handdator

Visa fullständig version : Biceps träning


Jonte321
2015-12-03, 20:03
bästa biceps övningar enligt er? Har för tillfället inte tillgång till gym så undrar alltså om hantel övningar cofffee
Tacksam för svar!

Bärsärk
2015-12-03, 20:08
Curl på scott bänk

cVF4IhH83D0

Lugnt och sakta, precis som på filmen.

King Grub
2015-12-03, 20:08
Vänligen posta träningsrelaterade trådar i träningsforumet.

waspen123
2015-12-03, 20:57
smalstång i kabelmaskin, fokus på pump högrep. Får brutal pump av det, som om biceps ska explodera ungefär.

Eh jag läste för snabbt..

crizzan
2015-12-03, 21:38
Incline bicepcurls med långsam excentrisk och gärna 1 sekund i bottenläget och topläget.

Arne Persson
2015-12-04, 08:25
Curl på scott bänk

cVF4IhH83D0

Lugnt och sakta, precis som på filmen.

Farlig teknik och dynvinkel om man kör tyngre än med musvikter.

Illustrerade mannen
2015-12-04, 08:36
Farlig teknik och dynvinkel om man kör tyngre än med musvikter.

Så istället borde han...?

ceejay
2015-12-04, 09:12
Ha en vertikal kudde

Shqypnia
2015-12-04, 10:25
Klassiska hantel curls. Dropset.

Ozziking
2015-12-04, 10:39
Ha en vertikal kudde

Huh? Ska den inte vara lite lutad? Kudden alltså.

OT: 21:an med dropset :D

Bärsärk
2015-12-04, 11:22
Farlig teknik och dynvinkel om man kör tyngre än med musvikter.

Jag vet att du tycker det, men det är inte alla som är ute efter att köra tunga 1or heller :)

Huh? Ska den inte vara lite lutad? Kudden alltså.

OT: 21:an med dropset :D

Arne gillar att köra tunga 1or och då har han en helt plan dyna,

4SCdtApWapw

Det är väl en rolig övning men knappast någon muskelbyggare.

z_bumbi
2015-12-04, 11:29
Vanlig stående hantelcurl. Enkelt att få till och man kan därför lägga mer tid på annat.

ceejay
2015-12-04, 12:02
Jag kör biceps nästan uteslutande som Arne på filmen.

Lipservice
2015-12-04, 15:53
Har bara tillgång till stång för tillfället så det blir bara stångcurl och pull-ups.

Bärsärk
2015-12-04, 16:05
Haha läste nu att du inte hade tillgång till gym, då kan de ju bli svårt att hitta en scott-bänk.

Kör stående alternerande bara!

Arne Persson
2015-12-04, 17:01
Jag vet att du tycker det, men det är inte alla som är ute efter att köra tunga 1or heller :)



Arne gillar att köra tunga 1or och då har han en helt plan dyna,

4SCdtApWapw

Det är väl en rolig övning men knappast någon muskelbyggare.

Du behöver inte ha särskilt tunga vikter för att skada armbågen med hans teknik. Speciellt med den pisslutningen och att han har armbågsleden så långt ner, i princip utanför dynan. Eftersom jag använder en vertikal lutning så utsätter jag inte leden för skadliga belastningar oavsett vikt,

Spiffy
2015-12-04, 17:10
Vad blir det för skillnad med lutning och som du kör med vertikal dyna för att sen böja dig bakåt och "bryta" upp i en del av rörelsen?
Kör man flera så förstår jag att det kan bli en mindre bra brytning i armbågsleden med vinklad när man sänker ner igen.
Men om man bara ska göra en, så borde väl detta bli samma sak?

Bärsärk
2015-12-04, 17:19
Du behöver inte ha särskilt tunga vikter för att skada armbågen med hans teknik. Speciellt med den pisslutningen och att han har armbågsleden så långt ner, i princip utanför dynan. Eftersom jag använder en vertikal lutning så utsätter jag inte leden för skadliga belastningar oavsett vikt,

Jag förstår givetvis vad du menar, men med hans kontrollerade form och relativt låga vikt så blir det aldrig någon fara. Tycker det är en bra avslutande övning med hög fokus på den negativa fasen.

Arne Persson
2015-12-04, 17:50
Jag förstår givetvis vad du menar, men med hans kontrollerade form och relativt låga vikt så blir det aldrig någon fara. Tycker det är en bra avslutande övning med hög fokus på den negativa fasen.

