handdator

Visa fullständig version : Vad gör Pull ups lättare än Chins?


Stoltz
2015-12-03, 21:04
Först - För att underlätta tråden, så i det här fallet:

Chins: Handflatorna från kroppen, något bredare grepp än axelbrett.

PullUps: Handflatorna mot kroppen, axelbrett grepp.

Jag har egentligen inga funderingar alls, vill bara veta varför de flesta verkar kunna göra så många fler PullUps än Chins :)

s7b
2015-12-03, 21:08
I pullups involverar man biceps mycket mer vilket gör det lättare

Stoltz
2015-12-03, 21:13
Men aktiverar man i sin tur inte färre ryggmuskler?

Blaine
2015-12-03, 21:14
Egentligen så är din beskrivning av chins (chin-ups) och pull-ups det omvända.

z_bumbi
2015-12-03, 21:18
Egentligen så är din beskrivning av chins (chin-ups) och pull-ups det omvända.

Nu förklarade Stoltz hur han använder orden just för att slippa den diskussionen och det finns nog med trådar om hur det förhåller sig så nu kan vi återvända till frågeställningen.

s7b
2015-12-03, 21:24
Men aktiverar man i sin tur inte färre ryggmuskler?

När jag jämför övningarna såhär i efterhand så tycker jag att chins känns mer som en renodlad latsövning än pullups. I pullups känns det som att man involverar överkroppen mer generellt..

LillisJ
2015-12-03, 21:25
Egentligen så är din beskrivning av chins (chin-ups) och pull-ups det omvända.

Egentligen inte i Sverige. Varenda kotte vet säkert det mtp alla nissar som måste påpeka detta i varje chins/pull up-tråd.

Jag tycker jag aktiverar lats bättre i chins, men vad fan bryr sig fakta om vad jag tycker :(

Starke75an
2015-12-03, 21:25
Tror det handlar om vinkeln på armen.

Wormzie
2015-12-03, 21:26
Pullups involverar mer av nedre pecsen kanske?

s7b
2015-12-03, 21:28
Pullups involverar mer av nedre pecsen kanske?

Tänkte också på detta, pecs blir väl en naturlig del i en pullup med det rörelsemomentet

Kalle40
2015-12-03, 21:37
I chins drar man upp sig främst med latisimus.dorsi samt pec. major samt biceps.
I dips pressar man upp sig med hjälpa av pec.major, deltodeus främre stråk,latisimus dorsi, samt triceps.

Dips torde involvera ngt mer muskelmassa, dessutom är ju dips en övning som är drygt "halva vägen" i armbågsleden (95 grader mot nästan180 grader) samt även endast halva vägen 90* mot 180*.

Alltså

Dips är en mindre rörelse i både armbågs och axelled ca. 50%
Dips är även ett kortare lyft i cm ca. hälften.
Dips involverar mer muskelmassa och i framförallt armbågsleden är triceps starkare än biceps.

Blaine
2015-12-03, 21:41
Nu förklarade Stoltz hur han använder orden just för att slippa den diskussionen och det finns nog med trådar om hur det förhåller sig så nu kan vi återvända till frågeställningen.

Jag vet, därav det kursiverade "egentligen". Det är värt att upprepas.

Diomedea exulans
2015-12-03, 21:43
I chins drar man upp sig främst med latisimus.dorsi samt pec. major samt biceps.
I dips pressar man upp sig med hjälpa av pec.major, deltodeus främre stråk,latisimus dorsi, samt triceps.

Dips torde involvera ngt mer muskelmassa, dessutom är ju dips en övning som är drygt "halva vägen" i armbågsleden (95 grader mot nästan180 grader) samt även endast halva vägen 90* mot 180*.

Alltså

Dips är en mindre rörelse i både armbågs och axelled ca. 50%
Dips är även ett kortare lyft i cm ca. hälften.
Dips involverar mer muskelmassa och i framförallt armbågsleden är triceps starkare än biceps.

Tråden handlar inte om dips.

TKDman
2015-12-03, 21:56
Detta tror jag främst gäller nybörjare. Någon som har tränat ett tag är nog bäst på den varianten de gör mest frekvent. Själv gör jag kv (92kg)+ 75 kg som max i chins och kanske 15 kg mindre i pullups vilket är ganska naturligt då jag tränar chins oftare än jag gör pullups.

Ponitus
2015-12-03, 22:25
I mitt fall tror jag att supinerat grepp (pull-ups i trådens fall) är lättare på grund utav bröstets aktivering. Och även biceps.
Får riktigt bra tryck i bröst och biceps utav den övningen.

Kalle40
2015-12-03, 22:25
Oj fel där!

1.Pullups- skulderleden i framskjutet läge innebär att även pec. major kan bidra i draget.

2.Chins- Om skulderleden i framskjutet läge deltar både pec major och lat. dorsi i draget, så vid ex.vis tävling i chins.

Vid dessa två har båda fördelen att både pec major samt lat dorsi kan dra.
I nummer 2 är fördelen att bracioradialis+ biceps drar från början av lyftet, det ger en fördel mot vid supinerad fattning då endast biceps kan flektera armen, dock ngt större del av biceps än vid chins.
Pronerad fattning ger en större möjlighet att "rycka" cheata dvs låta armen utsättas för "lastreaktion" vid rak arm som vid tynglyftning, armen kan utveckla större kraft och är tåligare vis ryckbelastning vid pronerad fattning.

Chins2. "bodybuldingchins" skuldran är "på sin plats" lat. dorsi och ryggmuskulaturen isoleras, pec . major kan inte hjälpa till vid draget.
Detta gör det betydligt tyngre att utförsa övningen. Dessutom används inte kroppens "elasticitet" dvs den lastreaktion man får när man rycker med raka armar i skulderleden och därefter flekterar armen , samma teknik som di tyngdlyftningsryck.

Alltså vid "fitnesschins" "cheatchins" klarar man långt många fler reps än vid pullups, detta pga "ryckteknik" mindre lyftväg, mindre arbete utförs pga mindre arbetslängd.

Vid BBchins klarar man färre chins än pullups pga att pec . major inte får delta, samt striktare utf. bl.a.