handdator

Visa fullständig version : Hur äter du egentligen?


Minikubik
2015-12-06, 14:37
Ja, eftersom det finns lika många vägar att gå när det gäller kost som det finns skadedjur på McDonalds undrar jag, hur äter DU? Är du vegetarian? Kanske du undviker gluten? Eller svullar du pizzabuffe varje lunch? Säg gärna varför du valt den vägen, eller om det bara blivit så.
Själv försöker jag äta oproccesad mat i största mån,gärna kött direkt från nån bonde. Inte mycket för sallad, men har mycket grönsaker, rotfrukter och baljväxter i maten. Mejeriprodukter i form av mjölk och även grädde i maten. Blir inte mycket läsk eller godis, har en svaghet för bullar däremot

mela
2015-12-06, 14:53
Jag dricker inte sockersötad dricka, väljer alltid light. Äter inte heller sockersötad fil/yoghurt/flingor.
Köper bara svenska mejeriprodukter och svenskt kött.
Men väljer vegetariskt så ofta som möjligt i veckan, främst pga ekonomin.
Äter inte fläskkött förutom nån falukorvsgryta typ en gång i halvåret då jag egentligen föredrar att köpa sådan utan fläsk.

Vi äter mycket hembakad pizza, falafel och liknande. Väldigt dålig på grönsaker men det känns som att det vägs upp lite av allt vegetariskt även om vi inte har typ broccoli till maten. Och vi har ju sallad i falafeln :P

J.V
2015-12-06, 15:13
Runt 180g protein minst 5 dagar i veckan, i ovrigt ar det verkligen skitsamma sa lange det ar gott och max 3000kcal/dag. Ater sa pga gott.

StarkaUlf
2015-12-06, 15:14
Jag äter sådant jag tycker om men som är väldigt lätt att tillaga under vardagarna. Helgerna så kan jag ägna lite tid åt matlagningen om jag känner för det. Eller köpa något gott.

anvihl
2015-12-06, 15:43
Ser till att få i mig minst 200g protein och minst 30g fibrer, undviker det mest cancerogena, men spelar utöver det ingen jättestor roll hur jag får i mig det och utöver det fyller jag upp med vad som är gott tills jag nått energibalans eller strax över.

Sockerläsk är väl det enda jag undviker helt. Finns verkligen inget positivt med det, inte ens mätt blir man för kalorierna.

Hanse
2015-12-06, 15:44
Äter ganska lika alla dagar då jag gör matlådor varje söndag.
Landar på 60% kolhydrater 40% Protein och bara 10% fett (totalt 3000-3500 kalorier just nu för att gå upp i vikt)
Ligger så lågt på fett då jag är lite äldre (+40) och har väldigt lätt att lägga på mig fett.

Frukost blir gryngröt med frysta bär samt ett par kokta ägg. Mellanmål 1 blir oftast ett par ägg till. Lunchen består av kyckling, kött eller fisk med kokt potatis eller basmatiris samt grönsaker (sparris är favoriten just nu).
Mellanmål 2 blir ägg eller kvarg med ananas.
Kvällsmaten är som lunchen (äter den ca 1 timme före träning).
Äter gärna en ostkaka med sockerfri sylt lite senare (efter träning) för att sedan peta i mig 30g kasein precis innan läggdax.
Försöker äta 3 frukter med, gärna äpplen.

Undviker inte egentligen några livsmedel medvetet utan utgår från vad jag anser jag behöver... vilket automatiskt gör det både nyttigt och (tror jag) miljövänligt.

VoDaresVins
2015-12-06, 15:47
Väldigt blandad kost. Halvfabrikat är dock lite av bann på här i huset. Blir kanske 2 ggr per år när sambon är bortrest, så jag är boven.

Slutade dricka mjölk för ett par månader sen. Brukar gå och harkla mig konstant pga mycket slem i halsen. Har försvunnit nu sen jag slutade med vanlig mjölk och kör med sojadrycker istället. ca. 2.5 ggr dyrare.
Dagens största mål är lunch, p.g.a. bra utbud så lätt att trycka mycket.

