handdator

Visa fullständig version : Vägen tillbaka


Impact
2015-12-07, 12:26
Hej,

Då var det dags för mig att starta en journal och ta träningen till nästa nivå igen.

Bakgrund:
Jag började träna på gym någon gång på hösten 2010. Jag älskade styrketräningen och allt jag tänkte på och fokuserade på var träningen. Jag körde på seriöst de följande åren. Sedan på våren 2013, under en och samma vecka fick jag en skada på en disk i ryggen och en rejäl bristning i min vänstra bröstmuskel.

Under de två följande två åren har jag kunnat träna på men inte alls på samma sätt eftersom skadorna har begränsat mig. Nu efter två år är skadorna relativt bra, jag känner av ryggen typ varje dag men det är hanterbart och jag kan ändå oftast köra på rätt bra med marklyft och andra ryggövningar. Knäböj däremot känns inte alls bra för ryggen så det har jag fått lägga åt sidan ett tag.

Bröstskadan har läkt och jag har kört på som vanligt, sen efter någon månad har ja dragit upp den igen och igen och igen. Men nu har det varit lugnt sedan i somras och jag slog personbästa för ungefär två månader sen så det verkar gå bra där nu. Jag värmer alltid upp väldigt mycket innan bröst/axel-passen för att se till att musklerna är varma innan jag lägger på mycket vikt.

Motivationen under denna skadeperiod har varit väldigt upp och ner. Ofta blir det att jag går till gymmet och kör några set i ett par övningar och sedan går hem. Oftast blir jag ganska trött och är överlag nöjd med passen men det är inte alls samma känsla som tidigare. Min inställning och motivation som jag hade innan skadorna finns inte alls där men jag försöker att hitta tillbaka. Jag har försökt kolla över vad jag gjorde när jag var som mest motiverad och en av de sakerna var att skriva träningsjournal, så nu är det dags att börja igen för att försöka hitta tillbaka och utvecklas vidare! :hbang:

Impact
2015-12-07, 15:49
Dagens gympass: Bröst & Triceps + lite annat gött

Kommentar:
Riktigt härligt pass med grymt tagg igenom hela passet. Testade ett nytt gym idag och tror det är dags för mig att byta gym för att boosta motivationen ytterligare. Nu ska jag äta och vila upp mig så det blir ett lika gött pass i morgon.

Bänkpress:
15 x 20kg
15 x 50kg
7 x 80kg
7 x 110kg
5 x 130kg
7 x 150kg
5 x 160kg

Stående frenchpress med hantel:
12 x 12kg
8 x 22kg
8 x 26kg
8 x 32kg
8 x 40kg
10 x 22kg

Pushdowns med rak stång:
7set

Sittande bröstpressmaskin:
5set med fullmag

Sumo-marklyft:
10 x 60kg
10 x 60kg
10 x 60kg

Hantelflyes:
8 x 12kg
8 x 18kg
8 x 26kg
7 x 30kg
8 x 18kg

Avslutade passet med att testa mig igenom utrustningen och det var grym kvalité på maskinerna, otroligt mycket bättre än de som finns på mitt nuvarande gym.

MackeJuve
2015-12-07, 15:57
Jävlar vilken stark bänkpress. Vad väger du? Nästan oavsett så känns ju 160x5 riktigt konkurrenskraftigt.

Impact
2015-12-07, 19:34
Jävlar vilken stark bänkpress. Vad väger du? Nästan oavsett så känns ju 160x5 riktigt konkurrenskraftigt.

Tack så mycket! Kändes bra idag, speciellt eftersom det var nytt gym och utan passare :d

Vikten vet jag inte exakt i dagsläget, var ett tag sen ja vägde mig men skulle tippa på någonstans mellan 110-115kg typ. Är på väg neråt i vikt, ska ner till ~90-95kg framåt vårkanten.

MackeJuve
2015-12-08, 08:43
Tack så mycket! Kändes bra idag, speciellt eftersom det var nytt gym och utan passare :d

Vikten vet jag inte exakt i dagsläget, var ett tag sen ja vägde mig men skulle tippa på någonstans mellan 110-115kg typ. Är på väg neråt i vikt, ska ner till ~90-95kg framåt vårkanten.

Oj, det är ingen dålig deff! Är din "triveselvikt" så pass hög eller har du aktivt jobbat dig uppåt kroppsviktsmässigt?

Impact
2015-12-08, 10:49
Oj, det är ingen dålig deff! Är din "triveselvikt" så pass hög eller har du aktivt jobbat dig uppåt kroppsviktsmässigt?

Min trivselvikt ligger nog runt 95kg men har aktivt jobbat upp mig lite ja. Lite för mkt dock :laugh:

MackeJuve
2015-12-08, 13:15
Min trivselvikt ligger nog runt 95kg men har aktivt jobbat upp mig lite ja. Lite för mkt dock :laugh:

Det var ingen dålig bulk haha :D 15-20 kg viktuppgång :hbang:

Impact
2015-12-10, 18:31
Det var ingen dålig bulk haha :D 15-20 kg viktuppgång :hbang:

haha ska det va så ska det va! :cool:

-------------------------------------------------------------------------


Passet i förrgår blev rygg och det gick skitbra.
Igår körde jag ett gött axel/biceps-pass som gick bra och jag slänga även in lite bänk. Skrev aldrig ner vikterna men det kommer jag göra vid kvällens pass. Tar ett litet tag att komma in i journaltänket igen :em:

Impact
2015-12-13, 01:46
Allright, i torsdags var det ben för hela slanten. Lite blandat med böj, benspark, lite nya benmaskiner och sen avslutades passet med vader.

Igår var det vila

Tänkte vila idag med men blev lite bänksugen så drog ner till gymmet och körde lite bänk och lite annat smått och gott.

Dagens kvällspass:

Bänkpress:
10 x 20kg
10 x 50kg
5 x 50kg
5 x 80kg
5 x 100kg
5 x 120kg
5 x 130kg
5 x 140kg
5 x 150kg
5 x 160kg
Slog i ställningen två gånger i sista setet men gjorde en femma ändå, men utan passare och lite ovan på nya gymmet så valde jag att nöja mig där.

Militärpress:
15 x 20kg
15 x 40kg
15 x 40kg

Pushdowns:
5set x 20reps

Avslutade sedan det hela med 30min cardio på bandet

Impact
2015-12-13, 23:47
Jag tänkte vila idag med, men efter att ha pluggat i 10h så behövde jag en liten paus för att rensa skallen så gick bort till gymmet och körde lite lätta marklyft, lite bicepscurls och sprang lite på bandet! :thumbup:

Imorgon blir det nog ett väldigt tidigt morgonpass för jag har föreläsningar hela dagen *flex*