handdator

Visa fullständig version : Depression och ångest. Träna igen.


slo
2015-12-03, 22:41
Hej kära Kolo!

Vet inte om det kan ge mig någon hjälp, men jag hoppas det.

Har varit väldigt aktiv här i att läsa trådar under ett par år, samtidigt som jag tränat väldigt aktivt. För att göra det kort, styrketränade ca 5 dagar i veckan PPL-schema mot slutet, och började få väldigt bra ökning på massa och i vikterna på gymmet, svinkul!

Däremot så drabbade privata saker och jobb mig väldigt hårt i form av ständiga panikångest-attacker och en djup depression. Detta medförde att jag slutade att träna helt i Juli denna sommar, och började medicinera mig mot min depression. Till en början var det ganska positiva resultat på kroppen, vikten minskade, musklerna blev synligare. Men sedan började även musklerna sina bort lite sakta nu.

Jag är inte helt återställd och att gå till gym och köra på hårt är inget jag kan göra just nu, av olika anledningar.

Därför vänder jag mig till er i vädjan om hjälp på ett vettigt upplägg på träning jag skulle kunna tänkas göra hemma, med kroppsvikt eller lättare redskap för att ändå hålla mig i form/bygga massa. ÄR det ens möjligt?

Väldigt tacksam för svar.

C19H28O2
2015-12-03, 22:55
Enbens böj, chins/pullups och armhävningar.
Chins osv görs med fördel i närmsta lekpark när knattarna kollar bolibompa.

CalleP
2015-12-03, 22:58
Hade nog kört helkropps pass med 1 övning per muskelgrupp, 1-2 set per övning 2-3 gånger per vecka. Där du tränar mest för genomblödning och sen kan ju ju trappa upp det allt eftersom.

Gerdler
2015-12-03, 23:04
Köp en pull-up bar och ha i dörrahålet. chins/pull-ups, armhävningar, möjligen nån planka och sen split-böj(bulgarian split squat tror jag den heter), enbens raka marklyft med låååg vikt eller kroppsvikt, goblet squats med typ en 5kg i händerna framför kroppen, så många du mäktar med.

Ett upplägg kan vara att köra ett set av var och en av dessa övningar i lämplig ordning utan vila emellan varje dag. Sen om du känner för det stegra till två set eller tre set antingen samtidigt eller en annan tidpunkt.

Shqypnia
2015-12-04, 10:42
Nu är vädret inte det bästa, men du kanske kan prova lite utegym. Sedan har du klassiska övningar som armhävningar, knäböj (även utan vikt), pullups (om du lyckas ordna detta hemma).

Grans
2015-12-04, 22:39
Blir ju lite limiterad av att du inte kan öka vikterna på samma sätt som att slänga på en till 20 kilos på skivstången. Men du kan köra kroppsviktövningar och fokusera på att kunna göra det för en jävla massa reps, kan bli kul som fan. Typ 100 push-ups och sånna mål. Men börja lugnt, öka volymen eftersom. Försök ta fler reps varje pass osv. Eftersom du inte tränat under dessa månader ska du se att du svarar bra på denna träning.

Scratch89
2015-12-04, 22:42
Jag hade sökt hjälp av vården om du har problem att komma igång. Har man bokade tider hos en sjukgymnast och kommer och tränar på mottagningen har man tider att passa och man har någon som kan stegra träningen och ge dig just vad du behöver. Man har sett i studier att träning och motion kan vara lika bra som antidepressiva mediciner, så det kan vara en god anledning att komma igång.

Wilt the Stilt
2015-12-05, 10:24
Kolla in boken Convict Conditioning och läs om den på nätet och bilda dig en uppfattning om den boken kanske kan vara något för kroppsviktsträning hemma.

Och jag önskar dig bättre mående så att du i framtiden framförallt får må bra .. och kunna styrketräna på gym, om det är det du hellst skulle vilja göra.