Räknar inga kalorier utan skjuter med hagelbössan. Måste dock hålla mig i kragen för att hålla/öka vikt. Är en sån snarare riskerar undervikt än övervikt. Stor orsak tror jag är att jag inte har nåt vidare behov av snacks. Har flera gånger stått och kollat i godishyllan efter nåt att sätta i mig efter träningspasset, men har slutat med att jag gått vidare tomhänt då jag inte funnit nåt lockande.

Ganska dålig på att äta grönt. Finns det serverat äter jag ordentligt, men jag är dålig på den där själva serveringsdelen.

Kan tillägga att vi rätt ofta väljer ekologiska produkter om det finns av bra kvalitét. Inhemkt och så lokalt som möjligt är hög prio när jag handlar.

King Grub
2015-12-06, 16:11
Seefood diet. See food -> eat food.

Minikubik
2015-12-06, 16:13
Seefood diet. See food -> eat food.

My favorit *cupid*

Sheogorath
2015-12-06, 16:15
Traditionell frukost (gröt), mackor till förmiddagsfikat, ofta en proteinrik lunch med mycket grönsaker och alltid pasta eller ris, ibland någon frukt på eftermiddagen. Ofta godis pre-workout, banan och proteindryck post-workout och väldigt mycket vetebullar och mjölk hela kvällen för att ladda om batterierna. Proteindryck även före träning och innan sängen.

Konditionskrävande pass dricker jag energidryck och äter godis efter träningen istället för bananer. Behöver hinna få i mig mer energi innan kvällen är slut.

Xead
2015-12-06, 16:45
Ser till att få i mig minst 200g protein och minst 30g fibrer, undviker det mest cancerogena, men spelar utöver det ingen jättestor roll hur jag får i mig det och utöver det fyller jag upp med vad som är gott tills jag nått energibalans eller strax över.

Sockerläsk är väl det enda jag undviker helt. Finns verkligen inget positivt med det, inte ens mätt blir man för kalorierna.

+1. Mer eller mindre exakt så ser min vardag ut. Behöver inte komma upp i den mängden protein men utöver det stämmer allt du säger överens.

Försöker inte proppa i mig chark dagligen men händer väl att en och annan leverpastejmacka slinker ned emellanåt. Dricker heller inte mina kalorier (bortsett från alkohol då :D).

Ozziking
2015-12-06, 16:52
Undviker socker i största mån. Äter vegetariskt då och då, inte så mycket fläsk/nötkött. Mycket kolhydrater och protein.

vicarious
2015-12-06, 17:29
- Äter väldigt sällan ute eller köper hämtmat. Det är dyrt, man blir sällan mätt och jag litar inte helt på att hygienrutinerna följs på restauranger eller uteställen.
- Dricker inte sockerdrycker (juice, läsk etc).
- Äter inte chark (E250).
- Minimal konsumtion av rött kött i övrigt.
- Äter bara svenskt kött och fågel.
- Försöker få in minst ett mål med grönsaker (riktiga, inte vatten) om dagen.
- Undviker inte socker men tänker på mängden och försöker i största mån sprida ut intaget och inte äta för mycket på en och samma gång.
- Äter inte chips, popcorn, ostbågar (gillar det inte, glass eller godis är mycket godare).

Starke75an
2015-12-06, 17:44
Äter allt. Dock inga mängder grönsaker. Gröt till frukost.

Heller en kebabrulle i handen än tio grönsaker på tallriken.

Dreas
2015-12-06, 18:02
Minst 500g grönsaker per vardag via matlådor. Sen endel sallad hemma. Köper gärna svenskt men inget måste. Husmanskost. Väljer light framför sockervarianter vad gäller läsk.

Bärsärk
2015-12-06, 18:12
På vardagar äter jag alltid nån sorts form av kyckling till lunch och sen kött till kvällsmat och mackor/frukt som mellanmål under dagen lite som jag känner för det.

Startar alltid varje morgon med 4 dl mjölk och 1 dl vassle med lite tabletter.