Sträcker du ut fullt, som i hans fall, så går olecranon på ulna i botten på Fossa olecranon på humerus baksida vilket kan vara skadligt i den vinkeln även med låg belastning.

Arne Persson
2015-12-04, 18:06
Vad blir det för skillnad med lutning och som du kör med vertikal dyna för att sen böja dig bakåt och "bryta" upp i en del av rörelsen?
Kör man flera så förstår jag att det kan bli en mindre bra brytning i armbågsleden med vinklad när man sänker ner igen.
Men om man bara ska göra en, så borde väl detta bli samma sak?

Att jag tvingas luta mig tillbaka en smula beror bl.a på att jag måste motbalansera vikten som inte är helt lätt, speciellt inte när underarmen ligger i horisontalplanet... :)

Gerdler
2015-12-04, 18:55
Sträcker du ut fullt, som i hans fall, så går olecranon på ulna i botten på Fossa olecranon på humerus baksida vilket kan vara skadligt i den vinkeln även med låg belastning.

Hur mycket får man sträcka ut?
Är det på grund av vinkeln just som man inte får sträcka ut? När överarmen är vertikal och man sträcker ut så kommer det inte bli något moment i utsträckt läge på leden då all kraft bara drar leden nedåt. Är det så du menar?

Att jag tvingas luta mig tillbaka en smula beror bl.a på att jag måste motbalansera vikten som inte är helt lätt, speciellt inte när underarmen ligger i horisontalplanet... :)

Blir inte det lite som att ha en lutande kudde? Eller tänker jag fel? Tala med mig som om jag var en hund för det är tyvärr så kunnig jag känner mig på bicepsfronten.
Menar du så att den sneda kudden är OK i alla lägen utom helt utsträckt och din "lutning" sker inte i utsträckt läge därför så riskerar du ingenting.

Luca Brasi
2015-12-04, 18:59
Vad tror ni om den rådande tränden där folk av crossfit typ ser ner på bicepsträning som "icke funktionell" och onödig och narcissistisk och fjantig eftersom man får bicepsträning av ryggträningen?

Personligen tror jag väl att det nog är bra för senor och muskelfästen med riktad bicepsträning.

Gerdler
2015-12-04, 19:17
Vad tror ni om den rådande tränden där folk av crossfit typ ser ner på bicepsträning som "icke funktionell" och onödig och narcissistisk och fjantig eftersom man får bicepsträning av ryggträningen?

Personligen tror jag väl att det nog är bra för senor och muskelfästen med riktad bicepsträning.

Om man ska göra en övning bara för att hålla sig i form, så bör man välja nåt annat än en bicepsövning typ löpning. Om man ska göra fem övningar så bör man inte ha biceps som en av dem utan kanske löpning, armhävningar, marklyft, knäböj och pull-ups/chins.

Men kanske när man har tid att träna 15-20 rörelser/övningar så är det nog dags för de flesta att överväga någon biceps variant för då är den kanske den mest funktionella övningen. Sen kan jag tycka att folk lägger för mycket tid på sina biceps i många fall när deras kroppar som helhet troligen varit både hälsosammare, starkare och snyggare om de lagt den tiden på till exempel mer ryggträning, benträning eller cardio.

Ett Orm
2015-12-04, 20:58
Att jag tvingas luta mig tillbaka en smula beror bl.a på att jag måste motbalansera vikten som inte är helt lätt, speciellt inte när underarmen ligger i horisontalplanet... :)

Motbalansera?
Skulle du göra en volt över kudden annars eller vad menar du?

Arne Persson
2015-12-04, 21:05
Motbalansera?
Skulle du göra en volt över kudden annars eller vad menar du?

Testa själv så förstår du... :)

Bärsärk
2015-12-04, 21:08
Sträcker du ut fullt, som i hans fall, så går olecranon på ulna i botten på Fossa olecranon på humerus baksida vilket kan vara skadligt i den vinkeln även med låg belastning.

Menar du att biceps ska släppa eller, för det lär inte hända :d

Ett Orm
2015-12-04, 21:13
Testa själv så förstår du... :)

Det har jag.
Balansen var inte problemet vad jag minns.

Arne Persson
2015-12-04, 21:14
Menar du att biceps ska släppa eller, för det lär inte hända :d

Det som jag skriver. Leden kan alltså osteologiskt skadas mm.

Ett Orm
2015-12-04, 21:16
Menar du att biceps ska släppa eller, för det lär inte hända :d

http://148bcec7bb334341cd98-2fb779bd12ec72d4612275342f2c9187.r31.cf1.rackcdn.c om/3dfe0a08c430291b53535b444c9a942e.jpg

Arne Persson
2015-12-04, 21:18
http://148bcec7bb334341cd98-2fb779bd12ec72d4612275342f2c9187.r31.cf1.rackcdn.c om/3dfe0a08c430291b53535b444c9a942e.jpg

Har beskrivit skaderisken mer exakt någonstans här med text och foton

Bärsärk
2015-12-04, 21:21
Ibland måste man leva lite farligt.

Ett Orm
2015-12-04, 21:22
Har beskrivit skaderisken mer exakt någonstans här med text och foton

Ja det var en bra förklaring vill jag minnas.:)

Tycke bara bilden visade bra hur det såg ut.

Ett Orm
2015-12-04, 21:22
Ibland måste man leva lite farligt.

Memento mori

Bärsärk
2015-12-04, 22:04
Memento mori

Qui audet adipiscitur

juckeyy
2015-12-04, 22:33
Vad tror ni om den rådande tränden där folk av crossfit typ ser ner på bicepsträning som "icke funktionell" och onödig och narcissistisk och fjantig eftersom man får bicepsträning av ryggträningen?

Personligen tror jag väl att det nog är bra för senor och muskelfästen med riktad bicepsträning.

Allt beror ju på vad man har för mål och vill uppnå.
Man blir inte snabbare på löparbanan av en stor biceps muskel, du hoppar inte högre av en stor bicepsmuskel, du blir inte bättre på fotboll av en stor bicepsmuskel.

Har man inte styrketräning/bodybuilding som din primärsport så är enligt mig biceps rätt "onödig" muskel att träna då den inte fyller mycket funktion i andra sporter, enda är att det kan se någorlunda snyggt ut.

Sen borde väl crossfitare utföra en del mer riktad bicepsträning då det väl finns flera WODs som kräver en del biceps?

ceejay
2015-12-04, 22:36
Det krävs volym i överkroppen för att kunna springa riktigt fort ändå, det handlar om balans.
Kolla på sprinters.

Scratch89
2015-12-04, 22:49
Sträcker du ut fullt, som i hans fall, så går olecranon på ulna i botten på Fossa olecranon på humerus baksida vilket kan vara skadligt i den vinkeln även med låg belastning.

Det låter ju så självklart när du säger det. Andra leder hade kanske klarat det bättre (jämför med liggande lårcurl där man ställt in bottenläget i lätt hyperextension) men armbågen är lite mer delikat.

juckeyy
2015-12-04, 23:01
Det krävs volym i överkroppen för att kunna springa riktigt fort ändå, det handlar om balans.
Kolla på sprinters.

Ja det är jag mycket väl medveten om men just riktad bicepsträning är dock minimal.
Och ja deklart man måste ha balans på kroppen, det går ju inte endast att köra en typ av träning utan att komplettera med annat.

:)

Arne Persson
2015-12-04, 23:07
Inlägg 42 med bilder...

https://www.flashback.org/t1861785p4

Luca Brasi
2015-12-04, 23:12
Allt beror ju på vad man har för mål och vill uppnå.
Man blir inte snabbare på löparbanan av en stor biceps muskel, du hoppar inte högre av en stor bicepsmuskel, du blir inte bättre på fotboll av en stor bicepsmuskel.

Har man inte styrketräning/bodybuilding som din primärsport så är enligt mig biceps rätt "onödig" muskel att träna då den inte fyller mycket funktion i andra sporter, enda är att det kan se någorlunda snyggt ut.

Sen borde väl crossfitare utföra en del mer riktad bicepsträning då det väl finns flera WODs som kräver en del biceps?
Om man kvaddar någon av bicepssenorna får man plötsligt en mycket bredare förståelse för biceps betydelse i vardagen.
Försöka hitta en sovställning eller stoppa något i munnen när du har tröttnat på att springa runt till exempel.

Ett Orm
2015-12-04, 23:35
Inlägg 42 med bilder...

https://www.flashback.org/t1861785p4


Excellente!

Bra tråd också, fint samarbete mellan dig och Pez.:)

Om man kvaddar någon av bicepssenorna får man plötsligt en mycket bredare förståelse för biceps betydelse i vardagen.
Försöka hitta en sovställning eller stoppa något i munnen när du har tröttnat på att springa runt till exempel.
Exakt.
Dessutom är ett par starka biccor bra för att kunna avlasta ryggen vid kroppsarbete om sådant uppstår.

