handdator

Visa fullständig version : Februari sortiment utan e-nummer.


Wzup2u
2015-12-04, 21:18
I februari 2016 kommer delar av Bröderna Nilssons påläggssortiment uppdateras. Ett koncept får namnet Brödernas Naturliga. Påläggen kommer vara helt utan tillsatta E-nummer, framtagna på svenskt kött och endast med naturliga ingredienser. Nina Hagman, marknadsansvarig hos Bröderna Nilsson, berättar mer:

– I början av nästa år kommer vi att re-lansera hela vårt påläggssortiment. Mycket kommer konsumenten känna igen men också en del nytt. Att vi tagit steget att göra ett helt koncept fritt från tillsatta E-nummer är näst intill en revolution i påläggskategorin. Trender visar att detta är precis vad marknaden efterfrågar. Våra charkprodukter är dessutom handgjorda av bästa tänkbara råvaror, tillverkade av s k helmuskel, dvs att köttstyckena läggs i fiberriktning för hand i formarna för att få stora, fina skivor. 



Nu äter jag inga köttpålägg men är ändå nyfiken...
Kommer dessa pålägg ha sämre hållbarhet nu då samt mer risk för bakterier???

Eller kommer de ha någon dold metod?

Visst finns det redan produkter utan e-nummer dock oftast över charkdisk, men detta kommer ju bli massproduktion i kyldisken bland pålägg...




Hela artikeln:
http://www.temahalsa.se/att-njuta-med-gott-samvete/

upperkatt
2015-12-04, 21:53
Ja, hur undkommer de tillsats av natriumnitrit?

Scratch89
2015-12-04, 22:22
Det här har ju redan funnits ett tag, men inte i samma skala som Nilsson nu vill börja med. De pålägg "utan e-nummer" som jag sålt massor av när jag jobbade i butik hade faktiskt alla E250 i sig, eftersom man inte kommer ifrån det. Har de inte tillsatt "artificiella konserveringsmedel" är det ändå någon form av citronsyra, blåbär eller annat i dem. Same same, but different.

Wzup2u
2015-12-04, 22:35
Det här har ju redan funnits ett tag, men inte i samma skala som Nilsson nu vill börja med. De pålägg "utan e-nummer" som jag sålt massor av när jag jobbade i butik hade faktiskt alla E250 i sig, eftersom man inte kommer ifrån det. Har de inte tillsatt "artificiella konserveringsmedel" är det ändå någon form av citronsyra, blåbär eller annat i dem. Same same, but different.

Precis något måste det ju vara, ska kika på förpackningarna när de lanserar...

Sverker
2015-12-05, 08:02
De nämner rödbetor i länken. Lite nitrat och en lite trix ska det gå att få fram nitrit. Vild spekulation av mig.

Men det verkar forskas och utvecklas en hel del på detta område. Mindre nitrit i julskinkan är ett steg på vägen:
http://livsmedel.se/nyheter/scan-sanker-nitrithalten-i-sina-julskinkor/

Minikubik
2015-12-05, 08:51
Nu vet jag inte om jag är naiv eller bara korkad, men borde inte naturliga koncmed vara bättre än artificiell dito? Kanske inte bra, men bättre. Tycker det känns så rent spontant

Sverker
2015-12-05, 09:37
Ge exempel.

Salt och socker är utmärkta, naturliga, konserveringsmedel med dålig effekt på folkhälsan.

Minikubik
2015-12-05, 10:05
Är själv på tok för dåligt insatt i sånt här, men exempelvis blåbär som scratch nämner, eller rödbetor som du själv nämner låter ju nyttigt och bra jämfört med Exxx eller är det bara ett sätt att lura oss? Enda e nr jag har lite koll på är e202,och det bara för att ungarna inte tål det

Sheogorath
2015-12-05, 10:17
Är själv på tok för dåligt insatt i sånt här, men exempelvis blåbär som scratch nämner, eller rödbetor som du själv nämner låter ju nyttigt och bra jämfört med Exxx eller är det bara ett sätt att lura oss? Enda e nr jag har lite koll på är e202,och det bara för att ungarna inte tål det

Många E-ämnen är "naturliga", t.ex. E 330 som är citronsyra som naturligtvis är naturligt förekommande i citrusfrukter. E 101 är vitamin-B2 (riboflavin) som är livsnödvändigt för oss och finns i inälvsmat och mjölkprodukter, för att ta två exempel. E 300-är C-vitamin osv.

Minikubik
2015-12-05, 11:12
Många E-ämnen är "naturliga", t.ex. E 330 som är citronsyra som naturligtvis är naturligt förekommande i citrusfrukter. E 101 är vitamin-B2 (riboflavin) som är livsnödvändigt för oss och finns i inälvsmat och mjölkprodukter, för att ta två exempel. E 300-är C-vitamin osv.

Hade för mig att att det var så, läste på om e nr för många år sen men senil som man är glömmer man bort. Tack

mela
2015-12-06, 15:39
Många E-ämnen är "naturliga", t.ex. E 330 som är citronsyra som naturligtvis är naturligt förekommande i citrusfrukter. E 101 är vitamin-B2 (riboflavin) som är livsnödvändigt för oss och finns i inälvsmat och mjölkprodukter, för att ta två exempel. E 300-är C-vitamin osv.

Det är väl därför många har börjat att skriva ut dess naturliga namn istället för E-numret? Typ guarkärnmjöl och alla sådana grejer som finns i till exempel glass.

Wzup2u
2016-01-05, 22:29
Det är väl därför många har börjat att skriva ut dess naturliga namn istället för E-numret? Typ guarkärnmjöl och alla sådana grejer som finns i till exempel glass.

Japp har också tänkt på det, att innehållsförteckning är mycket mer pga längre ord då de vill slippa skriva e nummren men vissa har även riktiga namet och enummret inom parantes... hmm finns det någon lag på att skriva just enummren på vissa tillsatser??? någon som vet?


Hmm tror 2016 blir ett år där e-nummren försvinner från vissa produkter..
E-nummerfri dieten det nya 2016.

Ett Orm
2016-01-06, 00:39
Är själv på tok för dåligt insatt i sånt här, men exempelvis blåbär som scratch nämner, eller rödbetor som du själv nämner låter ju nyttigt och bra jämfört med Exxx eller är det bara ett sätt att lura oss? Enda e nr jag har lite koll på är e202,och det bara för att ungarna inte tål det

Ja det är ett marknadsföringsknep för det mesta. Naturligt är inte synonymt med nyttigt på något vis, det är inte ens riktigt klart vad naturligt är.

Men visst låter naturliga smaker bättre än syntetiskt framställda aromer ect även om det kanske tom är bättre med de senare.

Hanse
2016-01-06, 09:08
Ja det är ett marknadsföringsknep för det mesta. Naturligt är inte synonymt med nyttigt på något vis, det är inte ens riktigt klart vad naturligt är.

Men visst låter naturliga smaker bättre än syntetiskt framställda aromer ect även om det kanske tom är bättre med de senare.

Bra att du påpekar detta. Arsenik och bly är ju tex fullständigt naturligt liksom röd flugsvamp men knappast nyttigt.
Många E-nummer är helt dessutom helt "naturliga" och ofarliga.

Lista: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer

Om någon har ett kilo E175 dom vill bli av med så...

Blue Nine
2016-01-06, 14:08
Det lär väl vara rejält saltat.
Förresten såg jag nitritfri gotländsk julskinka i butik. Och Lidl har (har haft?) skinka utan E250, men med salthalt på runt 5% om jag minns rätt.