Jag är inte så mycket för variation just på vardagarna, menyn ser ungefär exakt lika dan ut i 5 dagar i rad. Men däremot på helgerna så brukar jag svänga ut ordentligt och äta "vad fan jag vill", ibland är det micropopcorn med mjölk och ibland är det rågbröd och torsk; allt efter vad jag känner att jag vill ha. Brukar bli mycket pizza, korv, hamburgare, pannkakor o.s.v.

Jag är singel också så då underlättar det ju att kunna äta enformig mat, kan säkert tänka mig att om jag hade haft en partner så hade det blivit hus i helvetet :D

Mickee
2015-12-06, 18:15
Frukost - Gröt + frukt
Lunch - Kött / lax / nötfärs / kyckling + ris / potatis + wok / broccoli (~250g)
Fika - Gröt + frukt
Runt träning - Riskakor, vassle, intra-wo godis. Allt varierar en del
Middag - Samma som lunch

Övrigt:
Håller mig ifrån sockersötad dryck
Försöker få i mig 500-1000g frukt och grönsaker per dag (främst för det är gott)
Rätt lite chips, popcorn och fikabröd (gillar godis och glass mest)

shut teh face
2015-12-06, 19:02
Så sjukt olika, jag äter troligtvis för "nyttigt" och för lite när jag har hög motivation och tränar, gröt till frukost, 1kg+ grönsaker per dag, typ fisk varje dag och massor med nyttigheter

Sen i mina svackor, eller planerade "nu skiter jag i det" så blir det massor med mättat fett, snabba kolhydrater, socker och salt.

Det sistnämnda sker dock sällan, vid planering 1 gång på 1-2 veckor, annars när jag är sjuk eller inte kan träna

Minikubik
2015-12-06, 19:23
Än så länge ingen som äter ris kyckling och broccoli 7 dagar i veckan.
Jag äter som jag gör dels för att jag aldrig varit förtjust i halvfabrikat, speciellt inte efter jag fick barn, dels når jag bättre av "riktig" mat. Sen väljer jag gärna ingredienser som har positiva effekter, hjälper immunförsvar, matsmältning osv

Grotesk
2015-12-06, 19:40
Ris och kyckling 7 dagar i veckan.

Diomedea exulans
2015-12-06, 19:46
Vegan av etiska skäl, utom när jag blir bjuden, då jag äter allt.

Mitt mål är att få enorma muskler utan att bli fet, samt att bli 120 år gammal.

Frukost 08:30: Flingor med sojamjölk.
Lunch 11:30 efter träning: Baljväxter och seitan.
Middag 16:30: Sojakött och grönsaker.
Kvällsmat 21:30: Sojakött och grönsaker.

Rikard Jansson
2015-12-06, 19:49
Smörgåsar och oboy till frukost och sen igen på kvällen. Ovana jag bildade när jag jobbade som spadgubbe och låg ute :D

Wzup2u
2015-12-06, 19:55
Vetetariskt, mkt grönsaker, riktigt mkt bröd & massa pb...
är även en missbrukare av ost, ketchup och andra såser...
Använder mestadels havregrädde i mat, krossade tomater och smält ost....

Kan ju skriva flera a4 sidor här...
Jag äter de mesta utan kött med variation...

Men det är väl pb mackor som är min stora passion :D

äter aldrig med kniv heller... bara gaffel och händer.

justa ja dadlar och fikon är standard varje dag nästintill.

Minikubik
2015-12-06, 20:10
Vetetariskt, mkt grönsaker, riktigt mkt bröd & massa pb...
är även en missbrukare av ost, ketchup och andra såser...
Använder mestadels havregrädde i mat, krossade tomater och smält ost....

Kan ju skriva flera a4 sidor här...
Jag äter de mesta utan kött med variation...

Men det är väl pb mackor som är min stora passion :D

äter aldrig med kniv heller... bara gaffel och händer.

justa ja dadlar och fikon är standard varje dag nästintill.
Vilken Havregrädde brukar du köra? Har kommit fram till att det skiljer sig enormt mellan olika fabrikat

Wzup2u
2015-12-06, 21:47
Vilken Havregrädde brukar du köra? Har kommit fram till att det skiljer sig enormt mellan olika fabrikat

Finns bara en bra...

Oatlys är ju som mjölk och helt smaklös, rena skiten för fan...

Jag kör enbart carlshamn (plant) havregrädde, mycket fastare, smakar mer och är helt enkelt mycket mycket godare.

oatlys är ju rena rama luredrejsen... och oatlys ekologiska produkter är ännu värre totalt smaklösa... de får skärpa till sig oatly...

carlshamn kostar ca 15 kr för 0,75Liter. förbrukas en del sådana.

har även gjort egna satser ibland.

Linjedomarn
2015-12-06, 22:00
Det som är gott, så mycket som jag känner för.

Diomedea exulans
2015-12-06, 22:03
Kan tillaga... Förlåt, tillägga att jag inte har någon ugn hemma, så allt micras, kokas eller steks (fast jag steker i princip aldrig heller någonting nuförtiden).

G_lund
2015-12-06, 22:04
vegetariskt ~3-4 dagar i veckan.

~0,5-1 kg frukt/nötter/bönor/grönsaker per dag.

Har tagit bort "onödigt köttätande" men svullar loss med hamburgare eller annat gött emellanåt.

Minikubik
2015-12-06, 22:07
Finns bara en bra...

Oatlys är ju som mjölk och helt smaklös, rena skiten för fan...

Jag kör enbart carlshamn (plant) havregrädde, mycket fastare, smakar mer och är helt enkelt mycket mycket godare.

Det är samma som vi kör här, enda oatly har som funkar är choklad drycken. Har allergier i familjen så jag är den enda som tål mjölk och dyöikt

Wzup2u
2015-12-06, 23:01
Det är samma som vi kör här, enda oatly har som funkar är choklad drycken. Har allergier i familjen så jag är den enda som tål mjölk och dyöikt

ok mm... gott i maten/carlshaman / nya namnet plant är lätt godast i havregrädde mot alla fabrikat...

När det kommer till havredryck är garants överlägsen plants havredryck suger...

När det kommer till sojadryck är icas bland de bästa...

När det kommer till nötdrycker är det alpro som ligger överlägset till...

muddler
2015-12-06, 23:12
Min kost är inte särskilt sund, hänger in 200 gram protein om dagen i alla fall på källor: kvarg, mjölk, köttfärs, fläskfilé och proteinpulver.

Äter burgare/pizza och nå godis(choklad) minst 3-4ggr i veckan och äter nästan aldrig grönsaker, annars är kolhydratskällorna pasta, ris, bröd och havregryn, totalt intag just nu mellan 3600-4000kcal om dagen.

Ponitus
2015-12-06, 23:54
Seefood diet. See food -> eat food.

:D

Pretty much this.

Men är jag hemma med icke påfyllt kylskåp är makaroner och hamburgare standard. Och mjölk. Mjölk är bra.

waspen123
2015-12-07, 08:55
Kvarg, ägg, pasta, kyckling/fisk, broccoli och annat grönt sen en hel del
BCAA under dagen. Försöker även få i mig något sött ett par dar i veckan då jag annars äter väldigt lite socker (eller ingenting alls).

Allt som allt så brukar det bli runt 200g protein och ca 2500 kcal.

Diomedea exulans
2015-12-07, 08:55
Seefood diet. See food -> eat food.

Inte whole food diet, då? Whole pizzas, whole hamburgers...

Ajasoro
2015-12-07, 09:53
Är vegan. Lagar typ all mat hemma pga är fattig. Uppdelningen mellan protein, kolhydrater och fett har jag inte stenkoll på i procent, men efter att ha vägt all mat i perioder har jag en relativt god uppfattning av vad jag behöver.

Inland tar jag kosttillskott i form av linfröolja, B12, d-vitamin och järntabletter. Det två första på grund av kosten, den tredje på grund av vintern och den fjärde på grund av mensen.

Blir väl oftast pasta, potatis eller fullkornsris tillsammans med någon form av sås, antingen grädd eller tomatbaserad och med grönsaker eller sojakött i. Äter sällan salladsgrönsaker (typ, sallad, tomat och gurka) utan föredrar matigare sorter, typ broccoli och zucchini.

Äter nästan uteslutande socker i sällskap, och inte särskilt mycket. Älskar alkohol, men det har blivit mindre av det sen jag började träna. Dricker oftast vatten, men ibland blir det havremjölk eller varm choklad.

Äter nästan alltid gröt och sojamjöl till frukost. Besatt.

MackeJuve
2015-12-07, 10:07
Vardag:

En skål fil och flingor till frukost.

Lunch bestående av köttfärssås/kyckling/köttbullar/liknande ihop med sommargrönsaker eller pasta/ris beroende på om jag ska träna direkt efter jobbet eller inte.

Middag bestående av samma som ovan.

Kvällsmål bestående av två proteinshakes.

På helgerna brukar jag äta onyttigt minst en dag plus att jag dricker stora mängder alkohol en av helgdagarna. Vill egentligen dricka tre shakes per dag men är för tillfället omöjligt då proteinet jag har är äckligt. Försöker överlag äta lite pasta/ris och ibland ersätta det helt med t.ex. sommargrönsaker. Jag äter väldigt tråkigt och enformigt. Fokus är låga kostnader och maträtter som går fort att tillaga. Hoppas jag ändrar inställning snart, vore kul att hitta ett par "go to rätter" som kan ersätta någon av de rätterna jag går runt på i dagsläget. Ska köpa Omega 3 nästa gång jag gör en storbeställning av protein då jag aldrig äter fisk.

Just det, lite allmänna tankar. Jag dricker ganska mycket läsk men håller mig ifrån sockerläsk, blir mycket Cola Zero och Pepsi Max. Kan hända att det blir en 1,5-2 l sockerläsk på en av helgdagarna men vanligtvis inte. Godis och/eller chips kan det bli om jag är bakis, annars inte. Donken/pizza/thaimat samma sak. Äter ute varje fredag med jobbet, då kan det bli allt möjligt. Snusar mycket. Har varit dålig på att kolla var köttet jag köper kommer ifrån men ska bli bättre på den punkten. Köpa svenskt.

dmoller
2015-12-07, 10:11
typisk dag:

trana fastande
1. proteinshake
2. grillbuffe
3. aggmackor med kaviar + shake

Paperbasket
2015-12-07, 10:58
Är tydligen flexterian fick jag reda på. Äter vegetariskt 5-6 dagar i veckan och rött kött/kyckling/fisk 1 gång i veckan.

Anledning: Jag är uppväxt på landet och sett hur djur föds upp, även de som har det bra.

Undviker för mycket mjölkprodukter och mackor av den anledningen att jag märkt att min mage mår bättre av det (varit jävligt jobbig innan).

Edit, äter lunch vid 11, shake vid 15, middag vid 17:30 och något litet vid 20:00

MackeJuve
2015-12-07, 11:07
typisk dag:

trana fastande
1. proteinshake
2. grillbuffe
3. aggmackor med kaviar + shake

Lät riktigt enkelt och nice. Älskar ägg och kaviar, längesedan jag åt det nu. Enda kruxet är att jag blir rätt fisig av ägg.

juckeyy
2015-12-07, 11:08
Äter i princip allting.
Håller mig undan från "sockerdrycker" samt halvfabrikat i största mån.
Chips och liknande äter jag heller aldrig.
Glass nån gång var tredje månad ungefär.
Försöker få in så mycket grönsaker som möjligt i min kost också, gärna varierat.

Slemmet
2015-12-07, 11:39
Min kost präglas starkt av min livssituation som universitetsstuderande.
I regel gör jag mat för en 6-dagars period, både lunch och middag. Det av den enkla anledningen att jag således har exakt koll på vad jag får i mig, samt att jag ej behöver göra mat varje dag eftersom man ofta har ett varierande schema.

Kosten består till stor del av "långsamma" kolhydrater. Kyckling och någon annan form av kött som tillägg till det vardagliga riset och pastan. Broccoli så in i norden. Även kvarg, äppel, toppat med en jävla massa knäckebröd. Bara sockerfria läskdrycker, och jag håller mig till en "fuskmåltid" per vecka.

Planerar bli ett laxfreak då jag studerat klart och förhoppningsvis har ett någorlunda välavlönat jobb.