Arne Persson
2015-12-04, 23:41
Excellente!

Bra tråd också, fint samarbete mellan dig och Pez.:)


Exakt.
Dessutom är ett par starka biccor bra för att kunna avlasta ryggen vid kroppsarbete om sådant uppstår.

Stundom har vi våra ljusa stunder... :d

filmjölk
2015-12-05, 06:15
Har man inte styrketräning/bodybuilding som din primärsport så är enligt mig biceps rätt "onödig" muskel att träna då den inte fyller mycket funktion i andra sporter, enda är att det kan se någorlunda snyggt ut.


Judo, rodd och armbrytning.

juckeyy
2015-12-05, 10:17
Judo, rodd och armbrytning.

Du nämnde precis sporter där man använder bicepsmuskeln och då är det förståeligt att man tränar den.
Men 90% av folket här inne verkar inte förstå att det finns folk som utövar sporter där biceps inte används.

Tyckte också att Luca Brasi senaste påstående är rätt märkligt, deklart jag förstår att en avsliten bicepssena utgör hinder i vår vardag, men det är väldigt sällan man sliter av en bicepssena. Och jag tror inte att man hittar en skönare sovposition för att man har vuxit 2 cm runt armarna.

Spiffy
2015-12-05, 12:22
Att jag tvingas luta mig tillbaka en smula beror bl.a på att jag måste motbalansera vikten som inte är helt lätt, speciellt inte när underarmen ligger i horisontalplanet... :)

Du var för svag för vikten helt enkelt ;)
När du börjar lutar dig bakåt så blir det ju liknande vinkel som om du hade haft vinklad dyna. Med vinklad dyna så tappar man ju dock startläget i vertikalt läge.
Du får kombinera preacher curlen med stående vadpressen.
Ställa preacher curlen så att du kan stå i vadpressen med axeldynorna tryckandes dig neråt. Så slipper du luta dig bakåt för att hindra att du trillar :thumbup:

Borde man inte kunna ha en längre dyna? Så att man kan ha armbågsleden mitt på och slippa brytningen som uppstår i bottenläget.

Arne Persson
2015-12-05, 18:00
Du var för svag för vikten helt enkelt ;)
När du börjar lutar dig bakåt så blir det ju liknande vinkel som om du hade haft vinklad dyna. Med vinklad dyna så tappar man ju dock startläget i vertikalt läge.
Du får kombinera preacher curlen med stående vadpressen.
Ställa preacher curlen så att du kan stå i vadpressen med axeldynorna tryckandes dig neråt. Så slipper du luta dig bakåt för att hindra att du trillar :thumbup:

Borde man inte kunna ha en längre dyna? Så att man kan ha armbågsleden mitt på och slippa brytningen som uppstår i bottenläget.

Kan du inte visa, med samma utrustning (inkl. stående vadpress) och vikt? :)

Anders The Peak
2015-12-05, 18:24
Nu är jag inte på Flashback utan snubblar in här ibland :)

Åja! Gentlemannen här ovanför (pezrulezhaakon) har vad jag kallar genuina anatomikunskaper av den högre skolan! Det som även imponerar här är att han gör inget större väsen av dom utan bara levererar.
Att vi sedan har olika åsikter, som vi självklart vägrar att ändra på... , tillhör bara den "vetenskapliga charmen".

Det här innebär att ni båda måste ha vuxit från varandra en del sedan det här skrevs :)

Arne Persson
2015-12-05, 18:27
Nu är jag inte på Flashback utan snubblar in här ibland :)



Det här innebär att ni båda måste ha vuxit från varandra en del sedan det här skrevs :)

Dessa unika fenomen har faktiskt inträffat cykliskt några ggr. Som ett pulserande universum... :d

Bärsärk
2015-12-05, 19:17
Kan du inte visa, med samma utrustning (inkl. stående vadpress) och vikt? :)

Jag tror att det är viktigt att förstå i sammanhanget att Arne tycker det är kul att köra med en tung vikt och bryr sig inte speciellt mycket om att träffa biceps eller ens träna biceps överhuvudtaget, även om han nu givetvis gör det till en vis del.

Gerdler
2015-12-05, 20:22
Jag tror att det är viktigt att förstå i sammanhanget att Arne tycker det är kul att köra med en tung vikt och bryr sig inte speciellt mycket om att träffa biceps eller ens träna biceps överhuvudtaget, även om han nu givetvis gör det till en vis del.

