handdator

Visa fullständig version : Squat VS Squat


Gripper 200 LB
2004-04-14, 15:32
Dom flesta som bygger vet väl att knäböj är en övning som frisätter extra portportioner hormoner i kroppen och gör att man växter extra bra men min fråga är då, spelar det någon roll i vilken form du knäböjer eller är alla knäböjningsövningar lika effektiva?

Overhead squat, Hack squat, Full squat, Zercher Squat, vanlig squat etc.

Tanman
2004-04-14, 15:35
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11027

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11993

Shadow Warrior
2004-04-14, 15:45
Originally posted by Gripper 200 LB
Dom flesta som bygger vet väl att knäböj är en övning som frisätter extra portportioner hormoner i kroppen och gör att man växter extra bra men min fråga är då, spelar det någon roll i vilken form du knäböjer eller är alla knäböjningsövningar lika effektiva?

Overhead squat, Hack squat, Full squat, Zercher Squat, vanlig squat etc.

Övnigen du gör måste vara förbannat jobbig och krävande för en stor del utav kroppen, därav kan man direkt räkna bort Hack Squat. Bäst utav allt för muskeluppbyggning tror jag är 1x20 Breathing Squats! :kickass:

JAM
2004-04-14, 17:40
Originally posted by Shadow Warrior
Bäst utav allt för muskeluppbyggning tror jag är 1x20 Breathing Squats! :kickass: Men där handlar det ju inte om träning... snarare tortyr... :hbang:

Gripper 200 LB
2004-04-14, 18:09
Men där handlar det ju inte om träning... snarare tortyr...

:D

Själv gillar jag overhead squat men ska även börja lite med zercher squat.

Någon annan här på forumet som tycker att dessa två squat metoder är att föredra?

Zakath
2004-04-14, 18:46
Vad är breathing squats?
Men jag skulle själv GISSA på att fulla knäböj bygger bäst över hela kroppen, men jag är långtifrån en expert.

Shadow Warrior
2004-04-14, 18:55
Originally posted by Zakath
Vad är breathing squats?
Men jag skulle själv GISSA på att fulla knäböj bygger bäst över hela kroppen, men jag är långtifrån en expert.

Det är 1x20 fulla knäböj som kallas Breathing Squats eller "Rest pause Squats" (HIT term)

Det finns inget jobbigare, jag brukade spy ungefär 1gång på 3-4 pass när jag körde dem.

Du gör som sådant att du väljer en vikt som du vanligtvis brukar böjja 12gg, men du kör inte non-stop utan du stannar till i toppläget med lätt böjda ben och pustar ut när det behövs, sen gör du nått reps till och repeterar, när man kommer upp emot dom sissta fem repsen ska kännas som om du håller på och dö, men du klarar dem eftersom du stannar till och djupandas mellan varje reps.

Du bör under denna träning inte utföra någon annan typ utav direkt benträning förutom något set lårcurl och vadpress, du kommer vara döende både under och dagarna efter träningpasset ändå. Sen gäller det såklart att tvinga sej själv att öka vikten lite grann varje pass och fortfarande göra 20reps, med tiden så blir det såklart att man inte kan öka varje pass eller ens vartannat pass men den som håller ut kommer att belönas!

Passare eller "riktigt" Power Rack krävs!

Zakath
2004-04-14, 19:02
S_W, men så kör jag faktiskt ibland när jag är på humör för lite högreps :D Kör alltid fulla böjar så, det är bland de skönaste övningarna ju! Men jag kanske inte pressar mig så extremt som du säger för jag brukar klara av resten också, men ibland vill man bara dö och spy eller nåt...

Annars är 50 eller 100 reppare något alldeles extra, när man på sista reppen försöker hoppa och sen bara faller ihop :D

emmzan
2004-04-14, 20:12
Kör i regel alltid någon sekund mellan varje repetition för att få ett rejält andetag extra, kunna anspänna kroppen rejält igen och då få stabila böjar.