Pernam
2015-12-07, 15:39
Typ modell:
Frukost: tre stekta ägg på fiberrost. Kaffe.
Fika: ett äpple. Kaffe
Lunch: rester från middagen. Vatten.
Fika: en banan. Kaffe
Middag: älgskavsgryta och ris. Grönsallad och husmans. Mjölk eller vatten.
Kvällsfika: ibland. Mjölk och macka.

Efter träning: protteshake

Kaffe hela dagen.

Alltså typ vanlig mat. Med den skillnaden att jag äter mycket viltkött eftersom jag jagar. Gör också att jag överlag äter mer kött än genomsnittet skulle jag tro. Äter sällan sötsaker och slisk på veckodagar. Så att jag är en tjockis skyller jag på att jag äter så stora portioner.

Ett Orm
2015-12-07, 16:56
Allt möjligt, mycket frukt och grönsaker och mycket skräp, typ godis och chips. Försöker i nuläget dock hålla mig över 2500 kcal per dag.
I går åt jag en mesost till middag, orkade inte laga något.

Bärsärk
2015-12-07, 17:12
Lät riktigt enkelt och nice. Älskar ägg och kaviar, längesedan jag åt det nu. Enda kruxet är att jag blir rätt fisig av ägg.

Det är mänskligt att fisa, så länge du undviker hissar är det väl ingen fara. Säg till kollegorna bara att du försöker uppnå "Mad gainz" så kommer det bli lugnt i huset.

AntonHA
2015-12-07, 17:33
Hur mycket gör det att ''balla ur'' en matdag? Med det så menar jag inte att överäta utan snarare att underäta. Jag brukar ligga på 3000-3500kcal dag (0-500kcal överskott) på en dag. Men 1-2 gånger i veckan så händer det att jag av olika anledningar inte orkar bry mig om kosten. Om jag inte äter mycket till frukost och lunch så har jag då ingen aptit under resten av dagen. Kanske då landar på 1500-2000kcal. Jag går framåt sakta på gymet men jag kanske saktar ned mig själv en jädrans massa då jag håller på såhär?

LillisJ
2015-12-07, 18:14
Äter allt som sätts i mitt synfält :D. Håller mig just nu till 3600kcal om dagen, hade jag fått gå bananas så hade det lätt landat på 5-6000 varje dag :)

Minikubik
2015-12-07, 19:30
Hur mycket gör det att ''balla ur'' en matdag? Med det så menar jag inte att överäta utan snarare att underäta. Jag brukar ligga på 3000-3500kcal dag (0-500kcal överskott) på en dag. Men 1-2 gånger i veckan så händer det att jag av olika anledningar inte orkar bry mig om kosten. Om jag inte äter mycket till frukost och lunch så har jag då ingen aptit under resten av dagen. Kanske då landar på 1500-2000kcal. Jag går framåt sakta på gymet men jag kanske saktar ned mig själv en jädrans massa då jag håller på såhär?

Kan vara kroppen som säger ifrån för att den tycker du äter mer än den vill (mad gainz kostar vettu :Virro) testa att räkna kcal per vecka istället för dag ett tag och se hur du ligger till, ofta jämnar man ut utan att tänka på det

Minikubik
2015-12-08, 05:58
Kan tillägga att på tillskott sidan kör jag protein, Zink och magnesium, omega3 (när jag kommer ihåg att köpa hem det) i perioder kreativ och gainer. Var tillskottstorsk innan som köpte varenda glittrande burk jag kunde hitta

HenrikJ
2015-12-08, 19:37
Äter det jag tycker är gott. I lämpliga mängder beroende på om jag vill upp/ner i vikt. Räknar aldrig utan går på känsla.
Blir mycket ostmackor, ost öht förresten, wienerbröd, kanelbullar, gräddbakelser, hamburgare, kyckling, lasagne, chips och glass.

Ozziking
2015-12-08, 20:12
Undviker socker i största mån. Äter vegetariskt då och då, inte så mycket fläsk/nötkött. Mycket kolhydrater och protein.

Tilläggas att säga är att jag käkar största målet efter träning p.g.a att jag är hungrig då.