handdator

Visa fullständig version : Digitala brevlådor


tomccc
2015-12-04, 10:55
Är det någon som har en, fungerar det bra? Det verkar finnas flera stycken, e-boks, kivra, mina meddelanden, min myndighetspost, ekopost, digimail etc. Behöver man regga sig på flera eller räcker en?

Mantus
2015-12-04, 11:26
Är det någon som har en, fungerar det bra? Det verkar finnas flera stycken, e-boks, kivra, mina meddelanden, min myndighetspost, ekopost, digimail etc. Behöver man regga sig på flera eller räcker en?

Först måste du ställa dig frågan vad du ska använda den till? Kivra och min myndighetspost har olika ändamål och olika aktörer anslutna till sig.

agazza
2015-12-04, 11:39
Funderar på att skaffa, mestadels för att jag inte vet vad det är men denna tråd gjorde mig nyfiken, kan jag folkbokföra mig på en digital adress vore det ju toppen.

J.V
2015-12-04, 12:57
Jag har en har i Australien, via Australia Post. En ganska bra lineup med myndigheter, elleverantorer, telekombolag, osv, etc som ar anslutna. Nar jag flyttade senast valde jag el, gas och bredband baserat pa vilka som var anslutna. De som vill skicka papper kan dra at helvete.

Intressant trad iaf! Maste fixa nagot i Sverige sa min omma moder slipper ta hand om min post.

hahavaffan
2015-12-04, 13:04
Jag har en har i Australien, via Australia Post. En ganska bra lineup med myndigheter, elleverantorer, telekombolag, osv, etc som ar anslutna. Nar jag flyttade senast valde jag el, gas och bredband baserat pa vilka som var anslutna. De som vill skicka papper kan dra at helvete.

Intressant trad iaf! Maste fixa nagot i Sverige sa min omma moder slipper ta hand om min post.Amen bruvvah. Tror totalt tre viktiga brev kom bort under första månaden i nya lägenheten. Skicka pisset elektroniskt så man inte behöver lita på att en trött brevbärare ska lägga det i rätt låda, tack.

tomccc
2015-12-04, 20:43
Först måste du ställa dig frågan vad du ska använda den till? Kivra och min myndighetspost har olika ändamål och olika aktörer anslutna till sig.
Helst skulle jag vilja ha all post digitalt så jag aldrig behöver kolla i brevlådan, perfekt när man är på semester osv. Men man måste alltså ha flera olika? Har inte hittat någon bra sammanställning på vilka företag som använder vilka brevlådor men det verkar som att Kivra även tar del av myndighetspost? https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/riks/2015/2015/dendigitalabrevladankivranugodkandfortjanstenminam eddelanden.5.d5e04db14b6fef2c86937b.html

Jag är förvånad att de här inte slagit större, det borde vara fler som tycker att fönsterkuvert är rätt ocharmiga.

eternallord
2015-12-04, 22:18
Det är fantastiskt (tragiskt? märkligt?) att brevpost fortfarande är en sak.

tomccc
2015-12-05, 09:41
Det är fantastiskt (tragiskt? märkligt?) att brevpost fortfarande är en sak.
Ja alltså egentligen är ju den digitala brevlådan redan förlegad, allt borde gå att lösa genom e-post, särskilt eftersom de ändå skickar ut e-post när de skickat ett brev till ens digitala brevlåda. Men i brist på annat har jag nu reggat mig, ser fram mot mitt första brev!

Mantus
2015-12-05, 11:23
Ja alltså egentligen är ju den digitala brevlådan redan förlegad, allt borde gå att lösa genom e-post, särskilt eftersom de ändå skickar ut e-post när de skickat ett brev till ens digitala brevlåda. Men i brist på annat har jag nu reggat mig, ser fram mot mitt första brev!

Ett e-postmeddelande är inte en säker lösning och får inte användas vid, till exempel, myndighetspost eller andra försändelser som innehåller personuppgifter. E-postmeddelandet du får är enbart en notifiering så att du kan logga in på din säkra (relativt säkra i alla fall) lösning.

tomccc
2015-12-05, 16:09
Ett e-postmeddelande är inte en säker lösning och får inte användas vid, till exempel, myndighetspost eller andra försändelser som innehåller personuppgifter. E-postmeddelandet du får är enbart en notifiering så att du kan logga in på din säkra (relativt säkra i alla fall) lösning.
Det borde gå att lösa och ser man till att min e-post har ett lösenord så är den redan där relativt mer säker än min brevlåda som vem som helst kan rota i.

Mantus
2015-12-05, 16:42
Det borde gå att lösa och ser man till att min e-post har ett lösenord så är den redan där relativt mer säker än min brevlåda som vem som helst kan rota i.

Det är inte lösenordet som är problemet per se, det är överföringen mellan som inte är säker. En digital brevlåda löser delvis det problemet, dessutom kräver en sådan brevlåda normalt stark autenticering som tex personnummer och bankid kombinerat vilket då blir säkrare.

tomccc
2015-12-05, 18:44
Det är inte lösenordet som är problemet per se, det är överföringen mellan som inte är säker. En digital brevlåda löser delvis det problemet, dessutom kräver en sådan brevlåda normalt stark autenticering som tex personnummer och bankid kombinerat vilket då blir säkrare.
Jag har ändå svårt att se att det ska vara mindre säkert än min brevlåda som går att öppna med ögonbindel... nåväl jag är inte särskilt tekniskt insatt i internet-säkerhet. Hur som måste det lösas att man behöver ha flera e-lådor annars känns det som om hela idén kommer få svårt att ta över marknaden.

Mantus
2015-12-06, 00:23
Jag har ändå svårt att se att det ska vara mindre säkert än min brevlåda som går att öppna med ögonbindel... nåväl jag är inte särskilt tekniskt insatt i internet-säkerhet. Hur som måste det lösas att man behöver ha flera e-lådor annars känns det som om hela idén kommer få svårt att ta över marknaden.

Jag håller med dig fullständigt! Det är e-brevlådors stora problem i dagsläget.

tomccc
2015-12-13, 14:59
Uppföljning...jag har nu fått mitt första elektroniska brev och jag måste säga att det fungerade utmärkt. Fick dels en pushnotis i mobilen och dels ett mail. Det var ett brev som normalt bara hade gått i papperskorgen direkt så man kände sig lite extra miljömedveten. Dessutom så misstänker jag att posten kommer fram snabbare eftersom man hoppar postgången. Jag gillar det här, hoppas fler företag ansluter sig, eller ja hoppas alla ansluter sig.

Blue Nine
2015-12-13, 16:38
Att inte CSN använder 'Min Myndighetspost' känns märkligt.

Bara att regga sig på nästa tjänst då...suck

Tomten
2015-12-13, 16:47
Ett e-postmeddelande är inte en säker lösning och får inte användas vid, till exempel, myndighetspost eller andra försändelser som innehåller personuppgifter. E-postmeddelandet du får är enbart en notifiering så att du kan logga in på din säkra (relativt säkra i alla fall) lösning.

Vi börjar se lösningar på det problemet genom "bank-ID". Från skatteverket och CSN så kan man numera få all viktig information digitalt via deras webb-platser och notifieringar om viktig information via e-post.

Jag får fortfarande ibland brev från både CSN och skatteverket, men det är alltid överflödig information då jag redan fått informationen digitalt ett par dagar tidigare.

Ett tips för alla som vill ha mindre brev från myndigheter och andra företag är att ni fixar bank-ID och ändrar så ni får så mycket som möjligt digitalt via e-post och personliga sidor.