Nu är jag obildad på biceps området men det känns som att det han gör i videon visst tränar biceps och att det är ett bra sätt att träna på 1-RM för biceps utan att skada sig. Annars är det ju svårt att hitta en övning som funkar för just biceps om man ska göra tunga singlar.

Så jag tycker det är fint att man kan träna tunga singlar och sen träna femmor på en annan övning och sen träna 8-12 reps på en tredje övning innan man avslutar med ett dropp-set i en biceps-maskin eller i cable-crossen. :)

RageBob
2015-12-05, 21:19
Värm upp ordentligt.

Hantelcurls 3-5 set, koncentrationscurls 3-5 set, sen avsluta med hammercurls 3 set. Tycker detta funkar bra som bas för dom allra flesta.

//mvh

Arne Persson
2015-12-05, 21:42
Jag får nog förklara mig lite här... Först och främst gjorde jag lyftet mlm otränad som en liten styrkekoll. Blev själv förvånad att jag inte tappat mer i styrka. :) Jag har, trots allt, gjort som bäst strikta 6:or på den vikten. Normalt försöker jag ligga på treor (1-3) på de tyngsta setten. Kommer att börja återuppta min seriösare träning igen och sedan får vi se om det är lönt att slänga upp en ny film för herrskapet här...? :d

Anders The Peak
2015-12-06, 14:45
Jag får nog förklara mig lite här... Först och främst gjorde jag lyftet mlm otränad som en liten styrkekoll. Blev själv förvånad att jag inte tappat mer i styrka. :) Jag har, trots allt, gjort som bäst strikta 6:or på den vikten. Normalt försöker jag ligga på treor (1-3) på de tyngsta setten. Kommer att börja återuppta min seriösare träning igen och sedan får vi se om det är lönt att slänga upp en ny film för herrskapet här...? :d

När tänkte du börja träna igen Arne?

Arne Persson
2015-12-06, 14:56
När tänkte du börja träna igen Arne?

1. När det har blivit lite lugnare omkring mig. Har blivit både gymägare (Vellinge EnergiCenter samt har startat ett eget gymredskapsbolag (Quality Fitness) med främst tyska LK och egentillverkad kvalitetsutrustning.

2. Väntar på att motivationen skall återvända helt... :)

Anders The Peak
2015-12-06, 15:24
1. När det har blivit lite lugnare omkring mig. Har blivit både gymägare (Vellinge EnergiCenter samt har startat ett eget gymredskapsbolag (Quality Fitness) med främst tyska LK och egentillverkad kvalitetsutrustning.

2. Väntar på att motivationen skall återvända helt... :)

Det är säkert motivationen som kan vara problemet :)

Det blir säkert lite jobb för att få Quality Fitness att bli lönsamt.

Arne Persson
2015-12-06, 15:52
Det är säkert motivationen som kan vara problemet :)

Det blir säkert lite jobb för att få Quality Fitness att bli lönsamt.

Det går redan bra... ;)

Anders The Peak
2015-12-06, 16:20
Det går redan bra... ;)

Då får man anse att det bara är bristande motivation då är det bara att hugga tag i hantlar och stänger. Det räcker säkert med tredagars träning i veckan för dig Arne.

ceejay
2015-12-06, 16:30
bicepsträning är astråkigt så jag förstår om motivationen tryter

Luca Brasi
2015-12-06, 20:57
1. När det har blivit lite lugnare omkring mig. Har blivit både gymägare (Vellinge EnergiCenter samt har startat ett eget gymredskapsbolag (Quality Fitness) med främst tyska LK och egentillverkad kvalitetsutrustning.

2. Väntar på att motivationen skall återvända helt... :)
Vad tillverkar du för grejjor själv?

Arne Persson
2015-12-06, 21:07
Vad tillverkar du för grejjor själv?

Greppträning, fasta och ställbara bra bänkar, ordentliga powerrack, kraftiga skivstångsställningarna, viktställ som sväljer undan även ordentligt med bumpersskivor o.dyl, specialdesignade crossfitriggar, magbänkar mm.

Mjölkdrickare
2015-12-07, 06:00
Du behöver inte ha särskilt tunga vikter för att skada armbågen med hans teknik. Speciellt med den pisslutningen och att han har armbågsleden så långt ner, i princip utanför dynan. Eftersom jag använder en vertikal lutning så utsätter jag inte leden för skadliga belastningar oavsett vikt,
Vad tycker herr Arne om strikt full ROM incline hantelcurl? Tramsig discoövning eller gör den någon nytta?

