handdator

Visa fullständig version : För mycket sömn skadligt


Wilt the Stilt
2015-12-06, 08:51
"Mest förvånande var att risken att dö i förtid var lika stor för dem som sov åtta timmar som för dem som bara sov fyra timmar per natt." Jag kan inte tolka artikeln riktigt med åldrar fram och tillbaka.. Men ställer frågan:

Är för mycket sömn skadligt för en vuxen människa?

Inatt t.ex. sov jag 10 timmar.. Är det skadligt om man gör det ett par nätter i veckan och sover 7-8 timmar annars?

Optimal sömnlängd beror väl på ens individuella sömnbehov antar jag. Men några generella råd? I artikeln står det "Slutsatsen var att den optimala sömnlängden var 6,5 till 7,5 timmar".

Annan artikel.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/10670467/Worlds-oldest-person-celebrates-her-116th-birthday-Eat-and-sleep-and-you-will-live-a-long-time.html

"Misao
Okawa, a Japanese woman born in 1898, has told The Telegraph her recipe for longevity: eating lots of sushi and sleeping eight hours a night". Sushi *nomnom*. Verkar inte framkomma om 8 timmars per natt är något hon började med som pensionär..

Ja iaf några tankar om optimal sömnlängd och är det skadligt att sova +10 timmar per natt regelbundet men inte varje natt..

filmjölk
2015-12-06, 09:10
Det finns säkert något som är "sova för mycket", men jag tror inte 10timmar/dygn når upp till den nivån.

Min morbror sov nästan all fritid han hade, hela helgerna dessutom. Lör+sön var nog 20hs sömn. Det enda han gjorde var att äta och jobba, gjorde han inte det sov han. Men nu när han är ålderspensionär sover han bara 8h.

Får man fråga vad du jobbar med?

Hackenschmidt
2015-12-06, 09:19
Från minnet (från studier) så är det en U-kurva, där 7h är "botten" d.v.s minst negativa hälsoeffekter. Sedan ökar neg. hälsoeffekter om man går uppåt eller nedåt i antal sovtimmar. Dock verkar inte neg. effekter av ökad sovtid gälla i samma grad för tränande människor!

Scratch89
2015-12-06, 09:37
Om man har ett förhöjt sömnbehov, eller sover ovanligt många timmar varje natt (10+), så kan det vara andra faktorer som spelar in. Psykisk eller fysisk ohälsa, brist på rutiner, kroniska sjukdomar eller så. Känns inte orimligt att det är dessa faktorer som gör att man dör i förtid.

Shqypnia
2015-12-06, 09:50
Sover jag 10h så är jag lika seg som om jag sovit 4-5h bara. Mår du bäst efter 10h så fortsäd med det.

Wilt the Stilt
2015-12-06, 11:00
Ja, ska fortsätta att sova 10~ timmar nån natt i veckan här och där. Gött ibland. Men inte värt heller att sova bort halva livet ;)

Filmjölk: Har ett stillasittande jobb med datorer.. (Hyfsat rörlig på fritiden)

Bärsärk
2015-12-06, 11:21
Om jag har jobbat mycket i säg 1 månad, och sen får ledigt i 2 veckor då brukar jag snitta 10-11 timmar den första veckan som jag är ledig. Sen brukar det standardisera sig runt 9 timmar.

Det är säkert skadligt, men jag tror att eftersom man tränar tungt så blir det positivt i alla fall i slutet.

tjabon
2015-12-06, 15:59
Lite spekulationer här:

Jag tror att sömnen, för en frisk individ som tränar regelbundet (3-7 dagar/vecka) eller har ett fysiskt krävande jobb, reglerar sej efter kroppens behov.
Precis som aptitreglering fungerar för aktiva människor.

Diomedea exulans
2015-12-06, 16:03
Lite spekulationer här:

Jag tror att sömnen, för en frisk individ som tränar regelbundet (3-7 dagar/vecka) eller har ett fysiskt krävande jobb, reglerar sej efter kroppens behov.
Precis som aptitreglering fungerar för aktiva människor.

Precis som att många människor har fuckat upp sin naturliga aptitreglering känns det rimligt att det går att sabba sömnregleringen.

Blaine
2015-12-06, 16:27
Får inte glömma bort sängliggandets påverkan i sammanhanget. Att vara sängliggande i många timmar ofta är inte särskilt gynnsamt.

ceejay
2015-12-06, 16:36
jag måste sova mer om jag tränar mycket och hårt. Kan bli som en zombie på <7 timmar.

spoon
2015-12-06, 17:24
jag måste sova mer om jag tränar mycket och hårt. Kan bli som en zombie på <7 timmar.

Samma här. När jag gick ned från fem pass i veckan till tre pass i veckan så sjönk sömnbehovet.

mangemani
2015-12-06, 17:41
har varierat och ställt om min sömn hela mitt liv och har inte märkt något negativt/skadligt.
handlar om allt från ingen sömn alls på flera dagar till avbruten sömn till att sova genom hela dagen nästan till sova någon timme och somna om osv osv, inget negativt har man känt.
närmsta negativa jag kan komma är att om man somnar mitt på dagen och vaknar upp nån timme senare, så kan man känna sig trött pigg, mossig och seg i huvudet, thats it.

PureWhey
2015-12-06, 17:57
Handlar väl inte direkt om att du ska 'känna' något på det viset...

MangeByggarn
2015-12-06, 18:09
Handlar väl inte direkt om att du ska 'känna' något på det viset...

Rätt så oklart svar de där :confused: