraktor imorgon, hittade lapp i trappuppgången, studentpriser!

Tror visserligen att det beror på att jag är dåligt stretchad hela vägen ner, men det är väl kanske inte säkert att det bara är därför. Inte sugen på att åka på dålig rygg resten av livet, lika bra att kolla upp så fort som möjligt!

b1ff
2004-04-14, 17:42
Hur många set/reps ska man köra som nybörjare i marklyft? ( ska köra den för första gången imorgon )

Spike
2004-04-14, 18:08
Ser du till att spänna magen när du markar, roddar osv? För svankar du bara kommer du få en sån "obalans i båltrycket" att du får ont. Jag hade det, och kunde inte ens stå med en stång tillslut för att jag hade så ont. Börja med lätta rullande extension för korsryggen och SAKTA börja om i alla övningarna och kör med "komplet båltryck" så blir det bättre med tiden. Om det nu var så att jag hade rätt...

Se även till att strecha baksida ben och korsrygg.

Träna en del mage, men som sagt, spänn magen när du kör övningarna. Det GÅR att köra med bara svank och det ser fint ut. Men är inte bra, och alla kommer inte undan med det.

EJH
2004-04-14, 18:25
Där satt den, precis så har jag gjort, verkligen skitit i magen och bara svankat.

Rullande extension gör ont, så tills vidare kör jag inga såna grejer.

Spike
2004-04-14, 18:40
Den får göra lite ont i början. Gör RIKTIGT långsamma reps och inte till fail.

Ta en stång och ställ dig i rodd ställning. Ställ dig där och spänn magen. Stå en stund. Bra övning. Sen när du (eller om du redan kan) så se för guds skull till att köra med båltrycket i samtliga övningar. Lätt i början. Inte till fail. Du har lite jobb framför dig kompis :(

lätta vikter och tålamod nu!

Styrkebyggare
2004-04-14, 18:53
Framförallt nybörjare brukar ha svårt att hålla ryggen i marklyft, varför man alltid skall börja någorlunda lätt.

Mjölksyra och utmattning i korsryggen gör det knappast lättare att hålla ryggen. Därför brukar jag avråda från att köra mer än 7-8 reps och rekommendera att man ligger runt sex reps.