Luca Brasi
2015-12-07, 06:30
Greppträning, fasta och ställbara bra bänkar, ordentliga powerrack, kraftiga skivstångsställningarna, viktställ som sväljer undan även ordentligt med bumpersskivor o.dyl, specialdesignade crossfitriggar, magbänkar mm.

*drool*

Arne Persson
2015-12-07, 07:41
Vad tycker herr Arne om strikt full ROM incline hantelcurl? Tramsig discoövning eller gör den någon nytta?

Jag gillar personligen inte den. Tycker den är lite för överstrikt.

F Ultra
2015-12-07, 19:09
Jag gillar personligen inte den. Tycker den är lite för överstrikt.

Om man kör lite momentum med "studs" bakåt då?

Arne Persson
2015-12-07, 19:42
Om man kör lite momentum med "studs" bakåt då?

Ser, speciellt, en viss skaderisk på det korta bicepshuvudet och dess proximala sena... föralldel även på dess distala dito...

F Ultra
2015-12-08, 22:46
Ser, speciellt, en viss skaderisk på det korta bicepshuvudet och dess proximala sena... föralldel även på dess distala dito...

Ajfan det lät ju inte helt bra. Är man alltså mer utsatt för detta iom att man sitter incline? för själva "hämta momentum genom att gå bak en bit" gör man ju i vanliga cheat curls också.

Henke78
2015-12-08, 23:12
Biceps sena som går av. Liten varning för känsliga tittare.
Ej fullt rom och inga jätte vikter heller direkt.
https://youtu.be/HZ2957l4r4U

Bärsärk
2015-12-09, 00:30
Biceps sena som går av. Liten varning för känsliga tittare.
Ej fullt rom och inga jätte vikter heller direkt.
https://youtu.be/HZ2957l4r4U

Jag tror iofs att han kört en hel del grejer innan + att han säkert redan var dålig i senan. Ingen frisk sena sticker bara sådär av lite curls

Arne Persson
2015-12-09, 01:36
Jag tror iofs att han kört en hel del grejer innan + att han säkert redan var dålig i senan. Ingen frisk sena sticker bara sådär av lite curls

Ingen tillfällighet om den skadas om man inte är stark i hela rörelsebanan, spec. i ytterlägena...

ceejay
2015-12-09, 11:01
Mitt mål är att striktcurla 40+kg över vertikal kudde. Tror jag tar runt 35-36 just nu. Högset lågreps får det bli :)

filmjölk
2015-12-09, 16:41
Biceps sena som går av. Liten varning för känsliga tittare.
Ej fullt rom och inga jätte vikter heller direkt.
https://youtu.be/HZ2957l4r4U

Riktigt jävla grova och starka biceps i kombination med att konsekvent fuska med rörelselängden i curls verkar inte vara en bra kombination. Det kan ju vara något att tänka på för de lite grövre av Kolozzeums TUT-fantaster.

Luca Brasi
2015-12-09, 19:56
Riktigt jävla grova och starka biceps i kombination med att konsekvent fuska med rörelselängden i curls verkar inte vara en bra kombination. Det kan ju vara något att tänka på för de lite grövre av Kolozzeums TUT-fantaster.

Senor och muskelfästen hänger förmodligen inte alltid med i hypertrofin i vissa fall.
Kanske blir det fel i bindvävstrukturer när man experimenterar för mycket också.
Anabolic steroids have been suggested to increase the risk of tendon tears in athletes (David et al., 1994; Stannard and Bucknell, 1993). Studies in mice have suggested that anabolic steroids may lead to degeneration of collagen (proportional to duration of steroid administration) and potentially lead to a decrease in tensile strength (Michna, 1986). In addition, a decrease in collagen synthesis has been reported from anabolic steroid administration in rats (Karpakka et al., 1992). The response in humans has been less clear. Mechanical failure has been suggested as a mechanism in anabolic steroid-using athletes. Skeletal muscle adaptations (i.e. hypertrophy and strength increases) take place rather rapidly in comparison to connective tissue. Therefore, tendon injuries in athletes are thought to occur from a rapid increase in training intensity and volume where connective tissue fails to withstand the overload.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3827559/

One of their possible side effects which has received little attention is abnormal form and function of connective tissue in steroid-abusing athletes. Scientific and medical literature addressing this concern is scant and is generally limited to observed effects in animals. Anabolic steroid use paralleled with exercise may lead to dysplasia of collagen fibrils, which can decrease the tensile strength of tendon.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1997802